Téma: Pravda o StarForce

Potírá pirátství. Je nejdokonalejší ochranou současnosti. Ohrožuje bezpečnost operačního systému. Je schopna zničit hardware. Legendární protipirátská ochrana byla nařčena ze všech myslitelných digitálních zločinů. Zabíjíme perspektivní prostředek v boji proti pirátství nebo naopak StarForce zabíjí naše počítače?
Téma: Pravda o StarForce
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. První, druhá a třetí kauza StarForce
  3. Čtvrtá, pátá a šestá kauza StarForce
  4. Od dešifrování run ke StarForce

Legendární ochrany počítačových her a jejich kuriozity

První protipirátské ochrany starších her jsou jedním velkým muzeem kuriozit a tvůrčí invence, kdy se autoři her snažili prodat tehdy dosud značně omezenému okruhu hráčů co nejvíce svých originálních produktů. Jelikož zkopírování magnetofonového pásku se hrou bylo mnohdy otázkou pouhého vložení kazety do rekordéru, který měl doma každý, přičemž u disket se situace příliš nezměnila, používaly se primitivní metody identifikace originálů, jež v mnoha ohledech strčí ty dnešní hravě do kapsy.

Neexistuje softwarový ani hardwarový způsob, kterak odlišit pirátskou kopii od původního produktu? Pak donuťte hráče, aby museli mít doma originální balení! Většina prehistorických her v sobě integrovala mezihry, jež vyžadovaly vyhledávání informací v manuálu nebo na krabici titulu. Nejznámější a piráty nejproklínanější věty předhazované náhodně v průběhu hry zněly: „Zadej třinácté slovo na druhém řádku dvacáté strany manuálu.“ Pokud hráč manuál vlastnil, bylo vše v pořádku. Když však byl hlášením uzemněn pirát třeba i v polovině napínavé hry, následovala tryzna, která leckoho donutila jít do obchodu a originál si skutečně koupit, jen aby viděl zbytek příběhu. Tento způsob logicky působil na prodejnost mnohem lépe, než současné ochrany. Ty pirátům nedovolí tituly ani spustit, ovšem kdyby je nechaly přičichnout ke šťavnatému obsahu, hráč-oběť by se mohl zakousnout a v opojení následované krizí vyhřeznuvší ochrany zkratovitě vytáhnout peněženku.

Hledání slov v manuálu nevydrželo dlouho. Jednak stačilo udělat chybu při sazbě a ono třinácté slovo bylo tatam, ale důležitějším důvodem byl nástup sofistikovanějších metod, které se staly přímo součástí hratelnosti. Zejména v případech adventur a RPG typu Kings Quest musel hráč používat informace ukryté v manuálu k řešení hádanek. Tištěné brožury dále ukrývaly magické formule a recepty na kouzla nutná k dokončení hry nebo v případě stealth akce z roku 1990 Metal Gear 2 rádiovou frekvenci, bez jejíž znalosti se hráč nemohl spojit s klíčovou postavou příběhu.

K zajímavostem patří rovněž protipirátská ochrana titulů z legendární série Ultima – místo latinky se zde používaly britannijské runy, jež bylo možné dešifrovat pouze za pomocí tabulky z manuálu. Do jiného soudku spadá protekce adventury The Secret of Monkey Island. Ta sice neměla co do činění přímo s hratelností, ale vkusně svým protipirátstvím doplňovala… ehm, pirátskou atmosféru. Jednou za čas na hráče vyskočila podobizna piráta složená ze dvou polovin tváří a hráč se musel za pomocí důmyslné mezihry spolu s manuálem dopídit data, kdy byl desperát ve virtuálním světě hry pověšen na oprátku.

Papírové ochrany, ačkoliv byly úspěšné a efektivní, postupem času vymizely díky minimalizaci obsáhlých manuálů a zejména také proto, že vystavit naskenovaný sešitek na internet by dnes nebyl problém. Existuje nicméně několik mnohem nápaditějších systémů, které však kvůli své technické náročnosti zaznamenaly životnost toliko několika měsíců. K těm nejrevolučnějším patří Lenslook, malá krabička s vroubkovanou čočkou, kterou bylo možné složit a pohodlně vložit do obalu s magnetofonovou kazetou. Princip je jednoduchý – na obrazovce se občas objeví zdánlivě nesourodá směsice bodů, ale stačí jen přiložit Lenslook ke sklu monitoru a čočka ve spolupráci s lomem světla přeskládá body tak, že se zobrazil čitelný kód, jenž stačí zadat do příkazové řádky. Nezničitelná ochrana? Tehdy ano, dnes již jsou dostupné subprogramy, které dokáží kód ze starých her jako Elite vyextrahovat softwarově. Lenslook však poměrně rychle zanikla díky složité a zdlouhavé kalibraci, která se musela provádět na každém monitoru – kód se totiž musel díky pevně daným rozměrům čočky zobrazovat vždy ve stejné velikosti, nezávisle na úhlopříčce obrazovky. Fakt, že kalibrace mnohdy nefungovala, vedl k rychlému zániku této pozoruhodné ochrany. Byla dokonce odstraněna i z pozdějších verzí Elite.

Populární hry využívající StarForce

Uvedeny jsou pouze významné tituly, jejichž evropská verze obsahuje StarForce. Kompletní seznam lze naleznout na adrese www.boycottstarforce.net.

7 Sins
Air Conflicts
Bet on Soldier
Blazing Angels: Squadrons of WWII
Blitzkrieg 2
Blitzkrieg: Rolling Thunder
Brothers in Arms: Earned in Blood
Call of Juarez
City Life
Codename Panzers: Phase One a Two
Colin McRae Rally 2005
Cossacks II: Napoleonic Wars
Creature Conflict
Desert Rats vs Afrika Korps
Dreamfall: The Longest Journey
Etherlords II
Flatout 2
Freedom Force vs The Third Reich
Gangland
GTR: FIA GT Racing Game
King Kong
Knights of the Temple 2
Korea: Forgotten Conflict
Night Watch
Prince of Persia: The Two Thrones
Rise and Fall : Civilizations At War
Runaway: A Road Adventure
Scrapland
Second Sight
Shade: Wrath of Angels
Singles 2: Triple Trouble
Sniper Elite
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Star Wolves
Still Life
Sudeki
The Moment of Silence
The Suffering
The Suffering: Ties That Bind
The Westerner
TOCA Race Driver 2 a 3
Tom Clancy’s Rainbow Six : Lockdown
TrackMania
Ubersoldier
UFO: Aftershock
Vivisector
Worms 4: Mayhem
X3: Reunion
Xpand Rally

Zdroje: www.wikipedia.com, www.starforce.com, www.tomshardware.com, http://forums.ubi.com, www.boycottstarforce.net, www.glop.org/starforce

Článek byl převzat z říjnového čísla papírového časopisu Doupě.