Sudden Strike brzy udeří podruhé

vytisknout velikost písma
Mezi jednu z nejúspěšnějších realtime strategií předchozích let bezpochyby patří také Sudden Strike od německých CDV Software, kteří se díky tomuto titulu konečně dostali do povědomí světové herní obce. Druhá světová válka jako bojiště a vy jako velitel, to byl Sudden Strike. Dokonale detailní grafika, snadné ovládání, zajímavé mise, propracovanost téhle hry byla vpravdě německá. Už za několik málo týdnů má přijít díl druhý. Právě ten se vám zde dnes pokusím blíže představit.
Sudden Strike brzy udeří podruhé

Podívejme se nejprve na stručně shrnutí všech ústředních novinek, které Sudden Strike 2 nabídne. Takže, bojovat bude možné za Angličany, Němce, Rusy, Američany a nakonec také nově za Japonce. Bude se bojovat ve vodě, na zemi i ve vzduchu, budou k dispozici nové příkazy, čtyři stupně obtížnosti a zcela přepracovaný mód pro hrů až osmi hráčů. Navíc vyjde spolu se hrou také editor, pomocí kterého si každý hráč bude moci vytvořit vlastní mapy a mise.

"Válku je snadnější začít, nežli ukončit." řekl kdysi slavný-neslavný vojevůdce Napoleon Bonaparte. A Druhá světová válka tedy, jak se zdá, pro počítačové hráče ještě zdaleka neskončila. Druhý Sudden Strike nabídne, jak již bylo řečeno, čtyři různé stupně obtížnosti, takže je vidět, že CDV se chce zaměřit na co největší masu potenciálních zájemců. Jak by taky ne, vždyť zisky z prodeje jedničky byly obrovské (prodalo se přes 1,2 milionu kusů včetně datadisku) a dvojka slibuje ještě vyšší. Ale zpět k obtížnostem. První dvě budou určeny spíše začínajícím nebo lehce pokročilým hráčům, kteří zatím nemají se Sudden Strike žádné zkušenosti. Druhé dvě se naopak zaměřují na tu skupinu hráčů, která už měla kdy se Sudden Strikem co dočinění.

Ve dvojce budou kompletně změněné vlastnosti všech jednotek, takže žádná nebude ani po grafické ani po žádné jiné stránce zcela totožná s jednotkou z prvního dílu. Budou tak od sebe jednak lépe rozeznatelné na bojišti a druhak budou také zřetelnější rozdíly mezi jednotlivými národy. V jedničce výzbroj poněkud splývala. Hra by se měla také dočkat většího realismu, poškození má mít reálnější účinek na provozuschopnost každé z jednotek. Pro každou mechanizovanou jednotku bude nyní nejdůležitějším spojencem řadový voják. Jednak jako terč ;) a druhak jako posádka, čímž se opět dostáváme k onomu realismu - za 2. světové války totiž nebyla ještě automatizace tak daleko, aby mohlo letadlo létat a bombardovat bez pilota a posádky nebo tank ostřelovat bez tankisty a střelce. K tomu si připočítejte, že jednotky budou od teď získávat zkušenosti a je hned všem jasné, že ztráta jediné jednotky bude v Sudden Strike 2 citlivou záležitostí. Čím více zkušeností budou jednotky mít, tím budou samozřejmě cennější - dohlédnou dále, budou se pohybovat rychleji, přesněji střílet s větší průrazností. Štěstí je, že tvůrci si uvědomili, jak velká ztráta by pro hráče byla, kdyby museli všechny své jednotky začít trénovat v každé další misi znovu od začátku, a tak bude možné v některých vybraných misích jednotky přenášet z mise do mise. V bitvě už tedy nebude nutně záležet pouze na množství jednotek jako v jedničce, tentokrát půjde o skutečnou taktiku a strategii. Ba co víc, jednotky budou mít také svou morálku! Když toho bude na někoho moc, prostě se sebere a začne utíkat pryč - anebo se možná naopak vrhne do nepřátelské palby. Jakmile se ale poblíž vašeho vojska bude vyskytovat generál, morálka ihned stoupne. Zmatení či vztek, i to jsou stavy, se kterými bude nutné v bitvě počítat.

Nových vylepšení se dočká také letectvo. Bude kupříkladu možné transportovat vojáky pomocí dopravních letadel, která pak mohou přistávat na různých letištích rozmístěných po mapě. Ač by bylo zajímavé zapracovat do hry relaci mezi leteckými jednotkami a povětrnostními podmínkami, respektive počasím, nestane se tak. Přesto se ale bude počasí během misí měnit - bude však ovlivňovat pouze tzv. "fog of war", tedy "válečnou mlhu" neboli to "černo", kam na mapě nevidíte. Mezi nově "zovladatelnělé" jednotky budou vedle již jmenovaných patřit také vlaky a lodě, kterým bude konečně možné přímo zadávat rozkazy. K vlakům bude dokonce možné přidělat různou výzbroj nebo jim naložit náklad. Všechny výše zmiňované, ale i další jednotky, bude možné opravovat, stejně jako nádraží, koleje nebo letiště.
Mezi novými zbraněmi pak budou figurovat kupříkladu protipěchotní miny (čili silný "demotivátor" pro celé pěchotní vojsko). Výbornou novou zbraní v uvozovkách budou tunely, které bude možné kopat témě pod celou mapou a prokopat se tak třebas přímo do týlu nepřítele.

Novinky se týkají také ovládání. Při přesunech většího množství jednotek různého typu (třebas tanků spolu s pěchotou) bude možné zadat rozkaz, který zavelí všem stejnou rychlost. To znamená, že tanky neujedou pěchotě a nenechají se vybombit nějakou skupinkou partyzánů, ale naopak budou postupovat pod ochranou svých vojáků (takže kdyby se náhodou nějací partyzáni přeci jen objevili, pěchota si s nimi snadno poradí - pokud tedy ta pěchota nebudou zrovna Američané;).

Multiplayer bude nově založen na zónách - čím více zón na mapě obsadíte, tím častěji vám budou posílány posily (na obsazení dané zóny stačí jediný pěšák). Trochu to připomíná koncept hry Z.
Vylepšení multiplayerového módu se bohužel netýká té situace, kdy by si někdo chtěl zahrát na multiplayerových mapách proti počítači (aneb skirmish). Což je docela škoda, nechápu proč se tvůrci nechystají skirmish do hra zařadit. Mají všechno potřebné, snad by stačilo mírně poupravit umělou inteligenci?! Možná ale chtějí podporovat mezilidskou komunikaci ;) a tak lpějí na hře člověk versus člověk.
Je trochu smůla, že do dvojky nebude možné importovat mapy ze starého Sudden Striku, ale tento "neduh" by měl vynahradit právě přiložený editor, s nímž má být tvorba nových misí i map dokonale jednoduchá.

Mimochodem, většina změn a vylepšení v Sudden Strike 2 vychází z nesčetných diskusních fór, do který přispívají svými návrhy hráči z celého světa. Dalo by se tedy říct, že SS2 si z velké části "navrhli" samotní hráči - a zároveň zájemci o 2 světovou válku v jedné osobě. Právě proto bude SS2 o tolik realističtější než jednička, protože mnoho hráčů se zároveň detailně zajímá o toto období a každou byť i sebemenší nepřesnost vidí velmi neradi.

Technická stránka věci bude opět špičková - rozlišení od 640x480 přes 800x600 po 1024x768. Hardwarové nároky mají naproti tomu být minimální: Pentium II se 64 MB RAM, není potřeba žádný 3D akcelerátor (Sudden Strike 2 samozřejmě nevyužívá žádný 3D engine ani speciální efekty). SS2 by měl vyjít na jednom CD pro platformy Win95/98/2000/Me/XP a dokonce i Windows NT. Prozatím není plánována verze pro jakékoliv jiné systémy.

Data vydání Sudden Strike 2 jsou následující: Německo - květen 2002, Anglie a USA - září 2002, Francie - druhá polovina 2002, zbytek zeměkoule - ještě se neví.

A úplně na závěr tu mám shrnutí aneb Sudden Strike 2 ve zkratce:

  • 50 nových jednotek
  • tažení za Japonce (=nové grafické prostředí Tichého oceánu)
  • možnost ovládat lodě a vlaky
  • letadla mohou přistávat na letištích
  • větší realističnost
  • přiložený editor map
  • 40 misí, pět kampaní (japonské, americké, ruské, anglické, německé), čtyři stupně obtížnosti
  • bez posádky nemá mechanizovaná jednotka šanci na jakoukoliv akci (leda autodestrukci;)
  • to také znamená, že můžete obsazovat cizí jednotky bez posádky (anebo s mrtvou posádkou;)
  • jednotky mají morálku
  • měnící se počasí
  • až 1024 jednotek na misi, až 4x více budov na mapě než v prvním díle

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |