S.W.I.N.Ě. vs. králíci – pokolikáté už?!

Samozřejmě asi neexistuje žádná jiná hra, která se zabývá válkou mezi králíky a prasaty. S.W.I.N.E. jsou ale vtipnou parodií na 2. světovou válku a her s touto tématikou vzniklo obrovské množství. Chcete dobýt svět po vzoru nacistického Německa a nastolit krutou prasečí nadvládu? Nebo se s výkřikem „za mrkev!“ vydáte společně s králíky (Francie) do boje proti uchvatitelům?

Platforma: PC
Typ hry: realtime strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 466 MHz, 96 MB RAM, 1 GB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 192 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Výrobce: Stormregion (www.stormregion.com)
Distributor hry: Fishtank Interactive (www.fishtankgames.com)
Distribuce v ČR: Dynamic Systems¨(www.dynamic-systems.cz)

Žánr realtime strategií je v poslední době jedním z nejneoriginálnějších typů her. Jen si zkuste dneska zahrát Warcrafta 2 a porovnejte jej třeba s Red Alertem 2. Co se od té doby změnilo? Zlepšila se grafika, ovládání, přibylo 3D zobrazení, pak se zase vrátilo 2D, ale v podstatě je to pořád o tom samém. Postavit, vyrobit, ubránit se vpádům nepřátel a vyrazit do útoku. Přesto jsou realtimovky stále mezi nejoblíbenějšími hrami. I já si často s chutí nějakou zapařím, ale stejně si raději zahraji hru, která se něčím odlišuje. Ať už to byl akční Z, Original War se svým důrazem na příběh a RPG prvky nebo třeba vtipné S.W.I.N.E.

3. srpna překročila hranice Carrotlandu vojska NPA (National Pig Army) pod vedením generále Iron Tuska. Nečekaný vpád dokonale zaskočil místní mírumilovné králíky. Do dvou týdnů byla obsazena většina Carrotlandu a obklíčeno hlavního město. Jen několik málo skupinek armády králíků dokázalo odolat převaze prasečích hord...

Toto je v kostce hlavní zápletka hry – pokud si na úvod vyberete králíky, čekají vás partyzánské mise, ve kterých se budete muset vyrovnat s velkou přesilou nepřátel. V prasečí kampani se ujmete role synovce generála Irona Tuska a budete se svou malou jednotkou pomáhat velkým prasečím divizím dobývat Carrotland. V obou případech tak ovládáte spíše menší počet bojovníků, postupně však jejich počet narůstá a v závěrečných misích už máte k dispozici skoro malou armádu.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

Na úvod by se hodilo říct, že S.W.I.N.E. rozhodně nejsou klasickou realtime strategií. Když pomineme námět, chybí tu oproti většině podobných her jakékoliv opatrování základny, případně vyrábění vojáků. Před každou misí si podobně jako v některých turn-based strategiích vyberete několik málo jednotek a vyrazíte na bojiště. Většina misí probíhá tak, že se svými několika (zhruba deseti až dvaceti) jednotkami projíždíte opatrně mapu a snažíte se pomalu a jistě likvidovat postupně po jednom nepřátele. Protože máte vlastních králíků/prasat málo a nemůžete v průběhu mise dokupovat další, nesmíte si dovolit skoro žádné ztráty. Takže sbohem taktice z Red Alertu – „pošleme tam padesát tanků a když to nevyjde, vyrobíme jich víc“, naopak každého králíčka či prasátko - průzkumníka, lehký tank a co teprve artilerii budete chránit jako oko v hlavě.

Kvantitu nahrazují S.W.I.N.E. kvalitou. Každá jednotka může získávat zkušenosti a po určitém čase je povýšena na veterána. Veteránská jednotka se vyznačuje značně oprýskaným lakem na kapotě vozu, mnoha šrámy z bitev a hlavně lepšími schopnostmi. A pokud jednotka ničí nepřátele nadále, stane se elitní. Pro představu: střet dvou naprosto shodných armád, z nichž jedna je vybavena elitními borci, dopadne pro druhou stranu naprosto katastrofálně. Trochu škoda je, že se poté jednotka již dále nezlepšuje, ale i tak jsou dvě úrovně povýšení v realtime strategii nadprůměr. Aby toho nebylo málo, můžete každému vozítku dokoupit až tři speciální schopnosti. Vyplatí se dokoupit extra palivo nebo je lepší schopnost hledání min? A co třeba zvýšit dohled jednotky či dát ji dovednost omezeně se opravovat? Možností je docela dost, avšak znáte to – za všechno se platí.

Pořád se bavíme o jednotkách, ale ještě jsme se nedostali k popisu, s čím vlastně budete válčit. Základním vozidlem je velitelská čtyřkolka. Díky svému velkém dohledu je neocenitelnou jednotkou zvláště při průzkumu. Dále se setkáte s rychlými průzkumnými vozítky s kulomety, lehkými tanky, které se dovedou zahrabat do země a zvýšit tak svoji obranu, s těžkými tanky, které svoji pomalost vyvažují velkou ničivou silou a třeba minolovkami. Naprosto skvělou zbraní je artilerie s obrovským dostřelem, avšak s malým dohledem, takže ji využijete jen v kombinaci s velitelským vozem. Nechybí ani pojízdné raketomety a až si nebudete vůbec vědět rady, můžete si za úplatu vypomoci přivoláním leteckých bombardérů. Bohužel arzenál obou znepřátelených stran je skoro úplně stejný, za což mají u mě S.W.I.N.E. velké mínus. Některým puntičkářům také bude vadit absence pěchoty, ale za sebe musím říct, že mi ve hře nechyběla.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

Každá jednotka má 3 ukazatele – zdraví, munici a palivo. A jelikož postupně se všech tří nedostává, je potřeba je nějakým způsobem doplnit. K tomu slouží takové malé nenápadné vozíky, které mají tu nevýhodu, že jsou nepohyblivé. A proto musíte k jejich přesunu používat speciální náklaďáky. Pak už jen stačí dorazit k jednotce, které chybí munice (sama to rádiem oznámí) a dát vše do pořádku. Náklaďáky využijete i při odtahování skorozničených vozidel z bitevní vřavy, které pak můžete v klidu v týlu opravit.

S.W.I.N.E. nabízí 22 misí rozdělených do dvou kampaní. Zezačátku se mi úkoly v misích líbily (zachraňoval jsem hlavní město králíků, pomáhal obléhaným spolubojovníkům, vyhodil do vzduchu hráz a tím zatopil nepřátelskou armádu) a dokázal jsem se doslova do příběhu „zažrat“. Postupem času se však některé úkoly opakovaly, což trochu snižovalo můj dobrý pocit ze hry. Když v jedné misi dobýváte ropné věže, které jsou pro armádu životně důležité, je to zábavné. Za několik dalších misí musíte obsadit zase pro změnu rafinérii a nepřátelské doly – to už začíná originalitě trochu docházet dech. Když jsem pak hrál za druhou stranu a dostal jsem se k úplně stejné mapě se stejným úkolem, byla to už docela nuda. Vypadá to jako kdyby tvůrcům došly nápady vymyšlením originálních nepřátel a na originální mise jim už nezbylo. Zamrzí také fakt, že hra neobsahuje žádné volně hratelné mise. Spokojit se budete muset jen se čtyřmi typy multiplayeru.

Hra má však bohužel ještě jednu, hodně VELKOU chybu a tou je umělá inteligence jednotek (zejména těch vašich). V čem je problém? Jelikož si autoři vyhráli s detaily – každé vozidlo nejezdí jen dopředu, ale dokáže také couvat. Této schopnosti využívá zejména tehdy, narazí-li na nějakou překážku. Místo aby se na místě otočilo, vozítko se snaží nějak vycouvat a objet ji – vznikají tak situace, které jsou k nerozeznání od testů v autoškole, kdy se vystresovaný řidič snaží zaparkovat auto. Což o to vypadá to hezky a přirozeně, ovšem při přesunu většího počtu techniky se vytvoří v případě jakékoliv překážky na cestě zácpa, kterou si ani pražští obyvatelé nedovedou představit. Vozidla se blokují, jeden začne couvat do cesty druhému, který zase objíždí třetího. Čtvrtý se na to vykašle a zastaví a pátý se otočí a snaží se na přikázané místo dostat oklikou přes půlku mapy. Pokud v takovémto stavu narazíte na nepřítele je to konec.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

S.W.I.N.E.   S.W.I.N.E.

Jasně trochu přeháním, ale opravdu při každém přejezdu mostu či průjezdu užší cestou (kterých je ve hře požehnaně), musíte na své svěřence dávat velký pozor, aby se nerozutekli po mapě. A co teprve mise v městských uličkách. To je teprve ten pravý očistec! Za takovýchto okolností ani nepřekvapí fakt, že pokud na váš tank útočí nepřítel, druhý tank, který stojí kousek vedle něj se ani nenamáhá, aby přispěchal na pomoc. Dá se na to zvyknout, pokud rozdělíte armádu do menších skupinek, je skoro (zdůrazňuji skoro!) po problémech, ale stejně musíte pořád na své svěřence dávat bacha.

Světlé stránky hry
  • originální
  • grafika
  • vtipné animace
  • RPG prvky
Temné stránky hry
  • inteligence vašich jednotek
  • chybí volně hratelné mise
  • úkoly se občas opakují
  • shodný arzenál obou stran

Grafika hry je jak vidno z obrázků opravdu nádherná. Detailů jako couvání vozidel je ve hře spousty. Voda se vlní, z domečků se kouří, anténky na autech se hýbají podle platných fyzikálních zákonů setrvačnosti, naklánějí se pokud jedete do kopce apod. Jednotky jsou zpracovány do nejmenších detailů. Každého jistě potěší, že při kliknutí na jednotku se zobrazí na mapě její dostřel. Když prší, vozidla rozsvítí světla - prostě paráda. Naprosto skvělé je, že můžete všechno zničit. Každičký domek, překážku, strom, skoro pixel po pixelu můžete obrátit v prach. Celá hra je zpracována ve 3D, kamerou můžete libovolně otáčet a zoomovat. Použití 3D ale nijak nesnižuje přehlednost hry. Klidně jsem celou hru používal jeden pohled a jen občas jsem použil zoom, abych mohl obdivovat detaily na mapě. Za kvalitou grafiky nezaostávají ani animace mezi misemi, které jsou navíc docela vtipné. Např. prasata sedí u ohně, jeden přiloží polínko, pak ještě jedno a nakonec do ohně dá granát (jakpak to asi dopadne?)

Zvuková stránka jen dokresluje atmosféru. Prasata mluví hezky řízně a v každé druhé větě se neopomenou zmínit o svém generálovi, kdežto králíci mají roztomilý francouzský přízvuk. Nad některými hláškami se nelze než pousmát – třeba když králík zařve: „o dalšího prasečáka míň“ apod. Dobré je, že jednotky volají o pomoc, řeknou si, když jim dochází palivo nebo třeba oznámí, že na ně někdo útočí, ale že ho nevidí.

Celkově jsou S.W.I.N.E rozhodně zajímavým počinem. Originální téma bojů mezi znepřáteleným zvířectvem přináší trochu čerstvého vzduchu mezi klasické realtime strategie. Líbil se mi systém povyšování, propracovaná grafika a vtipné animace. Škoda jen té umělé inteligence – zatím to nespravil ani poslední patch 1.4. Nepotěšila mě ani krátkost hry, dohrajete obě kampaně a co potom? Jestli vám však tyto problémy nevadí, budete se královsky bavit a za králíky či prasata položíte svůj virtuální život.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Zábavná a netradiční real-time strategie s úžasnou 3D grafikou. Výsledné hodnocení hry sráží malá inteligence vašich jednotek.

Celkové hodnocení: 8/10

Váš názor Další článek: Oznámena akční strategie The VATZ, info + screenshoty

Témata článku: , , , ,