Téma: Revoluční hry 8. díl – hra na hrdiny

Kreslení mapy na čtverečkovaný papír a pobíhání po pokoji s dřevěným mečem. I tak mohou vypadat vzpomínky.
Seznam kapitol
  1. Série Ultima
  2. Draci a dungeony

Začít u RPG doopravdy na počátku jejich cesty zase až tak úplně nejde, pokud nemám rovnou napsat tísícistránkovou stať. Jejich počátek jsem už jemně nastínil hned v prvním díle tohoto seriálu, kde jsem zmínil geniální Rogue, ale k RPG jako takovým vede cesta delší, než by se mohlo zdát a nejeden poutník na této předlouhé stezce vypustil svou hráčskou duši a přidal se do davu nehráčů, kterým virtuální zábava zase až tolik neříká. Někteří však vytrvali a hrají dodnes – přestože se museli prokousat opravdu nadmíru složitými pravidly a technologickými překážkami, kterých je dnes už naštěstí mnohem méně.

revolucnihry_12.PNG

Nezbývá tedy, než do zaprášených archů pokresleného čtverečkovaného papíru skočit rovnýma nohama a vytáhnout to nejdůležitější, nejpodstatnější a legendární. Abych začal tam, kde jsem přibližně skončil, musím se vrátit daleko předaleko, až do roku 1980 ke hře s podivným jménem Akalabeth, jejímž tvůrcem je dnes již legendární vesmírný turista a designér Richard Garriott.

Akalabeth: World of Doom a Ultimy

Jak jistě mnozí z vás vytušili, jedná se o ideového předchůdce legendární série Ultima a dle toho hra i vypadá. Herní systém je tedy široce inspirovaný pravidly Dungeons&Dragons, úkoly vám zadává nějaký Lord British a vůbec se zdá, jako by jste vkročili do světa J.R.R. Tolkiena.

Celkové náklady (tehdy jen na zabalení hry) se pohybovaly okolo 200 dolarů a za každou prodanou kopii dostal Garriot pět dolarů

Ostatně, není se tak moc čemu divit, když Akalabeth je název jedné z částí Silmarillionu. Hra později dokonce přijala oficiální název Ultima 0 a Richard Garriot ji v roce 1995 oficiálně předělal z Apple II na PC. Nutno říct, že port to byl ohromný, když původní verze vyšla v roce 1980.

revolucnihry_art1.JPGOstatně, posoudit celkovou úroveň podle dnešních standardů, či se pokusit si hru z nostalgie zahrát by bylo něco, jako páchat harakiri – tehdy geniální grafika a výborný nápad s hratelností klasického dungeonu by v dnešní době působil už jako zjevení. Největší perlička se pak týká asi částky, kterou Garriot do hry investoval a jakou na hře vydělal. Celkové náklady (tehdy jen na zabalení hry) se pohybovaly okolo 200 dolarů a za každou prodanou kopii dostal Garriot pět dolarů. Kopií se prodalo asi deset tisíc. Úspěch jak sviňa!

Pak se rozběhlo to, co spousta lidí už zcela jistě zná – jedna z nejdelších herních serií, která kdy spatřila světlo světa. Nejzajímavější jsou však právě prvopočátky o kterých jsem se již zmínil – Garriot třeba prohlásil, že u Akalabethu psal programový kód nejdříve do klasického sešitu, a až pak jej přepisoval do počítače. To, jaký byl Garriot blázen se dá vypozorvat u Ultimy II, kde se rozhodoval o distributorovi podle toho, kdo mu dá dnes tradiční papírovou krabici a plátěnou mapu. Dostatečně šíleným investorem byla Sierra.

Myšlenkový vývoj jednoho snílka

A další pokračování příběhu na sebe nenechává dlouho čekat – jelikož Sierra ke třetímu dílu nenabízí dostatečné podklady, přesunuje se Richard Garriot k Originu, kde zcela od píky tvoří Exodus. S tím, že dobře ví, že pokud by použil starý kód, stvořil by daleko lepší hru. Ale on nechce tvořit skvělou hru – on se hry chce naučit programovat. Až u čtvrtého dílu přiznává, že už byl unavený konceptem „hodných a zlých“ a hru konečně někam posunuje – třeba k osmi ctnostem v Britannii, které sice pořád stojí na ctnostném konceptu, ale jsou o něco méně černobílé.

revolucnihry_01.jpg revolucnihry_02.jpg

Princip toho, že vše jsou různé odstíny šedé se pak naplno projevil až v pátém díle, jenž Richard Garriot označuje dokonce jako příběhově nejpovedenější. Hodní hoši, kteří vás jen využívají jako loutku pro své hry, ti špatní, kteří svými činy nakonec zemi spíše prospějí, než uškodí...

Hodní hoši, kteří vás jen využívají jako loutku pro své hry, ti špatní, kteří svými činy nakonec zemi spíše prospějí, než uškodí

Možností bylo nespočet a i když se příběh zdál poměrně klasickým, na svou dobu představoval celkem velkou revoluci. Za což se hráči uctivě odměnili obrovským počtem koupených originálních kopií.

revolucnihry_03.jpg revolucnihry_04.jpg

V šestém díle se pak objevují i morální dilemata týkající se celých ras a jen na hráči je, jak se před sociální problémy postaví. Téma rozdílu mezi bohatými a chudými je pak nadneseno v díle sedmém a datadiscích, kde hráč dostává možnost nebýt hrdinou, ale tak trochu i nepěkným a zákeřným antihrdinou – budete radši s chudinou za dobře, nebo je prostě a jednoduše postrašíte vězením?

Budete radši s chudinou za dobře, nebo je prostě a jednoduše postrašíte vězením?

V osmém díle byl pak koncept dohnán do krajnosti, kdy jste pro záchranu říše museli vyhánět větší zlo zlem menším. Stejně, jako v životě. Zakončit se pak nedá ničím jiným, než dílem devátým, který je doopravdy tím nejepičtějším, co může série nabídnout. A nic na tom nezměnila ani minule probíraná Ultima Online.

Související články
  1. Revoluční hry 7. díl - cesta MMORPG na vrchol popularity
  2. Téma: Revoluční hry 6. díl – prašť jako uhoď
  3. Téma: Revoluční hry 5. díl – poletování vesmírem
  4. Téma: Revoluční hry 4. díl – prokleté domy a neklidní duchové
  5. Téma: Revoluční hry 3. díl – Přerostlé opice a kníratí instalatéři
  6. Téma: Revoluční hry 2. díl – konzole a pop ikony
  7. Téma: Revoluční hry – když se psaly dějiny

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

2.  1.  2018 |
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A