Svět herního byznysu v roce 2002 – události, aféry, krize

Minulý rok přinesl v průběhu svých 365 dnů spoustu zajímavého dění. Vždyť namátkou vzpomeňme na zákaz her v Řecku, souboj titánů o trůn konzolového krále či vůbec první informace o konzoli PlayStation 3 - to vše jsou jen některá z mnoha témat. V dnešním článku vás čeká shrnutí všeho podstatného, co přinesl svět herního byznysu v roce 2002.

Cryo umírá…

Ano, i v herním průmyslu dochází k zániku významných společností. Byť se s něčím podobným setkáváme v poslední době jen velmi zřídka, o podobně nepříjemné překvapení se postarala společnost Cryo. Že by byla v krizi právě tato významná francouzská firma, to bylo ještě donedávna nemyslitelné. Rostoucí finanční potíže se nutně musely projevit a tak herní svět přišel o jedno z těch "kvalitnějších" vývojářských studií.

Zatímco Cryo již nemusí plánovat svou budoucnost, pro ostatní je výhled do doby nadcházející nesmírně důležitý. Mezi jinými se k odvážnému kroku odhodlala také německá pobočka význačné firmy Eidos. O co konkrétně jde? Je to prosté a jednoduché - od počátku roku 2003 bude německá pobočka společnosti Eidos všechny nové hry distribuovat výhradně na DVD discích. Ty jsou v současnosti využívány pouze minimálně - pokud ano, pak zejména v případě speciálních edicí úspěšných titulů.

DVD disky však musí opět uvolnit místo financím - právě o ty jde totiž ve světě herního byznysu především. Jak ukázaly četné výsledky hospodaření, herní trh nepostihla recese, na rozdíl od mnoha blízkých či vzdálených kolegů ze světa informačních technologií. Většina světových firem tak zažívá klidné období zisků, mimo jiné jsme však byli také svědky historických maxim dosažených několika společnostmi. Bude však tento trend pokračovat i příští rok? Jen málokdo zná na tuto otázku odpověď.

PlayStation 3 - více než herní konzole

Nejen o penězích, ale také o zábavě je lidský život - a že si jej do sytosti umí užít také herní tvůrci dokazuje zápis společnosti Nintendo a do Guinessovi knihy rekordů. Stalo se tak při příležitosti uvedení nejnovějšího titulu Mario Sunshine, jehož hlavní roli samozřejmě obsadil známý italský instalátor Mario. O zajímavé zpestření celé akce se tak postaralo kulinářské umění. No co říkáte, bylo by libo 3265 liber těstovin?

Pozření tak velkého množství jídla by zřejmě nemalému počtu z nás způsobilo nepříjemné zažívací problémy a tak se opět posuneme o kousek dál. U lidského těla však ještě zůstaneme. Zatímco struktura vydávaných her se mění jen pozvolna a na špičkách žebříčků se s úspěchem drží násilné akční tituly, v přípravě je nová hra sloužící k relaxaci. Ani se nechce věřit, že tvůrce tohoto odvážného projektu, doktor McDarby, už o něčem podobném uvažuje přes 10 let. A jak vidno, již brzy se dočkáme hmatatelných výsledků.

A že budoucnost skýtá další novinky a inovace, o tom nás přesvědčily první informace týkající se konzole PlayStation 3. Vězte tedy, že PlayStation 3 bude interaktivním zařízením budoucnosti se vším, co si lze pod tímto pojmenováním představit. Nebude se tak jednat o "pouho pouhou" herní konzoli, sloužící pro pobavení náruživých dítek, ale o jednoho ze členů rozmanité palety vzájemně kompatibilních přístrojů či domácích spotřebičů společnosti Sony. A kdy nás tak zásadní revoluce čeká? Již v roce 2005!

Zákaz her v Řecku - nesrovnalost nebo celosvětová ostuda?

Pokrok je stále s námi, nedá se zastavit, přesto by však smělé plány neměly předčit realitu. A že se herní průmysl stále nezbavil nálepky "nesmyslné zábavy", dokazuje ještě stále živá aféra z Řecka. Místní parlament totiž v souvislosti s potíráním gamblerství zakázal počítačové hry. Jednalo se o pouhý omyl nevzdělaných zákonodárců či nesmyslné a cílevědomé rozhodnutí celé politické scény? Ať tak či onak, v Řecku si zadělali na celosvětovou ostudu.

Za "nelegální" činnost je také považována instalace mod chipů - a podobný problém začal, i přes zjevnou snahu odolat, trápit také společnost Microsoft. Že právě její konzole Xbox není bez chybiček, to se povedlo ukázat hned několika šikulům. Jak se proti takovým útokům bránit? Když nepomohou zákony a právo, chce to použít chytrost. Microsoft se tak odhodlal k nezvyklému kroku v podobě vypsání výběrového řízení na pozici "Software Design Engineer", jinými slovy tedy nového zaměstnance firmy, jehož úkolem bude monitorovat dění na poli hackerském. Že by se některý z proslulých světových hackerů rozhodl opustit "ilegální" dráhu a přidal se na stranu softwarového giganta?

Byť se již objevila řada významných plánů uvažujících o změně distribuce prodejních verzí her, žádná se zatím nedočkala světové podpory a dobré realizace. Jedna z mnoha revolučních myšlenek však získala podporu ve významném serveru Yahoo. O co tedy běží? Zástupci firmy Yahoo se rozhodli spustit novou službu, díky níž si budou moci hráči za nízký poplatek stáhnout legální plnou verzi vybrané hry! A jaké tituly jsou v nabídce? Mezi jinými počiny Grand Theft Auto 2, Tomb Raider: Chronicles či u nás nepříliš známá hra Backyard Basketball.

Byl uplynulý rok výjimečný z hlediska prodejnosti?

Že by právě prodej her přes Internet byl výdělečným businessem, o tom si budou muset nechat zainteresované firmy včetně Yahoo ještě několik let zdát - zatím totiž stále převažuje klasický pultový prodej. A právě ten letos zažil podle některých analytiků nejlepší rok v historii herního průmyslu. Objevují se však i názory opačné a tak teprve skutečná čísla potvrdí, co je spekulací a co realitou.

A u prodeje her ještě chvíli zůstaneme. Internetem totiž v minulých týdnech prolétla také nová výzva sdružení Fair požadující snížení cen. Jak tomu tak bývá, zůstala nakonec bez větší odezvy. Škoda, přeškoda - nelíbí se vám snad představa, že by se průměrná cena her v ČR mohla pohybovat okolo několika set korun? Realita je však několikanásobně horší.

Zatímco česká politická scéna ani státní správa neuvažuje do budoucnosti o větší podpoře informačních technologií (mezi nimi i počítačových her), anglická vláda začala jevit zájem o britský herní průmysl. Právě on vedl ke vzniku plánů a dokumentů podporujících do budoucna růst celého odvětví. A hmatatelné výsledky? Těch jsme se prozatím nedočkali - již příští rok na americkém veletrhu E3 by se mohl objevit vlastní pavilon reprezentující Velkou Británii a firmy pocházející z této země.

Světové herní veletrhy E3 a ECTS

Za největší herní akce roku 2002 lze bezpochyby považovat veletrhy E3 a ECTS. Zatímco americký kolega toho evropského si nadále zachovává výsostné postavení, o další existenci ECTS se vedou spory. Jak to tak vypadá, štafetu nejvýznamnější výstavy na starém kontinentě brzy převezme některý z nových kandidátů.

Nás může prozatím těšit, že jsme se dočkali co se týče rozsahu prezentace her a všeho s nimi souvisejícího nejlepšího veletrhu Invex za několik posledních let. Návaly hráčů si však neoblíbili pořadatelé, kteří hodlají do budoucna zaměřit celou výstavu směrem na business. Znamená to snad konec pro GameHall a slibně se rozjíždějící mistrovství ČR v počítačových hrách?

Loňské herní veletrhy poukázaly na rostoucí boj o přízeň hráčů mezi PC a konzolemi. Kterého z obou aktérů čekají světlejší zítřky? Podle prognóz analytiků na tom budou v budoucnu lépe konzole, úplné vytlačení PC ze světa her však nehrozí.

Samozřejmě jsme se dočkali i mnoha dalších herních konferencí, které se přímo či nepřímo zabývaly budoucností hraní. Jedno je jisté - i nadále se očekává postupný nárůst lidí hrajících čistě online tituly. Že by tedy multiplayer se všemi jeho oblibami nakonec zcela vytlačit klasickou hru jednoho hráče? Na podobné prognózy je naštěstí ještě brzy.

Hitman 2 a rasismus - herní aféra roku?

Zákaz her v Řecku však nebyl jedinou aférou uplynulého roku. O pozdvižení se postaral také kvalitní titul Hitman 2: Silent Assassin, jehož autoři byli kvůli několika sporným pasážím hry obviněni sdružením Sithů z rasismu. Internetem se šířila petice, vydavatelská společnost Eidos byla požádána o stažení hry z prodeje. Nakonec se však vše v poklidu dořešilo - z oficiálních stránek byly odstraněny všechny "inkriminované" materiály, upravena bude připravovaná verze pro GameCube.

Ostudu si mezi jinými uštědřila také společnost Nintendo. Evropská komise rozhodla v kauze možného nekalého ovlivňování cen v několika evropských státech v neprospěch této japonské firmy, která tak musí uhradit pokutu ve výši takřka 168 miliónů euro.

Česká herní scéna zaznamenala v průběhu uplynulého roku světlý bod v podobě vydání hry Mafia. Ta si získala nejen příznivé hodnocení ze strany recenzentů, ale také celosvětovou podporu hráčské veřejnosti. Navíc jsou její autoři, brněnská firma Illussion Softworks, spokojeni s jejím prodejem, počet jednoho miliónů prodaných kusů hry Mafia prý není nereálný. Ano, je tomu tak - i čeští vývojáři dokazují, že umí…

Boj o trůn konzolového krále

Takřka každým dnem minulého roku prostupoval také neustálý boj konzolí PlayStation, Xbox a GameCube o pomyslný královský trůn. I když jednotlivé měsíce přinesly spoustu zvratů a překvapení, na leaderovi celého startovního pole se nic nemění - je jim konzole PlayStation od japonské společnosti Sony.

Největší pozornost všech odborníků si v minulých měsících vysloužil zejména Xbox, herní konzole od softwarového giganta, společnosti Microsoft. Zatímco po většinu roku 2002 bylo patrné zklamání ze slabé prodejnosti, poslední měsíce mají být opět blýskáním na lepší časy. Úspěšně se podařilo zprovoznit službu Xbox Live, která hráčům umožňuje vyzkoušet si hraní online, navíc stoupá i prodejnost.

Jistě zdaleka nejsvětlejším okamžikem pro každého, kdo uvažoval o nákupu jedné z konzolí, bylo loňské zlevňování - toho jsme byli svědky hned několikrát, co více, častých obměn se dočkal také přiložený bundle. Například v Německu jste tak měli možnost získat až do konce roku 2002 miliónovou hru Halo ke konzoli Xbox zdarma.

Prodej herní divize Vivendi

Pozornost médií byla mezi jinými upřena také na děni v nadnárodním gigantu Vivendi Universal. Jak možná již mnozí vědí z našeho článku Byznys hrátky, tuto společnost, podnikající v mnoha průmyslových oblastech, sužují už po několik měsíců značné finanční potíže.

Řešení vzniklé situace je vcelku nasnadě - sehnat peníze a umlčet otravné věřitele. Mezi jednu z mála zdravých divizí firmy patřila a ještě dodnes patří ta herní. A tak se tedy vcelku pochopitelně začalo uvažovat o jejím prodeji. Vždyť považte - nechtěli byste i vy mít takové firmy dneška, jakými jsou Blizzard, Sierra či Universal, ve své vlastní sbírce?

Dění ohledně možného prodeje připomíná houpačku. Zatímco jeden týden majitelé Vivendi nevylučují možnou transakci spojenou s herní divizi, za dalších sedm dní je podobný scénář zcela nemyslitelný. Závěr roku však ukázal, že pravděpodobnější se zdá býti varianta první - novým majitelem herní divize Vivendi Universal se tak pravděpodobně stane někdo ze čtveřice Microsoft, Sony, Electronic Arts a Activision.

Playboy míří do světa počítačových her

Herní trh se stává stále zajímavějším i pro firmy podnikající v cela odlišné branži - živým důkazem tohoto nepsaného faktu je také společnost Playboy, která ve světě proslula zejména svým eroticky laděným časopisem stejného jména. Firma tak prodala v minulých dnech práva na tvorbu her spojených s obchodní značkou Playboy. Prvních titulů bychom se měli dočkat již v roce 2004.

Smířit se s pozicí druhého v pořadí, byť v tak obrovském průmyslovém odvětví, jaké bezpochyby herní svět tvoří, nemusí být jednoduché. Dokazuje to také případ firmy Activision, která hodlá v nejbližších měsících konečně předčit věčného soka, firmu Electronic Arts. Pomoci ji k tomu mají, jak jinak, nově získané peníze.

Zpět na starý kontinent a znovu dobýt již dávno ztracené pozice - tak zní plán firmy Sega. Společnost si je vědoma ztráty kontroly nad prodejem svých produktů v Evropě a právě to byl jeden z hlavních důvodů, které vedly ke konečnému rozhodnutí o jejím návratu do některých evropských zemí. Týká se to zejména Velké Británie, Francie a Německa, které by se měly stát hlavními základnami budoucího působení společnosti v Evropě.

Je Nintendo vlastníkem značky PlayStation?

Jednou z nejzajímavějších spekulací kolujících poslední týdny po Internetu je prý reálná možnost, že je Nintendo právoplatným vlastníkem značky PlayStation. Zatímco u mnohých vyvolala tato zpráva jen posměšné úšklebky, někteří odborníci potvrzují jisté spojení značky PlayStation i firmy Nintendo. Že i největší nesmysl nemusí mít příliš daleko k pravdě, o tom už jsme se několikrát přesvědčili. Je to ale právě případ Nintenda a značky PlayStation?

Propojení herního a filmového průmyslu je stále zřejmější a dokazuje to i rostoucí počet herních titulů, které již brzy zaútočí na diváky prostřednictvím svého filmového zpracování - poslední rybičkou ve vodách Hollywoodu se zdá být herní série Alone in the Dark.

Zatímco filmový průmysl již byl pro svou nevhodnost, zejména prezentováním násilných scén, již tolikráte kritizován, že se v současnosti s připomínkami k obsahu nových snímků setkáváme již relativně málo, minulých 12 měsíců se neobešlo bez velkého množství studií potvrzujících nebezpečí plynoucího ze hraní počítačových her. Vždyť jen namátkou vzpomeňme na tolik proklamované spojení her se střelbou školáků v USA, ale také u našich západních sousedů.

Co nás čeká v roce 2003?

Jak vidíte, rok 2002 byl nesmírně zajímavý a dění v zákulisí herního byznysu (do kterého má hráč jen málokdy příležitost nakouknout) přineslo spoustu událostí, afér a krizí. Doufám, že nadcházející rok 2003 bude pro celý herní průmysl i pro vás ve všem, co nás čeká a nemine, minimálně stejně tak úspěšný, jako ten letošní.

Váš názor Další článek: Exkluzivně: první obrázky z české verze Hearts of Iron

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,