SteamOS a herní počítače, které nikdo nechce

Steam Machines pomalu ale jistě vráží na herní trh. Mají ale vůbec nějaký smysl?
Kapitoly článku

Zatím bez přidané hodnoty

Nové herní počítače mají pěkný design, ale ve většině případů neumožňují snadnou výměnu komponent jako klasické počítače, protože obsahují například mobilní komponenty. SteamOS si ale můžete nainstalovat i na běžný počítač, což je hlavní výhoda open source systému.

710x330_steam_pre2.jpg

Pokud jde o Steam počítače, můžete si na ně pochopitelně nainstalovat Windows, ale budete muset být za geeka a navíc si koupit licenci na Windows, která je u klasických herních počítačů s Windows už v ceně a obvykle za výhodnější cenu, než při koupi samostatně.

Valve se pustilo do herního trhu, vytvořilo obchod s hrami, hardware (ovladač Steam, levnou krabičku Steam Link pro streamování obrazu v domácnosti) i software pro „hraní na Linuxu“ se snahou nabourat současné krále – počítače s Windows a herní konzole.

Bohužel oproti nim nemá žádné exkluzivní tituly, které by nebylo možné hrát na Windows nebo na jedné z herních konzolí. A ty dostupné běží pomaleji. V současné chvíli se tak jedná o kombinaci, která nepřináší nic lepšího, než stávající systémy. Spíše naopak.

steam-controller-970-80.JPG

Budoucnost tak sice může být se Linuxem a OpenGL (Vulkan), ale minimálně pár let to ještě potrvá. Nesmíme zapomínat na fakt, že tvůrci her se vzhledem k nákladům vždy soustředí hlavně na největší platformy, což znamená, že zde existuje problém vejce a slepice. Aby tvůrci měli snahu optimalizovat hry i pro OpenGL a SteamOS, musí být ekosystém rozšířený. Aby byl rozšířený, musí na něj být mnoho her včetně nejnovějších pecek.

V současnosti tak herní počítače se SteamOS nedávají smysl ani jako náhrada herního počítače s Windows, ani Xbox One nebo PlayStation 4.

Nadějná budoucnost

I když to se SteamOS vypadá špatně, v současnosti dochází k posunu, který může za pár let výrazně zjednodušit jeho pozici. Přichází virtuální realita a Valve vlastní druhou nejočekávanější verzi v podobě Vive VR. Přijdou nové hry, které budou z počátku jednodušší i od různých menších vývojářů, kteří se s velkou pravděpodobností budou soustředit na OpenGL, respektive Vulkan. OpenGL totiž kraluje i na extrémně rozšířených mobilních zařízeních, takže se jedná o stále oblíbenější rozhraní, což je velký rozdíl oproti minulosti.

Další důležitou změnou na trhu je streamování hraní z cloudu – to je další dobrá zpráva pro hraní na Linuxu obecně. Je otázkou, proč Valve raději nevytvořilo vlastní platformu a servery pro hraní her z cloudu, jak třeba předvádí Nvidia s GeForce Now. Koupě levné krabičky a hraní nejnovějších her v rozlišení Full HD s 60 snímky za sekundu přes internet, je rozhodně velká přidaná hodnota. Místo toho se SteamOS snaží vklínit s vlastním systémem na stávající a ověřený trh a zatím nepřináší nic navíc oproti současným řešením a je ve výrazně horší pozici.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,