SteamOS a herní počítače, které nikdo nechce

Steam Machines pomalu ale jistě vráží na herní trh. Mají ale vůbec nějaký smysl?
Seznam kapitol
  1. Počítače se SteamOS a první testy
  2. Jaké jsou přednosti?

Na konci roku 2013 společnost Valve, která stojí za počítačovou herní platformou Steam, představila vlastní operační systém SteamOS založený na Linuxu (Debian) a optimalizovaný pro hraní her. Nyní přichází první generace herních počítačů se SteamOS, ale ukazuje se, že větší výkon nakonec stejně nabídnou počítače s Windows.

Pokud jde o hraní her, v posledních dvou desetiletích se trh rozdělil na dva základní tábory – počítače s Windows a herní konzole. Samostatně pak stojí hraní na mobilních zařízení, které se zatím nemůže vyrovnat „velkým“ hrám s nejpokročilejší grafikou.

Steam-Machines.jpg

Microsoftu se v rámci rozšíření systému Windows podařilo rozšířit standardizované a neustále vyvíjené rozhraní DirectX, pro které vývojáři her programovali hry a herní enginy. Herní konzole zas nedávno přišly s novými generacemi. Do toho přichází neotrkaný nováček – SteamOS.

Herní počítače ve stylu konzolí

Na SteamOS alespoň částečně vsadili i velcí výrobci jako třeba Alienware, Asus, Zotac, Gigabyte a podobně, kteří představili vlastní herní počítače s úsporným designem, které na první pohled skutečně vypadají jako herní konzole.

Zotac Steam Machine: když je herní počítač v krabičce

Zotac Steam Machine: když je herní počítač v krabičce

Na výběr je velké množství konfigurací, takže si můžete podle ceny vybrat takový výkon, který je v rámci dané ceny možný. Ceny začínají od 480 dolarů (přibližně 14 500 Kč s DPH) a dosahují klidně až na pět tisíc dolarů, což je na úrovni 150 000 korun s daní. V takové konfiguraci už samozřejmě máte tři herní grafické karty zapojené ve SLI a podobně.

Alienware-Steam-Machines.jpg
Alienware Steam Machine

Většina počítačů se SteamOS je vybavená grafickými kartami od Nvidie, které mají zatím lepší podporu z pohledu ovladačů. SteamOS využívá rozhraní OpenGL (Vulkan), což je problém především u starších her, které je nutné upravit z DirectX na OpenGL, pokud to v základu nepodporují. Některé hry, typicky právě od Valve, mají integrovanou podporu OpenGL, jak si ale ukážeme, ani to není automaticky výhra.

zotac-sn970-3-645x445.jpg
Zotac Steam Machine

Herní počítače se SteamOS mají mít podobný uživatelský zážitek jako herní konzole. Počítač zapnete, spustí se speciální rozhraní SteamOS na bázi Steamu, které můžete ovládat pomocí ovladače (ideálně pomocí ovladače Steam s dotykovými plochami) vybrat hru, zaplatit, stáhnout hru přes internet a spustit. Vše ostatní by mělo být automatické, včetně aktualizace.Tou nejdůležitější funkcí herního počítače, respektive herní konzole je ale hraní. Podíváme se tak na první srovnání výkonu a toho, jak vlastně hry na tomto systému běží.

SteamMachines_2.jpg
První řada Steam Machines od světových výrobců

Přes 1 500 her jako základ

Valve se chlubí tím, že lze na SteamOS zařízeních hrát více než 1 500 různých her, což je samo o sobě skvělá zpráva pro open source a linuxovou komunitu. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že jde většinou o jednodušší a indie hry, nikoli velké tituly, které patří mezi nejprodávanější. I takových je ale pár a v databázi je například Bioshock Infinite, Borderlands: The Pre-Sequal, Alien: Isolation nebo Middle-earth: Shadow of Mordor. To jsou asi nejmodernější a největší „značky, které jsou dostupné i na počítačích s Windows a herních konzolích.

A právě na výkon v populárních hrách se podíváme díky zahraničním testům, které se objevily na webech Ars Technica (porovnání SteamOS a Windows na stejném hardwaru) nebo Phoronix (porovnání výkonu grafik pouze na SteamOS),

Jak je vidět, rozdíly počtu snímků za sekundu v testovaných hrách jsou od přibližně 20 % v neprospěch SteamOS, ale v některých případech běží hry i o polovinu pomaleji, než na Windows. Je jasné, že důvodem není ani tak samotný SteamOS, ale ovladače grafik a rozhraní OpenGL.

Snímek obrazovky (1775).jpgSnímek obrazovky (1776).jpgSnímek obrazovky (1777).jpg

Tvůrci mají větší zkušenosti s DirectX, čemuž se nelze vůbec divit, Problém ale je, že srovnatelný výkon není ani u některých her od Valve, které už mají podporu OpenGL dávno.

Je jasné, že nižší výkon je pro herní zařízení velký problém, v tomto případě ho ani nelze vyřešit jednoduše a rychle. Jsou to ty roky optimalizací vývojářů her na DirectX případně dané herní konzole s jednotným hardwarem.

Samozřejmě to teoreticky vyřeší čas, Nvidia i AMD se začínají na Linux, podporu a ovladače více soustředit a hardware obou hlavních konzolí už přešel na standardní procesory s instrukční sadou x86 a grafiky od AMD. Microsoft se ale stále snaží a DirectX 12 přináší další optimalizace pro zrychlení zpracování dotazů.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet ještěrem s gigantickým přirozením

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet…

Kreativita některých lidí při editaci vlastních postav nezná mezí. U Soulcaliburu se to ale trošku zvrhlo.

20.  10.  2018 | | 2 N/A
Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A
10 tipů na skvělé deskovky, které můžete hrát o samotě

10 tipů na skvělé deskovky, které může…

Co dělat v případě, že máte chuť zahrát si nějakou deskovku, ale zrovna nemáte po ruce žádné kamarády? Směle se můžete pustit do některé z her, které obsahují solitérní mód. A že se nejedná jen takovou z nouze ctnost, ale plnohodnotnou zábavu!

včera | | 5 N/A