Téma: Adventure hry - čekání na zázrak?

Jak vlastně vypadaly první adventury v dobách, kdy ještě neměly prakticky žádnou grafiku? Proč byl zrod herního byznysu a komerce spojen s úpadkem tohoto nejstaršího a dlouho nejoblíbenějšího herního žánru? Co musí adventury udělat, aby přežily? Spojit se s jiný žánry, přejít do online světa? A proč vychází dvě až tři opravdu kvalitní adventury ročně? Odpovědi nabízí naše obsáhlá úvaha.

Pojem slova „Adventura“ sahá do samých počátků tvorby elektronické zábavy. Byly to jednoduché textové hry, které se snažily prakticky jako první prolomit mýtus: Osobní počítač = pracovní nástroj. Jediné co tehdejší tvůrce potřeboval ke stvoření podobné „hry“ byla - kromě snahy a představivosti - znalost jednoho z tehdy používaných programovacích jazyků. Mým příspěvkem na téma zda přežijí adventure hry nové století bude ale spíše jejich prolnutí s novými trendy, přerod v nově narozené dítě, které se sice hlasitě hlásí o své místo na světě, nicméně na cestě k dospělosti jej ještě čeká nejedna dětská nemoc.

Minulost aneb počátky

Osobní počítač se nejdříve jevil jako dokonalý nástroj k práci všeho druhu, především k matematickým a jiným vědeckým výpočtům, skladovému hospodářství, dokonalé evidenci a spoustě dalších úkonů. Postupem času se počítače začaly prosazovat ve všech odvětvích společnosti. Díky globální ekonomice, lidské potřebě zdokonalování a spoustě dalších faktorů se stal významnou součástí velkých nadnárodních korporací, státních institucí aj. K proniknutí do běžné domácnosti již nestojí nic v cestě.

Začínají se objevovat první herní vlaštovky. Jak jsem již uvedl, mezi prvními hrami vznikají také tzv. textové hry. Postrádaly sebemenší náznak pojmů grafika či hudba, byly tvořeny nadšenci okolo výpočetní techniky, kteří si tak pouze krátili čas během studia případně zaměstnání. Nelze se bavit o (v té době v herní branži neznámém) pojmu komerce. Výtvory oněch jedinců se dostaly pouze mezi kamarády, sloužily hlavně k pobavení a odpočinutí si od stereotypní práce na počítači.

  

Tyto vánoce nás oblažilo pokračování jedné z nejslavnějších českých adventur, 6 ženichů a 1 navíc. Povedlo se, nemyslíte?

O co však v textových hrách šlo? Ač se to může zdát s podivem, znovu musel člověk, teď již hráč, aktivně zapojit mozkové buňky. Ano, díky tehdejším technickým možnostem nebylo reálné vytvořit „oddechovou“ hru ve 3D, kde by např. hlavní hrdina střílel po stovkách odporné mimozemšťany, kteří se snaží podmanit si náš nádherný svět. A tak jsme byli nejprve nuceni sedět před černou obrazovkou, číst věty typu: „Opustil jsi Vesnici. Vidíš les, hory a vyšlapanou cestu k hradu. Co uděláš? Jít na Sever, Jih…“ I přesto se jednalo o něco nového, něco co jsme mohli sami ovlivňovat, s nutnou představivostí prozkoumávat lokace, které si na nás tvůrce připravil a při procházení hry pociťovat zvláštní pocit uspokojení, který se nám dostával při úspěšném postupu hrou. Byl to právě tento pocit, atmosféra, která nám poprvé dala iluzorní pocit sebeuspokojení, pocit při vyřešení určité hádanky o naší bezmezné inteligenci. Teď jsme to my kdo tu vládne, žádný program či samotný počítač!

Zrod byznysu a komerce

S příchodem stále výkonnější techniky jsme byli konfrontováni s prvními grafickými pokusy, začínají vznikat vývojářská studia, společnosti zabývající se herní distribucí a vlak s nápisem Herní byznys nezadržitelně zrychluje z parní lokomotivy na japonský šinkanzen. Pojďme ale k adventure hrám jako takovým. V době vzniku prvních větších, již komerčně založených her pro osobní počítače nebo nově vzniklé konzole, ke kterým se ještě vrátíme, byla tvorba adventure hry (hry, kde zjednodušeně řečeno řešíte nějaký problém, úkol, záhadu apod.) tím nejjednodušším způsobem a nejpoužívanějším herním druhem, se kterým tvůrci her přicházeli. Ono také dát dohromady pár pixelů, stvořit a rozpohybovat tak hrdinu, který se na monitoru pohybuje řekněme pouze zleva doprava, není dvakrát neřešitelný problém. Přidejte podmanivý příběh, humor, samozřejmě nezbytné hádanky, prostředí prakticky odkudkoliv a pár dalších ingrediencí a hra je na světě. Adventury se právem označovaly jako nejfrekventovanější druh her, který se na jakýchkoliv herních systémech (hlavně však na osobních počítačích) vesele zabydloval.

  

Příkladem adventury, změněné moderní evolucí téměř k nepoznání oproti klasické podobě, může být série Silent Hill

V pionýrských dobách se začalo poměrně přesvědčivě dařit nově vznikajícím konzolím. Hlas managementu nadnárodních společností vstupujících na trh videoher se však prozřetelně vrhl na pole spíše opomíjené. Zaměřil se na malé děti. Správně, tatínek ať si láme hlavu, střílí a bojuje, pro nás děti ale klávesnice a myš představují zábranu, kterou jednoduše nepřekousneme. Teď máme joystick, joypad, zmáčkneme „Start“ a nepřipravujeme otce rodin o drahocenné nervy, jestli jsme náhodou zase někde něco nezmáčkli špatně.

Díky této politice si začaly počítače a konzole žít svým vlastním herním životem. I když se nedá jednoznačně říci, že by na jednom systému vládl jediný druh her (na obou se hrály hry poměrně totožné, pouze v rozdílném poměru) konzolové zaměření na děti přetrvávalo opravdu dlouho. Dnešní situace vypadá ale trochu jinak, velká většina hitů z PC se konvertuje na konzole nové generace a obráceně, nicméně uživatelská jednoduchost konzolí, její nově nabyté možnosti přehrávání DVD filmů, napojení na internet aj. již útočí na smysly starších hráčů. Je to nezbytný trend, celková „komplikovanost“ počítačů v dnešní uspěchané době pouze usnadňuje cestu next gen konzolím, tzv. mainstreamu.

Jedná se o největší koláč na trhu s hrami. A jakékoliv zábrany týkající se např. neustále nutného udržování PC v kondici pouze nahrávají na smeč cyklu konzolí. Jednoduše koupíte, využijete všechny nabízené možnosti a s příchodem nového typu se jej zbavíte. Jednou z možných nástrah pro konzole je však jejich samotné „pole působnosti“. Ne nadarmo se mluví o centru domácí zábavy, s plánovaným příchodem dalších konzolí nové generace již samotný pojem herní konzole ztratí svůj původní význam. Jak vše nakonec budou uživatelsky příjemné, spolehlivé, kvalitní a rychlé, to ukáže čas. Sázky se již přijímají.

Zpátky k adventurám

Adventury se na výsluní hřály opravdu dlouho a jen tak mimochodem bude zajímavé sledovat, který herní žánr se pokusí jejich dlouhou hegemonii alespoň zopakovat. Každá pohádka má však také svůj závěr. Postupem času, díky stále dokonalejšímu technickému vybavení, se všechny druhy her začaly svoji atraktivností, ať již vizuální, hudební, příběhovou a nebo celkovou atmosférou, přibližovat naší holé realitě. Hrdinové svůj počet polygonů stále násobí, zvuk obklopující herní místnost již snad ani nemůže být realističtější.

  

Broken Sword 3 - i jedna z nejklasičtějších adventurních sérií vůbec podlehla vlivu mainstreamového konzolového hraní

Do popředí se tak dostávají hry plně využívající možností nejnovějších technologií. Akční záležitosti vypadají stále dokonaleji, tvůrci se doslova předhánějí kdo nabídne nejúžasnější modely postav, aby pocit hrané skutečnosti byl co možno nejpronikavější. Doba si žádá co nejrealističtěji zpracovaný moment, kdy svojí herní brokovnicí míříme na vzdálenost dvou metrů na nepřítele, mačkáme spoušť, a ve zpomaleném záběru s otevřenými ústy sledujeme výuku anatomie. Spolu s akčními hrami se do popředí dostávají různé RPG hry (hry na vlastní hrdiny - povětšinou fantasy), strategické záležitosti, simulátory, sportovní hry, SIM hry (staráte se o blaho virtuální postavy/postav) aj.

Začátek úpadku

Všechny tyto hry využívají výkony dnešního hardwaru na maximum a i když adventure hry se také snaží, díky několika faktorům opouští pomyslný trůn a živoří. Hlavní dva důvody jsou nasnadě. Herním společnostem se nevyplatí roky pracovat na titulu, který není dostatečně ziskový. A to bohužel dnes adventury rozhodně nejsou. Herní princip adventur již neláká. Díky několika projektům, které např. stavěly postup ve hře na nelogických hádankách a postupech, dále na hledání předmětu o velikosti jednoho pixelu, příp. obtížnosti, která měla býti spíše postavena jako test inteligence pro nejchytřejších sto lidí světa, ztrácely adventury své původní kouzlo.

Ani tolik očekávaný přechod do 3D nepůsobí nikterak závratně, v několika případech spíše naopak. Proto adventure hry dnes vytváří spíše menší společnosti, pro které náklady nejsou tak drastické a udělají si alespoň nějaké jméno pro začátek. Další faktor s již uvedeným nepřímo souvisí. Dějový spád povětšinou závisí na úspěchu postupu hrou. Pakliže se hráč někde „zasekne“, tzn. nemůže se dostat dále přes určitou překážku/hádanku, několik hodin bezcílně bloumá hrou, zoufale zkouší všechny možnosti z inventáře, dostaví se pak menší pocit frustrace a pouze opravdoví fanoušci se místo pohledu do návodu budou snažit přijít záhadě na kloub. Vybalancovat obtížnost hry aby nebyla triviální nebo naopak příliš složitá, to je úkol k nezaplacení.

Tiché spojenectví

Herním vývojářům také nezbývá nic jiného, než hráčům nabídnout ke hře skutečně kvalitní příběh. Dnes už hra, která neobsahuje rozvinutý a poutavý příběh, nemůže v konkurenci obstát. Adventurám nezbylo, krom pár čistokrevných pro „hardcore“ fanoušky, než se porozhlédnout, s kým by se dalo uzavřít tiché spojenectví. Díky čím dál kvalitnějším příběhům ve 3D akčních hrách, volnému a svobodnému postupu hrou a občas i nějakému tomu přemýšlení vzniká pojem 3D akční adventura. Jsou projekty, které si ono slovo adventura v označení hry nezaslouží, ale jinak se adaptují v novém prostředí obstojně.

  

Syberia tvoří společně s Longest Journey "svatou dvojici" vzkřísených adventur v celé jejich zašlé slávě 

Nemálo se adventure prvky dostávají také do hororových her, přičemž pro změnu vzniká pojem „survival horor“. Berme prosím v potaz, že mluvíme-li tu o adventure prvku, nemyslíme již klasický „point & click“ styl, nýbrž pouze menší segmenty z původních adventur, např. silně rozvinutý příběh, nutnost komunikovat s NPC postavami, inventář s potřebou použití alespoň pár předmětů apod. Určitě to není mnoho, ale buďme rádi za to. Trh mluví jasnou řečí.

Online adventury?

Ale co dále adventury? Zůstane u spojenectví, nebo se porozhlédneme, zamyslíme a překvapíme někde, kde by to možná zprvu nikdo nečekal? Mám na mysli internet, přesněji řečeno online hry. Ač se tahle možnost může jevit troufalá ba nesmyslná, za zamyšlení stojí. Online hrám se věští skvělá budoucnost. Počet hráčů, kteří dávají přednost hrám přes internet, roste závratnou rychlostí, což díky rozvinutosti rychlého připojení ve vyspělejší části světa nemůže překvapit. Jsou to různé fantasy hry, RPG, které jsou dnes na internetu nejpopulárnější. Zvolíte si rasu: elf, trpaslík, čaroděj, nekromancer, člověk aj., a prožíváte spolu dobrodružství, které by vám sice singleplayer také dopřál, ale rozhodně ne v podobné kvalitě se skutečnými lidmi-kamarády.

Akční hry, sportovní, simulátory, strategie, vše je dnes možné hrát po síti s přáteli nebo s neznámými lidmi z druhé polokoule. Proč by adventury měly stát bokem? Jenom proto, že tradice hovoří o jediném hrdinovi, který musí sám zachránit svět? První čistě online adventura se brzy dočká oficiálního spuštění. Budete řešit hádanky, prozkoumávat obrovské lokace, povídat si s ostatními hráči a ať už úspěch bude jakýkoliv, nemyslím, že zůstane pouze u této hry. Samozřejmě že prodejní úspěch či neúspěch bude zajímat většinu vývojářských studií, ovšem tipnout dopředu směr, kterým se herní byznys bude ubírat v blízké budoucnosti, je dosti složité. Proto si myslím, že ani po případném prvním komerčním neúspěchu by se zanevření na objevování nových, dosud neprozkoumaných herních logaritmů nejevilo tak úplně taktické.

Nejasná budoucnost

Blízká budoucnost adventure her možná nebude dvakrát objevitelská, překotná či zářivá. Scénářů se jeví dostatek: pomalé vyklizení pozic do ztracena; jejich úzké zaměření pro stále méně početnější publikum, které sice zaručí určitou ekonomickou návratnost, ale na jak dlouhou dobu? Další varianta by hovořila pro status quo. Tiché společenství s jinými druhy her si nevede nejhůře. Pak tu máme možnost návratu na trůn, pravděpodobnost malá, ale zmínit jsem ji musel (zvláště po zahrání Longest Journey nebo Syberie:-)). Kdo ví, mohl by stačit jeden jediný titul, který přidá do poměrně zatuchlého systému adventur určitý nový prvek, impulz a boom by mohl býti na světě (prvním krokem v tomto směru byl možná právě nedávný Broken Sword 3, upravený ve stylu konzolových titulů). Ostatně nejednou v minulosti jsme byli svědky znovuzaměření zájmu na určitý druh her, který přišel s nějakou „revoluční“ novinkou. Jde tedy jenom o to ji vymyslet, je li vůbec ještě ale zájem…

Možná jde o čekání na zázrak. Najdou se i názory, že adventure hry jsou již dávno mrtvé. Pokud se během dvanácti měsíců setkáme pouze s jedním či dvěma opravdu kvalitními tituly, názor nechť si udělá každý sám. Možná, že také tento článek je spíše nostalgickou ztrátou času, plakáním na nesprávném hrobě. Hrobě, nad jehož iniciály se svíčky již nezapalují. Pakliže je tomu skutečně tak, prosím o čestné místo hned vedle. Děkuji za pozornost:-).

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

včera | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

dnes |
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A