Supercar Street Challenge – pekelně rychlé závody v ulicích

Vadilo vám někdy omezení rychlosti ve městech? Chtěli jste se někdy projet kolem londýnského Big Benu nebo jen tak profičet centrem Paříže? A co takhle vymodelovat si vlastní auto? Že nemáte designerské schopnosti? A co když to celé bude zaobaleno do graficky velice povedeného hávu? Taky nic? Tak pro vás Supercar Street Challenge bohužel není.

Platforma: PC
Typ hry: závodní
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 500 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesoer 1,4 GHz, 256 MB RAM, 500 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: EXAKT Entertaiment
Distributor hry: Activision (www.activision.com)
Distribuce v ČR: Cenega

Existují hry maximálně reálné, dále pak hry, které se většinou tváří realisticky, ale nesnaží se ji dodržovat za každou cena a také hry, pro něž je realita naprosto cizím pojmem. Samozřejmě pojetí reality v žádném případě neovlivňuje konečnou kvalitu hry. Avšak pokud občas v maximálně reálné hře občas pokulhává hratelnost, dá se to přehlédnout – když je to podle skutečnosti. U her z druhé skupiny musí být dobře vyvážený poměr realita/hratelnost a od her poslední skupiny očekáváme 100%ní zábavu. Do té poslední kategorie patří i právě vycházející hra Supercar Street Challenge. Ostatně znáte nějakou jinou hru, ve které vyváznete z čelního nárazu o zeď v dvěstěkilometrové rychlosti bez jediného škrábnutí? Ale nebudeme předbíhat, začneme pěkně od začátku.

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

V každé závodní hře vás bude na úvod určitě zajímat, v čem se budete vozit. V nabídce Supercar Street Challenge je devět aut rozdělených do třech kategorií podle výkonu a několik dalších bonusových. Nečekejte žádné suchary, které se prohánějí po našich silnicích, hra nabízí automobily, u kterých je 6 litrů průměrný objem motoru. Supercar jsou holt superkáry. Každopádně jsem dokázal identifikovat pouze dvě mně známé značky – Lotus a Pontiac. Oba vozy jsou ale jen prototypy, které pravděpodobně nikdy nevyjely na silnici. Nevím jestli zbylé vozy mají také své reálné předlohy, ale jména výrobců (Pagani, Vision...) ve mně moc důvěry nevzbuzují. Nicméně určitě bych se nezlobil, kdybych někdy našel v kapse klíče od takového bouráku. :-)

Pokud se vám zdá počet vozidel nízký, vězte, že to můžete lehce vlastní pílí napravit. Jak už jsem se zmínil v úvodu, jednou z možností hry je navrhnout si vlastní vůz. Vytvarujete si přední masku, záď, přidáte zrcátka, světlomety, disky kol a hurá na trať. Úžasné by bylo, kdyby hra sama spočítala z vytvořeného vozu jeho parametry (rychlost, akcelerace atd.). Pak byste třeba mohli vůz dolaďovat, testovat a vůbec získávali pocit, že jste si jej vytvořili sami vlastníma rukama. Ovšem Supercar je arkáda, takže takovou možnost bohužel nenabízí. Naopak parametry vozu si nastavíte sami (máte určitý počet bodů a ty musíte rozdělit mezi čtyři vlastnosti vozu). Ve výsledku je tvorba vlastního vozu rozhodně zpestřující možností, ovšem prakticky si hrajete jen s jeho vzhledem.

A teď už se přesuneme přímo na závodní trať. Zapomeňte na klasické okruhy nebo závody z bodu A do bodu B. Supercar nabízí prostředí sedmi velkoměst. Jelikož naleznete v každém městě zhruba tři okruhy, výsledný počet je nadprůměrný. Navíc skoro každá trať obsahuje množství zkratek, kterými si můžete pomoci k zlepšení (častěji však ke zhoršení :-) své pozice. Projedete se například kolem Eiffelovky, narazíte do Big Benu nebo si vyzkoušíte náměstí v Turíně, podíváte se, jak si žijí celebrity v Los Angeles atd. Bohužel v žádném z nabízených módů hra nesimuluje obyčejný provoz na silnicích, což je u podobných her standard (obzvlášť konají-li se ve městech). Ulice jsou pak zbytečně liduprázdné a to je škoda. Hra by tím získala určitě více na atraktivnosti.

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

Originalita viditelně chyběla tvůrcům šampionátu. Ač se čtyři soutěže můžou zdát jako dostatečný počet, není to pravda. Autoři nevymysleli vůbec nic originálního, co by vybočovalo ze stereotypního závodění. Rozdíl mezi jednotlivými módy tvoří pouze váš vůz. Pokud pojedete ve vlastnoručně vytvořeném autě, musíte absolvovat Design Serie, jestli chcete závodit se závodním  Pontiacem, musíte si vybrat třídu vozů R. Podle kvalit vašeho vozu se pak na start postaví protivníci stejné kategorie a jede se. Nic nového pod sluncem, na druhou stranu pokud si chcete jen zazávodit Supercar vás nezklame. Avšak úspěch módu Hot Pursuit (honička mez policajty a řidiči) a také módu Factory Driver (plnění zadaných úkolů) ze série Need For Speed ukazuje, že se vždycky dá vymyslet něco nového a přitom zábavného. Můžete namítnout, že závod vlastnoručně vytvořených vozů, určitě zábavný je. Taky jsem si to říkal do okamžiku startu, kdy jsem zjistil, že proti mě nestojí neobyčejná auta s roztodivným designem. Místo toho je Design Serie soutěž proti těm samým vozům, se kterými se setkáváte v celé hře.

Závody probíhají v zběsilém tempu, což je samozřejmě dáno stovkami koňů pod kapotami jednotlivých vozů. Ovládání je naprosto arkádové, takže by vám po chvíli nemělo dělat větší potíže. Každopádně jsem nikdy za celou dobu hraní neměl pocit úplné kontroly nad vozem. Ono to zase tak moc nevadí, protože ani bouračka vás nemusí nutně vyřadit z bojů o přední příčky. Naopak jsem došel k závěru, že po hodně dlouhých rovinkách je nejlepší v zatáčce vůbec nebrzdit a jen to odevzdaně napálit do zdi, auto se trošku odrazí a vy můžete v klidu vyrazit dál. Jelikož Supercar vůbec nesimuluje poškození vozu, tento způsob byl mnohdy rychlejší než zdlouhavé brždění před zatáčkou.

Docela mě zklamal samotný průběh závodu. čekal jsem zákeřné vyžďuchávání z trati, tvrdé nárazy soupeřových aut na zeď, ovšem nic z toho není v Supercaru možné. Pokud jedete těsně vedle druhého auta a zkusíte ho vytlačit ze silnice, soupeřovo auto se ani nepohne ze své dráhy! Jedinou interakcí s protivníkem tak představuje blokování, které můžete jednoduše provádět díky ukazatelům protivníků za vašimi zády. Nemusíte tak vůbec používat zadní pohled, abyste zjistili kde jsou vaši soupeři. Jen se podíváte na okraj obrazovky a podle šipek poznáte, kde a v jaké vzdálenosti jsou.

Světlé stránky hry
  • grafika
  • zpracování tratí
  • prostředí známých velkoměst
  • vytváření vlastních vozů
Temné stránky hry
  • HW nároky
  • zvuky
  • jednoduché, krátké, neoriginální

Supercar naprosto exceluje v grafickém zpracování. Prostředí jsou opravdu velice kvalitně zpracovaná ani na bližší pohled nenajdete nic, co by nějak kazilo dojem z výborně odvedené práce grafiků. Big Ben opravdu vypadá jako na ukázkové pohlednici z Londýna a stejně tak v Monaku jsem si úseky tratí vybavil ze sledování závodů F1. Naprosto skvělé je zpracování deště – opravdu nevím, jak by šel zobrazit reálněji. Když k tomu občas někdy zahřmí, je to paráda. Ani auta nijak nezaostávají za vysoko nastavenou laťkou. Výjimku však tvoří vámi vyrobená vozidla. Ty jsou z nepochopitelného důvodu naprosto odfláknuté a vypadají ve srovnání s okolím trapně. Ale to jen malá chybička na grafice Supercaru.

Oproti tomu zvukovou stránku hry pravděpodobně sponzorovala firma vyrábějící spotřebiče pro domácnost. Jestli zvuky motoru nezní úplně stejně jako fén na vlasy, tak už nevím. :-) Supercar byl první hrou, ve které jsem raději v závodech nechal puštěnou hudbu, kterou jinak vypínám. Poslouchat ten děs, co se line z údajně šestilitrových motorů, jsem fakt nemusel. Hudba se mi naopak líbila a svou svižností se docela k závodům hodí.

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

Supercar Street Challenge   Supercar Street Challenge

Stinnou stránkou hry jsou naprosto nemožné HW nároky, které dělají ze Supercar hru pro “horních deset tisíc”. Minimální konfigurace doporučená výrobcem (procesor 350 MHz, 64 MB RAM) možná stačí na spuštění intra a najetí do menu. Moje zkušenosti říkají, že na 700MHz procesoru, 128 MB RAM a 32MB grafické kartě se dá závodit maximálně jeden proti jednomu, při vyšším počtu aut se hra nesnesitelně cuká. Na testovací konfiguraci (P1,4 GHz) však bylo vše OK.

Celkově je Supercar velice lehkou hrou, kterou dohrajete za týden. čtrnáct dní závodění. Hra sice postupně poodkrývá další a další závody a tratě, ale stejně nebudete mít za chvíli, co dělat. Multiplayer není kdovíjak vypracovaný – můžete zkusit pouze jeden závod v splitscreenu. To dělá ze Supercaru docela krátkodobou investici. Supercar se výborně hodí pro chvíle, kdy se potřebujete jen odreagovat. Hupsnete k počítači, zajedete jeden závod a pak zase zpátky do práce. Ale jinak?

Závody jsou docela nudné a stereotypní – všechno už tu několikrát bylo. Pokud vám to nevadí a vlastníte kvalitní herní mašinku, klidně Supercar berte, v opačném případě se vraťte ke svým Need For Speed, Colin Mc Rae Rally a Midtown Madnessům.

Grafika: 8/10
Zvuky: 3/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10

Arkádové závody, které zaujmou jen množstvím tratí ve známých městech, možností navrhnout vlastní vůz a skvělou grafikou.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (6) Další článek: Nové screenshoty z Impossible Creatures.

Témata článku: , , , , , , , , ,