PC | Téma

Téma: Nejlepší hry roku 2009 – vavřínové věnce

Chcete vědět, jaké tituly hrály letos prim na PC a zda jste náhodou nějakou pecku neminuli? Pojďte se podívat do našeho redakčního TOP 09.

Těsně před novým rokem každý bilancuje, jaký byl minulý rok, co se mu povedlo a co naopak ne. Nejinak je tomu i v herním byznysu a proto jsme si na Doupěti připravili i krátké shrnutí tohoto roku. Nebojte se však vlka nic – žádné největší nepodarky roku 2009 nevypisujeme, v tomto výběru se setkáte s tím nejlepším, co mohl letošní ročník nabídnout. A že to byly tituly, které by neměly uniknout žádnému hráči.

Nejlepší hry roku 2009 pro konzole a handheldy

Adventury

Tolikrát pohřbený žánr se i v uplynulém roce několikrát vyhrabal z rakve, aby všem nevěřícím ukázal, že zdaleka nemusí jen natahovat zombifikovanou ruku, ale také může pod krkem chytnout i ty největší skeptiky. Pravdou ale je, že moc AAA studií se mu nevěnovalo, stal se tedy spíše doménou nezávislé scény, což znamená jediné – je svůj, je originální a na přední příčky neútočí technickým zpracováním, ale myšlenkou.

The Path

Netradiční příběh Červené Karkulky znovu ožívá pod taktovkou Tale of Tales, aby vyprávěl o šesti malých dívenkách v rudých šatičkách, které se vypravily za babičkou a nebály se vlka nic. Při jejich putování není hráč svázán žádnými pevně stanovenými obrazovkami, ani se nešťourá v pečlivě napsaném příběhu – spíše sleduje reakce všech děvčátek, aby lépe prozkoumal jejich nitro a sžil se s nimi. Ostatně, jak píše Michal Bayerl v recenzi:

[Michal Bayerl]: Celá hra je vlastně jednou velkou hádankou, jedním nekonečným pískovištěm pro vaše vlastní představy. Zapomněl jsem vám říct totiž zásadní věc. Přestože je The Path nelineárním zážitkem, má jeden cíl společný pro všechny postavy. Musíte narazit na vlka a kontaktovat ho. Když na vlka narazíte, přehraje se animace, která vám ukáže další indicie zcela nezávisle na tom, kolik už jste předmětů sebrali. Po té se objevíte omráčeni na cestě, prší a před vámi je babiččin dům. Právě až návštěvou babiččina domu se dostanete do poslední fáze hry. (Více o hře)

Machinarium

Mechanicky kouzelné, česky nezávislé, celosvětově uznávané. Je snad třeba k příběhu roztomilého robota dodávat více? Dobře, nečtete jednoduchý seznam, ale chcete se o hře dozvědět více, proto prozradím, že se jedná o skvěle stylizovanou adventuru, jež nabídne až neuvěřitelnou porci interaktivních puzzlů, které nikdy nesklouznou k nelogičnosti, a děj, jenž občas donutí k zamyšlení.

machinarium_art1.jpg

[Jakub Kovář]: Už dlouho jsem neviděl hru, která by byla tak extrémně dobře udělaná, originální, stylová a přesto bych na ni nenašel jedinou logickou chybku, jež by narušovala jinak bezchybný celek. Zdá se, že tentokrát jsem ji našel. Machinarium by byla chyba minout ať už jste velcí nebo malí, tlustí nebo hubení. Je důležité jen nespěchat a řádně si tu krásu užívat. Už dlouho jsem totiž nehrál hru, u níž bych zapomněl na to, že jsem spal jen čtyři hodiny, že absolutně nestíhám a že bych místo hraní měl třeba psát recenzi. (Více o hře)

Tales of Monkey Island

Už podruhé ožívá jedna z největších adventurních legend LucasArts prostřednictvím studia Telltale Games. Opět se tak stalo v podobě postupně vydávaných epizod a stejně jako případě seriózního Sama a šíleného Maxe má návrat „Mocného piráta Guybrushe Threepwoda (TM) zatracené grády! Každá z pěti epizod Tales of the Monkey Island je nabita vtipem ostrým jak Guybrushova pirátská šavle a dokáže do sebe vtáhnout kouzlem, za kterým musí byt bezesporu tajemná Voodoo Lady. Převod do 3D sice sebou přinesl (opět) trochu prkenné ovládání, ale to je jen malá trhlinka na jinak grandiózně plápolající vlajce s lebkou a zkříženými hnáty. Har! Har! Har!

tales-of-monkey-island_01.jpg

Logické

Logické hry jsou opět doménou nezávislé scény, přesto by byla chyba je minout – krom chytlavého konceptu, jenž dovede zabavit hodiny a hodiny, totiž nabízejí i zajímavou exkurzi do sadu plného originálních nápadů. Když už nic jiného, dovedou aspoň řádně potrápit šedou kůru mozkovou a dají zapomenout na strasti všedního dne. A to se počítá, přátelé.

Plants vs. Zombies

I přes nesouhlas některých hardcore hráčů musím na první místo v této kategorii dát hru plnou ploužících se mrtvol a roztomilých zelených květinek. Nejenže se totiž jedná o perfektní oddechovku, ale rovněž jde i o hru s extrémně jednoduchým a chytlavým konceptem stavějící na osobité úpravě žánru tower defense. Nedá se nic dělat, pokud bych měl za sebe udělit cenu Hra roku 2009, dostala by ji právě tato nenápadná hra. U žádné jiné jsem totiž nestrávil přes 70 hodin čistého času.

 

plantsvszombies_03.jpg plantsvszombies_05.jpg

[Jakub Kovář]:Veškerá herní aktivita probíhá v poměrně svižném duchu, a tak se ani ne za deset hodin dočkáte konce příběhového módu hry. Kdo by již nyní chtěl převracet deset Euro, za které se dá hra pořídit, měl by ještě pěknou chvíli počkat. Nebudu totiž přehánět, když prohlásím, že dohráním hry hra samotná nekončí, ale spíše začíná. Vedle těžších příběhových misí se vám totiž po dohrání odemyká pestrá škála miniher a tzv. puzzle her, které tvoří to nejlepší, co hra nabízí. (Více o hře)

 

Braid

V prvé řadě je nutno zmínit, že Braid je nesmírně netradiční hra, a proto k ní musíte také jinak přistupovat. V dnešní době se leckomu může zdát, že plošinovky řekly své poslední slovo už hodně dávno a jsou doménou jen freewarové scény, ale nechte se vyvést z omylu. Pokud se k tvorbě přihne kvalitní vývojářský tým, výsledek může být ohromující. To je ostatně i případ Braid, hry, jež před vás klade logické puzzly, které snadno uvaří i poslední milimetry šedé kůry mozkové.

[Kristýna Nováková]:Na druhou stranu se vám nikdy nestane, že byste se na obtížnost dané úrovně naštvali natolik, abyste na hru zanevřeli. Po celou dobu vás to totiž táhne dál, hlava nehlava. Jak asi bude vypadat další level? Jaké zajímavé úkoly tam budu řešit? Co nového přinese další místnost? Do jakého prostředí se podívám? A jak to vlastně všechno dopadne, podaří se Timymu získat znovu svou princeznu? Z takové motivace pro hráče by si mohla vzít příklad celá řádka vývojařských studií. (Více o hře)

Trine

Bojovník, zlodějka a mág, nespočet úrovní a jedno království k záchraně. Nezní to jako ideální kulisa k akčnímu RPG? Problémem je, že tentokrát se nebude jednat o hack’n’slash hříčku, jejíž hraní bude připomínat nepovedenou masturbaci (zkrátka vám upadne prst, ale orgasmus žádný), ale o zajímavě podanou plošinovku plnou hádanek, jež kladou důraz na prolínaní schopností tří výše zmíněných postav. Mimo mocné přírody ohnuté vůlí designéra se vám však do cesty postaví i spousta koster a tak se musím zeptat na jediné – jste připraveni obětovat svůj zdravý rozum?

[Josef Šustek]: Design jednotlivých levelů je řešen převážně formou prostorových hádanek, ovšem to neznamená, že konfrontace s nepřáteli má menší podíl, spíše naopak. Tvůrci využili fyzikálního enginu PhysX (dříve známý jako Ageia), který dopomáhá vytvořit dojem, že problému opravdu přicházíte na kloub sami a nevyužíváte jen předskriptovaných aktivit nachystaných v kódu hry. Díky tomu má jeden problém mnoho řešení, a tím se samozřejmě zvedá i znovuhratelnost. Sám jsem jeden problém řešil několikrát jen proto, abych zjistil, zda je můj další nápad také použitelný. (Více o hře)
 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,