Sudden Strike 4: válka nikdy neomrzí (recenze)

Druhá světová válka má období své největší herní popularity již za sebou. Pokud vás však láká osvobozovat nacisty okupovanou Francii, možná vás nadchne strategie Sudden Strike 4.

Když nesympatický politik jménem Adolf Hitler převzal v Německu moc a přivedl celou Evropu do války, nikoho asi nenapadlo, že se válečné utrpení stane inspirací pro herní vývojáře. Druhá světová válka je pro většinu lidí dávnou minulostí, z Němců se stali milí západní sousedi a vývojáři se o tuto dobu již tolik nezajímají (i když samozřejmě Call of Duty se konečně vrací do tohoto období).

Možná se mnou souhlasíte, že skutečné válečné konflikty působí ve hrách mnohem silněji než nějaké smyšlené vesmírné střety. Tady opravdu umírali lidé a hra se vám snaží alespoň částečně ukázat jejich zoufalství a utrpení. I z tohoto důvodu mě zaujal titul Sudden Strike 4.

Ohroženy jsou pásy, motor i nádrž

Hra obsahuje singleplayerovou kampaň i multiplayer, přičemž obojí nabízí svůj vlastní zážitek. Osobně si myslím, že hra míří spíše směrem kampaně, nicméně obě složky jsou velmi rozdílné. Spojuje je jen do detailu promyšlená hratelnost, které dělá z obyčejné strategie skoro až simulátor válčení.

sudden_strike (1).jpgKampaň vám předem říká, co máte udělat, ale postup záleží na vás

V naprostém základu zde máte pěchotu, tanky a vozidla. Vaším prvním úkolem je se ve všem zorientovat. Na rozdíl od jiných strategií nejsou ve hře skupiny jednotek, ale za každého panáčka táhnete individuálně – jednotky můžete vytvořit pouze označením vojáků a přiřazením pod nějaké číslo. Každopádně kvůli nutnosti přesouvání jednotek je těžké nemít v klávesových zkratkách naprostý chaos.

sudden_strike (2).jpgsudden_strike (3).jpgsudden_strike (4).jpgMusíte se v jednotkách zorientovat a vymyslet účinnou strategii

Nicméně se to hodí. I když není nejpohodlnější označovat každého vojáčka zvlášť, hra umožňuje spoustu různých využití. Můžete poslat pěchotu do obraných věží, do zákopů či dokonce obsadit opuštěný tank. Vždy je však dobré mít ve vojácích přehled – jsou tu různé druhy jednotek, někdo má samopal a někdo je řidič, který utekl z poškozeného tanku a s pistolkou toho moc nezastřelí. A když všechno selže, je dobré mít v zásobě medika a pokusit se obnovit své síly. Rovněž musíte myslet na detaily a před vstupem do nebezpečné oblasti dát vojákům rozkaz se skrčit.

Pro hru nejsou tanky pouhé jednotky se životy, ale stroje s mnoha citlivými částmi.

V tom je hra asi nejzajímavější, v promyšlených detailech. Nejnebezpečnější je to u tanků. Jedná se o ničivou sílu, byli byste však překvapeni, jak snadno se dá zničit nebo alespoň vyřadit z boje. Pro hru nejsou tanky pouhé jednotky se životy, ale stroje s mnoha citlivými částmi. Musíte si dát pozor, aby váš tank nebyl přepaden zepředu nebo ze strany, může se stát, že bude mít poškozený motor, dojde mu benzín nebo munice. Opravdu mnohokrát se mi stalo, že tank byl vyřazen jen kvůli tomu, že neměl benzín.

sudden_strike (5).jpgsudden_strike (6).jpgsudden_strike (7).jpgsudden_strike (9).jpgsudden_strike (10).jpgsudden_strike (11).jpgBitvu dokáže ovlivnit mnoho faktorů, s kterými musíte předem počítat

Kvůli těmto možným komplikacím máte k dispozici vozidla. Je jich samozřejmě mnoho, může se jednat o přepravní pro pěchotu, protiletadlová nebo útočná s kulometem. Zajímavé jsou hlavně opravovací a zásobovací. Ty si musíte obzvlášť chránit, nepřítel je zničí i na jeden zásah z tanku, jsou však neuvěřitelně důležitou složkou vojenského tažení a občas doslova změní ztracenou situaci na těsné vítězství.

Můžete používat rovněž letectvo, to nicméně funguje spíš jako speciální schopnost. Nad minimapou kliknete, zda chcete vyslat průzkumné letouny či bombardéry a označíte danou oblast.

Dobrý velitel zná sebe i svého nepřítele

Všechny tyto prvky musíte spojit, abyste byli schopni projet celou singleplayerovou kampaní. U ní naštěstí máte pár výhod. Jedná se sice o real-time strategii, stejně však jako v bitvách Total War můžete hru zastavit. V každé misi vám jsou přiděleny jednotky, nové nestavíte, a musíte nějak vyhrát. Musíte tedy promyslet strategii, shromáždit jednotky, případně si můžete prohlédnout smutné obličeje svých nepřátel. Samozřejmě výhodou je i možnost ukládat, kdybyste se náhodou chytili do pasti.

sudden_strike (13).jpgsudden_strike (14).jpgsudden_strike (15).jpgsudden_strike (16).jpgPři pohybu s pěchotou se hodí využívat prostředí a například obsazovat městské budovy

Kampaň vám umožní hrát za Spojence, Němce a Sovětský svaz, což jsou mimochodem všechny hratelné frakce ve hře. Liší se... asi hlavně vzhledem, i když mezi nimi jsou i menší hratelností rozdíly. Hratelnost v kampani se liší hlavně generálem, za kterého hrajete. Někdo se zaměřuje na tanky, někdo na pěchotu a někdo na podporu. Za každou misi následně dostanete určitý počet hvězd a ty investujete do nových schopností. Jakožto tankista jsem například odemkl možnost chránit tank pytli s pískem.

Mise kampaně jsou skvěle promyšlené, každá působí jinak a vyžadují rozdílné strategie.

Hlavní je, že mise kampaně jsou skvěle promyšlené a každá působí jinak a vyžadují rozdílné strategie. Například v misi Operation Barbarossa se ocitnete na volné ploše, kde mají Rusové rozsáhlou síť zákopů opatřenou silnými protitankovými děly. Náhle však zjistíte, že je můžete obejít a napadnou zezadu, čímž vyřadíte děla, která nejdou otočit a mnozí vojáci budou dokonce kapitulovat, což Rusové nedělají zrovna s úsměvem na tváři.

Historici se budou oblizovat

Za splněnou misi si můžete pustit videa

s dobovými záběry a odborným komentářem.

Úplně jinak působí mise Battle of Hedgerows, kde se nachází různé zdi, které nemůžete s tanky projet a musíte manévrovat mezi nimi, čímž vás hra občas přinutí objet celou mapu, zatímco do vás pálí nepřátelské dělostřelectvo.

Co je ještě zákeřnější, můžete si říct, že nejlepší taktikou je držet armádu pohromadě. Máte pak velkou palebnou sílu a při správném rozmístění se nestane, že vás někdo překvapí zezadu nebo ze strany. Jenomže než objedete celou mapu, přijde více než polovina vašich tanků o benzín. A vlastně ve hře je víc podobných zákeřností a to je na ní hezké. Nejedná se jen o hru, ve které se vrhnete do boje jak Hunové na koních, ale musíte promýšlet všechny možné alternativy.

Jdeme obsazovat

Multiplayer je proti tomu úplně jiný. Jde hlavně o to obsadit určité body na mapě – vlajky a základny. Z nich dostáváte body a za ně následně v základně stavíte jednotky. Takže je důležité pečlivě rozmýšlet strategii, mnohdy však rozhodne pouze materiální převaha. Vaše strategie se tedy naprosto změní. Obvykle ze začátku bleskově obsazujete nepřátelské pozice a následně bráníte důležitější body, dokud nespojíte armády se svými spojenci.

sudden_strike (17).jpgsudden_strike (19).jpgsudden_strike (20).jpgsudden_strike (21).jpgMultiplayer nabízí odlišný zážitek, který však hře bere část její krásy

Hodně fajn je samotná nutnost spolupráce. Jsou-li vaši spojenci k ničemu, jste nahraní. Při správném společném postupu však nepřátele sevřete jako kleště. Osobně si myslím, že krása hry není v multiplayeru tak zářivá. Sice zde strategii využijete, hra je však bouřlivější a kvůli možnosti tvořit nové jednotky často na nutnost zásobování ani nepomyslíte. Je tu také možnost hrát Skirmish s boty, tam alespoň můžete hru zastavovat, bohužel umělá inteligence je docela hloupá. Navíc je k dispozici pouze 5 map (včetně DLC).

Multiplayer přesto není špatný, je to zkrátka menší třešnička na dortu skvělé strategie. Není pro každého, proti jiným strategiím je na vás zlá a nemilosrdná, ale pro fanoušky historie je téměř povinností. Pokud tedy nehledáte pouze jednoduchou zábavu, třeba je Sudden Strike 4 hrou přímo pro vás.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• vynikající herní systém