Stronghold - Můj dům, můj hrad!

Tak zní známé rčení. Jenže, kdo z vás má skutečně možnost bydlet na nějakém hradě, ba třeba i jen zámku? Hrstka, a jestli vůbec. A tak, proč si nějaký ten hrad nepostavit alespoň ve virtuálním světě našich PC? Přesně k tomuto účelu, a ještě k mnoha jiným, bude soužit hra Stronghold od společnosti Firefly Studios.
Než se však rozpovídám o samotné hře, podívejme se na vývojářskou společnost. Ta je velice mladá, založena byla koncem roku 1999 v Londýně třemi společníky. Orientují se především na strategické hry, mají za sebou již například sérii her Lords of the Realms.

Stronghold bude poměrně zvláštní žánr. Dalo by se říci, že to bude takové středověké SimCity kombinované s Majesty. Budovat ovšem nebudete celé město, nýbrž pouze svůj vlastní hrad - pevnost. Toť budovatelský element. Pokud by ovšem šlo v celé hře pouze o stavbu největšího, nejkrásnější a nejrozlehlejšího hradu, nebylo by to zřejmě až tak zábavné, a sama se nabízí možnost využít hradu k simulaci. Real-time simulaci jeho obrany.

StrongholdStronghold

StrongholdStronghold

Příběh hry je velice krátký a v podstatě dosti podružný - odehrává se v jakési blíže nespecifikované zemi, kterou si sami pro sebe rozdělili čtyři nepřátelští Lordové (lidé jim dali výstižné přezdívky Prase, Krysa, Had a Vlk). Každý z nich vládne i bojuje jiným způsobem a žádný z nich to nedělá ani trochu hezky. Vaším cílem tedy bude pomoci sjednotit zemi a znovu dosadit na trůn krále, který je momentálně držen v jakési vzdáleném žaláři pod podmínkou velice vysokého výkupného.

A jak bude probíhat samotná hra? Samozřejmě, od píky. Na začátku budete mít k dispozici pouze velice jednoduché budovy a omezené zdroje. Začnete na nějakém nepříliš vysokém pahorku s chabým opevněním. Rychle zjistíte, jak důležitá je poloha budov v krajině. Budete potřebovat ochranu pro hlavní halu, stejně jako rozlehlé planiny pro farmy a vůbec celé podhradí (které bude samozřejmě nedílnou součástí okolí vašeho hradu). Jak budete postupovat kampaní, vaše možnost se budou zvyšovat, dostupné suroviny přibývat, struktury budou složitější a obrana rafinovanější. Celý tento proces bude v podstatě jakousi malou lekcí vývoje hradům od jednoduchých dřevených opevnění přes normanské pevnosti po neuvěřitelné výtvory Eduarda I.

StrongholdStronghold

StrongholdStronghold

Velkou roli při všem tom snažení bude hrát koeficient vaší popularity. Ten bude určovat kolik pracantů bude ochotno pracovat. Pokud budete území spravovat dobře, populace bude přibývat a hrad bude hlučet aktivitou. Pokud ne, budou vaše stavby chátrat a podhradí se bude vylidňovat.

Nakonec samozřejmě přijde neodvratitelné, a to jest boj. Buďto budete muset bránit hrad vlastní, či dobíjet cizí. Nic z toho nebude jednoduché, to mi věřte. Na jednu stranu bude výhodou velké množství jednotek, od lučištníků přes kopiníky po rytíře. Na stranu druhou budete muset brát v úvahu kompletně všechno. "Je můj hrad dobře umístěný? Ochráním spolu s ním i přilehlé vesnice a naši ekonomiku? Je jeho velikost úměrná velikosti mé armády? Mohu ho rychle opravovat? Jsou vojáci každý na správném místě? Kde potřebuji vojáků nejvíc? Která strana hradu se dá nejjednodušeji podkopat? Nezapomněl jsem zvednout padací most?..." atd. atd. Možností je opravdu mnoho, a to jsme sáhli teprve do přihrádky "Stavba a obrana hradu". Co teprve "Jak zvýšit svou popularitu?" či "Jak prospět ekonomice?" (některé z těchto otázek by si mělo položit mnoho našich politiků… aby se pak náhodou někdo nevzbouřil).

Stronghold bude hra velice rafinovaná. Nebude nutit hráče aby se staral o každého panďuláka, který se kolem hradu vyskytne. Naopak, to vše si bude žít svým vlastním životem a bude se řídit tím, co pro ně, své poddané, připravíte za slasti či strasti. Například pivo zdarma jistě pozvedne morálku vašeho vojska, avšak není radno pokoušet jejich pijácké schopnosti příliš dlouho, vaše vojsko by se totiž mohlo docela rychle stát nebojeschopným.

StrongholdStronghold

StrongholdStronghold

Pro single-player bude samozřejmě předem připraveno několik historických hradů čekajících pouze na vše dobytí/ubránění.

Je jasné, že boj nebude pro každého. Někdo si třeba bude chtít prostě jen budovat svůj hrádek, vylepšovat ho, zkrášlovat ho, sem přidat vlajku a sem zase prapor, tady dáme sochu a támhle nějaké ty zahrady. Budovatelské možnosti budou neméně variabilní.

Multiplayer hry Stronghold pojme až osm hráčů, přes LAN či internet. Hra vyjde kolem září tohoto roku pod hlavičkou společnosti GOD Games. Tedy prý.

Diskuze (3) Další článek: Logitech WingMan Formula Force GP – volant pro každého

Témata článku: , , , , , ,