Téma: Duke Nukem Forever - when it's done

Dvanáct let vývoje, pět herních enginů a asi deset milionů dolarů. Všechno tohle spořádal očekávaný Duke Nukem Forever. Více v dnešním tématu.
Seznam kapitol
  1. 1996 – 2000: Quake 2 versus Unreal technologie
  2. 2001 – 2003: druhý restart vývoje, konflikt s Take-Two
  3. 2004 – 2006: Ve znamení Doom 3, MEQON a další renovace
  4. 2007 – 2008: Po dvanácti letech

Uplynulo bezmála dvanáct let od oficiálního ohlášení, mnohé zmínky již dávno zavál čas, jsou nepřesné, nebo přímo smyšlené. Na některé otazníky však bylo odpovězeno teprve nedávno, a z toho všeho bylo třeba vybrat to nejpodstatnější (informací bylo tolik, že by vydaly na knihu, možná více než jednu). Vzal jsem proto zavděk poodhalením událostí, které se děly v útrobách 3D Realms. Ano, mluvím o asi třech velkých restartech a řadě větších i menších pomlkách ve vývoji. Mluvím o konfliktu s Take-Two Interactive, o testování a využití pěti herních enginů, i o odchodu významných osobností z 3D Realms. Opomenuty nicméně nezůstaly ani nové informace o stávající podobě titulu. Pokud hledáte odpověď pouze na ně, naleznete je v preview, které vyšlo současně s tímto tématem.

Začátek historicky nejdelšího vývoje hry

Píše se rok 1996. V temných zákoutích 3D Realms začíná být rušno, zanedlouho totiž spatří světlo světa legenda jménem Duke Nukem 3D. Už v tuto dobu ale kolují za zdmi společnosti první zmínky o Duke Nukem Forever, byť není jisté, zda-li půjde o prostý přídavek k třetímu pokračování, nebo nový díl. Vlastně není jisté nic. Oficiální informace prosakují na povrch až v přibližné polovině roku 1997. Jen málokdo je pamatuje, vždyť herní komunita internetu byla téměř v plenkách. Pamětníci však mohou zavzpomínat na adresu pojmů jako Duke 4, Duke4Ever, Duke Nukem 4ever a dalších zkomolenin, které se po několik následujících let linuly za jeho vývojem. 

dnf1998_01.jpgdnf1998_02.jpg
1998

Informace o očekávaném akčním králi jsou ale do roku 1999 kusé. Zmínka v podobě prvního oficiálního traileru (E3 1998) pomalu upadla v zapomnění. Jisté pouze je, že vývojáři v útrobách 3D Realms pečlivě zkoušeli několik herních enginů, aby následně vybrali ten nejlepší. Oficiálně se mluvilo o Quake 2 enginu, na jehož jádru nemalou část hry doopravdy vybudovali – důkazem jest již zmíněné první video. Na výslunní slávy ovšem Quake 2 své jméno dlouho neudržel. Nabízel sice široké uplatnění, nakonec jej ale porazil Unreal Egine první generace - disponoval prvky, které by se za využití Quake 2 technologie musely pracně vytvořit. Byl zároveň rychlejší a po grafické stránce dokonalejší.

Trailer z roku 1998 (E3 1998)

Jedna z jeho dalších nesporných výhod sahala ke snadné modifikovatelnosti; 3D Realms utvrzovali všechny přihlížející v tom, že do vybraného enginu vpraví řadu svých utilit a nových technologií. Jmenovitě se mělo jednat o - tehdy ojedinělý - systému postav s vlastním skeletem (realistické a nenaskriptované pády mrtvol), mimiku pohybů obličeje a propracovanou technologii Motion Capture (animace postav). Uplynuly však celé tři roky vývoje a Duke Nukem Forever stále trčel v dílnách vývojářů.

Zlí jazykové se už v tehdejší době nebáli odvolávat k  Daikataně. Netušili ovšem, že stojí před špičkou ledovce, a to nejhorší teprve přijde

dnf01.jpg

Lze tedy s největší pravděpodobností předpokládat, že během tohoto období (1997-2000) došlo k vůbec prvnímu ze tří restartů v jeho tvorbě. Přechod mezi Quake 2 enginem a Unreal Enginem sice nebyl drastický, práce však zbrzdil o mnoho měsíců. Slova jako „další testování enginů“ proto nezněla na prahu tisíciletí zrovna nejvěrohodněji. A na radosti skalním příznivcům Dukeho nepřidal ani oficiální žebříček chystaných titulů od Infogrames, kde Duke Nukem Forever okupoval poslední příčku, tedy léto 2001. Zlí jazykové se už v tehdejší době nebáli odvolávat k Daikataně. Netušili ovšem, že stojí před špičkou ledovce, a to nejhorší teprve přijde.

Aby ale v 3D Realms spasili své duše před krvežíznivými hráči, malými doušky pouštěli na světlo světa informace o příběhové složce. Ta se měla točit kolem obávaného kybernetického doktora Protona, jemuž se podařilo odcizit prostředky ke kontaktování mimozemských civilizací. A samozřejmě neměla chybět Oblast 51, která především v devadesátých letech tvořila kýč filmového průmyslu (vzpomeňme například na rok 1995, kdy se do kin dostal snímek Den nezávislosti... a nejen on). V každém případě se zápletka zaobírala prostou snahou o ovládnutí světa šíleným vědátorem, a současně kopírovala linie tehdy nadmíru populární „UFO“ tématiky. 

dnf2001-02.jpg
2001

Velkou roli ve hře si zároveň měly odbýt další dva ústřední představitelé. Bombshell, jakožto sličná dívčina, jejíž duši měl Duke spasit průběhem putování v Las Vegas, a v neposlední řadě Gus - prostá mula plnící roli neotřelého dopravního prostředku. Duke Nukem Forever si ovšem v rukávě ponechal daleko více es. Vedle Guse se nedočkaví hráči podivovali nad motocyklem, lodí, důlním vozíkem á la Indiana Jones a speciálním vznášedlem. V ústraní nezůstala ani řada strhujících skriptovaných sekvencí a slibována velká míra destruktivity (byť rovněž skriptovaná). 

Související články
  1. Rok 2007 - herní zúčtování
  2. Profil vývojáře: 3D Realms Entertainment – zbožňovaní i odsuzovaní veteráni herního průmyslu
  3. UPDATE: Teaser Duke Nukem Forever dnes
  4. Pracuje se na Duke Nukem Forever dnem i nocí?
  5. Duke Nukem: Forever se začíná probouzet
  6. Herní Blesk – věčný Duke nebude nikdy
  7. Objednávejte Duke Nukem Forever!
  8. Preview: Duke Nukem Forever – že bychom se přece dočkali?
  9. Fyzika lepší jak v Half-Life 2 - o Duke Nukem Forever a nejen o něm
  10. Duke Nukem 3D Source zrušeno!
  11. Duke Nukem Forever s enginem od Meqonu
  12. Muzeum: Duke Nukem 3D – hora svalů, která se zapsala do historie
  13. Duke Nukem Forever nejdříve v roce 2005?
  14. Duke Nukem: Manhattan Project - demo & patch
  15. Recenze: Duke Nukem - Manhattan Project aneb Ještě chvilku strpení s Duke3D
  16. Duke je zpět!