Stuntman - recenze

Nepřehlédněte! Autoři Drivera-slavného akčního eposu na čtyřech kolech - vypisují konkurs na hlavní roli pro jejich dlouho připravovaný, nervy drásající opus o muži stojícím v pozadí za vším, co tak milujete na pořádných automobilových akčních scénách. Třeba hledají právě Vás! Nepřehlédněte!
Stuntman - recenze

Multiplayer: není
Paměťová karta: minimálně 756 kB
Analogové ovládání: všechny tlačítka
Výrobce: Reflections
Vydavatel: Atari

Požadují:

Pevné nervy. Film je dokonale dopředu promyšlená mozaika, v níž má každý kousek svoje nezastupitelné místo. Každý je dopředu naplánován tak, aby přesně zapadal mezi ostatní a každý musí být proveden přesně tak, jak je naplánován, aby mezi ně skutečně zapadl. Jinak se všechno zbortí jak domeček z karet a na dobrý výsledek můžete zapomenout. Pro práci kaskadéra to platí dvojnásob. Jediná chyba a celá scéna skončí předčasným, nervózním STOP a začíná se nanovo. Na selhání, ale ani na improvizaci či vlastní nápady není místo. Splnění scénáře je jediným hodnotícím kritériem provedení scény. A dokud jej nenaplníte dokonalým dialogem mezi vaším motorovým miláčkem a nachystanými nástrahami, osvobozující CUT neuslyšíte. STOP a znova a znova a znova. Bez pevných nervů se jednoduše neobejdete. Dokonalost se uspěchat nedá.

Stuntman Stuntman

Zručnost. Naloadujte si vzpomínky na ty nejlepší automobilové honičky, a na ty nejdivočejší kousky se žrouty benzínu. Máte? Pokud ano, díváte se na svůj scénář stávající se z řady scén (3-5) v rovnou pěti filmech několika žánrových kategorií (gangsterka, dobrodružná "jonesovka", thriller, bondovka), nabízejících dostatek různorodých situací pro kousky, nad kterými zůstává rozum stát. Proskakování mezi vagóny jedoucích vlaků či milimetrové uhýbání na zataženou ručku těsně před nimi patří spolu s kličkováním v dopravě při rychlostech, kterou se nejezdí ani na prázdné dálnici, k těm jednodušším. Přeskoky zdánlivě nepřeskočitelných vzdáleností s pokud možno efektní otočkou (či mezipřistáním na křídlech rogala) a dokonalým, mnohdy centimetrově přesným dopadem patří k těm z kategorie náročnějších. Většina scén kombinuje obě. Pokaždé trochu jinak, pokaždé s novým vozidlem, bez jejichž dokonalého zvládnutí nemáte šanci. Pokud stále nechápete požadavek na zručnost, začněte přemýšlet nad pojmem mozek.

Servilnost. Ano. Vy nasazujete krk. Vy mačkáte z filmu šťávu. Ale Vy nejste hvězdy, kolem nichž poskakují maskéři, producenti i mnohdy sám režisér. Vy si komfort herců nemůžete dovolit. Jste tu od toho, abyste poslouchali, plnili a udělali ze všech okolo supernovy. Vy jste tu od toho, abyste dělali pro film, slávu a podíly na zisku ostatních. Vymýšlet skopičiny si můžete doma, jakmile zazní ACTION, budete dělat jen to, co se vám řekne. Od toho tu jste.

Zaplacení poplatku za účast na výběrovém řízení. Připravte si nějakých 1 900.

Stuntman Stuntman

Nabízejí:

Originální herní zážitek. Zapomeňte na Drivera, jakékoliv asociace spojující Stuntmana s nejslavnějším počinem Reflections nejsou na místě. Byť hra nabízí výcuc toho nejlepšího z něj umocněný na druhou, tohle NENÍ Driver. Hlavní herní mód Stuntmana (kariéra) je přísně lineární a je to logický důsledek perfektní realizace výjimečného a originálního nápadu, který se dal předpokládat. Jakákoliv srovnávání s tím druhým (či nedej bože s GTA3) jsou scestná. Stuntman je jedinečný a s ničím nesrovnatelný, přičemž linearita je logickým rysem jeho jedinečnosti. Berte nebo nechte být. Pokud byste raději chtěli xtou nelineární variaci na totéž, hledejte jinde. Představa kaskadéra točícího film způsobem, že si dělá co chce, je prostě absurdní.

• špičková interní fyzika
  • řada DVD bonusů
  • Stuntarena
  • několik zbytečných brzdících vložek ve Stuntareně
  • příliš časté nahrávání

Návykovou hratelnost. Stejně scestné jsou představy, ztotožňujíc takto přísnou linearitu s nudou. Stačí akceptovat jedinečnost hry a vybavit se na první dostaveníčko se hrou s uklidňujícím pláštíkem trpělivosti a brzy vezmou za své. Stuntman totiž je až překvapivě velmi návykově zábavný, což jde na vrub především hned několika "podezřelým". Jednak ono prostě to kličkování a skákání po střechách s Tuk Tukem (Hongkongská dvoukolka) či zmiňované řádění s vlaky jednoduše má hodně co do sebe a druhak Stuntman disponuje vzhledem k typu hry dokonale nastavenou vyzývavou obtížností a ovládáním. U čehož na chvíli zůstaneme. Každá scéna se sestává z několika, postupně čím dál těžších kaskadérských kousků, které všechny v jejím rámci musíte v určitém vymezeném časovém horizontu provést takříkajíc na jeden zátah. Žádný dopodrobna scénu vysvětlující tutorial, rovnou jdete po hlavě do akce. Pokusů máte neomezené množství, tudíž můžete být v klidu, v případě chyby jedete hezky znova. To by mohlo vzhledem ke zmiňované linearitě a skutečnosti, že každou scénu budete muset opakovat několikrát, skončit nudným stereotypem. Nekončí. Laťka obtížnosti je totiž nastavena tak, abyste se s postupným zvládnutím vozu naučili zvládat bezchybně i jednotlivé kousky a postupně se tak dostávat na každý pokus dál a dál. Vzhledem k tomu, že dopředu víceméně nevíte, co vás dál čeká, funguje dobře i explorační faktor, kdy jste jednoduše zvědaví, co za kousek vás čeká dál (o což by vás tutorial ochudil). Ty jsou pak dostatečně různorodé i adrenalinové, aby zvládly kočírovat vaši zvědavost. Ovládání je natolik hluboké a propracované, aby vás na vašich chybách zvládlo učit a zároveň vám s postupným zdokonalováním umožnilo dokonalé sžití s tím co ovládáte a dalo vám tak zároveň i pocit satisfakce. Ano, často budete stále dokola opakovat v jedné scéně stále to samé, ale pořád máte pocit, že se to dá udělat, stačí jen přijít jak na to. Přestože je hra zatraceně obtížná, víte, že s vámi jednoduše hraje fér a její zvládnutí je jen na vás. A na druhou stranu jakákoliv jednodušší obtížnost by z neuvěřitelně náročného povolání filmového kaskadéra učinila bohapustou frašku. A Reflections nechtějí Stuntmanem urážet, ale skládat hold a to se jim daří dokonale. Pocit, že jste uprostřed natáčení vašich oblíbených filmů tu je a je velmi uspokojivý. Problém můžou mít ti, pro něž samotný extravagantní herní zážitek a skutečná výzva nejsou dostatečnými motivačními faktory. Filmové trailery na filmy, pro něž jste jednotlivé scény dotočili, kombinující záznam z vašich akcí s klasickými CGčky, jsou sice podařené, ale těžko někoho budou hnát dopředu. O získávání nových aut a hraček pro kaskadérské kousky do Stuntareny to platí jakbysmet, protože ta tu je vyloženě pro hračičky, kteří si chtějí postavit vlastní kaskadérskou show a dovádět v ní. Proto raději dvakrát měřte, Stuntman skutečně není pro každého. Pokud už se ale odhodláte říznout, zjistíte, že i v době kdy se každý zaklíná nelinearitou, velkou svobodou, či komplexností, stále může být něco v základě takto jednoduchého a omezeného skutečně až návykově zábavné (znáte ten hlodající pocit křičící "ještě jednou prosím, vážně už naposledy"). V jednoduchosti je stále ještě pořád dost sil, obzvláště spojí-li se s originálním nápadem.

Stuntman Stuntman

Stuntman Stuntman

Adekvátní audiovizuální zážitek. A to adekvátní hned několika věcem. U hudby je to celkem jednoduché; je fantastická a dokonale tematicky ladí s žánrem filmu na němž právě pracujete a místy v ní lze zcela zřetelně nalézt odkazy autorů na skutečné filmy, které jim byli vzorem (nejčitelnější jsou u "jonesovky" Scarab of the Lost Soul a bondovky Live Twice for Tommorow). S grafikou to je lehce komplikovanější; prostředí i vozidla jsou samozřejmě jako hudba adekvátní danému žánru a povaze scény, ale zároveň jsou adekvátní i stylu typickým pro Reflections (kontrast a jas barev je mírně potlačen) a především pak skutečně neuvěřitelně promakané interní fyzice hry, na níž strávili autoři hry při vývoji taky nejvíce času. Skoro každý objekt v prostředí je různým způsobem poškoditelný (nejvíce samozřejmě váš vůz) a je nadán vlastní fyzikou pohybu, která je počítána v závislosti na jeho váze a tvaru (řečeno jednoduše příkladem, může se vám bez problémů stát, že po naražení do barelů vám jeden z nich bude chvíli poskakovat na kapotě, aby se posléze odkutálel a opodál nárazem shodil o zeď opřený žebřík). Což je samozřejmě výpočetně poměrně náročné a v konečném důsledku se vytvoření takto realisticky interaktivního virtuálního prostoru musí promítnout nějakým způsobem do grafiky. V tomto případě to neodnesla ani tak její vizuální kvalita, jako snímkování. Nestabilních 25 fps totiž skutečně není v současnosti zrovna optimální a trochu kazí výsledný, jinak výtečný dojem. Ovšem překvapivě se snímkování nijak nepodepsalo na citlivosti a přesnosti ovládání, takže o žádný větší problém skutečně nejde. Ale stále se člověk při pohledu na obdobně promakaného Burnouta 2 (který ještě navíc nemá tak omezené herní prostředí), běhajícího na perfektních 60 fps, nemůže zbavit pocitu, že by to šlo udělat lépe. Škoda, možná kdyby věnovali Reflections víc času dolaďování enginu své první PS2 hry, nebylo by co řešit.

Stuntman Stuntman

Pochopení. Kaskadéřina není pro každého. Na jízdu na hranici lidských možností, určenou k pobavení diváků má žaludek a schopnosti skutečně jen málokdo. Pochopení možná není věc, kterou byste u hry hledali, ale přesto je právě tohle jedna z věcí, které si ze hry odnesete díky její koncepci, realizaci a DVD bonusům (klasické "Making of" a trailery, ale hlavně rozhovory s několika skutečnými kaskadérskými hvězdami). A pak možná někdy s úžasem zjistíte, že najednou se na určité pasáže filmů díváte jinýma očima. Díky Stuntmanovi.

Dokonale vysmeknutá poklona těm, kteří nasazují svoje krky, abyste měli v teple a klidu u čeho chřoupat popcorn. A v neposlední řadě taky skvělá hra.