Sté Call of Duty, tisící Need for Speed (komentář)

Originalita, hratelnost, znalost daného žánru a čistý prodejní kalkul. Zjistěte, zda jsou série prokletím či požehnáním herního průmyslu.

Po přečtení vášnivých debat pod mým preview k Dragon Age 2 a Karlovou recenzí na nejnovější Call of Duty jsem byl donucen zamyslet se. Zamyslet se nad tím, proč s námi polovina čtenářů souhlasí, zatímco druhá polovina téměř hystericky křičí, jak to, že nejsme schopní poznat kvalitu hry, nebo snad že se v oboru her vůbec nevyznáme a že toto je to nejlepší, co kdy hráli. A pomalu zjišťuji, že těch důvodů je o něco více, než jen rozdílný herní vkus.

VIDEO: 3611 'Call of Duty: Black Ops - Launch trailer '

Nejdřív jsem se snažil hledat chybu v nás – a našel jich hned několik. První z nich jsou desítky a stovky dohraných her, zvláště těch v mediálně propíraných sériích. Ideálním příkladem je právě teď vyšlé Call of Duty: Black Ops. Pro nás jde o sedmý díl – resp. posedmé dostaneme to samé, co už jsme tu měli před nějakými deseti lety. Jenže hráč nový, pro něhož je Call of Duty 7 vlastně Call of Duty 2 bude unešen: „Akční a skvěle naplánovaná jízda, co se těm páprdům starým nelíbí?!“

Pokud je první díl dobrý a jméno známé, stačí přidat jen dvojku a říct „Better, bigger and more badass“

Nelíbí se nám zkrátka to, že jsme čekali něco víc. Změnu, dobrý nápad, záblesk originality, cokoliv. Zážitek v duchu původní hry, ale obohacený o něco, co tady ještě nebylo. Nebo taky splnění slibů, které nám velice přesvědčivě vtloukali do hlav marketingoví pracovníci, a my pak zprostředkovaně tlumočili čtenářům. Což v nás i v nich vyvolalo jistá očekávání a tvořili si obrázek o hře ještě dříve, než ji vůbec hráli.

Hype a mor herní scény

Očekávání fanoušků a hype jsou dvojsečné zbraně. Na jednu stranu dokáží udělat naprosto neskutečné prodeje hned při vydání hry (jako se kupříkladu stalo u v příkladech protěžovaného Call of Duty: Black Ops) na stranu druhou staví titul do nezáviděníhodné pozice, kdy všichni srovnávají výsledný produkt s mnohdy nereálným očekáváním. Pokud se navíc jedná o n-tý díl série, dokáží hráči vytknout tvůrcům byť jen sebemenší změnu v herních mechanismech anebo je rovnou předem odsoudit (viz. Fallout 3.)

dragonaage2_04.jpg dragonaage2_05.jpg

Očekávání je to, co hru prodá, ne její výsledná kvalita. Toho jsou si všichni moc dobře vědomi. Co na tom, že pozdější recenze hru strhají – důležité je masírovat reklamou jak hráče, tak i novináře. I pisálci jsou totiž jen lidi a velké reklamní masáži podlehnou. Ba co víc, zprostředkovaně ji i sami vytváří: důležité totiž je mít recenzi co nejrychleji, protože ji co nejdříve chtějí i čtenáři. Přijdeš první? Super, skvělá čtenost. Přijdeš druhý? O něco horší, ale druhý názor se hodí. Přijdeš třetí? Pch, proč tu s tím lezeš, to už jsem dvakrát četl…

Očekávání je to, co hru prodá, ne její výsledná kvalita

Nadáváte nad neoriginalitou her? Ano? A kupujete stále ty samé hry, které mají za názvem jen jinou číslovku, nebo pro jistotu už jen podtitul, protože by to jinak vypadalo divně? Ano? Skoro se s vámi vsadím. Jenže jakou pak má naději prorazit nový titul?

hot_pursuit_01.jpg hot_pursuit_02.jpg

Prodává přece očekávání – a pokud je první díl dobrý a jméno známé, stačí přidat jen dvojku a říct „Better, bigger and more badass“ CliffyhoB a hned máte o prodeje postaráno. Přitom u pátého dílu kupovat přestanete, z důvodů zmíněných dříve. Jenže koho to zajímá? Je tady spousta nových hráčů a spousta rodičů, kteří nehrají – a když ví, že jejich syn hraje Needy, koupí mu nový díl Needů a ne nějaké FlatOuty

Obroda herní scény?

Jedinou nadějí pak je dát najevo, co skutečně hrát chceme. My s recenzemi toho moc nedokážeme. Čísla jsou sice pěkná věc, ale jediná čísla, co něco znamenají, jsou ta prodejní. Pokud chcete originalitu a ne nastavovanou kaši, dejte tvůrcům vědět, že po vyždímání nápadu a dokončení trilogie o další pokračování už zájem nemáte. A to tak, že si daný titul prostě nekoupíte. Pokud ale masáži a vlastním očekáváním podlehnete, dostanete se do nekonečného kruhu, ze kterého není úniku.

fallout3_10.jpg fallout3_11.jpg


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 15 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 8 N/A
Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Bridge zdarma

Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Brid…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

24.  1.  2020 | | 3 N/A