Téma: Revoluční hry 2. díl – konzole a pop ikony

V druhém díle našeho seriálu se podíváme na videoherní konzole a hlavně na pana Puck-Mana.
Kapitoly článku

První exkurzi do videoherní historie s cestovní kanceláří Doupě.cz máte již úspěšně za sebou a tak nezbývá, než nabrat kurz do méně vzdálené minulosti a nechat náš modro-oranžový mikrobus cválat napříč platformami i žánry. Jako první je ale nutné udělat si malou zajížďku do časů probíraných v prvním díle, protože jsem se šikovně vyhnul první generaci videoherních konzolí, jíž jsem chtěl rozebrat až později. Vyhnout se jí úplně by totiž byl neodpustitelný hřích, za který bych se smažil minimálně v sedmém kruhu křemíkového pekla.

Revoluční hry 1.díl - když se psaly dějiny

Revoluční hry 2.díl - konzole a pop-ikony

Revoluční hry 3.díl - přerostlé opice a kníratí instalatéři

Revoluční hry 4.díl - prokleté domy a neklidní duchové

Revoluční hry 5 díl - poletování vesmírem

 revolucnihry_01.png revolucnihry_02.jpg

Počátek cesty, na jejímž konci nyní stojí svatá trojice X360, PS3 a Wii, se datuje do roku 1972 a praotec všech moderních přístrojů nese název Magnavox Oddysey. Oproti dnešním přístrojům to však není žádné terno co se výkonu ani počtu her týče.

Dokážete si představit, že místo PS3 exclusive by byla hra třeba LG exclusive?

Vyměnitelné cartridge byly tehdy ještě hudbou budoucnosti, a tak se museli hráči spokojit s 12 integrovanými hrami, které zahrnovaly takové pecky, jako byl kupříkladu kontroverzní ping-pong. Ptáte se, co na něm bylo kontroverzního? Až přílišná podobnost s populárním Pongem, která dokonce vedla až k soudnímu sporu.

revolucnihry_03.jpg revolucnihry_04.jpg

Oddysey však nepotřebovala mediální aféry proto, aby byla úspěšná. Jako první konzole vůbec vzbudila zasloužený zájem mladších hráčů a technofilů, stejně jako jistým způsobem mystifikovala neodbornou veřejnost. V prvopočátcích prodeje si totiž většina zákazníků myslela, že jde konzole připojit jen k televizoru od společnosti Magnavox. Což, jak jistě chápete, poměrně zúžilo okruh potenciálních kupujících. Dokážete si představit, že místo PS3 exclusive by byla hra LG exclusive? :-)

 

Revoluce nebo jen přebírání starých nápadů?

Další zajímavostí pak je, že tvůrce konzole Oddysey, Ralph Baer, (zmíněný již v prvním díle seriálu v souvislostí se světelnou pistolí a hrou Corndog) se nechtěl nechat omezovat pouze na rozšiřování formou více, lépe a výkonněji, nýbrž lehce předběhnul dobu a začal vyvíjet revoluční periferie.

Do tohoto ovladače pak měli milovníci sportu mlátit golfovou holí a zahrát si na Tigera Woodse v teple domova

Mimo střílení ho zajímal i golf a tak vyvinul ovladač, který připomínal golfový míček naražený na standardní joystick – do tohoto ovladače pak měli milovníci sportu mlátit golfovou holí a zahrát si na Tigera Woodse v teple domova.

revolucnihry_05.jpg revolucnihry_06.jpg

revolucnihry_art2.jpgÚspěch typu Wii Sports se však nedostavil a celý projekt byl zavržen při výrobě prvního prototypu. Když nad tím tak přemýšlím, možná je to dobře – už i plastový a relativně lehký Wii Mote dokáže slušně pochroumat fazónu a rozmlátit televizi. Létající golfové hole by sice možná odstartovaly další mánii UFO, ale osobně bych na sedmičku železo umřít nechtěl. Nehledě na perfierie byla ale Oddysey obrovským úspěchem, za pouhé dva roky prodejního cyklu se ji prodalo celosvětově 2 miliony kusů, což znamenalo otevřené dveře pro další verzi.

 

Do úzkých vrátek se však před revizi Oddysey protlačil kousek, jenž jako první přinesl signifikantní vylepšení – umožnil konečně vyměňovat cartridge s hrami a otevřel tak trh pro nezávislé tvůrce. Celý projekt s názvem Channel F se však neuchytil tak, jak by si byl býval zasloužil a stejně jako v moderním herním bussinesu se ukázalo, že marketing znamená rozdíl mezi bohatým výhercem a zbankrotovaným poraženým. Channel F znamenal revoluci, ale z pohledu trhu jen donutil ATARI k urychlení výroby a následného vydání ATARI 2600.

Božské Atárko

ATARI 2600 má v širším pohledu jednu jedinou zásluhu – navzdory tomu, že výměnné cartridge nevynalezlo, tak je aspoň prosadilo mezi širší veřejností a ukázalo, jakým směrem se bude videoherní trh vyvíjet. Z historického hlediska se jedná o vůbec první mainstreamovou konzoli, která žádnou velkou revoluci nepřináší, ale ovlivňuje obrovské množství lidí, o čemž svědčí i počet prodaných kusů – v roce 1982 to bylo už přes 8 milionů prodaných kusů, k dnešnímu dni se pak herních konzolí od ATARI prodalo 24 milionů.

revolucnihry_art1.jpg

Aspoň malou zmínku si zaslouží také historie vzniku jednoho ze současných distribučních gigantů, firmy Activison. Ta vznikla odchodem pouhých čtyř lidí z molocha jménem ATARI, kteří nechtěli už nadále pracovat na vývoji konzole, ale chtěli se zaměřit spíše na tvorbu her. Kdo by tehdy nakoupil větší balík akcií této malé firmičky, byl by dneska v pořádném balíku.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , ,