SteamOS a herní počítače, které nikdo nechce

Steam Machines pomalu ale jistě vráží na herní trh. Mají ale vůbec nějaký smysl?
Seznam kapitol
  1. Počítače se SteamOS a první testy
  2. Jaké jsou přednosti?

Na konci roku 2013 společnost Valve, která stojí za počítačovou herní platformou Steam, představila vlastní operační systém SteamOS založený na Linuxu (Debian) a optimalizovaný pro hraní her. Nyní přichází první generace herních počítačů se SteamOS, ale ukazuje se, že větší výkon nakonec stejně nabídnou počítače s Windows.

Pokud jde o hraní her, v posledních dvou desetiletích se trh rozdělil na dva základní tábory – počítače s Windows a herní konzole. Samostatně pak stojí hraní na mobilních zařízení, které se zatím nemůže vyrovnat „velkým“ hrám s nejpokročilejší grafikou.

Steam-Machines.jpg

Microsoftu se v rámci rozšíření systému Windows podařilo rozšířit standardizované a neustále vyvíjené rozhraní DirectX, pro které vývojáři her programovali hry a herní enginy. Herní konzole zas nedávno přišly s novými generacemi. Do toho přichází neotrkaný nováček – SteamOS.

Herní počítače ve stylu konzolí

Na SteamOS alespoň částečně vsadili i velcí výrobci jako třeba Alienware, Asus, Zotac, Gigabyte a podobně, kteří představili vlastní herní počítače s úsporným designem, které na první pohled skutečně vypadají jako herní konzole.

Zotac Steam Machine: když je herní počítač v krabičce

Zotac Steam Machine: když je herní počítač v krabičce

Na výběr je velké množství konfigurací, takže si můžete podle ceny vybrat takový výkon, který je v rámci dané ceny možný. Ceny začínají od 480 dolarů (přibližně 14 500 Kč s DPH) a dosahují klidně až na pět tisíc dolarů, což je na úrovni 150 000 korun s daní. V takové konfiguraci už samozřejmě máte tři herní grafické karty zapojené ve SLI a podobně.

Alienware-Steam-Machines.jpg
Alienware Steam Machine

Většina počítačů se SteamOS je vybavená grafickými kartami od Nvidie, které mají zatím lepší podporu z pohledu ovladačů. SteamOS využívá rozhraní OpenGL (Vulkan), což je problém především u starších her, které je nutné upravit z DirectX na OpenGL, pokud to v základu nepodporují. Některé hry, typicky právě od Valve, mají integrovanou podporu OpenGL, jak si ale ukážeme, ani to není automaticky výhra.

zotac-sn970-3-645x445.jpg
Zotac Steam Machine

Herní počítače se SteamOS mají mít podobný uživatelský zážitek jako herní konzole. Počítač zapnete, spustí se speciální rozhraní SteamOS na bázi Steamu, které můžete ovládat pomocí ovladače (ideálně pomocí ovladače Steam s dotykovými plochami) vybrat hru, zaplatit, stáhnout hru přes internet a spustit. Vše ostatní by mělo být automatické, včetně aktualizace.Tou nejdůležitější funkcí herního počítače, respektive herní konzole je ale hraní. Podíváme se tak na první srovnání výkonu a toho, jak vlastně hry na tomto systému běží.

SteamMachines_2.jpg
První řada Steam Machines od světových výrobců

Přes 1 500 her jako základ

Valve se chlubí tím, že lze na SteamOS zařízeních hrát více než 1 500 různých her, což je samo o sobě skvělá zpráva pro open source a linuxovou komunitu. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že jde většinou o jednodušší a indie hry, nikoli velké tituly, které patří mezi nejprodávanější. I takových je ale pár a v databázi je například Bioshock Infinite, Borderlands: The Pre-Sequal, Alien: Isolation nebo Middle-earth: Shadow of Mordor. To jsou asi nejmodernější a největší „značky, které jsou dostupné i na počítačích s Windows a herních konzolích.

A právě na výkon v populárních hrách se podíváme díky zahraničním testům, které se objevily na webech Ars Technica (porovnání SteamOS a Windows na stejném hardwaru) nebo Phoronix (porovnání výkonu grafik pouze na SteamOS),

Jak je vidět, rozdíly počtu snímků za sekundu v testovaných hrách jsou od přibližně 20 % v neprospěch SteamOS, ale v některých případech běží hry i o polovinu pomaleji, než na Windows. Je jasné, že důvodem není ani tak samotný SteamOS, ale ovladače grafik a rozhraní OpenGL.

Snímek obrazovky (1775).jpgSnímek obrazovky (1776).jpgSnímek obrazovky (1777).jpg

Tvůrci mají větší zkušenosti s DirectX, čemuž se nelze vůbec divit, Problém ale je, že srovnatelný výkon není ani u některých her od Valve, které už mají podporu OpenGL dávno.

Je jasné, že nižší výkon je pro herní zařízení velký problém, v tomto případě ho ani nelze vyřešit jednoduše a rychle. Jsou to ty roky optimalizací vývojářů her na DirectX případně dané herní konzole s jednotným hardwarem.

Samozřejmě to teoreticky vyřeší čas, Nvidia i AMD se začínají na Linux, podporu a ovladače více soustředit a hardware obou hlavních konzolí už přešel na standardní procesory s instrukční sadou x86 a grafiky od AMD. Microsoft se ale stále snaží a DirectX 12 přináší další optimalizace pro zrychlení zpracování dotazů.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A