Sudden Strike - rakve nebudou stačit

Tato hra je dalším z důkazů, že 3D grafika nabitá grafickými efekty ve vysokých rozlišeních ještě nemusí nutně zajistit kvalitu samotné hry. Je milé, že i v dnešní době se objeví titul, který si lze bez potíží zahrát i na starších a pomalejších počítačích a přitom dokáže zajistit zábavu na celé dny či dokonce týdny. Dámy a pánové, Sudden Strike se představuje!
Sudden Strike - rakve nebudou stačit

Žánr: strategie
Minimum: Pentium 200, 32 MB RAM
3D: ne
Multiplayer: ano
Výrobce: CDV
Distributor:
CDV

Od chvíle co jsem tuto hru začal hrát, velmi intenzivně jsem přemýšlel, co říct na úvod této recenze. Je udivující, s jakými detaily se dokážou piplat tvůrci dnešních her. Jen malá část vývojářů má představu o tom, co hráči počítačových her vlastně chtějí. Ještě menší počet z nich má potom možnost pracovat na zajímavém nápadu a dotáhnout ho do fáze, v níž je přijatelný pro herní komunitu. Zjišťuji, že grafika i když je po technické stránce zastaralá, může vypadat nádherně. Zvuky stačí dobře namixovat a přidat špetku toho nejdůležitějšího – hratelnosti. Celek pak na harddisku zabere pouhých 300 MB (200 MB videa) a rázem může mít nejeden hráč noční můru z toho, jak dobít Stalingrad bez použití letectva.

Sudden Strike je realtime strategická hra, přitom se ale nejedná o obvyklou variaci na téma Total Annihilation či Starcraft. Hlavní myšlenka tvůrců je odvozena od opravdového stylu boje za druhé světové války. S těžbou surovin se tedy v Sudden Strike nepočítá (konečně to někoho napadlo). To má samozřejmě velký vliv na celkový koncept a styl hry. S žádným stavěním budov se zde nesetkáte (i když něco málo budovatelské práce tu přece jenom je) a prapodivné rychlostní zbrojení těžkou technikou či nesmyslnou výrobou živých vojáků tu také chybí. Kdo chce hrát Sudden Strike, musí chápat fakt, že tank bez lidí nepojede a dělo střílet nebude. Tímto počinem nechtějí autoři říct nic jiného, než že mají odpor ke strategickým hrám, které pouze kopírují to co už tu bylo – 3D terén se spoustou jednotek z Total Annihilation nebo k dokonalosti vyladěné jednotky znepřátelených stran a bezchybný multiplayer známý ze Starcraftu. S tímto názorem se ztotožňuji a plně souhlasím také s myšlenkou, že po mnoha tahových strategiích z období druhé světové války muselo jednou přijít také něco v realtime provedení.

Hra je rozdělena na tři kampaně – možnost hrát za Alianci (Angličané, Francouzi, Američané), Němce a Rusy. Časové rozmezí je od přepadu Francie, přes útok na Rusko (kde hráč bude muset dokázat to, co se Němcům v reálu nepodařilo – obsadit Stalingrad) po bitvy v Normandii.

Mise, ve kterých nejde o nic jiného než o jednu velkou bitvu, se různí pouze scénářem. Jde o to, že určitý sektor ovládá nepřítel a je na hráči, aby v něm dosáhl důležitých pozic. K tomu samozřejmě dostane dostupnou techniku v rámci výchozí pozice na mapě. Jen velmi těžko se zde realizuje taktika „hrrr na ně“, při jejímž použití se hráč dostane velice rychle hluboko do nepřátelského území. Vše záleží na výsadku několika vojáků a výsledku jejich práce – opatrně zaútočit, obsadit protileteckou obranu a můžete s klidem čekat na podporu ze vzduchu. Výsadek druhého komanda obsadí důležitý most a pozice minometčíků jsou získány ve prospěch hráče, který… Ano, tohle vše se děje nejen v počátečních misích. V momentě, kdy se fronta posune příhodněji, se dobývají malé, přesto velice důležité vesnice, obsazují továrny či místa se sklady munice a pohonných hmot. Jednoduše řečeno – není to zase tak jednoduché. Skutečnost, že hráč vládne deseti tanky Panzer III či IV a jinou pancéřovanou technikou neznamená, že je možné provést přímočarý útok na město, které brání několik vojáků s děly. Je úžasné, jak je hráč donucen postupovat tak jako ve skutečné válce. Kolem města je zapotřebí zakopat děla, aby jejich dostřel byl pokud možno co nejúčinnější k oslabení či ochromení vojsk bránících své pozice. Potom je dobré začít posílat malé průzkumy blíže k městu a ty krýt střelbou z děl, sniperů či 20mm kanónů z pancéřovaných Panzer 1. Dobytí okraje města nese za následek zapřažení děl za auta a jejich převoz na nově získané pozice, kde se opět zakopu a je jen na hráči kdy provede nový útok. Dalším aspektem hry je fakt, že vojáci mohou vstupovat do budov, bunkrů a rozhleden.

Sudden StrikeSudden Strike

Sudden StrikeSudden Strike

Nepřítel se může například jen opevnit a vyčkávat na to, co hráč vymyslí na jeho porážku. Inteligence nepřátel se může z počátku zdát na vysoké úrovni. Bohužel fakt je jiný. Časem se ukáže, že sniper je schopen zrušit celé dělostřelecké opevnění bez jediné újmy na svém zdraví. Jde o to, že dělo je obsluhováno dvěma vojáky, kteří se dají prostě odstřelit. Dělo tak zůstává nepoškozené a ve chvíli příchodu vlastních vojáků není nic snazšího než ho prostě otočit o 180 stupňů. V okolí tak mocného děla ale většinou postává hodně vojáků a ti se snaží nahradit své padlé druhy. Často to skončí zabitím mnoha nepřátelských vojáků, kterým nepřijde podezřelé, že padají jako jabka na podzim a nevyšlou po okolí pátrací četu. Pravda za lesíkem většinou stojí a kryje odstřelovače komando zabijáků (každý voják či vozidlo má svoji zkušenost), které by při útoku nepřítele na snipera provedlo v sekundě to, co zručný sniper za pár sekund.

Ve druhé světové válce platilo, že tank nepřežije v bitvě déle jak 4 minuty. I v Sudden Strike je kanón na kolečkách jednou z nejdůležitějších zbraní. Stejně tak dělostřelectvo, které považuji za jednu z nejdůležitějších zbraní ve hře. Nejen že je to mocné opevnění, ale i při útoku zastane velké procentuelní hodnocení v eliminováni nepřítele. Bez pěchoty to nikdy nešlo a lehká technika krytá AA (protiletecké) zbraněmi je nutností při kombinovaném útoku. Nehledě na to, že AA je výborná zbraň na zbavení se pěchoty. Pravda, sice hodně nepřesná a také má velkou spotřebu munice, ale o to víc účinná. Omezenou munici má nejenom protiletecká obrana, ale i prostý voják si počítá své náboje. Až k takovým detailům tvůrci zašli. Munice je samozřejmě několik druhů. Naštěstí hráč nemusí kontrolovat zásobovací automobily a jaký typ munice vezou. Doplňování munice lze přenechat počítači, což může být v některých fázích hry nevýhodou (první linie). Kapacita „muničních“ aut je omezená (stejně jako v reálu) a tak musíte počítat s tím, že na zásobování armády ve frontové linii jich bude potřeba několik. Zásobovací auta mají rovněž funkci opravárenskou a tak můžete do boje pomoci ledasjaké technice, která by jinak byla určená na šrotiště. Auto disponuje ještě druhým typem zásob na korbě. Je jím materiál na stavění. Když chce hráč barikády proti pěchotě není problém, to samé platí i proti tankům. Stačí jen vybrat jaký druh a čemu se tím má zabránit. Dále lze opravit rozbitý či postavit provizorní most přes řeku, přes který může bezpečně přejet i těžkopádný tank.

Boje jsou asi nejvyváženější jaké jsem kdy v RTS viděl. Pěchota se samopaly pancéřovanému tanku neudělá ani škrábanec na zabahněném pancíři. Může ale položit minu, která se při nešikovnosti osádky tanku ocitne pod jeho pásy a co následuje pak, jistě netřeba dodávat. Podobný účinek má i německý voják s panzerfaustem nebo ruský Ivan se speciální pistolí, která dovede zastavit na jeden zásah i mohutného Tygra. Samozřejmostí jsou odstřelovači, plamenometčíci, vojáci s těžkými kulomety, granátníci a v neposlední řadě oficíři s dalekohledy. Početné zastoupení zde má dělostřelectvo, které nabízí bezpočet různých typů kanónů, každý samozřejmě na něco jiného. Kdybych měl vyjmenovávat motorizovanou techniku, asi bych se upsal k smrti :-). Německé motorky, auta naložená vojáky se zapřaženým dělem a mnoho dalších. Jediný typ jednotek, který se ve hře nevyskytuje, je loďstvo. Letectvo je tu zastoupeno bombardéry a průzkumnými letadly.

Sudden StrikeSudden Strike

Sudden StrikeSudden Strike

Samotné bitvy jsou velmi efektní a je úžasné je sledovat. Děla pálí na pozice tanků a když nemíří přesně, tak granát dopadne o kus dál či pod pásy dalšího, právě projíždějícího tanku. Vojáci střílí po nepříteli, ale přitom nezapomínají na vlastní kryti. Když je nouze, schovají se do lesa či do houštin. Letadla sestřelená protivzdušnou obranou padají na zem a jejich výbuch bere do pekel i jednotky, které byly nablízku (velmi efektní je pád do vody). Reálnost je tak úžasná, že se tomu ani nechce věřit. To vše je ozvučené tak famózně, že při vrzání pásů se na směr původu zvuku otáčí děla a vojáci pochodují tím směrem. Poměrně pěkná hudba mi vedle opravdu vynikajícího zvukového doprovodu místy i vadila, takže jsem ji vypnul.

Ovládání je velice jednoduché (ze začátku je třeba si zvyknout), vystačíte s myší a devíti klávesami.

Teď se ale dostáváme k tomu nepříjemnému. Hře chybí celistvý příběh, hráči chybí pocit opravdového postupu ve válce a jen drobný souhrn aktuální situace je podle mne odbytá práce. Samozřejmě je nutné uznat, že informace před začátkem mise jsou velmi povedené – animovaná scenérie ukazuje hráči postup boje a perfektně osvětlí situaci na bojišti. Na jednu stranu chápu autory, že nechtěli hráče zatěžovat nepodstatnými informacemi o postupující frontě, ale dali důraz na přípravu mise a její odehrání. I přes tento nedostatek nelze hře vytknout nic mimo nepříliš vysoké inteligence. Věřím, že nejeden zatvrzelý tahový stratég změní názor na RTS. Pokud jsem doteď většinou chválil, tak se připravte, neb bude řeč o multiplayeru, ze kterého jsem ještě nyní v orgasmu (huh? – editor).

Multiplayer má vše podstatné – několik map pro různý počet hráčů, kteří se mohou sdružovat do týmů. Nelze vybrat za soupeře počítač, což nepovažuj za chybu, naopak tento krok ctím. Přeci jenom lidé si proti sobě zahrají lépe než proti počítači. Proč by hra také obsahovala singleplayer s možností hrát i přídavné mise. V terénu není možné přehlédnout vzducholodě, které mají za úkol signalizovat jakési místo o které se bude válčit. Jde tedy o ovládnutí pozic na mapě. Získání pozice se projeví zobrazením čísla týmu na vzducholodi. Ty mohou být celkem čtyři. Počet ovládaných míst ovlivňuje i příděl jednotek. Je potřeba se co nejrychleji rozjet do všech koutů mapy a dobře se opevnit proti možnému útoku. Když jsem hrál za Němce, dostal jsem o polovinu méně jednotek než Rusové či Aliance, což signalizovalo nutnost obranného způsobu boje. Během hraní multiplayeru jsem získal dojem, že singlplayerové mise jsou tu pouze na seznámení se s hrou a ta pravá zábava přijde teprve s multiplayerem. Když jsem se díval na oficiální stránky, byl jsem překvapen, jak rychle přišel další herní mód a nové mapy. Tím mi hra připomněla Total Annihilation, pro který se ještě dnes tvoří nové jednotky a podpora multiplayeru v této RTS hře nebere konce. Bonus navíc získává Sudden Strike i za to, že hru v multiplayeru lze uložit a pauzovat.

Co říci na závěr… Připravte se na opravdu vynikající strategii. Jedna mise v pozdějších fázích hry zabere i několik hodin času a tak nepočítejte s tím, že hru dohrajete za týden. Já u ní sedím již čtrnáct dní a myslím, že do vánoc mám o zábavu postaráno :-).

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 9/10
To co se odehrávalo za 2. světové války na bojišti se nyní dostává jako realtime strategie na monitory počítačů v perfektním provedení systému boje a hratelnosti.
Celkové hodnocení: 8/10; 10/10 (multiplayer)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |18 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite Dangerous zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite D…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  11.  2020 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce