Téma: Cenzura žije!

Máme demokracii, svobodu projevu a také ratingy, sexuální scény, politickou korektnost, násilí. Máme totiž videohry i nástroje pro kontrolu jejich obsahu. Šťastný to svět.
Kapitoly článku

S bezmyšlenkovitým kádrováním a škatulkováním kreativního výtvoru ale snadno dojde k mediálnímu hnětení kuličky z prdu: Bostonský deník The Patriot Ledger vnímal jako vysoce kontroverzní zabíjení na pohled nevinných Little Sisters v Bioshocku. Hra údajně testovala hranice ultranásilného herního žánru za pomoci strategie, která dovolovala hráči zabíjet postavy připomínající malé děti.

cenzura_zije04.jpg

Ken Levine se následně nechal slyšet, že ústřední téma Bioshocku je přece téma složité morální volby. Aby morální volba mohla být složitá, je třeba ponořit se do trochu temnějších hlubin života. Což Bioshock dělá. Žijeme sice v éře informací, jenže v éře informací bez kontextu a znaků bez významu, jak píše český filosof Václav Bělohradský.

Snadno dojde k mediálnímu hnětení kuličky z prdu

Producent společnosti Running With Scissors (autoři série Postal) si Doupěti postěžoval:
cenzura_zije06.JPG„Řekl bych, že nejtěžší věc je přesvědčit lidi, že děláme především satiru a ne brutálně násilnou hru. Vždy jsme se snažili dělat komedie a já prostě nerozumím tomu, proč to lidi nedokážou pochopit. Taky nám moc nepomáhá, že jsme byli už tolikrát zakázáni.“

Stejně by asi hovořili tvůrci Bully (Canis Canem Edit), zakázaného v Brazílii. Na této hře, zaobírající se šikanou a násilím ve škole, si však smlsli moralisté skoro z celého světa – aniž by je vůbec zajímalo, že hlavní hrdina právě vůči všelijakému školnímu svinstvu vystupoval.

Přitvrzujeme

Obecně vzato, nejdrsnější je pro vydavatele videoher situace v Austrálii. Tamní Úřad pro klasifikaci filmu a literatury (OFLC) totiž jaksi opomněl ve svém hodnotícím schématu na škatulku 18+. V Austrálii tak nejbrutálnější hry dostávají nálepku „určeno pro starší 15 let". Hry určeny jen dospělým se vůbec nesmí prodávat. Zajímavé je, že v případě filmů to neplatí. Momentálně probíhá na téma chybějícího videoherního ratingu 18+ oficiální diskuse, protože v prosinci 2009 konečně vydala australská vláda listinu na toto téma určenou k veřejnému projednání.
Kvůli stávajícímu situaci musely být v Austrálii vydány zmírněné verze her jako Left 4 Dead 2, Fallout 3 nebo Aliens Vs Predator.

Deutschland über alles

„Pro Nemce uz jedine fantasy hru, jsou uplne posedli zakryvanim skutecnosti-zadne znacky, zadna mista, zadni lide, zmenena minulost, zadne telesne tekutiny, po smrti vsichni zmizi atd. atd.“

tweet Tlamiczky o své práci designérky Painkiller: Overdose

Opatrní Němci řeší otázku ratingu po svém. Mají totiž svůj vlastní hodnotící systém, pojmenovaný poeticky Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle (USK). Ten je, na rozdíl od  celoevropského PEGI, v Německu právně vynutitelný. Hry s ratingem USK 18 tak nesmí být nikde propagovány, ani vystavovány v obchodech. To staví vydavatele do prekérní situace, protože německý trh je v Evropě ten největší a alergie německých kontrolorů na zobrazování násilí a svastik známá.

cenzura_zije05.JPG

Loni dokonce chtěli zákonodárci SRN v důsledku hysterické reakce na střelbu ve škole úplně zakázat paintball a násilné videohry, naštěstí se ale zalekli petice a své rozhodnutí odložili. I tak platí podmínky německého trhu za bizarní.

„V německé verzi z démonů místo krve cáká zelená omáčka a po zničení mizí v decentním obláčku“

Tlamiczka svůj traumatický zážitek z vývoje Painkiller: Overdose dále rozepisuje: „Přestože ve hře střílíte abstraktní démony v abstraktním pekle, v německé verzi z démonů místo krve cáká zelená omáčka a po zničení mizí v decentním obláčku, je to pro komisi schvalující hry příliš a tak nejen že hře dali nejprve rating 18+ ale po týdnu ji úplně zakázali jako dílo pekelné (vážně...). Takže jsme se v Německu dostali na úroveň německého fekálního porna."

Příliš oslnivé zrcadlo?

cenzura_zije08.JPG„Spousta lidí se děsí her a jejich hraní proto, že by se o sobě mohli dozvědět něco, na co nejsou připravení. Třeba to, že jsou daleko primitivnější, schopní násilí, a že se dovedou bavit u věcí, které jsou podle nějakého vyššího obecně přijímaného principu špatné,“ dodává Michal Rybka. Jako by hry byly ještě příliš málo pobuřující, příliš málo provokativní. A když už náhodou vyvolají pozdvižení, tak často spíše kvůli banální záležitosti typu sexuální minihra v GTA: San Andreas. Abychom se nakonec neutopili v moři vymyšlené kontroverze kolem odhalených koz.

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,