Téma: Herní reinkarnace

Každý, kdo se pohybuje ve světě počítačových her, má své oblíbené hry, na které nedá dopustit. V tomto článku si povíme o tom, jak dnes vydavatelé využívají odkazy herních předků, občas i ke všeobecné spokojenosti.
Kapitoly článku

Pokračování nějaké dobré hry je věc poměrně ošemetná. Jistě, výsledek může být vynikající (jako v případě novodobé série s perským princem). Ještě snadněji lze ale pokračování zkazit. Příklad? Opět princ perský, tentokrát ve hře Prince of Persia 3D. Nejde o to, že by to bylo špatné, jde o to, že PoP 3D by nejlépe vystihnul klasik Ivánek slovy: „Ty vole, co to jako mělo bejt?“. Když se hra nedá kvůli kameře hrát, je něco špatně.

Situace při pracích na pokračování dobré hry je jako když vede hokejový tým v play-off 3:1 na zápasy. Nějakým způsobem se dostal do velmi výhodné situace, jenže jakmile začne vymýšlet nesmysly, může i prohrát.

Doom 1 & 2 → Doom 3

Názvy her: Doom 1, Doom 2      
Platformy: všechny možné a nemožné, od PC, PS či Segy Saturn po SNES a GBA
Výrobce: id Software
Roky vydání: 1993,1994 (PC)

Název pokračování: Doom 3                             
Platformy: PC, Xbox
Výrobce: id Software
Rok vydání: 2004

  
Doom * Doom 3

Jméno Doom snad nemusím přibližovat. Jen připomenu, že hratelnost spočívala ve střílení, střílení, střílení, hledání přístupových karet, střílení a střílení zástupů potvor s nálepkou „made in Hell“ a technické zpracování bylo ve své době naprostou špičkou.

Doom 3 je jiný. Ne o moc, ale je. Zajímavé je, že D3 měl být původně hlavním činitelem ovlivňujícím celosvětovou spotřebu plen pro dospělé. Prostě místo tzv. „mindless shooteru“ jsme měli mít tu čest s hororem.

D3 nebyl extrémně strašidelný, přesto se člověk místy lekl. D3 nebyl jen o střílení, přesto levé tlačítko myši bylo v permanentní pohotovosti. Na horor tam bylo střelby příliš mnoho, na esenci hratelnosti prvních dvou dílů zase moc málo. Grafika a technologie byly ale opět na vrcholu (byť o dost kratší časový úsek než D1 & 2) možností HW roku 2004. Nechci, aby tyto řádky vyzněly příliš negativně, D3 je dobrá hra, ale v porovnání se staršími díly a záměrem tvůrců působí maličko rozpačitě, jen prostě už není tak přelomový a výjimečný.

Wolfenstein 3D → Return to Castle Wolfenstein

Název hry: Wolfenstein 3D      
Platformy: PC, SNES, Atari Jaguar, Macintosh
Výrobce: id Software
Rok vydání: 1992 (PC)

Název pokračování: Return to Castle Wolfenstein                             
Platformy: PC
Výrobce: Gray Matter Interactive Studios
Rok vydání: 2001

  
Wolfenstein 3D * Return to Castle Wolfenstein

Další pokračování klasiky od id Software. Wolfenstein 3D byl průlomovou 1st person střílečkou, i když design levelů byl tvořen jen pravoúhlými chodbami. Doom pak „jen“ pořádně rozvinul koncept 3D FPS. Wolf 3D také „proslul“ třeba zákazem prodeje v Německu kvůli zobrozavaným svastikám.

Pokračování Return to Castle Wolfenstein přineslo trochu jiný zážitek, jelikož se příběh točil kolem rovnice Němci ve 40. letech + okultismus = problém. Hráč tak mohl prožít strašidelné chvíle v katakombách plných zombií nebo adrenalinové souboje s mírně fantazijními bossy. Stejně jako v případě D3 jde o důstojné a kvalitní pokračování, nikoliv však o hru století.

Quake, Quake 2 → Quake 4

Název hry: Quake, Quake 2    
Platformy: PC, PSX, N64
Výrobce: id Software
Rok vydání: 1996, 1997

Název pokračování: Quake 4    
Platformy: PC, Xbox 360
Výrobce: id Software & Raven Software
Rok vydání: 2005

  
Quake 2 * Quake 4

Do třetice pokračování hry od id Software. Quake 4 navazuje příběhem na konec Quake 2, kdy je potřeba zasadit Stroggům finální úder. A jak je známo, poslední krok bývá leckdy nejobtížnější. Hratelnost zůstala podobná jako ve druhém dílu - žádný mix žánrů, ale čistokrevná FPS akce ve skvělém grafickém zpracování (Q4 jede na enginu D3). Někdo brblal, že hra je moc podobná Doomu 3, jiný zase říkal, že hratelnost je zastaralá. Já osobně si myslím, čtvrtý díl nedělá sérii ostudu, spíš naopak. Je to prostě Quake se svojí atmosférickou a vytříbenou hratelností v singleplayeru a vynikající hrou více hráčů. Multiplayer z Q3:A byl de facto jen předělán do nové grafiky. 

Deus Ex → Deus Ex 2: Invisible War

Název hry: Deus Ex      
Platformy: PC, PS2
Výrobce: Ion Storm
Rok vydání: 2000

Název pokračování: Deus Ex 2: Invisible War                             
Platformy: PC, Xbox
Výrobce: Ion Storm
Rok vydání: 2003

  
Deus Ex * Deus Ex 2: Invisible War

První Deus Ex byl výjimečný především kvůli možnostem, jak hru hrát. Chcete se tiše plížit, nemilosrdně zabíjet nebo si hackovaním přístrojů usnadnit cestu? Je to na vás. Zkrátka výborné RPG viděné z pohledu první osoby.

Druhý díl však provázely rozporuplné reakce fanoušků. Herní mechanismy byly dost zjednodušeny, aby byla hra přístupná i svátečním hráčům a nekvalitní optimalizace související se současným vývojem hry pro Xbox i PC vedla k nepříliš dobré grafice. Holt ne vždy se vše povede na 100%.

RollerCoaster Tycoon → RollerCoaster Tycoon 3

Název hry: RollerCoaster Tycoon     
Platformy: PC
Výrobce: Chris Sawyer
Rok vydání: 1999

Název pokračování: RollerCoaster Tycoon 3     
Platformy: PC
Výrobce: Frontier Developments
Rok vydání: 2004

  
RollerCoaster Tycoon * RollerCoaster Tycoon 3

Originální 2D budovatelská strategie RollerCoaster Tycoon patřila svého času mezi nejúspěšnější a také nejprodávanější hry. Ono když hraní spočívá ve starání se o zábavní park spolu se všemi těmi horskými dráhami, kolotoči a co já vím čím vším ještě, plus solidní provedení, tak je úspěch zaručen.

Druhý díl si dovolím ignorovat, kdejaký neznalý člověk by si ho spletl s datadiskem a zaměřím se tedy až na plnohodnotné pokračování. Hlavní novinkou je trojrozměrné grafické zpracování, které je nejen hezké, ale naštěstí i použitelné. Ruku v ruce s 3D grafikou nám vývojáři přichystali i tzv. „coaster cam“, což je možnost vyzkoušet si libovolnou atrakci z pohledu návštěvníka. RCT3 se povedl, důkazem jsou nejen nadprůměrná hodnocení kritiky, ale i prodejní úspěchy.

Alone in the Dark → Alone in the Dark: The New Nightmare

Název hry: Alone in the Dark 1, 2, 3     
Platforma: PC
Výrobce: Atari Europe
Rok vydání: 1992, 1994, 1995

Název pokračování: Alone in The Dark: The New Nightamare     
Platformy: PC, PS2, PSX, Dreamcast, GameBoy Color
Výrobce: Pocket Studios
Rok vydání: 2001

  
AitD * AitD: The New Nightmare * AitD: next-gen

Do příchodu sérií Resident Evil a Silent Hill na PC byl na této platformě v žánru survival hororů dominantní postavou detektiv Carnaby z her Alone in the Dark.

Čtvrtý díl The New Nightmare měl velkou smůlu, že v sotva o půl roku později vyšel geniální a zřejmě dosud nepřekonaný horor Silent Hill 2. AitD byl dobrou hrou, na PC patřil mezi nejlepší survival horory viděné ze třetí osoby. Na Japonce ale nikdo nemá. Možná to zní trochu úchylně, ale šikmoocí géniové dokážou dovést šílenství a zvrácenost do netušených výšin, kde vše působí fantasticky expresivně.

Mimochodem, v současnoti se připravuje další pokračování série, a to jak pro PC, tak i pro PS3 a Xbox 360.

Broken Sword, Broken Sword 2 → Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Název hry: Broken Sword, Broking Sword 2: The Smoking Mirror     
Platforma: PC, PS
Výrobce: Revolution Software
Rok vydání: 1995, 1997

Název pokračování: Broking Sword 3: The Sleeping Dragon     
Platformy: PC, PS2, Xbox
Výrobce: Revolution Software
Rok vydání: 2003

  

Point and click adventury jsou sice dnes na ústupu. Broken Sword 3 však přinesl velkou změnu. Sice ne revoluci, jak hlásali před vydáním vývojáři, ale to je vedlejší. BS3 totiž je 3D adventura viděná z pohledu třetí osoby, a díky tomu do ní přibyly tak jednoduché plošinovkové či stealth pasáže.

I Broken Sword se dočká pokračování - letos na podzim by měl vyjít čtvrtý díl s podtitulem The Angel of Death.

Sid Meier`s Civilization → Sid Meier`s Civilization 4

Název hry: Sid Meier’s Civilization 1-3 
Platforma: PC
Výrobce: Firaxis Games
Rok vydání: 1991, 1996, 2001

Název pokračování: Sid Meier’s Civilization 4     
Platforma: PC
Výrobce: Firaxis Fames
Rok vydání: 2005

  
Civilization 2 * Civilization 3 * Civilization 4

Čtvrtá Civilizace se konceptem a hratelností téměř neliší od třetího dílu. Co se týče změn, tak stojí za pozornost přechod do solidní, avšak skoro až neúměrně náročné, 3D grafiky a zpřístupnění hry ještě širšímu publiku rozšířeným systémem nápovědy. Pak je to jen na vás, zda ovládnete svět silou ekonomickou, či silou jaderné bomby.

Herní hit junior aneb pokračování – shit happens

Jak už to tak v životě bývá, ne vždy se vše vydaří jak má (jenom náš premiér je neomylný, holt když má někdo vyšší poslání...) . Nemyslím, že zkoumat nepovedená pokračování je nutné, myslím však, že je to vhodné. I odstrašující příklad není špatný (např. pohled na člověka závislého na nikotinu je dostatečně odpudivý).

Driver 1, 2 → Driv3r

Název hry: Driver 1, 2
Platformy: PS
Výrobce: Reflections
Rok vydání: 1999, 2000

Název pokračování: Driv3r     
Platformy: PC, PS2, Xbox
Výrobce: Reflections
Rok vydání: 2004

  
Driver * Driver 2 * Driv3r 

První dva díly série Driver byly plné skvělých automobilových honiček s policií probíhajících v  reálně vymodelovaných světových metropolích.

Třetí díl sice vypadal na screenshotem velice nadějně a hezky, jenže už mírně přihlouplý název naznačoval, že cosi bude špatně. V době, kdy světu gangsterských akcí vládlo GTA spolu s Mafií bylo prostě nutné mít nadprůměrnou grafiku, vypilovaný herní systém, kvalitní automobilové a kvalitní soubojové části. Žel Driv3r neměl ani jedno. Textury nekvalitní a ošklivé, vyzvracené. Nervy ničící hrací systém, logiku postrádající rozmístění autosavů, auta a motorky neovladatelné, za střílecí pasáže by se styděla i nadprůměrná freewarovka. Mohl bych pokračovat, ale proč si kazit náladu.

série Leisure Suit Larry → Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude

Název hry: Leisure Suit Larry 1-7
Platformy: PC
Výrobce: Sierra On-Line
Rok vydání: 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1993, 1996

Název pokračování: Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude     
Platforma: PC, PS2, Xbox
Výrobce: High Voltage Software
Rok vydání: 2004

  

Adventury s vychytralým sukničkářem Larrym byly velice oblíbené především díky svému dospělému humoru a celkově kvůli svému svéráznému stylu.

Poslední pokračování je ale paskvil. Možná je to způsobeno tím, že se na vývoji nepodílel Al Lowe, tvůrce původních, skvělých dílů. Každopádně příběh o Larryho nadrženém synovci, který si chce prostě užít na kolejích není ani hezký na pohled, ani zábavný (humor autoři někde zapomněli), ani hratelný.

Herní hit junior aneb pokračování – kéž by přišel

Co bych rád? Třetí díl příběhů pana Maxe Payna. Max Payne 2 je prostě úžasná akční hra, kterou jsem dohrál třikrát. Grafika, příběh, atmosféra, hudba – vše na jedničku. Dojem z přestřelek hravě převyšoval akční filmy a příběh newoyrského policisty na pokraji šílenství, který na cestě za pomstou nemá co ztratit, zaujal netradičním vyprávěním jednotlivých událostí co se týče jejich umístění na časové ose (na začátku vidíme konec, na konci začátek) a prezentací dějových animací pomocí comicsu.

Určitě jsem na nějaké významné remaky / reedice / pokračování zapomněl, i tak si ale myslím, že výlet do světa oživlých mrtvol starších her byl dostatečně intenzivní.

Jaké jsou vaše nejoblíbenější remaky? A nejhorší? Jaká hra si zaslouží pokračování? A co Jan Tleskač? Kdy Zemi navštíví Marťani, aby vládli společně s Jiřím Paroubkem?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,