Street Fighter V: profesionální lámání kostí (recenze)

Nový díl slavné bojovky Street Fighter se pomalu blíží, tak se pojďme podívat, co si pro nás připravil.

Když jsem byl minulý týden kontaktován, že mám zpracovat recenzi nového Street Fightera, byla to jako spása. S ženou občas svoje agresivní choutky řešíme soubojem v nějaké té mlátičce a jelikož nás Mortal Kombat X již omrzel, přišel Street Fighter V za 5 minut dvanáct. Hned ten večer jsme usedli na gauč, chytili ovladače a muka pro okolní sousedy mohlo začít.

SF je dle mého názoru velice emotivní hra, při které si prostě musíte zanadávat, zakřičet a celkově v sobě vybit zlost. Tento titul je ideální pro lidi, kteří mají práci ne podle jejich představ, a tak se mohou po dni plném stresu a vzteku vyřádit. Pojďme ale k samotné hře.

Řekněme si to na rovinu, tato hra je vyloženě multiplayerová a nemá cenu zde hledat nějaké velké příběhové linie. Titul je i přesto vybaven příběhovým módem, ve kterém poznáte osudy všech dostupných bojovníků. Největší přínos módu je podle mě v tom, že se jednoduše vyzkoušíte bojovníky a jejich techniky "naostro". Příběh se totiž skládá z obrázků, které jsou doprovázeny komentářem ohledně života hrdiny a tří soubojů. Zkrátka takový menší komiks.

V příběhových soubojích se střetnete s ostatními bijci, kteří nějak ovlivnili váš život

V těchto soubojích se střetnete s ostatními bijci, kteří nějak ovlivnili váš život. Dejme tomu, že něco se o nich dozvíte, ale popravdě to není moc přínosné. Své si v tom možná najdou milovníci asijské kultúry, kterým bude záplatka připadat zajímavější. Já jsem zůstal Asií nepolíbený, takže mě nadchne maximálně možnost, že můžu někoho pořádně rozsekat.

Když už jsme u toho sekání, je potřeba zdůraznit, že této hře to jde doopravdy výborně. Všelijaká komba jsou dobře propracovaná a působí skvěle jak prakticky, tak vzhledově. Různé chytačky, pěsťovačky, kopačky jsou na denním pořádku a neunudíte se s nimi, navíc přibylo spoustu nových. U bojového systému bych rád zdůraznil jednu chybičku, která mi celkem vadí. Pokud si se svým hrdinou čupnete a jednoduše pořád mlátíte pěstí před sebe, můžete jednoduše vyhrát i bez zapotění způsobeného skákáním. Když jste dosti obratní a vždy se stihnete ve správný moment otočit, váš soupeř většinou nemá moc šanci. To mi přijde jako trochu nevybalancovaný prvek a bylo by fajn jej do budoucna vyřešit, jelikož s tímto si začátečníci v multiplayeru vylámou zuby. Samozřejmě, že zkušený hráč si s tím poradí.

Velmi potěší jak kultovní postavy, tak zcela nové a neokoukané, každý se svou vlastní sadou bojových pohybů a speciálních úderů. Spojte to s již klasickým komiksovým stylem grafiky, která zase doznala několika příjemných vylepšení především na poli efektů, a máte tu staronovou legendu. Capcom však nezapomněl ani na inovace, v popředí tak stojí nový metr, který se naplňuje a později vám umožňuje aktivovat barvitý speciální pohyb, něco na způsob Mortal Kombatu, akorát bez lámání kostí.

Když už jsem nakousl ten multiplayer, pojďme se na něj přesunout. Ten v době mého recenzování nabízel jak hodnocený zápas, tak klasický casual. Zde si nastavíte hledání podle toho, na koho chcete narazit a systém vám sám vyhledá soupeře. Oceňuji propojení hráčů konzole PS4 s PCčkařemi, cross-platform ještě stále není normou a je tak příjemné vidět, že se o to někde snaží. Může se běžně stát, a mě se to stávalo často, že proti sobě dostanete někoho z PS4 a můžete poměřit svoje síly. Abychom si to shrnuli, v hodnoceném zápase získáváte za každou výhru body a ty vás posouvají do vyšší a vyšší ligy.

Já osobně bych doporučil, hlavně nováčkům série, prvně projít příběhový mód, zkusit si pár Versus s kamarádem, pak se vrhnout na Casual zápasy online a nakonec už zkoušet souboje hodnocené. Dost pravděpodobně se vám totiž stane, že narazíte na někoho zdatnějšího, a ten vás totálně rozbije. Nebo vám to nalosuje borce, který dělá mnou zmíněnou taktiku "čupni a vyhraj".

Protože jsem recenzoval PC verzi, rád bych se teď zaměřil na otázku: "Ovladač nebo Klávesnice ?". Osobně si myslím, že na bojovky, a to i na nového Street Fightera, je prostě dělaný ovladač. Nejen, že pomocí joysticku se můžete pohybovat rychleji a máte vše víc po ruce, ale klávesnice je na bojovky prostě moc neohrabaná. Hru jsem hrál na Steam ovladači a ovládala se úžasně. Navíc mě samotného napadla otázka, jak efektivně bránit na klávesnici, a zjistil jsem že nijak. Bránění totiž funguje tak, že stlačíte kombinaci tlačítek jakoby dozadu, takže to simuluje reálné krytí. Na ovladačové páčce to jde bombasticky a neměl jsem s tím sebemenší problém, na klávesnici jsem hrál s pocitem, že si vylámu prsty a po 3 zápasech jsem měl jednoduše dost.

Optimalizace jako taková se povedla na jedničku, nestřetl jsem se s žádnými propady snímků nebo nehratelnými pasážemi

Samozřejmě se najde kupa lidí, kteří hrají bojovky na klávesnici a jsou stejně dobří nebo dokonce i lepší než lidi s gamepadem. Je to prostě o vlastních nárocích a požadavcích.

Závěrem bych rád vypíchl optimalizaci a celkovou technickou stránku hry. Optimalizace jako taková se povedla na jedničku, nestřetl jsem se s žádnými propady snímků nebo nehratelnými pasážemi, a že je tu rychlost důležitá. Hrál jsem na grafické kartě AMD R9 270x a titul v klidu běžel na ultra nastavení. Vývojáře ovšem nemohu pochválit za občasné bugy. Zaseknutí v protihráči, komba, která vypadají, jako byste se s protihráčem spojili nebo třeba divné zakončení zápasu s K.O. U konkurenčního Mortal Kombatu X jsem tyto nedostatky nezaznamenal. Ten ale ze začátku měl jiné problémy, které tu budeme rozebírat.

Dostupné pro: PC, PS4
Žánr: Arkády | Arkádová bojovka
Výrobce: Capcom
Začátek prodeje: 16. února 2016
  • Pestrá komba
  • Komiksová grafika
  • Rozsáhlý multiplayer a liga
  • Občasné bugy
  • Lehce nevyvážené bojové prvky

Jednoduše řečeno, Street Fighter V je až na pár chybiček výbornou bojovkou hodnou svého jména. Vyblbnout se na ní může kdokoliv, je ihned přístupná a přesto nepostrádá hloubku. Optimalizace je super a pár bugů se dá přehlédnout. Navíc jsou lehce opravitelné a vývojáři je určitě odstraní, stejně jako vybalancují bojový systém. Jestli se tedy ohlížíte po bojovce, která vám zabije čas i nervy, utíkejte do obchodu a rychle nový Street Fighter berte domů.