Tactical Ops: Assault On Terror – nikdy více Counter Strike!

Jediná hra vzdoru a konkurenceschopná již notně profláklému (téměř "monopolnímu" :-)) kolosu jménem Counter Strike vychází poprvé v plné komerční verzi. Po letech freewarů nám Kamehan Studios přináší jejich zatím poslední (a dost možná nejlepší) kousek.

Úvod

Tactical Ops je akční hra původně postavená jako free-mod pro Unreal Tournament, navržená čistě pro multi-player. Polorealisticky simuluje zásahy speciálních jednotek proti teroristům. Do dnešních dnů prošla slušnou evolucí a byla několikrát oceněna jako “Best Unreal Tournament Mod“. Nyní poprvé vychází jako plně komerční produkt. Pokud ovšem vlastníte originální Unreal Tournament, můžete si její plně kompatibilní verzi stáhnout zdarma. Tak to by mohlo na úvod stačit. Go, go, go!!!

Tactical Ops: Assault on Terror Tactical Ops: Assault on Terror

Základ a konkurence

Princip znáte, na jedné straně banda zkorumpovaných fízlů :-) a na druhé straně statečné sebevražedné teroristické komando :-) (LOL). Za zabití nepřátel dostáváte peníze, tu a tam musíte položit bombu, zachránit rukojmí, hacknout informace atd atd.  Je vám to povědomé? Ano, je to jako Counter Strike a Counter Strike tady byl ještě k tomu dřív, tak proč to vlastně hrát říkáte si. Berte tedy Tactical Ops jako důkaz toho, že dvě hry se stejným principem můžou být dost odlišné. Nechci se tady rozepisovat která z těchto her je lepší nebo horší, prostě to nejde. Zarytí CSkaři této hře na chuť nepřijdou, protože se samozřejmě nechtějí učit něco nového a nechtějí aby utrpěl jejich krví a potem vydřený “skill“. Naproti tomu ten, kdo jednou čichnul k Tactical Ops, se bude při pohledu na Counter Strike lehce škodolibě pousmívat.

Základní rozdíl je v hratelnosti, v systému míření, pohybu postav a dalších věcí plynoucích z rozdílů obou herních enginů (v tomto případě Half Life-CS a Unreal tournament-TO). Tactical Ops díky tomu že pracuje na UT umožňuje flexibilnější pohyb a poměrně akčnější pojetí. Vzhledem k tomu, že v TO můžete skákat bez omezení vaší rychlosti (narozdil od CS), je možno do jisté míry (!) provádět něco jako Unrealovský “dodging“. Oproti tomu v CS se budete s postavou “klouzat“ po povrchu (ten kdo si občas odskočí od Tactical Ops k CS si opravdu může připadat jako na ledě :-)) a při skákání komicky třepat nohama.

Tactical Ops: Assault on Terror Tactical Ops: Assault on Terror

Rozdíly v pohybu jsou na první pohled jasné. Co ale není vidět na první pohled je systém míření a střílení. Tady bych to asi nejjednodušeji popsal takto: “skilled“ (TO) vs. “not so skilled“ (CS). U obou her je model postav rozdělen na tzv. hit areas. To v principu znamená, že pokud střílíte protivníkovi do nohou, ubližujete mu mnohem méně než pokud ho trefíte do hlavy. Ti nejlepší hráči se tedy logicky odlišují tím, že se i z těch těžších pozic trefují do hlavy nebo do její blízkosti (známé to slovo HEADSHOT :-)). Trefit (trefit v CS?) se v Counter Striku do hlavy je opravdu záležitost pro dětičky . V Tactical Ops, když chcete trefit protivníkovu hlavu, musíte na ni opravdu zamířit, což je v CS díky “slepému“ zaměřovači spíše filozofická otázka :-). Dále bych rád zmínil dvě věcičky a to radar a “reloading“. V Tactical Ops není radar, což může vyvolat pro hráče Counter Striku možná šok, ale mluvíme tady přece o hře, která má být aspoň tak napolovic reálná a ne o Aliens vs Predator, že?. Další oblast ve které zasahuje CS spíše do žánru Science Fiction je přebíjení. Přebíjení v CS probíhá asi takto: máte u sebe 120 nábojů a 30 v zásobníku ve zbrani, vystřílíte 12 nábojů a přebíjíte zásobník, následně máte v zásobníku 30 nábojů a u sebe 108 nábojů. V pořádku? OK voják z CS nám teď předvedl parádní dvouvteřinovou akcičku, kdy vytáhl zásobník a ze svých kapes do něj nastrkal 12 nábojů a opět ho nabil. OH MY GOD! V Tactical Ops máme ale samé nešiky a zásobník  se celkem logičtěji zahazuje a nahrazuje se novým (o nevystřílené náboje samozřejmě přicházíte). Následující (ekonomický) detail, který také trochu odlišuje ráz taktiky, je ten, že v Tactical Ops můžete prodávat zbraně a nalézat různé balíčky např. s Marihuanou nebo Kokainem a když přežijete kolo ve kterém balíček naleznete, dostanete finanční bonus (teroristé to zřejmě prodají a SWAT dostane bonus od nadřízených za zabavený materiál :-)).

Ovlivnění hratelnosti vyplívající z těchto rozdílů je dost značné a má velký vliv  na samotnou taktiku při hře. Svým předešlým tlachaním jsem nechtěl říct, že Counter Strike je špatná hra (to rozhodně není), ale chtěl jsem důrazně naznačit že tyhle dvě hry, ač se stejným základním principem, jsou ve výsledku hodně odlišné a hrají se prostě JINAK.

Shrňme to tedy do jedné věty: Tactical Ops není jen kopií Counter Strike!

Důležitou stránkou je také grafika a zpracování postav a map. Zde nemůže CS absolutně konkurovat. Samozřejmě je to dáno tím, že Unreal Technology je o třídu výše než Half Life (modifikovaný Quake 2) Engine.

Tactical Ops: Assault on Terror Tactical Ops: Assault on Terror

Tak dost už s tím Counter Strikem!

Už mlčím, ale nesrovnat tyhle dvě hry by bylo jako nesrovnat Tekken a Virtua Fighter, UT a Quake, Warcraft 3 a Starcraft, GT3 a TOCA, GTA3 a Mafii…

Muselo to prostě přijít :-). Dále se už budu věnovat čistě pouze TO.

Mapy

Zastánci klasických (a hodně okoukaných) map můžou zůstat v klidu. Nová verze Tactical Ops obsahuje snad všechny oficiální mapy z verze 2.2. plus hromadu nových. Lameři jistě uvítají klasickou stupidní rotaci map Rapid Waters - Getaway - Trooper - Forge a znova a znova a znova:-). Pro fajnšmekry jsou tu samozřejmě stále staré skvělé mapy jako Blister, Assault On Verdon, Winter Ransom, Yarmouth Trainstation, Icy Breeeze atd.

Na starých mapách se můžete těšit na nové, hezčí textury a různé úpravy designu úrovní. Nových map je opravdu hodně, osobně doporučuji Eskero, Drought, CIA, Dragon, Blaze Of Glory. Nové neoficiální mapy můžete samozřejmě stahovat z internetu kde jich je nepočítaně. Ze všeho nejvíce se dá doporučit AIM IT 2vs2 MAPPACK a potom jednotlivé klasiky jako Infectious, Province, Subway, Chopshop. Všechno potřebné najdete na http://www.tacops.cz.

Zbraně - "alpha and omega"

Pokud se nějakým mravokárcům bude zdát že nějak zlehčuji image zbraní, tak vězte že tady hodnotím HRU (tzn. virtuální zábavu odehrávající se na obrazovce monitoru a jestli tato zábava někoho ovlivní natolik že je schopen se jí inspirovat do reálného života, tak by měl navštívit lékaře) a tím pádem HERNÍ vlastnosti zbraní. Domů si je děti nekupujte, protože zbraně jsou špatné... áááno.

(Omlouvám se za předchozí klišé ale to jen tak ze zvyku, kdyby zas někdo chtěl obviňovat hry z nějakého školního masakru)

Manikura

Nůž - Kromě toho, že se dá házet, si s ním můžete čistit špínu za nehty nebo krájet chleba :-).

Pistolky pro děti

Glock 21 - Základní teroristická zbraň, v reálu by neměla být zjistitelná detektorem kovu a také je asi mnohem dražší než ve hře ;-). Její výhoda je v tom, že se střelba dá přepnout na dávku tří nábojů - u pistole zajímavé.

Berreta - Podle mě jednoznačně nejlepší pistole ve hře, nemá sice takovou účinnost jako DE ale střílí rychleji a má dvakrát tolik nábojů v zásobníku.

Desert Eagle - Izraelská lahůdka, ráže 0.50, přesná a smrtelná - pokud umíte mířit. Počet nábojů v zásobníku vás ale nutí střílet přesněji než s Berretou. Sedm kulek je pryč dřív než řeknete "borůvkovej koláč" (zkuste to :-)).

Raging Bull - Klasický kolt, připadám si s ním jako kdybych hrál Serious Sama a proto ho nepoužívám. Účinnost dobrá, ale ještě o jeden náboj méně v zásobníku než DE.

Brokovnice pro řezníky

Mossberg - Klasická brokovnice “pumpa". Na blízko masorvoucí, na větší vzdálenosti skoro nepoužitelná.

Spas 12 - Obdoba Mossbergu pro speciální jednotky, jenom s trochu vetší účinností a rychlostí střelby.

Saiga - Ruská královna brokovnic, automatika na 7 nábojů v zásobníku. Rychlá střelba , smrtící účinek. Myslivci slintají a zvěř prchá:).

SMGs - pro řešení problémů všedních dnů

HK SMG II - Srandička do jedné ruky s malinko větši účinností než Ingram MAC 10.

Ingram MAC10 - Klasická “UZI style“, byla by zajímavá jen v případě, že byste měli v každé ruce jednu jako Max Payne. Pokud se budete pohybovat v této cenové kategorii, tak doporučuji spíše Desert Eagle.

HK MP5 A2 - Patří do výzbroje amerického námořnictva a jednotek SWAT, ovšem v této hře patří do výzbroje teroristů :-). Hodně muziky za málo peněz, ale pro pravou válku to není :-).

HK MP5 SD - Alternativa MP5 pro speciální jednotky. Zvuk s tlumičem sice trochu evokuje představu blížícího se pluku šílených švadlen tlačících před sebou šicí stroje :-), ale v některých situacích máte opravdu problém s lokalizací nepřátelské střelby.

Přední linie – uráá

AK 47 - No snad myslím netřeba představovat "vynález" století pana Kalašnikova. Zbraň, která prý zabila víc lidí než atomová bomba. V mládí si s ní také prý rád hrával klučina jménem Usama .... :-) Spolu s americkou M4 A1 bude patřit k vaší nejpoužívanější výbavě.

M16 + LA - Pro změnu americká klasika z několika válek, tentokrát s laserovým zaměřovačem podvěšeným pod hlavní. Je k dispozici za obě strany a je jen o málo dražší než Ak 47 a M4 A1. Střílí pouze jednotlivé náboje nebo po dávkách, její účinnost je ovšem dvakrát větší než u AK 47 a M4 A1. Nebezpečná věcička v rukou dobrého střelce. Jen pro G.I.s :-).

M4 A1 - Americký samopal, který má skoro stejné herní vlastnosti jako AK 47, ovšem s image už je na tom poněkud hůře :-).

HK 33 - Precizní zbraň s obrovskou kadencí, ďábelskou účinností a milimetrovou přesností (s optikou i na dálku). Pro ty majetnější příslušníky pořádkových sil jasná volba.

SiG 551 - Precizní zbraň s obrovskou kadencí, ďábelskou účinností a milimetrovou přesností (s optikou i na dálku). Pro ty majetnější členy teroristických organizací jasná volba.

Sniping - aneb trpělivost, pevná ruka a diazepam

PSG 90 - Efektivní vzdálenost (bez ztráty účinnosti) 300m, perfektní optika, smrtelná účinnost, 5 nábojů v zásobníku. K dostání za skvělou cenu v poměru cena/výkon pro teroristy i speciální jednotky.

PH 85 - Skoro dvakrát dražší a skoro dvakrát účinnější zbraň než PSG. Pouze pro odstřelovače ve složkách vládních sil.

Granáty, plechovky, plastelína a ostatní hračky

HE Grenade - Klasický granát - pojistka, hod, "fire in the hole!" a 1 2 3 bum. Co dodat.

Concussion Grenade – Tříštivý granát, v chodbě dokáže nadělat pěknou paseku, ale slabší než HE.

Smoke Grenade - Kouřový granát, po hodu začne z granátu stoupat oblak kouře snižující viditelnost v některých situacích až na nulu :-).

Flash Bang - Oslepující granát, pokud se díváte jeho směrem v okamžiku výbuchu, na pár sekund vás oslepí. Nikdo ale neříká že těch pár sekund musíte přežít ;-).

C4 - Plastická trhavina s časovaným detonátorem na jednu minutu. Položena na správném místě a odpálena zaručuje vašemu týmu výhru. Dá se i zneškodnit, ale musíte vědět, který drát přestřihnout, ten červený to většinou není :-).

Night Vision – Noční vidění. Nestačí?  Takže vidíte ve tmě… zeleně.

Tactical Ops: Assault on Terror Tactical Ops: Assault on Terror

Třešničky na dortu

M60 - Kulomet. Stačí? Ne? Tak ještě pro zvídavější. Má 100 (!) nábojů na pásu v zásobníku, obstojnou kadenci, velkou ráži a účinnost. Pokud ho zaslechnete, tak doporučuji nechodit směrem k jeho palebné ose.

M4 A2 + m203 - Nejdražší zbraň ve hře. Jedná se v podstatě o M4 A1 s podvěšeným granátometem. Vzhledem k tomu, že obyčejný ruční granát můžete mít u sebe jen jeden, je pět granátu do m203, vybuchujících při nárazu, jasnou volbou. Někdy to při hře s M4+m203 vypadá jako při leteckém bombardování :-). Pokud znáte film Scarface není pro vás jiná volba ;-).

O.I.C.W. - Objective Individual Combat Weapon - Prototyp zbraně, která se má začít oficiálně používat až v roce 2009. Měla by v americké armádě nahradit právě M4 A2 + m203. Má automatický granátomet (!) a automatickou střelbu s použitím perfektní optiky jako u odstřelovaček. Ve skutečnosti umí mnohem víc věcí než ve hře, ale o tom se nemá smysl rozepisovat. Ve hře ji nelze koupit, slouží pouze jako cíl mise - ukrást a následně použít. Její hodnotu vyjádřily tvůrci hry tím, že po úspěšném zcizení dotyčné zbraně si ji majitel hezky pohladí jako nějaké štěňátko (je to přece jeho miláček) :-). Po prvním shlédnutí této skvělé animace jsem opravdu nevěděl, jestli si mám jako vraždící psychopat připadat já a nebo je jím autor hry :-). Každopádně jsem ocenil skvělý smysl pro humor.

Rest In Peace

Musím se také zmínit o mazlíčcích, kteří nás opustili. Jako první uroním slzu nad zbraní Fa-Mas (má oblíbená) jež se nedostala do TO:AoT pravděpodobně kvůli copyrightovým problémům a byla nahrazena M4A1. Tipnul bych že důvod proč byl stažen Fa-Mas i ze hry Metal Gear Solid 2 (EU verze) je stejný. Další ztracen v akci zůstal Steyr Aug, kterým (myslím) disponuje i některá složka českých speciálních jednotek a jehož vlastnosti v TO:AoT  tak trochu nahrazuje zbraň SiG 551.

Grafika

Unreal Technology je holt Unreal Technology. Na plné detaily vypadá hra opravdu skvěle, díky variabilitě Unrealovského enginu je ale možné ji hrát i na starších počítačích. Oproti minulé verzi Tactical Ops doznaly změn hlavně postavy. Už nevypadají jak obtloustlé dřevěné loutky kterým občas z rukou komicky vyletí granát. Na animaci postav je vidět, že se nehýbou jen nohy na nehnutém těle (viz verze 2.2), ale tělo jako celek. Držení zbraně je mnohem logičtější než u minulé verze, kde to vypadalo, že postavy prostě střílí od pasu (někdy dokonce jednou rukou). Zajímavé je i to že byl zmenšen počet polygonů na model postav a přitom vypadají nesrovnatelně lépe.

Jedinou (a zpočátku dost velkou) vadou na kráse TO:AoT je špatná rozlišitelnost postav. Díky některým barevně nevýrazně rozlišeným oblečením prostě nepoznáte kdo je kdo. Pomoci by vám mělo zobrazení jména vašeho spoluhráče když na něj zamíříte, ale v zápalu boje na to většinou není čas a tak bude chvíli trvat, než si na nové modely zvyknete a budete je s přehledem rozeznávat během desetiny vteřiny (a to je potřeba hodně často ;-)).

Tactical Ops: Assault on Terror Tactical Ops: Assault on Terror

Hudba a zvuky

Předchozí verze Tactical Ops obsahovaly převzaté skladby ze hry Unreal Tournament a nyní tady máme poprvé originální TO skladby. Jejich kvalitu bych ovšem nerad hodnotil, protože u hry tohohle typu nemá hudba naprosto žádný význam, protože si ji prostě všichni vypnou. Potřebujete se soustředit odkud se střílí, kde vedle vás cinknul granát o zem, kde nepřítel skočil do vody atd atd. Nepotřebujete, aby vám ve vypjatých rozhovorech běhal mráz po zádech jako v Metal Gear Solid. Ano možná jste si už všimli, hra nemá žádný příběh se složitou zápletkou a nečeká vás filmový zážitek a proto hudbu prostě nepotřebujete a spíše je na obtíž a rozptyluje vás. Takže všichni MUSIC OFF.

Zvuky jsou pěkné, těžko ale hodnotit jejich autentičnost, protože jsem většinu zbraní ve skutečnosti neslyšel. Pokud se vám zvuky nelíbí, tak si stáhněte z internetu jeden z mnoha “soundpacků“ (nejznámější a nejpoužívanější je asi “Spetznaz Soundpak"). Díky variabilitě TO plynoucí z Unrealovského systému si můžete (s trochou šikovnosti samozřejmě) implantovat i vaše vlastní zvuky.

Hratelnost

Jedním slovem úžasná. Návyková tak, že si to stěží dokážete představit. Jakmile jednou začnete a dostanete se dovnitř, ven už se nedostanete. Tisíce závislých po celém světe jsou toho důkazem.

Rychlá akce, nádherné reálné zbraně, střílení, plno krve a střílení. Chtěli jste někdy po hrách víc ? :-).

Budoucnost

Budoucnost vypadá pro Tactical Ops skvěle a to hlavně díky UT 2003. Leader projektu Tactical Ops, Laurent “Shag“ Delayen, prohlásil, že se hodlá nadále věnovat Unreal Enginu a oznámil, že v lednu 2003 začíná Kamehan Studios pracovat na “tajném“ projektu pro nový Unreal Warfare (UT2003) engine. Copak to asi bude? :-)

Každopádně při představě Tactical Ops s perfektně vymodelovanou krajinou a Karma fyzikou postav mě přebíhá mráz po zádech. Nechme se překvapit.

Světlé stránky hry
  • zábava
  • skvělé mapy
  • skoro nekonečná životnost
  • holandské servery pro 32 lidí
  • můj skill ala aimbot (občas)
Temné stránky hry
  • můj skill ala lame (skoro pořád)
  • absence slibovaného singleplayeru
  • absence FaMasu a Steyr Aug

Hodnocení

Z pohledu hardcore hráče multiplayerových akcí bych zvažoval hodnocení tak 9/10, ovšem pro nezasvěceného může absence singleplayeru v komerčně prodávaném produktu vyvolat zděšené výkřiky odporu, takže to máme tak 6/10. Střední a asi objektivní hodnota je 7.5/10, ovšem po obrovském vyčerpávajícím vnitřním boji kdy vyhrálo jako vždy mé horší já, jsem se rozhodl k hodnoceni 9/10. Protože tato hra (a tým za ní - hlavně za ty roky freeware programování) si to určitě zaslouží a taky proto že Tactical Ops je, vždycky bylo a bude PŘEDEVŠÍM multiplayer!!!!

Ladies and gentlemen happy fragging!

Grafika: 9/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 10/10

Jasná alternativa pro rezavějící Counter Strike.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (57) Další článek: První obrázky z české verze Icewind Dale II!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,