Textovky aneb povídání o textových hrách dneška

Když jsem tuhle navrhl Doupatáckému kmotrovi (Mafie má dnes prsty všude) Donu Ladislavu cValíkovi, že by nebyl špatný nápad posbírat ty nejlepší volně šiřitelné textové adventury z inetu a sestavit z nich kolekci na CD pro hráče ze staré školy, nebyl v prvním okamžiku samou radostí ani schopen promluvit, resp. nevěděl hned, na co by se vymluvil. Po několika vyhýbavých odpovědích typu…
Když jsem tuhle navrhl doupáckému kmotrovi (Mafie má dnes prsty všude) Donu Ladislavu cValíkovi, že by nebyl špatný nápad posbírat ty nejlepší volně šiřitelné textové adventury z Internetu a sestavit z nich kolekci na CD pro hráče ze staré školy, nebyl v prvním okamžiku samou radostí ani schopen promluvit, resp. nevěděl hned, na co by se vymluvil. Po několika vyhýbavých odpovědích typu: „neodkladný pohovor s mým čtvrtým psychoanalytikem“ (tři předchozí spáchali z neznámého důvodu po několika sezeních sebevraždu), „kurzy latinských tanců“, „kroužek šití“ atd. se vůbec tvářil jako kdybych byl severokorejský žoldák, který přišel žádat výkupné za jeho rodinu. Ovšem, několik pětitisícikorun vhodně podstrčených na ta správná místa dělá divy… A pak stačilo už jen zahrát na slabou strunu všemocného Dona cValíka, když jsem totiž slíbil, že mu navíc k recenzi přidám památníček s podpisem Mr. Li-Huao-Changa (vynálezce známých vietnamských nudlo-pálivek), třicet pět kilo uzeného bravčového s cibulkami a tajný recept, který sehnal můj pradědeček v Maďarsku, na speciální guláš se slibným názvem „Paprikové Peklo“, v předtuše rozšíření své (četné) sbírky kuchařských anomálií podlehl a k sepsání článku blahosklonně svolil. Vydání vzpomínkového CD jsem sice nevyžebral, ale přesto si trpělivý fanda může sám dát dohromady řádnou sbírečku všemožných adventur. Tak, jelikož je ale známým lidským zlozvykem začínat od začátku a popořadě, učiníme tak zde i my.

Ještě než začneme, copak nám říká výkladový slovník hráčský, svazek I. - Adventure hry… ááá, tu to máme…, Adventure hry, hry ve kterých je hráč přímou součástí nějakého příběhu a snaží se jej svým konáním ovlivnit ke zdárnému konci, přičemž hra klade důraz zejména na logiku a správné uvažování, tedy, cílem je za pomoci přemýšlení a s omezeným výrazovým slovníkem projít celým příběhem a rozlousknout všechny hádanky.

V herním pravěku, kdy se počítače jakž-takž začínaly šířit ve své osmibitové formě a zárodky prvních tuhých gamesníků loadovaly do 16-48kB RAM svých miláčků první hry nějakých 5 minut přes kazeťák, se zformovalo několik základních herních žánrů, které se v podstatě nezměnily dodneška. Jistě, jakési náznaky hraní tu byly i před těmito stroji, ale byly tak matné a neorganizované, že o nějakém vážnějším hraní ani nemá cenu mluvit. Ponechme všechny žánry tak jak jsou do jiných článků a zaměřme se na hry výše zmíněné, a to TEXTOVKY a ADVENTURY.

Co bylo (a je) tedy pro textové hry typické? Jednak, že měly chabou, obvykle dokonce žádnou grafiku, veškerý popis hry a děje byl zprostředkován pouze pomocí textů (VEZMI KLÍČ-GET KEY, atd.) a stejně tak probíhala i interakce mezi hráčem a programem. Hráč se snažil přijít na správnou sekvenci příkazů (sem tam i logických), aby jeho virtuální textový hrdina úspěšně zakončil hru nějakým rozuzlením hlavní zápletky, případně splněním úkolu kolem kterého se hra motá. Někteří lidé možná někdy slyšeli o firmě INFOCOM, jejíž desítky textových her (Zorkové a ještě si jen tak namátkou vybavuji třeba Leather Goddesses of Phobos), v této době vydaných, vešly do herních dějin. O nějaký ten čásek později se k textovkám přidala grafika a textové hry se přetransformovaly do ADVENTUR. Spojení do té doby nevídané grafiky a textu spolu s pohodlnějším systémem ovládání pomocí ikon činilo hraní velmi pohodlné. Po prvních pokusech jako byli legendární Maniac Mansion nebo Zak McKracken přišel zlatý věk adventur. Právě z této doby pocházejí takové skvosty jako Monkey Island I. a II., Indiana Jones 3 a 4, Legend of Kyrandia 1-3, Gateway od Legendů, Quest for Glory 1-4, Simon the Sorcerer 1 a 2 a další a další desítky DOBRÝCH adventur. Osobně pokládám toto období za nejlepší adventuristické žně vůbec, to co v grafice 320x200 některé předvedly bylo vskutku fenomenální. Jejich příběhy byly natolik chytlavé, hádanky natolik vypečené a hratelnost natolik návyková, že žádný pravověrný hráč nedá na výše zmíněné dopustit a po nostalgickém utření slzy si uplivne nad dnešní 3D tvorbou. Ovšem, cílem dnešního článku není lkát a skuhrat nad loňskými sněhy (které ne a NE roztát, tzn. lidi tyto hry pořád hrají), ale přinést praktický návod, jak si dobré adventky najít a zahrát i dnes.

Bratři a sestři adventuristé (neplést s církví Adventisté), netruchlemež, neb existují lidé, kterým není jedno co se dnes hraje, jsou to nezřídka vynikající autoři sci-fi a fantasy, kteří nám svým vtipem, zkušeností a uměním v ohýbání jazyka přináší adventury stále. Pravda, jejich výtvory si přehrají pouze ti nejtvrdší z nejtvrdších, protože jsou to čistokrevné textovky, ano, přesně takové jako byli například Zorkové a ostatní prvotiny na adventurním poli od INFOCOMU. Možná to zní neuvěřitelně, ale je to tak, existuje stálá a poměrně početná skupina lidí, která stále tvoří hardcorové textovky, samozřejmě pouze v angličtině. Pořádají se různé soutěže, o nejdelší, nejzamotanější, o nejlepší z žánru, atd.

Jelikož byly neustále problémy s různými konfiguracemi a převodem her na různé počítače a systémy, napadlo někoho vytvořit jakýsi univerzální herní interfejs, pomocí kterého by si hráč mohl zahrát jeden, rovněž univerzální herní soubor na kterémkoliv stroji, na kterém se tento interfejs dá sehnat (tedy zkompilovat v C, což je dnes v podstatě všude). Geniální tah. Tyto interfejsy se poměrně rychle rozšířily na většině platforem a systémů od Apple až po OS/2 a přestože jsou už nějaký ten pátek staré, fungují jedna báseň. Interfejsů jako takových existuje zhruba 5-10, přičemž nejrozšířenější jsou WinFrotz a TADS. Pokud se podíváte na obrázky, zjistíte, že trošku připomínají jednodušší textové editory a máte pravdu, ikonek a menu je tam opravdu hodně.

Textovky Textovky

Náhodný kolemjdoucí hráč, který nemá o nějakých textovkách ani páru a interfejs si omylem někde stáhne bude činit postupně tyto závěry:

  • 1. Pomocí těchto programů lze hrát textové hry
  • 2. Tyto hry jsou obvykle ke stáhnutí ve formě jednoho (obvykle 20-500 kB malého) externího souboru
  • 3. Jelikož každý z programů obsahuje obvykle vlastní skriptovací jazyk, je možné vytvořit textovku vlastní a třeba vyhrát v nějaké soutěži pěkných pár $$$.
Každopádně, ještě než začnete hrát je třeba se vyrovnat s těmito věcmi, které ve větší či menší míře brzy změní váš život:

+ Angličtinu budete za 4 měsíce hraní textovek znát lépe než za 4 roky na škole (zamachrovat u maturity při debatování o Englické literatuře slovíčky „zachmuřený“, „podezřívavý“ nebo „bezedný“ vám sakra zvedne renomé).
+ Ani vám za chvíli nepřipadne divné, že budete psát v průměru 751-943 znaků za minutu.
- Kdokoliv pohlédne do vašich propálených očí, uvidí v nich, jak se tam míhají písmenka.
- Po přibližně pěti letech, kdy dohrajete tak možná adventury od písmena „A“ si budete při vstávání ráno sami pro sebe říkat: „STAND UP“, „DRESS UP“, „KISS DOG“, „OPEN DOOR“, „TALK TO MAN“, „GET INTO CAR“ atd.

Co? Ano, máte pravdu, úplně jsem zapomněl, rozsah příběhů a žánry, to vás jistě taky zajímá, takže, samotný rozsah her variuje (dle počtu místností) od nějakých pěti po několik set, totéž platí pro předměty a „zkoumatelné“ věci. Stejně tak obtížnost, od dětinsky snadných kousků až po totálně smrtelně vytuhlé chytáky, na které málokdo přijde. Co se týče žánrů, tak zde naleznete ale opravdu všechno, fantasy, středověk, sci-fi, temná magie, horror, mrazivé detektivní příběhy, ale najdete tu i takové podivnosti jako je zpracování příběhu fantóma opery. Vybere si opravdu každý. Samozřejmě, i zde najdeme pěkné bláboly, ale od toho jsou soutěže a recenze, že… No řekněte, není to idylka? Brzy po ránu (13:00) si nahodíte PeCku, do pozadí dáte pěknou hudbu a do jednoho z interfejsů nahrajete nějaký příběh. Přečtete si intro a… jednak můžete začít hrát a druhak si interfejs můžete upravit k obrazu svému, různě měnit fonty, takže není problém hrát třeba středověký příběh na švabachu, barvy pozadí, makra příkazů, štelovat lze zkrátka cokoliv. Samozřejmě, lze ukládat pozici, máte tam stopky, help, score měřič, nápovědu, tisk a další drobnosti. Interfejsy jsou většinou zadarmo a hry samozřejmě také. To, že každoročně vznikají desítky nových her vám snad ani nemusím říkat.

Představte si tu horu nekonečné zábavy! Tohle množství her nemáte šanci v životě pořádně přehrát, zmapovat a vůbec vychutnat. Na obrázku jsem třeba namátkou vybral nějakou texťačku na motivy hledání svatého Grálu. Co si budem povídat, svorně věnujme dvě minuty ticha všem konzolistům, protože ty nebohé duše si tyto hry ku své nekonečné škodě nikdy nezahrají, chudáci… Ano, je to smutné, ale opravdu bych se hodně MOC divil, kdyby si jediný z nich nějakou tu texťačku dosmažil. Možná by pak takový zarytý konzolista změnil názor na ideální konfiguraci… Apropos, všem interfejsům stačí minimum paměti, takže není problém zužitkovat 386/4mb RAM s Win95 a 12” monitor někde na chalupě. Jak prosté.

Mimochodem, pokud je někomu divné, proč tu jsou jen dva obrázky, nechť si laskavě uvědomí, že ty ostatní by byly úplně stejné a kromě toho, než se takový obrázek přes modem nacucá, máte stáhnutou celou textovku, takže dva stačí bohatě.

Tak, nebudem to okecávat, pokud zas až tak nutně nepotřebujete grafiku, máte opravdu moÓoc velkou fantazii, máte rádi sci-fi, fantasy nebo třeba detektivky, umíte průměrně anglicky a v životě jste hráli nějakou tu adventurku, neváhejte a něco si stáhněte, po prvních dvou-třech hrách a deseti pokreslených A4 papírech vás k Unreal Tournamentu nedostanou ani heverem, to vám garantuji.

Pokud si dáte trošku práce, naleznete časem i takové freewarové perly jako jsou Zorkové I. – III. , nebo textovku Westfront, což je adventure říznutá RPG a obsahující hodně přes tisíc místností (!).

Každý adventurista ze staré školy vidí jaká je dnes situace, pokud nepočítáme amatérské týmy, žádné adventky se v podstatě nevyskytují. Mimochodem, víte co se vaří u našeho milovaného Legend Entertainment, famózní firmy, která nám přinesla hry Spellcasting, Gateway, Sir Eric The Unready, Time Quest a namátkou třeba Shannaru? Tak teď se něčeho přidržte a spolkněte trojitou dávku Kinedrilu (…to víte, že se původně měl jmenovat „Antikosin“, ale z neznámého důvodu to neprošlo?), protože po koupení firmy Legend firmou GT Interactive se chystá… (já to prostě nemůžu vyslovit), se chystá… cituji: „… 3D akce postavená na Unreal enginu s prvky strategie“ (fuj!).

A na závěr malý rozhovor s namátkou vybraným adventuristou, kterého jsem oslovil na Internetu a ze kterého jsem se snažil (jako z nestranného objektu) vytáhnout názor na nynější situaci na trhu s adventurami:

Co soudíš o nynější tvorbě Legendů?
„Ti … … … … … … a … … … … … … … svině … … … … … … … … … … … … 3D … … … … … … … … … mrcha … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … protože … … … … … … … … … … … … … … … … … … … sakra … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … 3D … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … 3D, a tak … na to!“

Mno, to budu muset trošku proškrtat, ale, snad to nebude tak zlé (vědomě lžu), vždyť adventur vychází stále až moc, jeden to pomalu ani nestačí dohrát…
„Ty … se snad úplně … ! … … … … … … … … co … … … … … … … … … … … … s … … … … … … … … … 3D … … … … … … tato … … … … … břečka … … musí … … pryč!“

Ehm… jak vidno, namíchnutý hlas z lidu hovoří jasně… Tak jako tak, o textovkách se na Doupěti nemluví naposledy, ať se propadnu, jestli… co to?… křup! ….. Uáááááhhhh…. Buch!

P.R. (Post Recenzum): Málem bych zapomněl na takovou „drobnost“, pokud vás adresa www.textovky.cz už nechává chladnými, zkuste ftp://ftp.gmd.de/if-archive/games/ (kdyby nešlo načíst, odmažte předponu ftp://, některé prohlížeče se totiž občas cukají), tam najdete zmíněné tisíce a tisíce her, interfejsů, soutěží a návodů. Zkrátka, je tam toho tolik, až se z toho samou radostí… dáte hned do stahování! Mimochodem, nechybí tam ani rozsáhlé sbírky textovek a prvních adventur pro 8-mi bitové počítače! Stačí nažhavit emulátor C64, Atárka nebo Spectra a dát si třeba… Jewels of Darkness, ach, jaký to skvost!

Váš názor Další článek: Film Final Fantasy – fantastické novinky

Témata článku: , , , , , , , ,