Starcraft: Královna čepelí - zrod hvězdy (recenze knihy)

Zjistěte, jestli je nejnovější přírustek do knižní série Starcraft dobrá akční military sci-fi, nebo jen přílepek ke hře.
Seznam kapitol
  1. Recenze knihy
  2. Ukázka z knihy

Královna čepelí, v originále Queen of Blades, je konečně mezi námi. Mnohé z recenzí originálu nevyzněly zrovna dvakrát pozitivně a jít do recenze s vědomím, že se jedná o nejslabší článek série, je poněkud nedobrá výchozí pozice, jenže reload zde tak nějak nefunguje. A skutečně, zvěsti  nelhaly a místy si musíme povzdechnout, proč si to autor StarCraft alespoň jednou nezahrál. Ono to tak totiž minimálně vypadá, protože v některých místech narazíme na určité technické nesrovnalosti - za všechny boty jmenuji například mutalisky bojující v jeskyni, kde se člověk stěží protáhne úzkou chodbou...

Autorovi není military problematika zcela cizí a díky tomu si bitvy i ryze vojenské dialogy můžeme užít o poznání lépe

Budiž autorovi omluvou, že se jednalo o jeho prvotinu ze světa Starcraftu, takže se nad drobné chyby povzneseme. Charaktery hlavních dvou postav - Kerriganové a Raynora - jsou však poněkud ploché a daleko více jsou vykresleni velitelé protosských skupin, Zeratul a Tassadara. Na druhou stranu je znát, že autorovi není military problematika zcela cizí a díky tomu si bitvy i ryze vojenské dialogy můžeme užít o poznání lépe a místy lze zaznamenat i záblesky humoru.

Pro skalní hráče a fanoušky Starcraftu však nepřináší Královna čepelí nic nového, téměř celý příběh rosenberg_kralovna-cepeli_starcraft.jpgjiž mají dávno v krvi (a také v dávno mrtvé klávesnice a myši). Kniha pro ně bude zajímavým osvěžením paměti s drobným bonusovým materiálem ve formě rozvedení okolností, které vedly k zásadním změnám jedné z hlavních postav Starcraftu. Při čtení však budou muset být nad věcí a lehce tolerantní k nesrovnalostem, které jsem již nastínil. Přesto si myslím, že právě tato cílová skupina, pro kterou je knižní řada Starcraftu určena, takové detaily moc nebude vnímat a s chutí se pustí do čtení.

Pro čtenáře Starcraftem nepolíbené (pokud se na tomto serveru vyskytují takto vzácné exempláře) to bude příjemná, lehce stravitelná a mírně atypická space opera ze zajímavého světa. Jen bych jim doporučil začít o několik knih zpět, aby měli jasno v souvislostech, osobách a obsazení, tak i v ději samotném. Nebo aby si StarCraft ještě lépe zahráli.

Je skutečně velká škoda, že Blizzardi nechali takto zásadní část napsat - dle mého názoru - méně zkušenému námezdnímu spisovateli a při tom nekladli vetší důraz na výslednou kvalitu textu. Když jsem si vyhledal některé pasáže v originále, i se svou mizernou angličtinou jsem pochopil, že Rosenberg skutečně není mistr pera, přestože by se dle jeho bibliografie mohlo zdát, že je ostříleným matadorem, neboť již zasáhl i jiné světy. Mimo jiné Warcraft, Star Trek, Stargate či Warhammer.

Přesto si myslím, že právě tato cílová skupina, pro kterou je knižní řada Starcraftu určena, takové detaily moc nebude vnímat a s chutí se pustí do čtení

S ohledem na nižší kvalitu vstupního materiálu je o to více třeba pochválit překlad a redakci. Nutno uvést, že z pohledu překladatele se taky jedná o jeho prvotinu, ale na výsledném textu to není příliš znát. Asi i proto, že Královnu čepelí přeložil (či snad přebásnil?) redaktor nejmenovaného herního serveru Jakub Kovář, což knize určitě více než prospělo. A jméno redaktora Jiřího Popiolka nám dává velkou záruku, že výsledek bude čitelný (a čtivý) a po jazykové stránce kvalitní, přestože originál nelze moc chválit. Což takhle zpětný překlad?

Aaron Rosenberg: Královna čepelí
Vydal: Fantom print, Ostrava 2010
Překad: Jakub Kovář