Sté Call of Duty, tisící Need for Speed (komentář)

Originalita, hratelnost, znalost daného žánru a čistý prodejní kalkul. Zjistěte, zda jsou série prokletím či požehnáním herního průmyslu.

Po přečtení vášnivých debat pod mým preview k Dragon Age 2 a Karlovou recenzí na nejnovější Call of Duty jsem byl donucen zamyslet se. Zamyslet se nad tím, proč s námi polovina čtenářů souhlasí, zatímco druhá polovina téměř hystericky křičí, jak to, že nejsme schopní poznat kvalitu hry, nebo snad že se v oboru her vůbec nevyznáme a že toto je to nejlepší, co kdy hráli. A pomalu zjišťuji, že těch důvodů je o něco více, než jen rozdílný herní vkus.

VIDEO: 3611 'Call of Duty: Black Ops - Launch trailer '

Nejdřív jsem se snažil hledat chybu v nás – a našel jich hned několik. První z nich jsou desítky a stovky dohraných her, zvláště těch v mediálně propíraných sériích. Ideálním příkladem je právě teď vyšlé Call of Duty: Black Ops. Pro nás jde o sedmý díl – resp. posedmé dostaneme to samé, co už jsme tu měli před nějakými deseti lety. Jenže hráč nový, pro něhož je Call of Duty 7 vlastně Call of Duty 2 bude unešen: „Akční a skvěle naplánovaná jízda, co se těm páprdům starým nelíbí?!“

Pokud je první díl dobrý a jméno známé, stačí přidat jen dvojku a říct „Better, bigger and more badass“

Nelíbí se nám zkrátka to, že jsme čekali něco víc. Změnu, dobrý nápad, záblesk originality, cokoliv. Zážitek v duchu původní hry, ale obohacený o něco, co tady ještě nebylo. Nebo taky splnění slibů, které nám velice přesvědčivě vtloukali do hlav marketingoví pracovníci, a my pak zprostředkovaně tlumočili čtenářům. Což v nás i v nich vyvolalo jistá očekávání a tvořili si obrázek o hře ještě dříve, než ji vůbec hráli.

Hype a mor herní scény

Očekávání fanoušků a hype jsou dvojsečné zbraně. Na jednu stranu dokáží udělat naprosto neskutečné prodeje hned při vydání hry (jako se kupříkladu stalo u v příkladech protěžovaného Call of Duty: Black Ops) na stranu druhou staví titul do nezáviděníhodné pozice, kdy všichni srovnávají výsledný produkt s mnohdy nereálným očekáváním. Pokud se navíc jedná o n-tý díl série, dokáží hráči vytknout tvůrcům byť jen sebemenší změnu v herních mechanismech anebo je rovnou předem odsoudit (viz. Fallout 3.)

dragonaage2_04.jpg dragonaage2_05.jpg

Očekávání je to, co hru prodá, ne její výsledná kvalita. Toho jsou si všichni moc dobře vědomi. Co na tom, že pozdější recenze hru strhají – důležité je masírovat reklamou jak hráče, tak i novináře. I pisálci jsou totiž jen lidi a velké reklamní masáži podlehnou. Ba co víc, zprostředkovaně ji i sami vytváří: důležité totiž je mít recenzi co nejrychleji, protože ji co nejdříve chtějí i čtenáři. Přijdeš první? Super, skvělá čtenost. Přijdeš druhý? O něco horší, ale druhý názor se hodí. Přijdeš třetí? Pch, proč tu s tím lezeš, to už jsem dvakrát četl…

Očekávání je to, co hru prodá, ne její výsledná kvalita

Nadáváte nad neoriginalitou her? Ano? A kupujete stále ty samé hry, které mají za názvem jen jinou číslovku, nebo pro jistotu už jen podtitul, protože by to jinak vypadalo divně? Ano? Skoro se s vámi vsadím. Jenže jakou pak má naději prorazit nový titul?

hot_pursuit_01.jpg hot_pursuit_02.jpg

Prodává přece očekávání – a pokud je první díl dobrý a jméno známé, stačí přidat jen dvojku a říct „Better, bigger and more badass“ CliffyhoB a hned máte o prodeje postaráno. Přitom u pátého dílu kupovat přestanete, z důvodů zmíněných dříve. Jenže koho to zajímá? Je tady spousta nových hráčů a spousta rodičů, kteří nehrají – a když ví, že jejich syn hraje Needy, koupí mu nový díl Needů a ne nějaké FlatOuty

Obroda herní scény?

Jedinou nadějí pak je dát najevo, co skutečně hrát chceme. My s recenzemi toho moc nedokážeme. Čísla jsou sice pěkná věc, ale jediná čísla, co něco znamenají, jsou ta prodejní. Pokud chcete originalitu a ne nastavovanou kaši, dejte tvůrcům vědět, že po vyždímání nápadu a dokončení trilogie o další pokračování už zájem nemáte. A to tak, že si daný titul prostě nekoupíte. Pokud ale masáži a vlastním očekáváním podlehnete, dostanete se do nekonečného kruhu, ze kterého není úniku.

fallout3_10.jpg fallout3_11.jpg


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: Watch Dogs zdarma a jarní akce

Hry zadarmo nebo se slevou: Watch Dogs zdarma a ja…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

20.  3.  2020 | | 1 N/A
Nejlepší hry pro mobily: 9 tipů na zaručenou zábavu. Většina je zdarma

Nejlepší hry pro mobily: 9 tipů na zaručenou zábav…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Poradíme vám ty nejlepší!

1.  4.  2020 | | 18 N/A
Vybrali jsme 10 her, u kterých vybouchnete vzteky

Vybrali jsme 10 her, u kterých vybouchnete vzteky

Jsou hry, které nás mají odreagovat a pobavit. Potom jsou ale i hry, u kterých budete vzteky ječet, posílat vývojáře do pekel a bůhví co všechno. My se nyní na takové hry podíváme.

22.  3.  2020 | | 11 N/A
Zadarmo nebo se slevou: Child of Light zdarma a balíček závodních her

Zadarmo nebo se slevou: Child of Light zdarma a ba…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  3.  2020 |
Doom 64: vyzkoušeli jsme často zapomínané retro

Doom 64: vyzkoušeli jsme často zapomínané retro

S vydáním Doom Eternal ovládla internet euforie. A vývojáři toho samozřejmě využili. Vedle Doom Eternal vyšla také předělávka Doom 64.

26.  3.  2020 | | 4 N/A