State of Decay: Year One – se zombíky na věčné časy (recenze)

Postapokalyptický svět a válka s nemrtvými jsou vděčné téma. Každý rok se dočkáme několika takových her. Jednou z nich je i v remasterované edici právě vycházející State of Decay pro Xbox One.

Za titulem, jež původně vyšel před dvěma lety nejdříve na Xbox 360 a posléze na PC, stojí lidé z Undead Labs, kteréžto hra katapultovala mezi nejsledovanější menší vývojářská studia současnosti. Microsoft si toho byl dobře vědom prakticky hned od vydání, neboť State of Decay se těšilo obrovskému zájmu hráčů, a tak rok na to s Undead Labs podepsal smlouvu hned na několik dalších titulů. Budoucnost vypadá slibně.

V současné době vývojáři pracovali na Xbox One mutaci State of Decay, které dali podtitul Year One Survival Edition. Co přináší oproti původní verzi? Především dvě dodatečně vydaná DLC pro Xbox 360, konkrétně tedy Breakdown a Lifeline. Dopodrobna se o nich rozhovoříme ještě později. Teď se pojďme na State of Decay podívat jako na zcela novou hru. O co v ní jde? Jak se hraje? A především – stojí za vaši pozornost?

Apokalypsa jak se patří

State of Decay je akční survival akce z pohledu třetí osoby s prvky RPG. Původně hra vyšla jako digitálně menší stažitelný titul, takže je třeba si hned na začátku vyjasnit, že se jedná o hru s nižším rozpočtem, nikoliv o AAA blockbuster. Příběh vás zavede do údolí Trumbull, typicky amerického venkova plného rančů, menších měst, skalisek a lesů, které můžete libovolně objevovat, protože hra disponuje kompletně otevřeným světem. Hlavním hrdinou je Marcus Campbell, přeživší zombie apokalypsu, potkávající další žijící kolegy a bojující nejen o svůj život.

Základním konceptem je možnost ovlivňovat chování ostatních vůči vám, získávat si mezi nimi reputaci a posléze si jednotlivé kolegy přizývat ke společnému boji

Dějová linka je zajímavá, zvláště postavy jsou vykresleny pěkně, neboť z nich opravdu cítíte jejich povahu a jedinečnost. Mnohem důležitější ale samozřejmě je samotná hratelnost, která je na menší titul dosti obsáhlá a pestrá. Základním konceptem je možnost ovlivňovat chování ostatních vůči vám, získávat si mezi nimi reputaci a posléze si jednotlivé kolegy přizývat ke společnému boji. Budete se muset starat o sídla, dodávat zásoby či upevňovat vztahy, jedině tak totiž můžete přežít.

Vedle starostí o komunitu přeživších budete také plnit příběhové mise. Jejich náplní je většinou osvobození někoho či vyčištění daného prostoru od zombie. Zní to monotónně, ale vzhledem k tomu, že si prakticky pokaždé můžete k sobě vzít někoho jiného, v nabídce je spousta zbraní (lopaty, prkna, revolvery, kulomety, atd.), dopravních prostředků, každý dům lze projít i zevnitř, a nepočítaně dalších aktivit, nudit se rozhodně nebudete.

State of Decay celým herním mechanismem více než mile překvapuje. Open-world povaha světu nesmírně sedí. Díky ní a především díky opravdové survival nátuře hra působí až neskutečně...skutečně. Teď možná přemýšlíte nad tím, co tou náturou boje o přežívání vlastně myslíme? Demonstrovat to budeme na dvou příkladech. Tím prvním budiž, když se vydáte prozkoumat dům plný zombie. Pakliže budete při otevírání krabic a skříní příliš hlasití, zalarmujete celou hordu. V domě můžete najít velké zásoby, které ale najednou – kvůli malému baťohu na zádech – neodnesete. Proto budete muset přistavit auto, naplnit ho až po okraj a vydat se na základnu. Zkrátka mravenčí, ale dosti skutečně se tváří práce.

Druhou exemplifikací je nutnost starat se o vztahy v rámci skupiny. Jedině díky vaší aktivitě, neustálému kontaktu s kolegy, obsazováním nových budov a čištěním těch okolních od zombie totiž budete fungovat jako celek a budete moct přežít. Další přeživší se vám odmění pomocí v příběhových misích, ale i při běžném prozkoumávání údolí. Musíte sledovat jejich náladu, případně jim ji zlepšovat, a tak dále. Mezi některými postavami můžete přepínat, hrát za ně a za zkušenostní body je v různých oblastech vylepšovat. Pakliže jednu ztratíte, pak už je to navždy. No nezní to skvěle? Odpovíme za vás: ano, zní. A navíc to funguje!

Všudypřítomný rozklad

Vlastní přístup hráče ke světu je jedna věc, druhá jsou nepřátelé. Těmi jsou zombie, objevují se nepravidelně, někdy v hordách, někdy jednotlivě, překvapují svými schopnostmi, dokáží rozeznávat pohyb, takže se mnohdy musíte schovávat do okolních keřů nebo jít extrémně pomalu, chytají se vozidel, když v nich před nimi prcháte. Jejich vybavenost a obtížnost se postupem času zvyšuje, takže neusínejte na vavřínech a vždy je likvidujte až do posledního, jedině tak totiž můžete daný prostor nebo nemovitost obsadit.

Tím se dostáváme k systému boje. Ten je jednoduchý a spočívá především v kombinaci správně navolených předmětů v baťohu, jeho kapacita je totiž značně omezená, a tak s sebou nemůžete tahat každý nesmysl. Potřebujete zbraň nablízko, pak nějaký střelný arzenál, lékárničky a také nástroj pro distrakci zombie. Systém funguje dobře, není nijak komplikovaný, protože například k útoku tělo na tělo je určeno jen jedno tlačítko, ale postačí. Jde v něm spíš o správné načasování boje na vzdálenost, na blízko, stealth přístupu, anebo prostého vyhnutí se problémům. To je mnohdy vůbec nejlepší řešení.

Ve hře absolutně všechno podléhá rozkladu. Nejsou to jen těla zombie, která se rozprskávají, půlí a rozpadávají, ale i morálka přeživších

State of Decay, volně přeloženo jako Stav rozkladu, je název více než příznačný. Ve hře totiž absolutně všechno podléhá rozkladu. Nejsou to jen těla zombie, která se rozprskávají, půlí a rozpadávají, ale i morálka přeživších, zbraně, vozidla, domy, které musíte chránit třeba tak, že se do nich zabarikádujete, a vůbec celý svět trumbullského údolí. Jakožto hráči se budete muset neustále snažit udržet věci alespoň v částečně stabilním stavu. A o tom postapokalypsa plná chaosu je.

Na začátku jsme se zmiňovali o dvou přítomných DLC obsazích. První z nich, Breakdown, se odehrává rovněž v Trumbullu, součástí jsou nové zbraně, postavy a trochu ztížené podmínky pro boj o přežití (méně vozidel, více zombie). Druhý, Lifeline, je daleko zajímavější. Zavede vás do města Danforth, kde se ujmete role vojáka americké jednotky Greyhound One, která má za cíl zachraňovat konkrétní osoby, jež jsou schopny nalézt globální lék na zombie apokalypsu. Příběhové DLC je samozřejmě lepší, Breakdown je jen okořeněním původní hry.

Svět je na menší titul přímo obrovský. Naleznete tu spoustu zajímavých zákoutí a vzhledem k tomu, že prozkoumávat ho můžete hned od začátku, není na co čekat. Neočekávejte však virtuální prostor Grand Theft Auto her, to rozhodně ne. Na druhou stranu musíme tvůrce pochválit za jakousi přirozenost, kterou dokázali trumbullskému údolí vdechnout. Funguje tu i klasické střídání denní doby, přičemž právě noc vytváří tu správnou postapokalyptickou atmosféru.

Otřesná optimalizace

Předchozí odstavce zní až podezřele idealisticky. Bylo by to skoro až k neuvěření, kdyby v tom ale nebyl zakopaný nějaký smradlavý pes. Ten ve State of Decay bohužel zapáchá hodně. Na mysli teď máme otřesnou optimalizaci hry. Už na Xbox 360 se hra pyšnila špatným frameratem, bugy a technickými nedodělky. Větší výkon Xbox One – zdá se – tvůrcům z Undead Labs nestačí, protože State of Decay Year One Survival Edition sice běží v lepším rozlišení a vypadá o kus lépe, ale hýbe se snad ještě hůř.

Zvláště při cestování vozidly a větším počtu zombie nepřátel na scéně padá framerate pod neúnosnou hranici, často až do kompletně nehratelných nížin. Před chvíli jsme sice řekli, že hra vypadá o kus lépe, ale změny jsou oproti původní verzi tak minimální, že si jich skoro nevšimnete. Grafika je pořád nízkorozpočtová, byť příjemně barevná a poměrně detailní. A proto si jen klepeme na čelo a klademe si otázku, kde asi tak inženýři z Washingtonu udělali chybu.

To ale nejsou jediné problémy technického rázu. Za všechny zmiňme rozkládající se obraz nebo všudypřítomné bugy v podobě zasekávajících se postav, neplynulých animací, nemožnosti nastoupit do auta, mizerné umělé inteligence spolubojovníků (prostě stojí opodál a nepomůžou) i nepřátel a další. Škoda, převeliká škoda, že Microsoft na tvůrce nezatlačil více.

Dostupné pro: PC, Xbox One
Žánr: Akce | Survival akce
Výrobce: Undead Labs
Začátek prodeje: 28. dubna 2015
  • Boj o přežití
  • Systém reputace
  • Skvělá hratelnost
  • Otevřený svět
  • Otřesná optimalizace
  • Umělá inteligence
  • Bugy

State of Decay je v mnohém daleko před svými velkorozpočtovými kolegy. Herní mechanismy fungují skvěle, jsou originální a v lecčem nesmírně příjemně překvapují. Především pak akcentem na boj o přežití a opravdové postapokalyptické hledání zásob, psychické strádání a na pud sebezáchovy. Škoda jen, že po technické stránce Undead Labs State of Decay nechali – čtenáři prominou – totálně zprasené. U remasteru by právě to mělo být základem. Nepotrpíte-li si na stabilním frameratu a propady zkousnete, budete se královsky bavit.

Váš názor Další článek: Tvůrci Uncharted 4 si hráli a stvořili Roberta Downey Jr.