Téma: Série Metal Gear, legenda stealth akcí – 1. díl

Ještě před recenzí jedné z nejočekávanějších her současnosti máte příležitost vzpomenout na zrod kultu. Co bylo před Metal Gear Solid 4?
Seznam kapitol
  1. Pixelové zrození - MG, MG 2
  2. Solidní legenda - MGS

kojima.jpgHerní trh je vyvíjející se veličina, neustále bobtná a roztahuje se, vždyť už dnes se může téměř měřit s filmovým průmyslem. Za dobu jeho existence vyšlo nepřeberné množství her, které nám buď utkvěly v paměti, nebo vyšuměly jak pořádně protřepaný sifón. Jednou z obecných zásad, jak poznat dobrou hru, je existence celé série z jejího universa. Ovšem není to stoprocentní pravidlo, komerce zasáhla i tyto vody, a tak se často setkáváme s neustálým omíláním toho samého s novou číslovkou.

Rozdíl ale je, když nějaká série existuje například déle než dvacet let, a přesto se každý její nastávající počin řadí mezi nejvyšší patra žebříčku nejočekávanějších počinů. Z nadpisu je zcela jasné, kam tímto mířím, ale i přesto si neodpustím konstatovat, že série Metal Gear firmy Konami je právě takovýmto zlatým fondem herního dění a dodnes má neustále co nabídnout. Solid Snake je jednoduše horké zboží, jehož osudy nás doprovázejí už od roku 1987.

V současnosti se na nás valí čtvrtý díl, a proto vznikl tento článek beroucí si za cíl tyto osudy připomenout a se slzou v oku zavzpomínat, jak to vlastně bylo a jak se to postupně vyvíjelo. Pro ty, co jsou Metal Gearu neznalí – článek může obsahovat spoilery, proto se rozmyslete, jestli chcete pokračovat dále. Pokud se ale na starší počiny pevného hada nechystáte, vzhůru do čtení, určitě se dozvíte spoustu zajímavých věcí. No, a jestli jste v tomto oboru mistři, můžete si alespoň připomenout, jak že to vlastně bylo.

This is Snake…

Jak už jsem prozradil dříve, počátky série se připisují do 80. let. Tehdy se mladý a čerstvý japonský herní návrhář Hideo Kojima pokoušel vymyslet hru, která by nejen oslovila široké publikum něčím nevídaným, ale zároveň zachránila jeho nestabilní kariéru. V této době se po obrazovkách neustále mihaly akční hry typu „čím víc postřílíš, tím lépe“, proto bylo zcela jasné, že tudy cesta nepovede. Zelenou dostala obrácená strategie – „pohybuj se obezřetně a vyhýbej se konfrontacím“ a díky ní v roce 1987 spatřila světlo světa hra Metal Gear. Zrodil se tak stealth žánr; Metal Gear byl první hrou, kde bylo vyhýbání se kontaktu s nepřítelem hlavní prvkem.

 mg_01.gif mg_02.gif
Metal Gear (MSX2)

Příběh se odehrává v roce 1995 v Africe, kdy čerstvě založený a vojensky obrněný stát Outer Heaven oznamuje světu, že vyvíjí zbraň hromadného ničení. Reakce na tuto událost na sebe nenechají příliš čekat. Američané posílají nejlepšího agenta elitní jednotky FOXHOUND, Grey Foxe, aby nebezpečí zhodnotil a popřípadě zažehnal. Kontakt s ním je ale ztracen hned poté, co do vysílačky vyřkne dvě podivná slova – Metal Gear. Šéf jednotky, legendární voják Big Boss, bez meškání vysílá náhradu v podobě nováčka Solid Snakea.

mg_05.gif mg_06.png
verze pro Commodore 64 * Snake's Revenge

Parametry mise jsou stejné, přibývá jen záchrana ztraceného Foxe. Snake jej s pomocí místních stoupenců vzpoury a Big Bosse zachraňuje a zjišťuje, že zbraň hromadného ničení je právě onen Metal Gear, kráčející tank, schopný vypálit nukleární hlavici odkudkoli na Zemi. Snakeova mise se proto zaměřuje ryze na jeho zničení, které je nakonec úspěšné. Ovšem daleko horší pravda vyplave na povrch… Vůdcem Outer Heaven není nikdo jiný, než sám Big Boss. Svede se velká bitva, v níž Snake vyhrává a Big Boss umírá. Mise splněna.

mg_03.gif mg_04.png
porovnani MSX2 a NES verze

Metal Gear vyšel nejprve na japonský počítač MSX2, později byl ale portován na další systémy, přesněji na PC, Commodore 64 a NES. Poslední z jmenovaných platforem se z velké části podílela na proslavení hry po celém světě, jelikož byla tato konzole daleko rozšířenější než původní mašinka. Na druhou stranu, šlo o poměrně drsnou modifikaci původní hry, kdy mezi nejpodstatnější změny patří celkové zjednodušení grafiky, začátek odehrávající se v džungli namísto hlavní pevnosti Outer Heaven a na konci Snake ničil obrovský super-počítač místo Metal Gearu. Hideo Kojima, který se na tomto portu nepodílel, se nechal slyšet, že je s NES verzí nespokojený, proto je MSX verze brána jako ta jediná pravá. Celosvětově šlo o úspěch – prodalo se něco přes milión kopií, což je na tehdejší dobu velmi slušné číslo.

Snake je zpět

Díky úspěchu NES verze vyšel roku 1990 na stejnou platformu další díl s názvem Snake’s Revenge, zaměřený na západní hráče. Vše se ale odehrálo bez účasti Hideo Kojimy, který se později i navzdory dobrým reakcím na hru rozhodl pro MSX2 vytvořit své vlastní pokračování, Metal Gear 2: Solid Snake (opět rok 1990). Došlo k tomu přesněji poté, co se Kojima setkal s jedním členem vývojářského týmu Snake’s Revenge, a ten jen jakožto velký fanoušek původní hry poprosil o pravé pokračování – stalo se.

mg_07.gif mg_08.gif
Metal Gear 2: Solid Snake

NES pokus je proto brán jako jakýsi spin-off, kdežto Kojimova práce představuje plnohodnotné pokračování příběhu. Bohužel, až donedávna hra nikdy nevyšla oficiálně mimo Japonsko a tudíž byl Snake’s Revenge dlouho jediným pravým pokračováním pro zbytek světa. Herní systém Metal Gear 2 se na první pohled od předchůdce příliš nelišil, přibyla spousta nových pohybů (mezi ty nejdůležitější patřilo plazení se a odlákávání nepřátel ťukáním na zeď), veledůležitý radar a hlavně mnohem propracovanější příběh.

mg_09.gif

Píše se rok 1999, studená válka pominula a světové velmoci uskutečňují obrovskou redukci nukleárního arzenálu. Vše vypadá klidně, ovšem objevuje se nový problém – četné krize v ropném průmyslu. Lidé se proto snaží najít alternativní zdroj energie, který by problém zažehnal, začíná se tak rozšiřovat využívání energie nukleární. Někdy v té době prezentuje v Praze své řešení Čech jménem Dr. Kio Marv (záhadné to české jméno), který objevil jistý druh řas, schopný látku na bázi ropy produkovat. Na cestě do Spojených států je však unesen skupinou hlásící se k těžce obrněné zemi Zanzibar Land, situované kdesi ve střední Asii.

foxhound2.gifNa záchrannou akci je novým velitelem FOXHOUNDu, Royem Campbellem, povolán Solid Snake, nyní již zkušený voják, původně na odpočinku. Snake postupně zjišťuje, že vůdce Zanzibar Landu hodlá svět držet v sevření díky odříznutým zásobám k ropě (ty nyní závisí na projektu Dr. Marva) a pod výhružkami z napadení nukleární zbraní, kterou reprezentuje nový model kráčejícího tanku, Metal Gear D. Za vším se opět vyklube Big Boss, jenž dokázal nějakým způsobem přežít minulý incident, přičemž jeho pravou rukou je Snakeův starý kolega a nejlepší přítel, Grey Fox. Snakeovi se podaří nový Metal Gear zneškodnit, spolu s Foxem a Big Bossem, z pocitu viny ze smrti svého přítele opouští vojenskou jednotku a vydává se na odpočinek na Aljašku.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní agenda: říjnová smršť hitů

Herní agenda: říjnová smršť hitů

Se začátkem října se vrací i naše pravidelná agenda těch největších hitů, které vás s nadcházejícím měsíci čekají. Podzimní sezóna je v plném proudu a není týden, kdy by nevyšel alespoň jeden očekávaný titul. Pojďme se tedy na to společně podívat.

30.  9.  2018 | | 1 N/A
Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 21 N/A
Assassin

Assassin's Creed Odyssey: hippokratick…

A co z toho, že to ani není asasín? Bavit se budete báječně!

3.  10.  2018 | | 3 N/A
Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

8.  10.  2018 | | 7 N/A
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A