Jsou hry kultovní, sériové, napínavé, s pěknou grafikou, slušnou hratelností... Otázkou však zůstává, kdy se z hry úspěšné stává legenda? Je to snad dáno mírou dosaženého úspěchu? Přesnou odpověď neznám, ale budu se vám snažit alespoň trochu přiblížit mé představy o hrách, které se zasloužili o současnou budoucnost her.
Když jsem se nedávno probíral internetovým archivem v podobě téměř nevyčerpatelných databází herních a fandovských webů, narazil jsem na gamesky, které mým představám legend jako by z oka vypadly. Řada titulů, jenž na mě působí až nostalgicky mě přiměla, abych jejich slávu, zašlou vinou stálého vývoje herního průmyslu, alespoň na malou chvíli vrátil zpět.
Ať už se herní svět změnil jakkoliv, měřítkem kvalit - alespoň pro mě - stále zůstává obliba u hráčů. Hra může mít sebelepší grafiku či hratelnost, ale bez kladných ohlasů ze strany spotřebitelů zůstane navždy průměrnou. Časem se k průměru připojí předpona pod-, a máme tu hru, kterou na pultech obchodů zahlédneme jen s velkým štěstím nebo velkou náhodou. Avšak existují hry, jenž časem obsypal prach, ale nikdy nevymizely ani nevymizí z duší hráčů a harddisků. Čím to ale je, že neztratily kouzlo?
V následujících řádcích nečekejte zmínky o hrách vyrobených ve 21. století. Pokud vás ani tato informace neodradila, pak prosím vzdejte četbou úctu průkopníkům a informace vstřebávejte pěkně pomalu, ať zaniklá sláva gigantů alespoň dnes září co nejdéle.
3D akční
Wolfenstein 3D (1992)
Druhý rok devadesátých let nebyl jen rokem olympijských her v Albertville a bronzového úspěchů hokejistů z ČSFR, ale také rokem vydání legendárního pradědečka 3D stříleček Wolfensteina. I když uplynula již řada let a byl již dávno překonán, stejně na něj nikdo nezapomněl. V té době to však byl mazák jak se patří. Oplýval ojedinělou grafikou a hratelností, byl originální, průkopnický, antifašistický... Prostě unikátní. Sám si dobře vzpomínám, jak jsem na svém prvním počítači tuhle hru rozjel. Ještě teď cítím kapky potu, jak mi stékají po čele, když si představím, jak proti mně tehdy stála zavalitá postava skopčáka a sypala do mě jednu dávku za druhou. Klasika navždy zůstane klasikou.
Následovníci: všechny FPS, co kdy vyšly
Grand Theft Auto (1997)
Zbývají tři roky do milénia a DMA Design vydává hru, jenž se zanedlouho stane nejkontroverznějším titulem na celém světě. První GTA vyvolalo obrovskou vlnu boje proti násilí ve hrách. Možná jsou obavy z nemorálnosti a brutality opodstatněné, ale... Ruku na srdce, který rozumný člověk by všechnu tu zvrácenost zkoušel v reálu?
Je asi zbytečné zrovna na Doupěti psát, o čem GTA je. Zřejmě by zde ani nebylo čtenáře, kterému by tyto tři písmena nic neříkala. V každém z nás je trochu zvrácenosti a čas od času je jí třeba dostat ven. Život gangstera svede každého a nejen na tom stojí úspěch celé série, která se nedávno dočkala již pátého pokračování.
Následovníci: série GTA, Mafia a spousta dalších…
Simulátory
Red Baron (1990)
Historie 3D leteckých simulátorů je rozsáhlá. Jsou v ní obsažena jména zvučná a známá, tajuplná i zcela neznámá. Pokud by však někdo zkoušel sestavit kompletní seznam všech leteckých simulátorů, tak by na jeho samém konci byl Red Baron. Byl jedním z prvních, ne-li úplně prvním. Není divu, že byl tak oblíbený, jelikož poprvé v něm jste si mohli na svém PC prohlédnout trojrozměrný svět z ptačí perspektivy a ještě k tomu z kokpitu letounu. Premiérově také byly v simulátoru uplatněny různé vlastnosti pro různé stroje (rychlost, pevnost trupu, manévrování...). I když ze začátku činilo hráči problém trefit svého soupeře, časem ovládání dostal do ruky každý a pak budete posílal v plamenech k zemi jednoho nepřítele za druhým.
Následovníci: většina leteckých simulátorů
Strategie
Civilization (1991)
Touha lidí hýbat světem asi nikdy nevymizí z naší povahy. A proč si občas nezahrát na šéfa, navíc, když jsme si svými schopnostmi geniálního vůdce tak jistí? Jedna z nejznámějších her, která se stala základnou takových strategií, hra, jenž rozvíjela diplomatické i bojové schopnosti hráčů – to byla a je Civilizace. Stavíte svá města, rozšiřujete území svých států, provincií, republik a bojujete se svou konkurencí hlava ne hlava.
Následovníci: všechny budovatelské strategie
Dune 2 (1995)
Od vydání hry Dune2 uplynulo téměř jedenáct let. Pokud jsem hru Wolfenstein 3D nazval pradědečkem 3D stříleček, pak Dune2 je prababičkou všech real-timových strategií. Tvůrci z Westwood Studios hru postavili na stejnojmenné knize Franka Herberta, která čtenáře zavede na planetu Arrakis, jediný zdroj koření ve známém vesmíru. Kdo ho má, má moc. A tak se o něj vedou války politické i vojenské, lidé umírají a boháči ještě více bohatnou...
Na začátku hry dostanete na výběr z tří rozdílných ras. Každá z nich má jiné přesvědčeni - jedni jsou hodní, druzí neutrální a třetí zlí – i jiné jednotky. Vašim cílem je získat nad ostatními převahu a srazit soupeře až na kolena. Ach, jak si libujeme v ponižování druhých. Pokud byste si ji zakoupili v roce vydání (95) určitě by vás zaujala svým propracovaným příběhem, systémem a grafikou. Kdo ví čím vás může zaujmout dnes. Je to skříňka plná zázraků, které vyplouvají napovrch i s odstupem času.
Následovníci: všechny real-time strategie
Worms (1995)
První díl tahové strategie Worms neoplývá skvělou grafikou, patří však k výjimečným hrám, kterým to můžeme prominout. Jeho trumf totiž spočívá v úplně jiném rukávě. Worms se poprvé objevili v roce 1995. Od té doby vyšla řada více či méně úspěšných pokračování, které těží ze zábavnosti a z nápadu originálu. Podstatou hry je souboj růžových červíků na ostrově či ostrůvkách. K odstranění nepřátelské skupinymáte k dispozici spoustu různorodých zbraní (bazooku, granáty, řízené střely, dynamit...). Ten, kdo na konci uvidí na straně soupeře jen samé hrobečky, vyhrává. Vývojáři z Team 17 se díky sérii Worms dostali mezi velké ryby herního průmyslu a definitivně zatočili s nudou před počítačem. Vděčni jim za to jsou dodnes milióny malých i velkých pařanů.
Následovníci: Worms: Armagedon, Worms II, Worms 3D
RPG
Ultima II (1982)
Určitě nejstarší hrou v našem seznamu legend je druhý díl série Ultima. Jedno z vůbec prvních RPG, jenž vzniklo ještě v dobách, kdy pojmy FPS a RTS nikdo neznal. Graficky hra nebyla nic moc. Na černém pozadí bylo v několika málo barvách pomocí jednoduchých tvarů vytvořeno prostředí. Za slupkou suchosti a tvrdosti se však skrývalo mnohem více. Příběh, jenž nepostrádal mileneckou zápletku ani rychlý spád děje, zdobí Ultimu II: The Regente of the Enchantress asi nejvíce.
Následovníci: většina 3rd person RPG
Realms of Arkania (1991)
V roce 1991 vydala firma Attic hru, která hráče oné doby ohromila. Snad by se dala přirovnat k bombě, která rázem změnila vše okolo. Byla odlišná od všech dosud vydaných PRGéček. Tvůrci zapojili do hry systém přesunu postav na rozsáhlé mapě, která odkazuje na určité lokace (města, ruiny, dungeony...). Dnes již známá a samozřejmé věc byla v té době naprostou novinkou a jak sami vidíte z dnešních dnů, tato vychytávka se ujala. To ale není vše. Realms of Arkania obsahovala poprvé kolový systém bojů, které prověřily hráčovo taktické myšlení; přinesla také možnost utvoření vlastního šestičlenné družiny a nepřeberné množství schopností hrdinů, převzaté z klasické německé stolní hry, ne nepodobné D&D či českému Dračímu Doupěti.
Následovníci: většina existujících RPG
Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992)
Položili jste si někdy otázku, kde se vzal 3D engine? Kdo na to poprvé přišel? Klíčem k rozluštění hádanky je Ultima Underworld. Paradoxně vyšla až po Wolfensteinu, ale byla první kompletně ve 3D (dokonce dříve než Doom; a její engine byl i lepší. Umožňoval létání, plavání ve vodě i pod ní, mimoúrovňové křižovatky, dívat se nahoru i dolů...). V roce 1992, kdy hra vyšla, to byla opravdová fantazie – navíc na tehdejších strojích prakticky nespustitelná. Až s odstupem času pozorujeme znatelné šrámy v herní inteligenci. Boj vám kromě primitivního protivníka ale kupodivu nabídl tři druhy útoku (sek vodorovný, sek svislý a bod přímý) s možností určit si jeho sílu délkou podržení myšítka. To jen dokazuje, jak - na svou dobu měla - UU propracovaný bojový systém. Vždyť i nedávno vyšlí Oblivion používá v zásadě totéž!
Následovníci: prakticky všechna RPG vyšlé po roce 1992
Diablo (1995)
Ďábelský název pro hru, co říkáte? Fantasy světy lákají stále více. Diablo sice není nejstarším RPG, ale do jisté míry určitě je průkopníkem. A to nejen svým akčním pojetím, ale i možností multiplayeru. Navíc se stalo fenoménem a studnicí inspirace pro vývojáře, kteří z Diabla těží dodnes.
Následovníci: spousta kopií a klonů
Adventury
Monkey Island (1990)
Podle kritiků a příznivců první díl (i celá série) proslul především neotřelým humorem, zasazeným do kresleného pirátského prostředí; dále nápadem, poutavým příběhem a charismatickým hlavním hrdinou... Prostě dokonalou atmosférou. Monkey Island je modlou většiny adveturistů.
Následovníci: adventury..?
Under a Killing Moon (1994)
Když už jsem se tu zmínil o prvních 3D hrách v oblasti akcí a simulátorů, nesmím zapomenout na hru, která je obdobou Ultimy Underworld nebo Red Barona v oblasti adventur. Po dlouhé řadě her ze série King´s Quest a prvním počítačovém převedení Pána Prstenů přišel zlom v podobě Under a killing Moon. Hra byla revoluční především svým zpracováním – a tím, že vyšla jako jedna z prvních na CD. A ne na jednom, ale hned na čtyřech! Navíc se jednalo o vůbec první 3D adventuru, v níž jste se mohli procházet po 3D prostředí. V té době aktuální hra Doom nabízela to samé, ale Under a Killing Moon byl graficky mnohem propracovanější – už jen proto, že jeho grafika nebyla kreslená, ale nasnímaná v reálném světě. Uvědomovali si to jak samotní tvůrci, tak také hráči.
Následovníci: většina 3D adventur
Alone in the Dark (1992)
Alone in the Dark je jedna z první akčních adventur , na kterou navázala většina hororových her. U jeho zrodu stála firma Infogames. Graficky se hra povedla a dostávala od herních kritiků velmi vysoké známky. Její kouzlo je ale v atmosféře – zejména zvuková stránka je velmi sugestivní. Vaše kroky po skřípějící podlaze se rozléhají prázdnými chodbami, i skřeky příšer jsou morbidnější než jejich zevnějšek. Nejslabší stránkou je pak ovládání, na které si hráči poměrně dlouho zvykají.
Následovníci: hororové adventury akční i neakční
Logické
Lemmings (1991)
Levá… pravá… levá… pravá - tak takhle pochodují buď profesionální vojáci nebo Lemmingové ze stejnojmenné hry. Vojáci však proti nim mají výhodu. Ne vždy totiž pochodují na smrt. Navíc když se ke hře dostane někdo, komu to nepálí, pak jsou na monitoru jatka jako hrom. Při tom to zní tak jednoduše. Dostaň dostatečný počet Lumíků k cíli přes překážky a máš vyhráno. Vedle série Worms jsou Lemmings zřejmě tím nejzábavnějším, co za svou dlouhou historii dokázal herní průmysl nabídnout.
Následovníci: Lemmings
Nezařazené
Magic Carpet (1994)
Na závěr bych se tu chtěl zmínit o jedné fantastické hře, kterou jsem bohužel nemohl zařadit do žádné kolonky - kvůli její komplexnosti. Magic Carpet od vývojářu z Bullfrogu je mixem 3D akce, strategie a simulátoru (létajícího koberce). Myšlenky, jež mě napadaly v souvislosti se vzpomínkami na Magic Carpet se nedají vyjádřit normálními slovy, snad jen upraveným citátem jednoho velkého muže:„ Je to malý krok pro hráče, ale velký krok pro lidstvo“. Genialita Magic Carpetu tkví v tom, že všichni tvorové, předměty, kouzla... Zkrátka všechno tvoří fungující svět, nad kterým se vznášíte na létajícím koberci, což vám poskytuje značnou výhodu při boji. Můžete ničit, pálit, dobývat - dle svého gusta. Zlatá svoboda.
Následovníci: žádní
Tak to jsou ony, legendy, jenž poznamenaly herní průmysl. Tak hybaj zpátky do kronik, legendy, ať vás tady nevykoukají…
Martin M. Boček - dodatek
Dovolil bych si do článku dodat ještě tři tituly, shodou okolností všechny od společnosti Bullfrog. Jedná se o hry Populus, Powermonger a Syndicate.
Populus (1989) byl první hrou „na boha“. Hrou, z níž vychází současní Black and White. Hrou, kterou (uznávám, druhý díl) hraji dodnes. Hrou, která má i dnes velmi pěknou (třebas trochu moc kostičkovanou) grafiku, strhující hratelnost a která vám může nabídnout stovky hodin skvělé zábavy. Staňte se alespoň na chvíli bohem modrých Řeků, a porazte zlé červené za pomoci svých poddaných či některého ze spousty mocných kouzel...
Powermonger (1990). Ne, nebyla to Duna 2. Mnozí tomu věří, ale nebyla. První moderní RTS byl Powermonger. Kromě toho, že byl první, byl i nesrovnatelně propracovanější než mnozí jeho následovníci. Jeho komplexnost byla taková, že jen výčet základních principů (síla dobývání měst a její vliv, vynalézání, stavění, odvádění rekrutů...) by vyšel na pořádný článek a myslím, že mnozí současní hráči by se nestačili divit, co vše dokázala tato stařičká hra nabídnout - nejedna z jejích vymožeností je i dnes považována za nadstandard. A k tomu všemu tu ještě byla ta dokonalá a neuvěřitelná hratelnost...
Syndicate (1993). I on vyšel před Dunou 2 i před klasickým UFEm. Ale i přes to byl oběma těmto hrám velmi podobný. Vynalézání a dobývání světa jako v UFU, stejně jako fakt, že mise plníte pomocí výsadku čtyř vašich vojáků. Vojáků, které můžete vybavit; vojáků, kteří se postupem času trénují a zlepšují. Ovšem narozdíl od UFA byl Syndicate real-time. A stejně jako UFO i Dune 2 byl dokonalý, hratelný, zábavný a... Prostě skvělý. |