STB Voodoo3 3000

Recenze karty, o které byste měli při nákupu nového grafického hardwaru vážně uvažovat.

Zázemí
Firma 3Dfx, donedávna "pouze" výrobce stejnojmenných čipsetů, se stala přímým producentem grafických karet poté, co koncem loňského roku odkoupila firmu STB Systems. Pikantní je, že firma STB byla a stále je výrobcem úspěšných karet Velocity 4400 s konkurenčním čipem nVidia RivaTNT.

Nová řada grafických karet od 3Dfx je samozřejmě postavená na bázi čipů 3Dfx. Tyto čipy jsou pokračovatelem řady Voodoo2 a Banshee; jmenují se Voodoo3. Modelová řada je rozdělena do tří výkonových skupin: Voodoo3 2000, Voodoo3 3000 a nakonec Voodoo3 3500 s odpovídajícími pracovními kmitočty 143, 166 a 183 MHz. Necelý měsíc po světovém uvedení na trh Voodoo3 infiltrovalo i naši 3D scénu. Spolupracující hardwarová rozvědka zachytila jeden kousek – k výslechu byla dodána karta STB Voodoo 3 verze 3000 na sběrnici AGP.

Kingpin na Voodoo3      Voodoo3

Interní údaje
Voodoo3 3000 je kompletní 2D/3D 128bitový grafický akcelerátor pro sběrnici AGP (bude se dodávat i verze PCI). Na kartě je integrován TV výstup, který je obsažen i v modelu 3500. 3D část vychází z koncepce Voodoo2, z čehož vyplývá i jeden nepříjemný fakt, o němž budu mluvit později. Grafický procesor i 16 MB paměti SDRAM pracují na frekvenci 166 Mhz, RAMDAC (převodník digitálních dat na analogový signál monitoru) pracuje na úctyhodných 350 MHz a dosahuje maximálního rozlišení 2046 x 1536 na 75Hz!

Co se týče ovladačů, jsou podporovány systémy Windows 95/98 a NT, ovladače jsou k dispozici pro rozhraní Glide, Direct3D a OpenGL (miniport – miniGL). V režimu 3D akcelerace pracuje karta interně ve 32 a 22bitové barevné hloubce, externě však pouze v 16bitové. Čip podporuje i DVD akceleraci – to už dnes však není nic ojedinělého, spíše by překvapilo, kdyby tomu tak nebylo.

Příprava výslechu
Výslechové pracoviště: Celeron 300A přetaktovaný na 450Mhz, základní deska Abit, čipset BX, 96 MB SDRAM na 100 MHz, pevný disk WD 8,5 GB, zvuková karta Sonic Impact S90, operační systém Windows 98 a NT. Karta dorazila v provedení OEM s manuálem a instalačním cédéčkem.

Již na první pohled zaujme masivní (i když bez ventilátoru) chladič grafického čipu. Vzhledem ke zkušenostem s dřívějšími 3D kartami to považuji za rozumné. Osazení součástí je podobné dřívějším kvalitním deskám od STB – ověřené je ověřené. Jako paměťové moduly byly zvoleny Siemens 6ns, což představuje dobrý základ.

Instalace ovladačů (verze 1.01) proběhla z dodaného cédéčka hladce, a to i ve Windows NT – během destei minut bylo vše hotovo. Z cédéčka lze instalovat i utility a aktualizaci ovladače MiniGL pro hry typu Quake II. Na pomoc jsem si nakonec ještě stáhl z Internetu nový Powerstrip – utilitu ke změně “servisních” parametrů 3D karet.

Mírné mučení
Nejdříve nás zajímaly výkony ve dvourozměrné grafice. K testování jsme použili testy Winbench 99 - Business Graphic a High-End Graphic Winmark. Nové Voodoo si zde vedlo velmi dobře – předběhlo karty RivaTNT a Rage128 (i když jen nepatrně). Srovnatelná byla jen Matrox Millenium G200, na jejíž úrovni se Voodoo3 pohybuje – výborná zpráva pro majitele pracovních stanic, kteří také chtějí mít svoje Voodoo3.

Co se týče kvality obrazu a obnovovacích frekvencí, nemám žádných námitek. V rozlišeních do 1280 x 1024 byl obraz velmi ostrý a kontrastní, 32bitová barva je zde samozřejmostí. Zdá se, že se firma 3Dfx úspěšně zbavuje nálepky “jen pro hry”.

Pořádný šrumec
Teď přichází ta správná chvíle pro sadistického mučitele: 3D benchmarky. Voodoo3 jsme testovali na hře Quake II (pro herní OpenGL) a programu 3D Mark99 Max (pro Direct 3D a kvalitu renderování).

První test, Quake II Timedemo, dá většinou 3D čipu zabrat – má na rozdíl od “papírových” megapixelů za sekundu poměrně dobrou vypovídací schopnost o reálném výkonu 3D akcelerace. Pokud vypnete vertikální synchronizaci s obrazem monitoru, akcelerátor běží na maximum, a to bez ohledu na frekvenci monitoru.

Hned ze začátku jsem rozlišení nastavil rozlišení 1027 x 768 – nebudu troškařit. Zde totiž ztrácí dech většina současných akcelerátorů. Test proběhl rychlostí přetáčení videopásku. Velmi rychlého přetáčení videopásku: průměrná rychlost činila 77 obrázků za sekundu (FPS). Zkouším i vyšší rozlišení 1280 x 960; zde Voodoo3 udělalo 53 snímků za sekundu, což je opravdu dobrý výsledek. Quake II tedy kartě Voodoo3 nedělá žádné problémy, výkon navíc s nárůstem rozlišení příliš neklesá – na vině je můj (pomalý) procesor; Voodoo 3 je v naprosté pohodě. To je jistě perspektivní výhled do budoucna.

Pomoci utility Powerstrip jsem změnil pracovní frekvenci čipu směrem dolů na 143 Mhz, což odpovídá modelu 2000, a posléze směrem nahoru na 183 Mhz, což odpovídá modelu 3500. Výsledky měření jsou uvedeny v tabulce.

Výkon ve hře Quake II

Voodoo 3

143

166

183

Demo1

1024x768

66,5

77,1

84,6

1280x960

45,4

53,1

59,0

Crusher

1024x768

39,6

43,9

45,8

1280x960

30,1

34,7

37,4

Massive1

1024x768

57,3

64,4

68,8

1280x960

41,2

47,4

52,2

I s frekvencí nižšího modelu 2000 (143 Mhz) byly hry na bázi MiniGL (Quake II, Kingpin atd.) plynule hratelné až do rozlišení 1280 x 960; nutností je však procesor s vyšší pracovní frekvencí než 350 MHz. Kvalita zobrazení je velmi dobrá. Zkoušený model 3000 (standardně 166 MHz) běžel přetaktován na 183 Mhz po celou dobu (4 hodiny) bez problémů. Závěr si udělejte sami.

Na mučidlech
Dalším mučidlem byl nový benchmarkový program 3D Mark99 Max. Výstupem z programu je 12 hodnot + referenční obrázky. Při tomto testu jsem také provedl měření s různými frekvencemi procesoru. Hodnoty jsou uvedené v další tabulce.

Rozdíl mezi Voodoo3 2000 a 3000

CPU

Voodoo3

Rozlišení

3DMark

First Person

Race

450

143

800x600

3610

35,4

35,6

450

143

1027x768

3590

35,8

35,2

450

143

1280x960

2972

34,1

26,4

450

166

800x600

3645

37

34,0

450

166

1027x768

3630

36,7

35,6

450

166

1280x960

3275

35,2

30,5

Tabulka ilustruje rozdíly mezi typem Voodoo3 2000 (143 MHz) a 3000 (166 MHz). Z naměřených hodnot je zřejmé, že zásadní výkonové rozdíly nastávají až v rozlišení 1280 x 960 – pro nižší rozlišení jsou výkony těchto karet téměř shodné. Na vině je “pomalý” procesor.

Chabý výsledek testu 32MB rendering speed (5,6 FPS) jasně ukázal, jak citelně Voodoo3 ztrácí absencí texturování přes AGP. To umožňuje ukládání velkého množství textur přímo do paměti počítače a následné nanášení bez mezikroku paměť počítače – paměť karty – objekt. Tuto funkci mají kromě čipů od 3Dfx již všechny nové karty.

Vliv CPU na výkon Voodoo3 3000

Voodoo3

CPU

Rozlišení

3DMark

First
Person

Race

450

166

1027x768

3630

36,7

35,6

374

166

1027x768

2861

29,2

28,1

337

166

1027x768

2504

25,5

24,5

300

166

1027x768

2235

22,8

21,9

Z výše uvedené tabulky vidíme, že se zvyšováním frekvence CPU narůstá výkon téměř lineárně. Zdá se, že pro Voodoo3 je horním limitem teprve Pentium III 500 – 600 Mhz! Pokud toto srovnám s kartami ATI Rage Magnum a RivaTNT, lze obecně říci, že do frekvence 300 MHz je pole velice vyrovnané, s nárůstem výkonu procesoru se však Voodoo3 začíná konkurenci více vzdalovat. Při frekvenci 450 MHz je poměr 2980 : 3630 ve prospěch Voodoo3.

Co kvalita, pane?
Co se týče výkonu, je dnes Voodoo3 jednoznačným vítězem. V rychlosti předčí i tolik opěvovanou RivuTNT2, která však má jedno plus, a tím je 32bitová grafika. Hry vypadají v 32bitové barevné hloubce přece jenom lépe než v 16 bitech. Ve hrách napsaných přímo pro rozhraní Glide nebo OpenGL (např. Kingpin) je samozřejmě rozdíl minimální. Jinak je tomu však u Direct3D.

Příkladem toho může být poloprůhledný ukazatel rychlosti v testu 3D Mark - Race. V 32bitové hloubce je přechod barev (od zelené k červené) hladký a plynulý, 16bitový výstup Voodoo3 však vytváří mírně barevné “schody”. Tento jev lze však zpozorovat jen u souvislých a poloprůhledných ploch, na hratelnost nemá žádný vliv. Pro ty, kteří upřednostňují rychlost a dynamiku před vizuálním dojmem, je 16bitový výstup Voodoo3 více než dostačující.

Čip Voodoo3

Voodoo3 disponuje kromě již uvedené absence texturování přes AGP také ještě jedním nepříjemným omezením: velikost textury může být pouze 256 x 256 bodů. Pro dnešní hry je tento rozměr standardní, ale v budoucnu se vše změní. Představte si, že ve hře je na stole položený notebook (např. Half-Life). Pokud přijdete blíže, uvidíte pouze rozmazané klapky. Kdyby však autoři použili textury s velikostí 1024 x 1024 bodů, mohli byste jednoduše přečíst i jednotlivé písmena na klávesách. Použije-li tedy hra textury o větším rozlišení, Voodoo3 je konvertuje na 256 x 256 bodů.

Žárovka zhasla
Zapomeňte na Voodoo2, zapomeňte na Banshee! Již nejnižší model Voodoo3 – 2000 nahradí kombinaci Banshee (pro 2D) + 2x Voodoo2 - SLI za cenu o mnoho levnější! Pokud vám nevadí 16 bitový 3D výstup a omezení textur na 256 x 256 (= nižší vizuální kvalita) nemůžete koupit lépe.

Klady:

  • Velmi rychlá v 16bitové barevné hloubce

  • Glide, Direct3D, rychlé MiniGL

  • Podpora 3D akcelerace v Linuxu

  • Vynikající 2D část

  • Podpora pro 3DNow! a Pentium III

  • Výborná cena (model 2000)

Zápory:

  • Chybí 32bitový výstup

  • Omezení textur na 256 x 256

  • Nepodporuje AGP texturing

  • Nepodporuje funkci Stencil buffer

Převzato z časopisu Computer, upraveno

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Layers of Fear 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Lay…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

23.  10.  2020 | | 1 N/A