Sunset Overdrive: nespoutaná jízda (recenze)

Sunset Overdrive je jednou z nejočekávanějších her letošního října. Minimálně pro majitele konzole Xbox One určitě. My jsme hru vyzkoušeli a přinášíme vám náš verdikt.

V souvislosti se Sunset Overdrive určitě nebude od věci si v krátkosti představit studio, které za hrou stojí. Insomniac Games na herní scéně působí již 20 let a za tu dobu dokázalo vytvořit několik kultovních herních sérií. Jmenovitě například Ratchet & Clank a Resistance, které vyšly exkluzivně pro konzole Sony. Po multiplatformovém Fuse z minulého roku se letos kluci rozhodli pro Xbox One exkluzivní titul.

Sunset Overdrive je third-person akční střílečka v otevřeném světě. Střílečka by ale dost možná mělo být spíš v uvozovkách, protože střílení je sice součástí hry, ale ne tou hlavní. Ústřední roli hraje pohyb a to ve všech směrech – doleva, doprava, dopředu, dozadu, nahoru, dolů, hlavou vzhůru. Zkrátka, kudykoliv si v Sunset Overdrive usmyslíte cestovat, půjde to. Druhou složkou je střelba a boj obecně.

Na začátku všeho byl drink

Příběh Sunset Overdrive se odehrává v roce 2027. Společnost FizzCo, soustředící se na výrobu energetických nápojů, právě uvádí na trh novinku s názvem OverCharge Delirium XT. Na tom by nebylo nic zvláštního, jenže nápoj má vedlejší účinky – ti, co se napijí, se promění v mutanty. Do post-apokalyptického světa hráč vstupuje jakožto jeden ze zaměstnanců společnosti FizzCo, který se ale na rozdíl od ostatních snaží pomáhat. Ale také se chce dostat z téhle šílenosti ven.

Sunset Overdrive je ztřeštěná hra, která si na nic nehraje

Zní to banálně? Nám ano. Ono to totiž banální je. Příběh je vystaven spíše než na promyšleném scénáři na co možná nejdivnějších postavách, bizarních událostech, zvláštních úkolech a nepochopitelných reakcích a situacích. Banalita se potom zhmotňuje a nabírá zcela nových rozměrů. Sunset Overdrive je ztřeštěná hra, která si na nic nehraje. Ba naopak, dost okatě dává znát, že jde jenom o hru. A v tom je její největší síla.

Asi se ptáte, jak to vypadá v praxi. Máme pro vás pár ilustračních příkladů. Některé hry se snaží naprosto seriózním způsobem převyprávět vážný a emotivní příběh. Takové hry máme rádi. Ale Sunset Overdrive na to jde jinak. A proto si hlavní postava dost často dělá srandu z toho, jak vlastně hraní her funguje. Když umřete, nezačínáte na checkpointu, ale na místě, kde jste zemřeli a pokračujete dál v misi, bez přerušení, bez zbytečných cavyků. Jednou vás zpátky do světa přiveze vesmírná loď, jindy vylezete z televize jako Samara z kultovního hororu Kruh.

Jelikož se na hru díváme z pohledu třetí osoby, kamera je za postavou. Občas se ale stane, že se při začátku hraní přiblíží až moc blízko hlavnímu hrdinovi. Ten na nic nečeká a kameru odkopne na vás. Efektní a vtipné. Vůbec nejlepší jsou dialogy virtuálních postav adresované hráči, tedy přímo vám. Nebo deus ex machina, hlas shůry, který vám radí. Ale pak si uvědomí, že by to asi dělat neměl. Takhle vtipných narážek je v Sunset Overdrive nespočet. Humor je navíc ideální směsicí satiry, cynismu, ironie a opravdové srandy, takže jsme se poměrně často popadali za břicho. Obrovský palec nahoru!

Hra nehra

Sunset Overdrive dává dost okatě najevo, že je jen hrou. Že ji není třeba brát vážně. O to víc ale musí dokazovat, že vlastně hrou je. A hlavně že stojí za to ji hrát. Proto musí fungovat herní principy, mechanismy, ovládání a především hratelnost stejně tak jako v každé jiné hře. Jak to zvládá Sunset Overdrive? Skvěle. Herní mechanismus celé hry lze rozdělit do dvou základních oblastí: pohyb a boj.

Kombinace horizontálního a vertikálního pohybu nikdy nefungovala lépe než právě v Sunset Overdrive

Po otevřeném světě se můžete pohybovat zcela libovolně, jakkoliv a kudykoliv. Překážky prostě neexistují. Proto hlavní hrdina umí slajdovat po zábradlích, drátech, všech možných spojích, kolejích, skákat na velkých deštnících, stromech, autech, gumových podložkách, zvládne se i vznášet nad vodní hladinou nebo běhat po zdech. Dá se chodit i po svých, ale kdo by to dělal, když je tolik jiných možností, že? Sunset City je navíc navrženo tak, abyste prakticky mohli slajdovat nebo skákat neustále. Kombinace horizontálního a vertikálního pohybu nikdy nefungovala lépe než právě v Sunset Overdrive. Prostě úžasné. Tečka.

Druhou složkou je boj, vedený jak nablízko, tak na dálku. A samozřejmě jak na zemi, tak především ve vzduchu. K dispozici je nepřeberné množství zbraní, jmenovitě třeba zmrazovač, brokovnice, harpuna, zbraň vystřelující třaskavé medvídky a spousta dalších šíleností. Tím ale výčet nekončí, jednak proto, že zbraní je ještě mnohem víc, jednak proto, že na každou zbraň můžete namontovat vylepšovák, který její schopnost ještě obohatí. Vedle těchto zbraní můžete využívat ještě pastí (točící se vrtule, vystřelovací pružina, atd.), umístěte je, kam chcete a pak už jen sledujte, co to dělá s mutanty.

Dost možná si teď říkáte, proč by měl být pohyb důležitější než samotné střílení, když máte na výběr z tolika zbraní. Vtip je v tom, že pohyb se střílením musíte neustále kombinovat, protože jakmile se ocitnete na zemi, jste pro mutanty snadnou kořistí. Proto je ideální držet se prakticky neustále ve vzduchu, poskakovat, sjíždět po drátech, běhat po zdech a tak dále. Může to znít překombinovaně, ale funguje to perfektně. Navíc je hrozně efektní, když při slajdování na pouličních drátech střelíte vybuchujícího medvídka přesně doprostřed chumlu mutantů a ti se rozprsknou na všechny strany!

Herní náplň

Mimo zbraně budete nakupovat i upgrady pro vaši postavu. Platidlem není nic jiného než plechovky energetického nápoje, které získáváte za každého zlikvidovaného protivníka. Pořídit si můžete různé násobitele získaných bodů, větší sílu útoku nebo obrany a spoustu dalšího. Hlavního hrdinu můžete přizpůsobit i po stránce vzhledu. Počínaje pohlavím, přes tělesnou stavbu, obličej, vlasy a oblečením nekonče. Je libo šálku z norka nebo boa?

V Sunset Overdrive jde především o likvidaci všudypřítomných mutantů. Ti se volně objevují po městě a narazíte na ně, kdykoliv se budete někam přemisťovat. Zatímco se jen snažíte dostat na druhou stranu, můžete se zaplést do pěkné kaše. A to doslova, protože ve městě jsou nejen mutanti, ale také zaměstnanci FizzCo a speciální roboti. S mutanty je to ale nejzábavnější, protože prakticky pokaždé narazíte na jinou variantu – velkou, malou, rychlou, pomalou, bojující nablízko, rozprskávající se na dálku a tak dále. Když se to semele všechno najednou, je to neskutečná řež.

Ve vedlejších misích budete třeba jezdit po vymezených tratích na body nebo na čas jako v Tony Hawk hrách

Město Sunset City vedle základního příběhu a jeho misí disponuje i misemi vedlejšími, nepovinnými. Ty povinné jsou většinou o tom dostat se na určité místo, tam to vyčistit od mutantů nebo jiné havěti, něco zmáčknout nebo sebrat, a pak se přesunout jinam. Často se ale objeví zpestření v podobě ovládání obří koule a mašírování mutantů, jízdy za vlakem a za zmínku stojí i souboje s obřími a naprosto úchylnými bossy. Ve vedlejších misích budete třeba jezdit po vymezených tratích na body nebo na čas jako v Tony Hawk hrách.

Nudit se rozhodně nebudete, protože příběhové i vedlejší mise dost často překvapí nejen obsahem, ale i zakomponováním dopravních prostředků, logických hříček a tak dále. Jakmile budete mít všechno splněné, můžete začít sbírat stovky nejrůznějších objektů rozesetých po celém městě. Zajímá vás jaké předměty? Tak třeba maskota společnosti FizzCo, ale také smradlavé botky nebo toaletní papír rozvěšený na pouličních lampách. Sranda ne?

Druhou možností, co dělat po ukončení misí pro jednoho hráče, je vydat se do multiplayerových vod. Do těch se můžete připojit pohodlně skrze speciální fotobuňky, které jsou rozmístěny ve městě. Jedná se o mód Chaos Squad, který je určen až pro osm živých hráčů. Ti si nejprve navolí, jakou misi budou hrát, a posléze se společně pustí do jejího plnění. Multiplayer rozhodně potěší a už tak obrovskou trvanlivost hry zvyšuje.

Spousta barviček

Tím posledním, co nám zbývá v recenzi probrat, je technické zpracování. Grafika je perfektní, naprosto se hodí ke ztřeštěnému stylu hry. O to víc pak potěší, že se Sunset Overdrive hýbe plynule. Samozřejmostí je spousta moc pěkných dodatečných efektů – za všechny zmiňme výbuchy, rozpleskávající se příšery a třeba i jiskry odletující od zábradlí a drátů. Díky tomu máte pocit, že doopravdy hrajete next-gen hru. Menším problémem je, že hra trpí pozdním načítáním objektů – ačkoliv nejde o nic, co by jakkoliv zasahovalo do samotné hratelnosti, je docela nepříjemné vidět, že těsně před vámi naskočil objekt nebo textura. Není to nic zásadního a pravděpodobně si toho beze zkoumání obrazu ani nevšimnete, ale při pozornějším sledování to uvidíte.

Velkou pochvalu si zaslouží dabing všech postav a ozvučení celkově

Co naopak musíme vyzdvihnout, je zvuková kulisa a ovládání. Sunset Ovedrive disponuje naprosto dokonalým punk-rockovým soundtrackem. Kytary drnčí, hlas chraptí a vy se desítky metrů nad zemí proháníte po elektrických drátech a přitom kosíte jednoho mutanta za druhým. Velkou pochvalu si zaslouží i dabing všech postav a ozvučení celkově. To samé ovládání. Ačkoliv je pohyb i boj docela komplexní záležitostí, zvlášť když se oboje doplňuje, hra se ovládá pohodlně a logicky. Abyste byli schopni efektivně bojovat, musíte se učit. Pokud to zmáknete, budete po zásluze odměněni.

Vítaným zpestřením je i Sunset TV, kde se přímo od vývojářů dovídáte aktuality, tipy a triky týkající se světa Sunset Overdrive. Největší síla hry ale tkví ve všudypřítomném humoru. Nejen v dialozích, ale také v samotném provedení – stylové komiksové prvky, představování postav, jejich hlášky, karikaturní vzhled, všechno tady funguje naprosto perfektně. Prostě jako ta prdel na hrnci.

Xbox One
Dostupné pro: Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Insomniac Games
Začátek prodeje: 31. října 2014
  • Mix pohybu a boje
  • Úžasný smysl pro humor
  • Krásná grafika
  • Pohodlné ovládání
  • Skvělá hratelnost
  • Ryzí zábava
  • Občasné doskakování objektů
  • Místy pochybná AI

Sunset Overdrive je pro nás jedním z největších překvapení letošního roku. Na první pohled může vypadat divně a nudně. Jenže opak je pravdou. Mix freestylového pohybu a originálních zbraní prakticky nikdy neomrzí. Připočítejte k tomu dokonalý smysl pro humor, perfektní atmosféru, krásnou grafiku, narážky na soudobou kulturu her a máte tu kandidáta na hru roku, protože Sunset Overdrive je jednou z nejoriginálnějších her posledních let. Otevírá oči a ukazuje, o čem vlastně hraní her je.