StarWars: Epizode I Battle for Naboo – za královnu!

S uvedením dalšího (prvního) dílu SW se na nás počala valit kvanta her na motivy tohoto dílka. A stejně jako poslední film rozhodně nedosahuje kvalit předchozích tak i většina her z poslední doby pouze těží z pověsti SW. Nejinak tomu je bohužel i u Naboo. Abych vás zbytečně neokrádal o čas – pokud jste hráli Rogue Squadron, stačí vám přidat motivy Epizody 1 a ubrat hratelnost. Pro vás ostatní je tu recenze.
StarWars: Epizode I Battle for Naboo – za královnu!

Žánr: simulátor
Minimum: Pentium II 233 MHz, 64 MB RAM, 170 MB HDD, 8 MB 3D karta, Windows
Doporučeno: Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: LucasArts Entertainment
Distributor:
LucasArts Entertainment

Základní koncept celé hry by se dal charakterizovat jako převedení 2D střílečky do 3D kabátu s jistou volností pohybu. Za tímhle označením si můžete představit trojrozměrný svět plný nepřátel čekajících na vaše lasery. Pod vaši kontrolu se dostává mladý poručík Gavyn Skyes, člen elitní ochranky princezny Amidaly, jehož úkolem bude v následujících 15ti levelech zastavit invazi (nebo, jak víme z filmu, spíše omezit a ztížit) imperiálních droidů na planetu Naboo. K tomuto účelu mu poslouží několik různých vznášedel/lodí a několik anihilačních prostředků lasery počínaje a raketami konče. Teď by ještě stačilo podotknout, že to nestojí ani za peníze za vypálení, natož za zakoupení a mohl bych skončit, nicméně šéfredaktor má rád delší články, tak vše rozepíšu. ;-) Začněmež…

Battle for NabooBattle for Naboo

Grafikou

Na rozdíl od Rogue Squadron, která byla nejprve vydaná na PC (1998) a pak se začalo uvažovat o portaci na konzole, je u Naboo koncept zcela opačný. Původně hra vyšla na Nintendo64 a poté byl napsán port pro PC. Nesnižuji jakkoliv schopnosti N64 – třeba Zelda64 byla skvost, ale přeci jen si autoři mohli trochu pohrát s konverzí, neboť na PC máme (a to se tvůrcům asi ještě nedoneslo…) už i takové věci, jako GeForce2 a 128MB RAM… Již při prvním pohledu na hru jsem se totiž zcela upřímně vyděsil – posuďte sami: Když po mě při instalaci BfN začala zuřivě vyžadovat DirectX8, bláhově jsem si myslel, že jej bude i využívat, nicméně již intro mne přesvědčilo o opaku. Veškerá grafika zůstala TOTOŽNÁ s verzí pro N64!!! To pro nás znamená například stromy tvořené pomocí dvou textur v pravém úhlu na sebe položených, takže vypadají jako papírová přáníčka… Nebo textury v rozlišení a bohatosti úměrné velikosti cartrige N64, v mluvně normálních lidí – textury asi 32x32 a je jich na celou hru něco kolem stovky (možná přeháním, ale tak mi to připadalo). Modely protivníků (i váš) vypadají jako výtvor mladého modeláře a rozhodně nepřekvapí detailností – pokud se droid nehýbe, pak od křoví jej odlišuje pouze barva. A co se týká viditelnosti, nemá cenu o ní ani mluvit, spíše by se dalo hovořit o NEviditelnosti nad 50m od vás – mlha, mlha, šeď, šeď. Celkově vzato je grafické zpracování shodné (ne-li horší) než u Rogue Squadron – jenže, vážení, RS vyšla v době, kdy jsem měl v počítači VooDoo 1 a považoval RS za vrchol grafického umění (pro porovnání jsem sem dal dva obrázky z RS… poznáte je?)

Battle for NabooBattle for Naboo

Gameplay

Tímhle slovíčkem jsem si zvykl označovat dojmy z hratelnosti a příběhu a tak. Zvykli jsme si na určitý standart chytlavosti příběhu z dílny LucasArts, nicméně stejně jako Epizoda I i Naboo jen oprašuje zašlá klišé SW a snaží se je uzpůsobit pro diváky od 5 do 100 let. Příběh sice Naboo má, ale že by nějak překvapil, to se říci nedá – prostě jeden člověk s vaší pomocí (a pochopitelně podporou Síly) bude zachraňovat planetu. Nic víc z příběhu nedostanete.

A jak se to hraje? Člověk by věřil, že množství vámi ovládaných vozítek vylepší hratelnost. Nicméně krom změny modelu stroje si ničeho nevšimnete. De facto máte k dispozici dva modely chování přibližovadel – vesmírná loďka a vznášedlo… A mise? To, že grafika i design jsou fádní a chudé, tak i náplň neoslní. Budete sestřelovat mraky nepřátel a nedostali při tom se snažit, aby imperiálové vás/konvoj/vaše wingmany a hlavně se hrozně nudit. Jediná věc, která zvedá hratelnost je asi systém medailí, které dostáváte za úspěšnost mise – tedy přesnost střelby, počet zlikvidovaných nepřátel, čas a tak podobně. Podle LucasArts by se za excelentní splnění všech mizí měl zpřístupnit bonusový level a další létátka, ale musím kajícně přiznat – nedonutil jsem se to otestovat…

Battle for NabooBattle for Naboo

Co se nevešlo výše

Tady nám zbývá zvuk a příběhové animace. Na zvuku se nedá moc zkazit – Lucasové už mají slušnou knihovnu z minulých her, takže nějak slátali dohromady efekty a několik ryze SW melodií a měli hotovo. Nebudu se více rozepisovat – melodie neurazí a efekty jsou velice pěkné (nejlepší věc celé hry). A co animace? Kdyby vyprávěly nějaký poutavý příběh, oželel bych i to, že jedou v engine (příšerném) hry. Takhle ale spíše zdržují a ani chaotická kamera nezachrání situaci. Děs.

Battle for NabooBattle for Naboo

Battle for NabooBattle for Naboo

Závěr

Jen několik slov – až si koupíte BfN, tak nadávejte jen sami sobě – my vás varovali. Pokud ale patříte k lidem, jejichž mail zní skywalker@post.cz nebo podobně a kteří dokáží na vteřinu přesně říci okamžik, kdy ve filmu umírá Darth Varder, pak vás stejně neodradím. Tak si přičtěte tak 4 body k hodnocení a provázej vás Síla…

Grafika: 5/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 4/10
Darth Vadera na vás, holoto z LucasArts!!!
Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

včera | | 210 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A