Super Mario Sunshine: návrat krále plošinovek – recenze

Když se nová konzole Nintenda objevila na trhu bez nového Maria, byli všichni poněkud udiveni. Důvodem byla touha tvůrců nic neuspěchat a vytvořit HRU, o které se bude ještě dlouho mluvit. Raketový start prodejnosti (v USA úspěšnější než Halo nebo GTA3) dokazuje, že se jim to povedlo. Povězme si nyní, jak moc.

Paměťová karta: 7 bloků
Výrobce: Nintendo
Distributor: Nintendo (www.nintendo.co.uk)

Mario

Kdo by neznal postavičku veselého instalatéra, která v podstatě definovala žánr plošinových her! Jednoduché hrací principy – běžet krajinou a přeskakovat nepřátele, sbíraje přitom různé bonusy – zůstaly od dob první hry s Mariem v podstatě beze změn, i když žhavá současnost dává najevo jasný trend mísit do sebe navzájem různé herní žánry, takže žádná současná plošinovka už není „jen o tom skákání po plošinkách“. Mario díky svému perfektně funkčnímu a zároveň neodolatelně milému designu, podporovanému (téměř) bezchybnou hratelností, přitahuje pozornost hráčů již dlouhé roky a jakožto domácí maskot Nintenda se k nám vždy po letech vrací o něco lepší, s novým herním systémem a novými technickými možnostmi. Minulá konzole Nintenda nám přinesla první dobrodružství Maria v dokonalém 3D světě – Mario64 na Nintendu64 byl nekonečně návykovou a krásnou hrou – a nyní se objevil nový stroj „velkého N“, aniž by fanoušci dostali dalšího Maria. Důvod jsme si už vysvětlili. Geniální herní designér Shigeru Miyamoto nechtěl práce na nové hře uspěchat a odměnou všem hráčům tak je dokonale propracovaná, vizuálně ohromující plošinovka, která učinila z vlastnictví GameCube povinnost pro všechny opravdové hráče. Nový Mario je totiž nejen největší, ale také nejlepší hrou, kterou si v této životní fázi GameCube můžete dopřát. Pojďme si říct proč tomu tak je.

Super Mario Sunshine Super Mario Sunshine

GRRR… aaafika!

Zcela jistě to není dostatečně patrné z neživých screenshotů, nicméně pohled na nového Maria v akci je ohromující. Může vám být kolik chce let, můžete milovat krvavé akční hry a nesnášet dětinské pohádky – stejně vás ohromí, jak dobře Super Mario Sunshine (dále jen SMS) vypadá. Obrovský dohled v nádherně vyobrazené krajině, nejrealističtější vodní plochy, jaké jsem kdy viděl, chvění vzduchu v dálce díky horku na tropickém ostrově, kde se hra odehrává… světelné efekty, stíny, rychlost a plynulost všeho… SMS je vizuálně ohromující záležitostí, která chytne ze srdce každého, kdo ji pořádně uvidí. Samozřejmě se nabízí srovnání s konkurenčními trháky stejného druhu na PlayStation2 (Xbox, pokud vím, doposud žádnou opravdu zásadní plošinovku nemá) – Jak And Dexter nebo Ratchet And Clank. Když opomineme ne-zas-tak ožehavé problémy s plynulostí (především novějšího PS2 trháku), řekněme si, že SMS vypadá mnohem něžněji, klasičtěji a přístupněji, než obě PS2 hry. Zatímco obzvlášť ti nejmladší hráči by se mohli v předimenzovaných světech PS2 trháků poněkud ztratit, Mario si udržel svoji přehlednost a jednoduchost, nicméně díky zmíněným technickým efektům ohromí i člověka, zvyklého na graficky nejpropracovanější hry současnosti. Kdybych tedy měl volit jednu plošinovku, která vypadá nejlépe ze všech, začal bych i skončil právě u nového Maria. A že to je Mario, tak se můžete spolehnout i na vynikající hratelnost.

Příběh

…je zde opravdu o hodně významnější, než v předchozích hrách. Užijete si tak víc dialogů i střihových scén a fanoušci Maria budou bez sebe blahem, protože díky DVD formátu dostanou s novou hrou i nový (neodolatelně roztomilý) film. Mario a jeho přátelé se vydali na „pohodovou“ dovolenou, ke které si vybrali tropický ostrov Delfino. Ihned po příjezdu na místo jsou však konfrontováni s nemilou skutečností: na ostrově řádí výtržník, který je našemu oblíbenému instalatérovi až podezřele podobný. Nešťastní obyvatelé prosluněného ráje tedy postaví Maria před uspěchaný soud, jehož výsledkem je následující rozsudek: Mario musí napravit všechny nepravosti, kterých se tajemný zlotřilec dopustil. V zásadě jde o znečišťování překrásného ostrova graffiti a jakousi „barevnou pastu připomínající“ hmotou, ze které vznikají různá monstra. Pro tento úkol je Mario vybaven speciální přenosnou pumpou (na vodu), která slouží jednak jako váš sidekick (zapomněl jsem zmínit, že pumpa jménem FLUDD umí mluvit?), ale především jako ten nejoriginálnější prvek ve hře – protivníky likvidujete stříkáním vody, ale navíc můžete pumpu, kterou nosíte na svých zádech, přepnout do „tryskového režimu“, takže lze vyletět na nepřístupná místa a s různými vylepšeními, které budete ve hře nacházet, bude těch funkcí a nápadů mnohem více.

H R A T E L N O S T

Pokud je technická nadřazenost SMS sporná, pak z hlediska originálnosti, nápaditosti a především hratelnosti je nový Mario zcela jasně nepřekonatelný. Miyamoto držel dlouho dobu herní mechanismy a nápady pro novou hru v tajnosti (v této branži je kopírování nápadů velmi ožehavým problémem), což je částečně příčinou toho, že se nám nyní do rukou dostala překvapivě geniální návyková pecka, doslova přecpaná nápady. Základním bodem ve hře je centrum ostrova, náměstí Delfino Plaza, ze kterého se vydáváte do jednotlivých oblastí ostrova, které se dále dělí na jednotlivé sekce. Hlavním úkolem je nasbírání ztracených „Shine Sprites“, což jsou hvězdy, jejichž spojení vrátí ostrovu ztracenou sluneční záři, štěstí a radost. Abyste ale tyto předměty, kterých jsou desítky, dali dohromady všechny, musíte toho splnit mnohem víc, než jen putovat po krajině a sbírat bodíky. Hra je totiž doslova narvána různými minihrami, které dokonale zapadnou do jejího designu a jsou samy o sobě natolik hratelné, že jsem se nestačil divit. Mnohem úžasnější ale je, že díky perfektnímu ovládání a nádherné grafice je vynikající zábavou i pouhé procházení se herním prostředím, takže se vám bude možná stávat totéž co mě – po splnění úkolu v dané sekci ostrova jsem se tam znovu vrátil a „jen tak si blbnul“, probíhal prostředím, hledal tajné skrýše a užíval si té nádhery. Nutno podotknout, že SMS je obrovská hra (nebál bych se ji prohlásit za největší hru roku) a některé (obzvlášť nepovinné, tajné) pasáže jsou velmi obtížné. Spíš než malé děti (které ale nesmíme podceňovat) si tak tyhle části užijí odrostlejší hráči, kteří si přitom osvěží vzpomínky na své herní začátky a první roztřískaný ovladač.

• nádherná grafika
  • rychlost a plynulost
  • bezchybný zvuk
  • nápaditost
  • hratelnost
  • ovládání, systém kamer
  • gigantická délka
  • místy obtížná
  • kamera není bezchybná nepřetržitě

Mix aneb výsledek

Už víme, že SMS nádherně vypadá, že se skvěle hraje a že je plná báječných nápadů. Nyní bychom si měli prozradit, co v případě této hry naplňuje přísloví, že nic není dokonalé. Kromě místy vyšší obtížnosti (Jak And Dexter by mohl vyprávět) je to určitě práce kamery. Nevysvětlujte si to špatně – po většinu času je kamera bezchybná, po zoomování a natáčení úhlu není vůbec potřeba sáhnout. Pak ale přijde jedna z pasáži v těsnějším prostředí a nastanou problémy. Nemusí to být zrovna uzavřené tunely a jeskyně, problémy nastávají i v hodně členité krajině, kde vám neustále nějaké drobnosti brání v pohledu právě tam, kam potřebujete. A že je dobrý výhled základem každé plošinovky (kde má nesprávné vypočítání vzdálenosti za následek nedoskočení na tu správnou plošinku, pád do hloubky a nutnost začínat znovu), stane se vám u SMS v několika málo případech, že si na kameru pořádně zanadáváte. Jde ale o vzácný jev, který nic nemění na tom, že SMS má jednu z nejlepších kamer, jakou kdy 3D plošinovka měla. Obtížnost a vzácně problematická kamera jsou tak jen drobnosti, které si urýpaný recenzent nenechá ujít pouze z důvodu „profesionální“ nadutosti. Jako hráč srdcem i duší mohu s klidným svědomím prohlásit, že Super Mario Sunshine je tak dobrá, jak jen videohra může být. Berte to jako výzvu!

Grafika: 10/10
Hudba: 10/10
Zvuk: 10/10