TGS dojmy: Final Fantasy XIII – drama, epika a cool transformace

Na Tokyo Game Show bylo pro všechny nedočkavé fanoušky Final Fantasy připraveno zbrusu nové demo hry. Dějiny RPG se budou opět přepisovat.

První Final Fantasy XIII (FF XIII) demo bylo v Japonsku přiloženo k filmu Advent Children pro Blu-ray a obsahovalo pouze starší, neaktuální verzi hry. U dema předváděného na letošní Tokyo Game Show si již můžeme být jisti, že vzhledem k brzkému japonskému vydání (17. 12. 2009), se výsledná hra příliš lišit nebude. Jak to tedy vypadalo přímo v dějišti akce?

 


Nekonečné řady PS 3

Při pohledu na frontu u stánku Square-Enixu jsem myslela, že čekání bude mnohem delší. Jak jsem však po několika minutách začala postupovat hlouběji a hlouběji do nitra a řady s desítkami PS 3 stále nekončily, pochopila jsem, že Square-Enix nepodcenil populárnost FF série a byl na návaly fanoušků dobře připraven.

Bojový systém má velký potenciál uspět u všech hráčů


Na přichystaných konzolách si pak každý mohl vychutnat dvacet minut s FF XIII. K dispozici byla část hry za hlavní hrdinku Lightning, ve které utíká spolu s mladíkem jménem Hope před vládními vojáky a také část, kde hráč ovládá blonďatého hrdinu Snowa v prastarých troskách s létajícím bossem na konci.

ff_xiii_dojmy03.jpg ff_xiii_dojmy05.jpg

Dvakrát dvacet minut (ano, nedalo mi to se tam ještě jednou nevrátit) však uteklo jako voda a ani zdaleka nestačilo na pořádné prozkoumání poměrně rozsáhlého dema. Zbývá jen doufat, že tvůrci demo uvolní online a všichni si jej ještě před vydáním budou moci vyzkoušet.

Cool bitvy plné efektů

Asi největším tahákem dema byla možnost vyzkoušet si téměř hotový bojový systém včetně Summonů (vyvolávaných monster). Ze začátku se mi zdály boje trochu zmatené. Jakmile se totiž po střetu s nepřítelem hra přepne do bojové arény, začne všude kolem blikat spoustu efektů a ostatní členové bojové party kromě vámi ovládané postavy (bitvy se účastní maximálně tři postavy) pobíhají kolem a dělají si co chtějí.

ff_xiii_dojmy10.jpg ff_xiii_dojmy13.jpg

To však jen na první pohled. Za jejich chováním a také za možnostmi, které máte s ovládanou postavou stojí tzv. Paradigm shift systém. Ten bude nejspíš podobný populárnímu gambit systému z FF XII zkombinovanému s volbou povolání. Postavy mají nastavené různé profily (například Healer, Aggressor, Defender atd.) a ty ovlivňují jejich chování a používané schopnosti. Během bitvy je možné kdykoliv libovolně přepínat mezi přednastavenými kombinacemi profilů všech postav v boji.

VIDEO: 2233 'Final Fantasy XIII - TGS anglický trailer'

Bitva probíhá na tahy, ale nemusíte s akcí čekat až na úplné naplnění časového ukazatele. Některé útoky je totiž možné provést i pokud je časový ukazatel naplněný jen z části. Pokud však vyčkáte, můžete útoky a případně i kouzla řetězit do komb. Řetězení komb přináší možnost provést „break“ na nepříteli. Pokud se vám to povede, dáváte krátkou dobu protivníkovi mnohem větší zranění. V závislosti na úspěchu při boji obdrží každý po bitvě hodnocení, které má mít vliv na celkovou obtížnost hry. To však půjde lépe posoudit až s plnou hrou k dispozici.

ff_xiii_dojmy08.jpg ff_xiii_dojmy09.jpg

Vzhledem k tomu, že také stále ještě nebyl odhalený systém levelování a získávání nových schopností, není možné říci, jak moc velkou svobodu bude hráč v nastavování postav mít. Celkově mi bojový systém připadal hodně akční a také trochu nepřehledný. Věřím ale, že hráč, který hru začne od začátku s minimem schopností u postav a postupně si na rychlý průběh zvykne, nebude mít s orientací v bitevní vřavě žádné problémy. Nový bojový systém má tedy velkou šanci uspět u hráčů, kterým se líbily starší bojové systémy v sérii FF, ale i u hráčů, kteří nedají dopustit na novinky obsažené ve FF XII.

Volím si tebe, Odine!

Pokud jde o populární Summony/GF/Espery/Eidolony, tak v těch se také mísí tradiční přístup známý ze starších dílů s několika originálními novinkami. Každá hratelná postava může vyvolat jednoho Summona. Ten se pak také účastní bitvy podobně jako ve FF X. Setkáme se tak s Odinem (Lightning), Shivou (Snow), ale i s některými zbrusu novými Summony (např. Sazhův).

Transformace Summonů do dopravních prostředků zní možná trochu šíleně, ale vypadají úžasně


Zajímavou novinkou je tzv. Gestalt mód, do kterého se po vyvolání Summona můžete lehce přepnout. Summon se transformuje do nějakého dopravního prostředku (již jsme měli možnost vidět motorku, koně či závodní auto) a spolu s hratelnou postavou provádí různé hráčem ovládané smrtící útoky.

ff_xiii_dojmy06.jpg ff_xiii_dojmy07.jpg

Zní to možná trochu šíleně, ale vypadá to úžasně. Všechny animace se Summony vás nechají s pusou otevřenou dokořán a s touhou, aby bylo v demu k dispozici více tajemných TP bodů a vyvolání Summona (v demu byli k vidění Shiva a Odin) jste si mohli zopakovat. V Gestalt módu navíc můžete aktivovat velkolepý útok, po jehož provedení nezůstane v bitevní aréně kámen na kameni. Je dost možné, že tento hlavní útok se bude v průběhu hry měnit, protože u něj byla poznámka Level 1.

Versus na TGS?!

boxik.jpgV posledních měsících se toho kolem ambiciózního projektu Final Fantasy Versus XIII moc neděje. Na TGS dostala přednost již brzy vycházející FF XIII. I přesto se ale našlo něco pro ty, kteří s napětím očekávají Nomurovu fantazii založenou na realitě. Po dohrání dema totiž mohli všichni návštěvníci stánku shlédnout sérii trailerů, mezi nimiž nechyběla ani drobná ukázka z vývoje Versusu.
Ano, nelze ani říci, že to byl trailer, protože se jednalo pouze o kamerou natočenou obrazovku, na které běží Versus. Naše dojmy byly rozporuplné, protože kromě hlavního hrdiny Nocta, jak probíhá různými nedodělanými lokacemi (konkrétně louka a město), jsme neviděli vůbec nic. Doufejme, že příští ukázka bude opět plnohodnotným trailerem a že se se dočkáme i přibližného data vydání, které je zatím v nedohlednu.

I mimo bitvu vypadá hra krásně a detailně a naštěstí ne všechny lokace jsou úzké koridory.  Sympatickým doplňkem jsou (bohužel nenamluvené) komentáře postav v partě, které se objevují v dolní části obrazovky při běžném prozkoumávání terénu. Vypadá to také, že hra bude plná úžasných CG animaček, protože jen v demu jich bylo požehnaně. Snad se tak nebude opakovat FF XII, které bylo po příběhové stránce, přiznejme si to, docela skoupé.

ff_xiii_dojmy11.jpg

Final Fantasy již brzy bude zpět v celé své kráse. Dramatický příběh plný emocí, krásná efektní grafika a zábavný bojový systém, který čerpá ze starších dílů, ale obsahuje mnoho originálních a zajímavých novinek. Tedy tak to aspoň vypadá podle dema, které rozhodně dokázalo nadchnout. Fanoušci by měli šetřit dovolenou a doufat, že se hry dočkáme opravdu na jaře 2010, jak slibují tvůrci. 

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: RPG | JRPG
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. března 2010 (Evropa); 16. prosince 2010 (Japonsko)
  • Dynamické a efektní souboje, u kterých je třeba i přemýšlet
  • Překrásné barevné lokace - ostře kontrastní „umělý“ Cocoon a živý a nebezpečný Pulse
  • Dobře napsané postavy a jejich vývoj (bohužel pouze v první polovině hry)
  • Dech-beroucí renderované animace
  • Plytký příběh bez větších překvapení
  • Přílišná linearita první půlky hry versus zbytečně velká rozsáhlost a volnost Pulsu
  • Téměř žádné zajímavější vedlejší úkoly a minihry
  • Nemožnost návratu do většiny lokací
Diskuze (5) Další článek: Activision prý byl proti Modern Warfare

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,