Téma a rozhovor: Přestup hráčů nEophyte Counter Strike do Necroraisers

Progaming roste i v naší malé zemi stále rychleji, již v tomto okamžiku mu mohou jiné oblasti herní branže (třeba druhořadí novináři:-)) závidět. Po stotisícové účasti návštěvníků na progamingovém finále v rámci Invexu a spuštění televizního pořadu ProGamers nyní přinášíme pohled do zákulisí nejvýznamnějšího týmu v zemi (nejen formou rozhovoru s jeho hráči), včetně zajímavých podrobností.
Téma a rozhovor: Přestup hráčů nEophyte Counter Strike do Necroraisers
Seznam kapitol
  1. Český Progaming a jeho proměny
  2. Oblu a Eraser vs Doupě: rozhovor

Ještě před nedávnem bylo obtížné nazývat českou hráčskou scénu profesionální, i když lze jen těžko určit, kdy se už o profesionály jedná. Jedním aspektem jsou jistě výsledky na světových soutěžích v počítačových hrách. Reprezentanti naší země se v posledních letech posunuli na světovou úroveň, a to především v nejhranější kompetitivní počítačové hře Half-Life: Counter Strike. Profesionální hraní je však odvozeno od slova profese, tedy možnost opravdu se hraním počítačových her živit - a ta nyní existuje i v naší zemi.

Aby mohla profesionální hráčská scéna vzniknout, je zapotřebí dostatečné zázemí. Kromě kvalitních výkonů jde také o vhodné podmínky pro hráče i pro sponzory. Celé odvětví se postupně zcela logicky stále více podobná sportu. Proto i zde vznikají týmy, které se snaží shánět na jedné straně kvalitní hráče, na straně druhé potom sponzory - a nabízet hráčům co největší možnosti.

Ještě před několika lety se na tuto scénu pohlíželo velice skepticky, nikdo neočekával, že se o ni bude zajímat více než pár nadšenců. Postupem času se ukázalo, že opak je pravdou. Profesionální hraní má stále větší podporu, ohromně rostoucí sledovanost, sponzoři vidí, že je to vhodné místo prezentace své firmy. A v tomto případě je sponzoring dokonce ještě efektivnější než ve sportu. Sponzory jsou především firmy a společnosti z počítačového odvětví. Jejich výrobky pak hráči užívají přímo ke své profesi, tím tedy prezentují kvality výrobků přímo.

Zasvěcení ví, že z naší země měli nejlepší dlouhodobé výsledky na světové scéně hráči týmu nEophyte (www.neophyte.cz) ve hře Half-Life: Counter Strike. Tu v poslední době reprezentovali velice zkušení hráči David Voborník (dave), Jiří Přibyl (Diablo), David Lošek (eraser), Michal Bernhard (ace) a Jakub Novotný (oblu). Kromě Diabla spolu byli hráči v jednom týmu více než dva roky, za tu dobu s nimi hráli i různí jiní, nicméně tito čtyři se nikdy neodloučili. V týmové hře je důležitá sehranost hráčů a na té hráči nEophyte stavěli.

Proto bylo velkou ranou, když se Ace rozhodl, že s hraním počítačových her skončí a začne se věnovat jiným životním cílům. Pro tým to byla velká ztráta. Vzhledem k tomu, že jsem si s těmito hráči velmi blízký (všichni jsou mí přátelé), dobře vím, že ochod Aceho (takový gramatický oříšek - někteří říkají Aceho, jiní zase “ejse“) byl takovou ranou, že ostatní dokonce přemýšleli, že s hraním úplně skončí, nebo že půjdou hrát do zahraničních týmů. To by ale znamenalo velkou ránu kvalitě českého progamingu. Problém byl především v tom, že na české scéně představovali špičku jen oni a velmi málo hráčů z jiných týmů, navíc s nimi téměř všichni již někdy dříve hráli a bylo zřejmé, že aby se tým znovu sehrál, je zapotřebí mnoho času a odhodlání.

Naštěstí se ve stejnou chvíli naskytla další motivace. Dva týmy nabídly hráčům velice příjemné podmínky, proto se hráči rozhodli, že budou hrát dále. Po vyjednávání se stávajícím týmem nEophyte (www.neophyte.cz) a konkurenčním týmem Necroraisers (www.necroraisers.com) se nakonec rozhodli nEophyte opustit a přijmout nabídku týmu Necroraisers. Konečné podmínky jsou následující:

  • hráč podepisuje smlouvu na půl roku
  • měsíční plat pro hráče a trenéra
  • k dispozici pět hi-tech počítačů v herně jen pro hráče, tedy velice vhodné místo pro trénink (počítače LEVI s procesorem AMD64 a nejvýkonnější základní deskou a grafickou kartou od MSI)
  • byt 2+kk poblíž herny
  • podpora hráčů týmem, hrazení výdajů na účinkovaní nejen na zahraničních turnajích

Myslím, že tímto se stává herní scéna u nás zcela profesionální. Plat je pro hráče velmi dobrou motivací, mohou se hraní více věnovat. Výše platu samozřejmě nebyla prozrazena, z tiskové konference víme jen, že je to “několik tisíc korun“. Na druhou stranu podepisují půlroční smlouvu, kterou se zavazují k tomu, že se hraní budou muset věnovat. Doposud tito hráči hráli jen pro svou zábavu. Tedy osobně si myslím, že na tom se nic nezmění, nicméně smlouva je k hraní zavazuje.

Pokud výhodám ostatních podmínek nerozumíte, rád vám vše vysvětlím. Pro tým je velice důležité často trénovat. Trénují po internetu s kvalitními protivníky (česká scéna je příliš slabá), denně přibližně jeden až tři zápasy. K tomu je zapotřebí kvalitní připojení. To mají všichni v místě pobytu (doma/na koleji). Přesto je však ohromnou výhodou, pokud se mohou hráči sejít v pětici v herně. Herna je ideálním místem pro trénink, mnohem lépe simuluje podmínky na turnajích.

Dále je zde také byt, který je hráčům po dobu trvání smlouvy k dispozici, a ve kterém, jak se nakonec ukázalo, bude bydlet slovenský hráč Plus- (čti „plus mínus“). Tím jsou tedy všichni situováni v Praze, mohou se tedy v herně scházet kdykoliv. A pokud bude zapotřebí trénovat až do noci, mohou byt využít k přespání všichni.

Zkrátka možnosti kompetitivního hraní počítačových her se už i u nás dostávají na profesionální úroveň. Tu pak jen podtrhuje tisková konference týmu NecroRaisers, která se udála v pondělí 1.12.2003 v ProGamers herně Prodigy. Konference za účasti Igora Staňka (AMD), Jana Šimka (leader týmu Necroraisers), Leoše Kalandry (představitel LEVI international) a hráčů Counter Strike sekce (oblu, eraser, tasso, plus- a dave) proběhla naprosto hladce, bylo zodpovězeno mnoho zajímavých dotazů, navíc byla on-line vysílána přes internet. Proto máte také možnost stáhnout si zde (102MB) celý záznam této konference.

Nejlepším komentářem k této velice zajímavé události bude jistě rozhovor se dvěma hráči týmu Necroraisers. V další kapitole článku odpovídají Jakub Novotný (oblu) a David Lošek (eraser) na mé všetečné dotazy, klikněte níže pro postup na další stránku článku!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A