S uvedením dalšího (prvního) dílu SW se na nás počala valit kvanta her na motivy tohoto dílka. A stejně jako poslední film rozhodně nedosahuje kvalit předchozích tak i většina her z poslední doby pouze těží z pověsti SW. Nejinak tomu je bohužel i u Naboo. Abych vás zbytečně neokrádal o čas – pokud jste hráli Rogue Squadron, stačí vám přidat motivy Epizody 1 a ubrat hratelnost. Pro vás ostatní je tu recenze.
Žánr: simulátor
Minimum: Pentium II 233 MHz, 64 MB RAM, 170 MB HDD, 8 MB 3D karta, Windows
Doporučeno: Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: LucasArts Entertainment
Distributor: LucasArts Entertainment
Základní koncept celé hry by se dal charakterizovat jako převedení 2D střílečky do 3D kabátu s jistou volností pohybu. Za tímhle označením si můžete představit trojrozměrný svět plný nepřátel čekajících na vaše lasery. Pod vaši kontrolu se dostává mladý poručík Gavyn Skyes, člen elitní ochranky princezny Amidaly, jehož úkolem bude v následujících 15ti levelech zastavit invazi (nebo, jak víme z filmu, spíše omezit a ztížit) imperiálních droidů na planetu Naboo. K tomuto účelu mu poslouží několik různých vznášedel/lodí a několik anihilačních prostředků lasery počínaje a raketami konče. Teď by ještě stačilo podotknout, že to nestojí ani za peníze za vypálení, natož za zakoupení a mohl bych skončit, nicméně šéfredaktor má rád delší články, tak vše rozepíšu. ;-) Začněmež…
 |  |
Na rozdíl od Rogue Squadron, která byla nejprve vydaná na PC (1998) a pak se začalo uvažovat o portaci na konzole, je u Naboo koncept zcela opačný. Původně hra vyšla na Nintendo64 a poté byl napsán port pro PC. Nesnižuji jakkoliv schopnosti N64 – třeba Zelda64 byla skvost, ale přeci jen si autoři mohli trochu pohrát s konverzí, neboť na PC máme (a to se tvůrcům asi ještě nedoneslo…) už i takové věci, jako GeForce2 a 128MB RAM… Již při prvním pohledu na hru jsem se totiž zcela upřímně vyděsil – posuďte sami: Když po mě při instalaci BfN začala zuřivě vyžadovat DirectX8, bláhově jsem si myslel, že jej bude i využívat, nicméně již intro mne přesvědčilo o opaku. Veškerá grafika zůstala TOTOŽNÁ s verzí pro N64!!! To pro nás znamená například stromy tvořené pomocí dvou textur v pravém úhlu na sebe položených, takže vypadají jako papírová přáníčka… Nebo textury v rozlišení a bohatosti úměrné velikosti cartrige N64, v mluvně normálních lidí – textury asi 32x32 a je jich na celou hru něco kolem stovky (možná přeháním, ale tak mi to připadalo). Modely protivníků (i váš) vypadají jako výtvor mladého modeláře a rozhodně nepřekvapí detailností – pokud se droid nehýbe, pak od křoví jej odlišuje pouze barva. A co se týká viditelnosti, nemá cenu o ní ani mluvit, spíše by se dalo hovořit o NEviditelnosti nad 50m od vás – mlha, mlha, šeď, šeď. Celkově vzato je grafické zpracování shodné (ne-li horší) než u Rogue Squadron – jenže, vážení, RS vyšla v době, kdy jsem měl v počítači VooDoo 1 a považoval RS za vrchol grafického umění (pro porovnání jsem sem dal dva obrázky z RS… poznáte je?)
 |  |
Tímhle slovíčkem jsem si zvykl označovat dojmy z hratelnosti a příběhu a tak. Zvykli jsme si na určitý standart chytlavosti příběhu z dílny LucasArts, nicméně stejně jako Epizoda I i Naboo jen oprašuje zašlá klišé SW a snaží se je uzpůsobit pro diváky od 5 do 100 let. Příběh sice Naboo má, ale že by nějak překvapil, to se říci nedá – prostě jeden člověk s vaší pomocí (a pochopitelně podporou Síly) bude zachraňovat planetu. Nic víc z příběhu nedostanete.
A jak se to hraje? Člověk by věřil, že množství vámi ovládaných vozítek vylepší hratelnost. Nicméně krom změny modelu stroje si ničeho nevšimnete. De facto máte k dispozici dva modely chování přibližovadel – vesmírná loďka a vznášedlo… A mise? To, že grafika i design jsou fádní a chudé, tak i náplň neoslní. Budete sestřelovat mraky nepřátel a nedostali při tom se snažit, aby imperiálové vás/konvoj/vaše wingmany a hlavně se hrozně nudit. Jediná věc, která zvedá hratelnost je asi systém medailí, které dostáváte za úspěšnost mise – tedy přesnost střelby, počet zlikvidovaných nepřátel, čas a tak podobně. Podle LucasArts by se za excelentní splnění všech mizí měl zpřístupnit bonusový level a další létátka, ale musím kajícně přiznat – nedonutil jsem se to otestovat…
 |  |
Tady nám zbývá zvuk a příběhové animace. Na zvuku se nedá moc zkazit – Lucasové už mají slušnou knihovnu z minulých her, takže nějak slátali dohromady efekty a několik ryze SW melodií a měli hotovo. Nebudu se více rozepisovat – melodie neurazí a efekty jsou velice pěkné (nejlepší věc celé hry). A co animace? Kdyby vyprávěly nějaký poutavý příběh, oželel bych i to, že jedou v engine (příšerném) hry. Takhle ale spíše zdržují a ani chaotická kamera nezachrání situaci. Děs.
Jen několik slov – až si koupíte BfN, tak nadávejte jen sami sobě – my vás varovali. Pokud ale patříte k lidem, jejichž mail zní
skywalker@post.cz nebo podobně a kteří dokáží na vteřinu přesně říci okamžik, kdy ve filmu umírá Darth Varder, pak vás stejně neodradím. Tak si přičtěte tak 4 body k hodnocení a provázej vás Síla…
 | Grafika: 5/10 |
Zvuky: 7/10 |
Hudba: 6/10 |
Hratelnost: 4/10 |
Darth Vadera na vás, holoto z LucasArts!!! |
Celkové hodnocení: 5/10 |