SWAT 3: Close Quarters Battle

Rok 2005. Budoucnost velice blízká. Do Los Angeles se sjíždějí zástupci všech světových národů k signifikaci smlouvy OSN o celosvětovém zákazu jaderných zbraní. Bohužel, ne všichni lidé jsou této smlouvě nakloněni, a tak udělají cokoliv, aby se tito lidé k tomuto kroku vůbec nedostali. Jak jinak než totální likvidací.
SWAT 3: Close Quarters Battle

Žánr: 3D akční
Minimum: Pentium 233, 32 MB RAM, 4xCD-ROM, zvuková karta
3D: DirectX
Multiplayer: ano
Výrobce: Sierra On-line
Distributor:
Sierra On-line

Rok 2005. Budoucnost velice blízká. Do Los Angeles se sjíždějí zástupci všech světových národů k signifikaci smlouvy OSN o celosvětovém zákazu jaderných zbraní. Bohužel, ne všichni lidé jsou této smlouvě nakloněni, a tak udělají cokoliv, aby se tito lidé k tomuto kroku vůbec nedostali. Jak jinak než totální likvidací.

Dostáváte se do role velitele zásahové jednotky Los Angeleské policie LAPD SWAT, jehož úkolem je tyto zástupce národů chránit. Po celý týden, kdy se budou do Los Angeles sjíždět, nesmíte zamhouřit oko, musíte být bdělí a nesmíte dopustit, aby některý z nich zemřel. Od této chvíle máte na svých bedrech budoucnost míru na celém světě.

Výběr zbraní pro mužstvo.Tadyhle jsem se vykoupal - roztomilé, nemyslíte?

Tak nějak začíná krátké demo hry SWAT 3: Close Quarters Battle. Už z manuálu je jasné, o jaký typ hry jde – 3D akce kombinovaná s taktikou a strategií. Základem hry je rychlý úsudek, bleskové jednání a bezchybné plánování misí. SWAT 3 je další hrou do rodiny Rogue Spear, Rainbow Six nebo Hidden and Dangerous. A jaká je? Inu, čtěte dál.

Nutno poznamenat, že jednotky LAPD (Los Angeleská policie) již byly náměty několika her. První, Police Quest: SWAT, byla podle mého názoru nepodařená multimediální břečka, která se snažila ukázat, že to Sierra s digitalizací lidí umí. Hra nebyla kreslená, byla hraná přímo lidskými herci. Nebyla však příliš povedená, takže upadla do zapomnění. Police Quest: SWAT 2 už byla zajímavější, ovšem provedení pokulhávalo. Pro taktické a akční hry je totiž nejlepší pohled first-person, tedy hra v hlavní roli neboli z vlastního pohledu. Třetí SWAT už vypadá podstatně povedeněji a nutno poznamenat, že znamená pro současného lídra na tomto poli her, Hidden and Dangerous, docela dobrého konkurenta.

Tahle holka je velice roztomilá v posteli - tedy předpokládám, od pohledu samozřejmě.Ty pušky asi nejsou k jídlu.

Základem hry jsou policejní pouta. Tady už neplatí, jako v Hidden and Dangerous, že mrtvý voják = dobrý voják. Na teroristu zařvete „Ruce vzhůru“ a dáte mu pouta. Je to samozřejmě logické: žádní policisté přece nestřílí zbytečně. Pokud se vám podaří teroristy zajmout, tím lépe pro vás. Navíc střelba zbytečně vzbuzuje pozornost a může i překazit misi, která by jinak byla úspěšná.

Hra má dvě tváře. V jedné jdete přímo do plnění jednotlivých misí, ve druhé si budujete kariéru. V režimu kariéry se striktně dodržuje reálnost jednání Los Angeleské policie se všemi detaily. Vybíráte si podřízené do svého týmu, svůj tým cvičíte od historie, přes střelbu až po taktiku, plníte různé mise apod. Za dobře odvedou práci samozřejmě přibývají metály, ocenění a v neposlední řadě i povýšení. Režim misí se však o něco takového vůbec nestará. Jde tu o plnění jednotlivých misí, žádné zdržování řečičkami okolo. Vyberete si složení týmu, výzbroj a jdete na věc.

Obsah jednotlivých misí je velice pečlivě navrhnut, prý je dokonce postaven na skutečných akcích SWATu. Pro zlepšení atmosféry jsou mise variabilní. Po každém startu se teroristé a jinak nebezpečná individua nacházejí v maličko odlišných pozicích, abyste po pátém neúspěchu a restartu nešli najisto.

Hmm, mrtvolka. Bohužel, moje...Chlapci prohledávají hospodu a likvidují zbytky alkoholu.

Zbraně použité ve hře nejsou smyšlené – jsou reálným obrazem všech skutečných zbraní, které jednotky SWAT používají. Máte tak klasickou pušku, samopal, brokovnici nebo pistole (Browning High Power). Kromě smrtících zbraní tu jsou zastoupeny i zbraně nesmrtící nebo zdraví neškodící. Do inventáře patří samozřejmě i další věcičky, jako pouta, klíče, výbušniny pro otvírání dveří apod.

A přesto je SWAT 3 jinou hrou než Hidden and Dangerous nebo Rogue Spear. Není tu fáze plánování, čili zakreslení pohybu jednotek a jejich akcí do mapy nebo jejich časové naplánování. V Rogue Spear jste tak mohli neustále nahrávat misi, až jste měli v mapě dokonalý plán, jak jednoduše misi projít. To ve SWATu nehrozí, žádná mapa tu prostě není. Svoje policisty ovládáte normálně v reálném čase přímo na bojovém poli. Jestli je tento styl nebo není lepší, musí posoudit každý hráč sám. Pro některé mise je lepší plánování, pro jiné improvizace v reálném čase závisející na bojové situaci.

Jak je to ve SWATu skloubeno s herním systémem? Svým lidem dáváte rozkazy typu schovej se za stolem, rozbij dveře nebo postřílej všechny v místnosti. Kromě aktivního boje tak musíte stíhat řídit a koordinovat práci svých lidí; není to jednoduché jako plánování na mapě, ale dá se to zvládnout. Jen je to trošku obtížnější a náročnější na čas a orientaci.

Tohodle jsem zabil omylem... no... i to se stává, ne?Zatýkání někdy probíhá bez problémů (hlavně tehdy, nemá-li dotyčný zbraň).

Co se mi také líbilo více než v Rogue Spear, byla inteligence mých mužů. Nestalo se mi nic jako třeba v RS zaseknutí vojáka o stůl, když mi měl krýt záda. Pokud dáte příkaz prozkoumej místnost, tak opravdu jdou a pečlivě prozkoumají místnost. Pokud objeví nějakou osůbku, vykřiknou ruce vzhůru a nasadí dotyčnému želízka. Pokud odmítá zatčení, použijí k zatýkání ostrých nábojů. Mají-li se krýt, opravdu se kryjí takovým způsobem, že je téměř nemožné jim cokoliv udělat. Navíc se policisté chovají velice reálně, až byste si mysleli, že se díváte na film. Jejich pohyby jsou „okoukané“ z reálných policistů SWATu, takže nepůsobí tak počítačově, jako třeba v Rogue Spear. Prostě a jednoduše, sledovat tým v akci při plnění rozkazů je pastva pro oči.

Na závěr jenom několik poznámek ke grafickému zpracování. Hra běží ve velice dobrém enginu, který používá docela moderní prvky. Za všechny jmenuji zrcadlo, v němž se odráží vaše postava (efektní je to třeba v koupelně) nebo dynamická světla (i vaše pušky „svítí“, tj. osvětlují místo, kam míříte). Grafika je rozhodně lepší než v Rogue Spear, porovnání s Hidden and Dangerous je nerozhodné; určitě má však SWAT lépe vyřešeny odrazivé plochy.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10
SWAT 3 vystihuje rčení „je fajn“... ano, je to tak, SWAT 3 je prostě fajn – někdy naštve, ale jinak je fajn.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |