StarLancer

Nekonečný vesmír - tolik prostoru pro dojemné příběhy a nesmrtelné hrdiny se světélkujícími zbraněmi. Byly o nich potištěny haldy papíru, natočeny kilometry filmového pásu a napsány GigaByty programového kódu. Některé se staly klasikou, jiné odpočívají zastrčeny někde hluboko ve sbírkách fandů a tvůrců. Pokud se ale lidé, kteří tvořili Wing Commandera, spojí s Microsoftem, výsledek nemusí být špatný.

Žánr: simulátor
Minimum: PII 266, 64MB RAM
3D: D3D
Multiplayer: ano
Výrobce: Digital Anvil
Distributor:
Microsoft

Nekonečný vesmír, tolik prostoru pro dojemné příběhy a nesmrtelné hrdiny se světélkujícími zbraněmi. Byly o nich potištěny haldy papíru, natočeny kilometry filmového pásu a napsány GigaByty programového kódu. Některé se staly klasikou, jiné odpočívají zastrčeny někde hluboko ve sbírkách svých příznivců a tvůrců. Vedle tradičních Hvězdných válek a řady zpracování Startreku se v minulosti na počítačích prosadila i zcela nová sága – Wing Commander. Šlo po technické stránce na svou dobu o značně pokrokový projekt, který se s úspěchem snažil být stále o krok před svou konkurencí (mnohdy za cenu kruté hardwarové náročnosti). Jeho druhé pokračování si pamatuji jako první hru, která na mne v intru promluvila lidským hlasem. Další díly musely nutně zaujmout účastí známých herců ve filmových sekvencích (Mark Hamill). Wing Commander byl rovněž jednou z prvních her distribuovaných na nosičích DVD se zvukem v normě Dolby Digital. Proč o tom ale píši v souvislosti se hrou StarLancer? Důvodem je Chris Roberts, hlavní postava stojící v pozadí ságy Wing Commander, který svou účastí zajistil projektu Starlancer patřičnou záruku kvality.

Píše se rok 2160. Lidstvo skončilo s kolonizací sluneční soustavy a zdá se, že už nic nebrání v cestě za životem za jejími hranicemi. A přece. Šokující zpráva odeslaná z Marsu předurčí budoucnost civilizované části světa na několik dalších let. Překvapivý úder nově zformované Koalice východních států zcela zničí nepřipravené základny Aliance (ta hodná část světa na západ od našich hranic). Záhy poté jsou obsazeny měsíce Io a Europa. Vleklá válka začíná.

StarlancerStarlancer

Úvodní renderované filmové sekvence, vytvořené technologii stejnou nebo velice podobnou té, použité v intru nového Diabla, se pokouší hráče v maximální míře vtáhnout do příběhu. Stylem nenávistných žurnálových vstupů se nám snaží ukázat, kdo je ve vesmíru hodný a kdo naopak hraje zlou stranu. Jako již tradičně jsou i tady zlí ti s ruským přízvukem a rudě pomalovanými plavidly. Do hry vstupujete jako člen nově ustavené stíhací jednotky 45th Volunteers, vaší zásluhou brzy nejlepší jednotky celé flotily. Příběh je i v průběhu vlastní hry doprovázen celou řadou filmových sekvencí. Dějová linie je ve své podstatě lineární, několik málo odboček se sice objeví, všechno se ale po nepříliš dlouhé době znovu spojí a pokračuje dále stejně bez ohledu na vaše předchozí činy. Celková kvalita příběhu je však dostatečná a nijak nenarušovala můj dobrý pocit ze hry. Vliv Chrise Robertse se prostě nezapře.

StarLancer je vesmírný simulátor, který bych zařadil mezi ty akčnější a na leteckou vyspělost hráčů méně náročné zástupce svého žánru. I v tom se hodně podobá starším Wing Commanderům. Jakožto člen 45th Volunteers máte postupně přístup k nejmodernějším lodím a zbraním flotily. Jednotlivé plavidla se navzájem odlišují jak v základních parametrech – rychlosti, zrychlení, síle štítů, pancéřování a paliva na afterburn – tak i v obratnosti a v možnostech instalace zbraní. Výběr všeho od lodě až po poslední řízenou střelu je ponecháván zcela ve vaši kompetenci bez ohledu na to, co si vybrali ostatní členové vaší jednotky. Rozdíly mezi ovládáním všech plavidel nejsou nikterak propastné, navíc visuální interface viditelný na obrazovce mají všechny lodě shodný. Není tedy žádný problém plynule přecházet k novým typům. To co se člověk dříve naučil, může ihned používat i v nové lodi.

StarlancerStarlancer

Vzdušné souboje se odehrávají ve stylu bohatýrských soubojů leteckých es z první světové války. Naváděné střely zde totiž nemají ani zdaleka takový význam jako u dnešních vzdušných sil.

Mateřská loď, váš nový domov, vám nabízí veškeré zázemí potřebné pro spokojenost pilota vašeho formátu. Můžete si zatrénovat na simulátoru, poslouchat hudbu, leštit medaile nebo vysedávat na předletových poradách. Různorodost misí se pak postará o vaši bdělost. Zpočátku budete dostávat jednoduché úkoly typu: „Zničte všechna nepřátelská plavidla v sektoru“. Se zvyšujícím se renomé jednotky se úkoly budou stávat zajímavějšími a obtížnějšími současně. Budete pátrat po sestřelených pilotech, likvidovat motory a generátory štítů nepřátelských křižníků nebo zavírat časoprostorové brány. Na závěr každé mise vás čeká podrobné zhodnocení, ve kterém si na vaši osobu podle vaší úspěšnosti přečtete chválu nebo zdrcující kritiku. Nejneschopnější jedinci budou po několika zkušebních misích bez velkých řečí odesláni domů.

Velkou pozornost si rovněž zasluhuje grafické zpracování hry, které je zcela srovnatelné s v tomto ohledu kralujícími tituly (např. X-Beyond the Frontier). Svižně pracující engine společně s detailně vymodelovanými objekty vás jistě již v první misi donutí několikrát s obdivem obletět mateřskou loď. Především impozantní plavoucí kolosy jsou tou pravou podívanou. Škoda jen, že se boj odehrává mezi lidmi navzájem, čímž bylo zamezeno vzniku různých extravagantních plavidel nehumanoidů. Lodě obou znesvářených stran jsou tak hodně podobné (někdy jsem měl až problémy s jejich rozlišením), jediným rozpoznávacím znamením jsou rudé pruhy u strojů Koalice. Množství detailů na všech lodích je umožněno faktem, že ve vesmíru v nejbližším okolí lodi je, kromě pár hvězd a tu a tam nějaké planety, jenom minimum objektů, které by polykaly procesorový čas. K velmi dobré hratelnosti přispěl také jednoduše zpracovaný průhledový display (HUD). Bez zbytečného hledání je na něm přehledně viditelné vše potřebné – cíl mise, stav vlastní lodi a zbraní, mapa okolí a typ, stav a poloha zaměřeného plavidla. Za grafiku si autoři zasluhují velkou jedničku.

StarlancerStarlancer

U zvuku to až tak slavné není. Neříkám, že je špatný, ostatně na rachotu zbraní a motorů toho snad ani moc pokazit nejde. Nelibí se mi však stále se opakující hlášky v komunikačním systému. Sestřelíte pátý nepřátelský stroj a odměnou je stále stejný ryk z reproduktorů. Nikterak výjimečná hudba, která hru doprovází, je dobrým indikátorem úspěšnosti mise. Pokud se dařilo, hraje zvesela, při neúspěchu se vás snaží ještě dorazit vytvářením funusové atmosféry.

Kromě singleplayer módu disponuje hra možností hry po lokální počítačové síti (TCP/IP a IPX) a Internetu (TCP/IP a Microsoft Network).

Grafika: 9/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
StarLancer je až překvapivě kvalitní zábavou. Svou nenáročností a pozvolným zvyšováním obtížnosti je určen pro nejširší okruh hráčů.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (6) Další článek: Soldier of Fortune bude mít pokračování zdarma!

Témata článku: , , , ,