Strange Brigade: béčková zábava áčkové kvality (recenze)

• Povedená grafika
  • Puzzly
  • Béčkový feeling

• Málo lokací k prozkoumání
  • Po delší době repetitivní
8/10

Prázdniny nejsou pro hráče z hlediska nových přírůstků zrovna plodným obdobím. Letní měsíce tak povětšinou slouží buďto k zaslouženému oddechu, popřípadě dohánění starších restů. Přestože i v tomto období vychází poměrně mnoho titulů, jedná se povětšinou o hry menších studií, indie projekty nebo nepříliš očekávané kousky. To však neplatí vždy a za všech okolností, neboť i v těchto měsících se občas dočkáme nějakého toho milého překvapení.

Strange Brigade je především kooperativní dobrodružná střílečka

Strange Brigade anglického studia Rebellion rozhodně nespadá do kategorie nejžhavějších AAA titulů letošního roku. Marketingová kampaň asi zasáhla málokoho a titul vychází v relativním klidu, bez většího povšimnutí. A je to možná škoda, neboť tvůrci mají ve svém portfoliu několik zajímavých kousků, na kterých by se jistě dalo stavět. Zmiňme například sérii Sniper Elite či sci-fi akci Alien vs. Predator. To totiž jistě nejsou hry, které profrčely herní scénou bez hluku.

Sahara jak ji známe

Přitom původní premisy SB rozhodně nevypadají zle. Akční střílečka z pohledu třetí osoby kladoucí důraz na kooperativní mód, odehrávající se ve třicátých letech minulého století kdesi v horkých píscích saharské pouště. Již prvotní videa naznačovala silně dobrodružný ráz a díky bohu, sliby vývojářů byly naplněny.

Hráče zaujme svým filmovým béčkovým feelingem

SB si na nic nehraje a přináší nefalšovanou béčkovou zábavu dobrodružného ražení hratelnou jak v kooperaci, tak celkem pohodlně i v singleplayeru. V úvodu si stačí vybrat jednu z hratelných postav a po krátkém úvodním videu se okamžitě vrhnout do divokého dobrodružství. Nečekejte závratnou svobodu či rozlehlé lokace, ale přímočarou, silně lineární koridorovou akci, která nabízí vždy jen jednu jedinou cestu, a to vpřed. Nečekejte ani hlubší příběh, protože SB není o vyprávění, ale o akci. Nesoustředí se na budování atmosféry, ale na hratelnost a maximální míru zábavy. Lineárnost a předvídatelnost sice nejsou prvky, které bychom hrám běžně odpouštěli, ale v tomhle případě je situace úplně jiná.

SB si na nic nehraje a přináší nefalšovanou béčkovou zábavu dobrodružného ražení hratelnou jak v kooperaci, tak celkem pohodlně i v singleplayeru.

Nejen že si SB na nic nehraje, ono si totiž dělá srandu samo ze sebe. Celý titul je koncipován jako jedno velké akční retro béčkové tažení. A to bez nadsázky. Máme tu co do činění s béčkovým titulem, který si ze sebe umí dělat legraci a snaží se působit co možná nejlaciněji. A ač se to zdá neuvěřitelné, celý tento koncept funguje výtečně. Stylizace silně evokuje americké horory třicátých a čtyřicátých let minulého století.

V obraze se neustále objevuje pro filmy tehdy typická grafika a samotný gameplay je prošpikováván tím nejlepším, co na těchto snímcích svět miloval a miluje. Postup hrou je navíc doprovázen komentářem skrytého mluvčího, který slouží primárně jako výprava, ale také dost štiplavým způsobem pobízí k akci. Díky skvělému smyslu pro humor se tak připravte na opravdu hodně zábavy.

Mumie kam se podíváš

To však rozhodně není vše, neboť krom béčkové stylizace je třeba zmínit i béčkovou hratelnost. Se svojí hlavní postavou budete čelit nejrůznějším mytologickým enemákům, mumiím, škorpionům, obrněným mumiím, obrněným mumiím s granáty, obrněným mumiím s granáty a škorpiony, obrněným mumimím s granáty, škorpiony a pistolí, bleskovým ghoulům a podobně. Nepřátel je poměrně dost a nudit se s nimi opravdu nebudete. Likvidovat je můžete jak s dobovou výbavou, tak za použití speciálních vlastností typických pro danou postavu. A připravte se na opravdu zábavnou akční jízdu a nekončící hordy mumifikovaných potvor.

Díky bohu je zmiňovaná akční složka hry vypilovanou záležitostí. Využívat můžete nejrůznější pasti či obdoby statických kulometů, pouze v dobové a trošku morbidnější podobě. Likvidace nepřátel je parádně vybalancována, ostatně jako celá hratelnost. Po cestě budete neustále sbírat hromady mincí, za které můžete buďto odemykat speciální truhly, nebo např. vylepšovat své zbraně. Celý systém je opravdu hodně primitivní, ale maximálně efektivní a zábavný zároveň, což krásně zapadá do filozofie hry.

Puzzly, příjemné to koření

Mimo akční složku ovšem nesmíme zapomenout ani na logické puzzly, které jsou pro SB typické. V mnohém svým charakterem připomínají např. sérii Tomb Raider. I zde prozkoumáváte jeskyně a tajemné kobky, i když pochopitelně v trochu skromnější podobě. Použité hádanky jsou však dobře promyšlené, zábavné a celou hratelnost příjemně zpestřují.

Překvapuje kvalitní hratelností a skvělou grafikou

Za zmínku rozhodně stojí také grafické zpracování, kterým může hra celkem v klidu konkurovat současným AAA titulům. Prostředí je krásně barevné, členité, a i když lokace nejsou nikterak velké, svým zpracováním dávají alespoň zdánlivý pocit skutečné prostorové rozlehlosti. Ocenit musíme především krásné výhledy do dálky. Ale jde pochopitelně i o samotný level design. Lokace, ve kterých se mytické inferno odehrává, jsou z hlediska vizuálu na výborné úrovni a lákají k neustálému objevování a prozkoumávání. V tomto ohledu ovšem zamrzí fakt, že k objevování toho hra až tak mnoho nenabízí.

Kooperace jako gró

Zapomínat jistě nesmíme ani na kooperační složku, která je pro hru stěžejní. Tak jako v jiných případech i tentokrát platí, že s přáteli si hru užijete mnohem více. Zde není co dodávat. Každopádně i v případě, že nemáte kamaráda, který by hru vlastnil, rozhodně nemusíte zoufat, neboť je titul pohodlně hratelný i v jednom hráči. Stojí za tím zejména vybalancovaná hratelnost, morbidní akční složka, množství puzzlů a béčkový feeling. Titul je navíc téměř prost jakýchkoli výraznějších bugů či technických komplikací, což je u ne tak velkého projektu poměrně překvapující.

Herní léto rozhodně nemusí být vždy tak nudné, jak by se mohlo zdát

Jsem ohromen a překvapen zároveň. Strange Brigade není žádným zázrakem a nenabízí nic jiného než nefalšovanou akční střílečku pro hru s kamarády nebo jen tak v singlepayeru. Odehrává se ovšem v atraktivním prostředí, suprově se hraje, pobaví, rozesměje a umí si dělat legraci jak z hráče, tak ze své béčkové podstaty. Tvůrci si protentokrát na nic nehráli a to je jejich hlavní výhrou. Strange Brigade je tak jednoznačně jednou z nejlepších her letošní okurkové sezony.

Diskuze (1) Další článek: Podívejte se zblízka na foto režim z nového Spider-Mana