Téma: Pravda o StarForce

Potírá pirátství. Je nejdokonalejší ochranou současnosti. Ohrožuje bezpečnost operačního systému. Je schopna zničit hardware. Legendární protipirátská ochrana byla nařčena ze všech myslitelných digitálních zločinů. Zabíjíme perspektivní prostředek v boji proti pirátství nebo naopak StarForce zabíjí naše počítače?
Téma: Pravda o StarForce
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. První, druhá a třetí kauza StarForce
  3. Čtvrtá, pátá a šestá kauza StarForce
  4. Od dešifrování run ke StarForce

Slabina StarForce

StarForce se dlouhou dobu honosila tvrzením, že ji nelze obelhat programy emulujícími virtuální mechaniky jako například Daemon Tools nebo Alcohol 120%. Program je nekompromisně ignoruje a nedovolí uživateli, aby hrál hru z obrazu CD nebo DVD uloženého na pevném disku. Kutilové nicméně nalezli výraznou skulinu. StarForce totiž blokuje mechaniky připojené přes rozhraní SCSI a primárně využívá interface IDE. Pokud však v systému není nainstalováno žádné IDE zařízení, použije se nejbližší dostupné SCSI. A jelikož většina emulačních programů využívá právě služeb SCSI, StarForce je akceptuje a za použití dodatečných cracků a subprogramů lze hrát i z uloženého obrazu. Stačí tak vytáhnout kabel ze všech IDE mechanik a jedna z primárních předostí StarForce je tatam. Ačkoliv je toto řešení velmi nepohodlné a může ústit i v poškození počítače, pokud netrpělivý pirát odpojí mechaniku za běhu, bylo jistou dobu úspěšně používané.

Kauza #4: StarForce obětním beránkem

Otázka: „Hra mi nejde spustit, nevíte co s tím?“ Odpověď: „StarForce!“ Podobnými výkřiky se plnila diskusní fóra, až zaměstnanec společnosti Ubisoft a producent pátého dílu ságy Heroes of Might and Magic v jedné osobě zareagoval a podrobil kauzu StarForce zajímavé statistické analýze. Pod přezdívkou MuaDib_FC zveřejnil na oficiálních fórech HoMaM zajímavé informace obhajující použití ochrany ve hře, byť Ubisoft nakonec od integrace StarForce do titulu upustil.

Studie zahrnula na 500.000 prodaných her Ubisoftu, mezi kterými figurovala jména jako Splinter Cell: Chaos Theory nebo Silent Hunter 3, všechny využívající StarForce. Počet problémů nahlášených uživateli oficiální technické podpoře činil pouhého 0,3 procenta z celkové masy prodaných titulů. 0,2 procenta navíc spadala do škatulky problémového Splinter Cell 3. Ještě pozoruhodnější než nízké číslo stížností je rozbor technických problémů. Ze 60 % mohl za chybu nefunkční CD klíč, který byl promptně vyměněn za nový. V několika případech se jednalo dokonce o neschopnost hráčů opsat kód správně z manuálu. U 20 % stěžovatelů bylo zjištěno, že se pokoušeli spustit Splinter Cell 3 z ISO obrazů uložených na harddisku a ochrana jim to nedovolila. Inu, od toho tu ochrany jsou, že?

StarForce v kostce

Obvinění

  • I originální média se hrou se někdy tváří jako pirátská
  • Restartování systému při podezřeni z pirátské činnosti (kopírování CD apod.)
  • Instalování skrytých ovladačů s přístupem do systému na úrovni ring-0 a jeho přenášení této pravomoci na programy úrovně ring-3
  • Ovladače se neodinstalují s odstraněním chráněné hry
  • Latentní hrozba průniku virů do počítače opatřeného StarForce
  • Přepínání mechanik z DMA do PIO módu a riziko jejich zničení
  • Zablokování přístupu k CD /DVD mechanikám (softwarově i hardwarově)
  • Zpomalování rychlosti při vypalování
  • Znemožnění nahrávání zvuku ve Windows Media Playeru
  • Arogantní přístup StarForce Technologies

Obhajoba

  • Nejzávažnější problémy se týkají pouze zlomku procenta uživatelů
  • StarForce lze odstranit manuálně nebo pomocí speciální utility
  • Jedná se o první systém ochrany, se kterou mají piráti skutečné problémy
  • Vydání cracku na chráněný titul se pohybuje v řádu týdnů až měsíců od vydání (dnes již mnohem rychleji - poděkování za upozornění letí pozornému jaydeemu)
  • Za použití firewallu a antivirového programu (což by dnes mělo představovat standardní úroveň zabezpečení) nehrozí riziko virového napadení počítače
Vážnějším aspektem jsou nicméně problémy nestability operačního systému po nainstalování StarForce, na což poukazovalo 10 procent respondentů, tj. přibližně jeden hráč z deseti tisíc. Podle MuaDiba technická podpora Ubisoftu a týmu stojícího za StarForce dokázala vyřešit dvě třetiny hlášených případů (rozuměj pomohlo odinstalování StarForce), což znamená, že skutečné trable s ochranou mělo asi jen 33 hráčů z 500.000 – zbytek musel hledat závadu jinde. Jistě, žádné číslo není dost malé, když se StarForce rozhodne stávkovat zrovna na vašem počítači, nicméně je nutné si uvědomit, že pod Windows existují stovky jiných programů, jejichž chybovost se pohybuje v mnohem vyšších řádech. Tuto MuaDibovu argumentaci lze podpořit také faktem, že zatímco StarForce znemožňuje hraní daného titulu pouze mizivému procentu kupců, jsou zde hry, které díky bugům nemůže do vydání opravných patchů dohrát téměř nikdo. Například takový Boiling Point byl nehratelný díky krvavým hardwarovým požadavkům, zatímco skvělé upíří RPG Vampire: The Masquerade – Bloodlines nebylo na mnoha počítačích dokončitelné díky pádu hry v pokročilé fázi děje.

Kauza #5: Chceme důkazy!

V současné době není k dispozici žádná oficiální zpráva podložená výzkumem, v kolika případech vedla StarForce k ohroření počítače, kdy došlo k využití jejich slabin a nakolik je ohrožení systému skrytými ovladači vážné. Jednu dobu internetem kolovala zpráva o testech společnosti Futuremark vyvíjející známý benchmarkový program 3D Mark, která prokazovala negativní vlivy ochrany. Ovšem po napadení tvrzení autory StarForce vydal Futuremark oficiální prohlášení, že se veškeré informace zakládaly pouze na nepodložených reakcích uživatelů v diskusních fórech firmy. Měla s tím co do činění politika mezi oběma firmami nebo skutečně šlo o fámy a dohady?

Proč dosud kterákoliv z větších firem neprovedla profesionální pátrání, které by objasnilo fenomén StarForce? Jsou herní vývojáři spokojeni se současným stavem, při němž úroveň pirátství klesá, a ignorují menšinu hráčů postiženou agresivitou ochranného systému? Tisícihlavá hydra odporu z řad uživatelů byla společnostmi donedávna zcela ignorována, což vede k otázce: Kdo je vlastně pro herní průmysl hráč? Hráč je dobrou dojnou krávou, ale jinak zcela nedůvěryhodným subjektem. Až s velkým odstupem začínají molochové jako Ubisoft naslouchat stížnostem svého odbytiště, hráčů, a StarForce ze svých titulů konečně vyřazují. Proč však samotná StarForce Technologies již dávno nezveřejnila důkaz, že je jejich produkt neškodný? Místo toho se soustřeďuje na primitivní a útočné dementace veškerých obvinění nebo v případě ring-0 ovladačů na alibistické vydávání seznamů, jaké ostatní programy ring-0 přístup používají.

Jak vypátrat a odstranit StarForce?

Není-li si kdokoliv ze čtenářů stoprocentně jistý, zda v minulosti nenainstaloval na svůj počítač hru, po níž mu v systému zůstal zakuklený ovladač StarForce, existuje jednoduchý postup, jak se ujistit. Nejprve klikněte pravým tlačítkem na ikonu Tento počítač na ploše, vyberte Vlastnosti, záložku Hardware a tlačítko Správce zařízení. Zde již stačí v menu Zobrazit aktivovat přepínač Zobrazit skrytá zařízení a rozbalit roletovou nabídku Ovladače nepodporující technologii Plug and Play. Pokud se v rozsáhlém seznamu objeví cokoliv s názvem StarForce ve jméně, je počítač útulným doupětem tohoto programu.

Pokud je StarForce skutečně přítomna, nabízí se několik možností. Buď systém pracuje správně a není třeba dělat nic, nebo se objevují problémy popisované jinými nespokojenými uživateli ochrany a stojí ji za to odinstalovat, byť na úkor následného znemožnění spouštění her využívajících StarForce. Častým případem jsou bohužel paranoidní ladiči systému, kteří systematicky mažou vše, co by teoreticky mohlo zpomalit výkon.

Cesty k odstranění StarForce jsou dvě – stáhnout si automatický deinstalační balíček (www.boycottstarforce.net/files/sfdrvrem.zip) nebo se pustit do demontáže na vlastní nebezpečí po frajersku ručně. Ze systémové složky (obvykle C:\Windows) vymažte soubory s cestou \system32\drivers\sfsync03.sys, \system32\drivers\sfhlp02.sys a \system32\drivers\sfdrv01.sys. Dále spusťte editor registru (Start → Spustit → napsat „regedit“) a smažte záznamy HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\sfsync03, HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\sfhlp02 a HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\sfdrv01. Po tomto zákroku a restartu počítače si systém na StarForce nevzpomene ani při regresní hypnóze, ovšem skutečně nebude schopen spustit jakoukoliv hru opatřenou touto ochranou.

Kauza #6: S velkohubostí hubou na dlažbu

Vysvětlení, testy, satisfakce postižených uživatelů a veřejná omluva – takový postup běžně rozežene vlnu odporu lépe než čelní sklo jedoucího autobusu hejno komárů. Autoři StarForce se však omlouvat nehodlají a svým odtažitým přístupem si zasazují smrtelnou ránu. Místo logické argumentace hájí několik nesporných předností své ochrany (jako například nemožnost tvorby duplikátů médií) zuby nehty, rezolutně odmítají nést zodpovědnost za problémy způsobené systémem a kritiky odsuzují za jejích opovážlivost. Proslulá se stala reakce Denise Židkova ze StarForce Technologies na článek Aarona McKenny vydaný uznávaným serverem Tom’s Hardware. McKenna ve své stati pojednával o problematice protipirátských ochran a jen tak mimochodem se otřel o nesnáze způsobované StarForce. Židkov obratem reagoval článkem „Tell me who your friends are…,“ v němž McKennu i všechny, kteří hovoří proti jejich ochranném systému, nepřímo označil za piráty a ničitele herního průmyslu. StarForce Technologies dále brilantně popřela nařčení o hardwarově-softwarových zásazích do systémů počítačů se slovy, že ochranný systém žádné takové problémy nevyvolává a i kdyby ano, oni jsou chránění licenčním ustanovením EULA, takže veškerou zodpovědnost za případnou škodu na sebe přebírá distributor chráněné hry.

Dobojovala StarForce Technologies svou poslední bitvu? Velcí vydavatelé jako Ubisoft nebo JoWooD již od jejich systému ochrany upouštějí a sahají po konkurenci. Není divu, nikdo nechce platit za program, který pošpiní jméno titulu, i když z větší míry neopodstatněně. Byl bojkot StarForce nutný? Nebo těch několik opravdu zdokumentovaných případů napadení systému, hardwaru a problémy se spouštěním originálních her pouze spustily řetězovou lavinu nevole, na níž se přiživily stovky diskusí, slovních přestřelek i článku, jakým je také tento, a zabránily perspektivní firmě v efektivním mýcení pirátství? Nicméně to se jí možná přesto bude dařit nadále! Ruská společnost zahazuje pošpiněné jméno StarForce a v současné době drží v rukou zcela nový systém protipirátského řešení. FrontLine 4.0, jak se ochrana jmenuje, úspěšně prošla certifikačním programem Microsoftu a obdržela známku „Designed for Windows,“ takže by již konečně měla být vůči koncovému uživateli plně bezpečná a znovu  zasadit moderním pirátům smrtelnou ránu.

Článek byl převzat z říjnového čísla papírového časopisu Doupě.