PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

The Bureau: XCOM Declassified - zase ti emzáci (recenze)

Do rukou se nám dostala dlouho odkládaná a mixovaná hra z univerza XCOMu. Co na ni říkáme? To se dozvíte v naší recenzi.

Pohádku o Pejskovi a Kočičce a jejich kulinářskému umění jistě zná každý z nás, a tak trochu podobně to bylo i s vývojem nového XCOMu. V průběhu vytváření dalšího dílu fanoušky velmi oblíbené série se totiž párkrát změnil herní žánr, zaměření, pohled kamery a další prvky. I díky tomu jsem ke hře přistupoval spíše s despektem. Ale nespěchejme.

Spasme svět

Příběh je zasazen do šedesátých let minulého století, kdy lidstvo čelí nečekané hrozbě. Slovem lidstvo nechť čtenář automaticky myslí občany USA, stejně jako je to v amerických filmech. Jenže tentokrát „rančery“ za Atlantikem neškádlí Matička Rus, ale návštěvníci z kosmu. Vzhledem k časové ose XCOMu se tak jedná vlastně o první setkání lidstva s mimozemšťany. Přímé propojení zde však není s žádným předchozím dílem. Ostatně, to by ani nedávalo moc smysl.

0e34649a-81321.jpg 187bbc26-80449.jpg 1ee6efb7-81319.jpg

V kůži William Cartera se tak pokusíte zachránit lidstvo. Carter je drsňák každým coulem a právě u něj, potažmo v rozhovorech, které ve hře vede, mi nejvíce docházela rozpolcenost vývojářů při tvoření této hry. V dialozích máte totiž možnost výběru odpovědi, kterou vy chcete a často i jakým tónem ji řeknete.

 

Umělé pumpování mužnosti hlavního hrdiny nefunguje a The Bureau je toho jasným důkazem

 

Ale upřímně to nemá nějaký valný vliv na příběhový vývoj, nota bene, když Carter zní pokaždé jako strašný „badass“. Nutno dodat, že tak působí velmi velmi nuceně a místy až směšně. Prostě umělé pumpování mužnosti nefunguje a The Bureau je toho jasným důkazem.

6e2989a2-81315.jpg

Samotný příběh měl určitě původně hrát poměrně důležitou roli a snaží se o to. Nicméně mu trvá nesmírně dlouho, než se dokáže nějak rozvinout. Po prvních pár misích tak asi nebudete pořád vědět o moc víc, než před spuštěním hry. Naopak po některých misích nastane velký zvrat v základním příběhu a vy se cítíte vrženi nesmírně dopředu.

 

Hru vidíte z pohledu třetí osoby a spíše než o akční hru se jedná o taktické RPG s prvky akce

 

Po jiných se zase zdá, že hra bázlivě přešlapuje na místě. Těžko říct, jestli bylo původně zamýšleno více levelů, které byly před vydáním ubrány anebo zda to byl opravdu cíl autorů. Každopádně asi poprvé ve své recenzi musím poznamenat, že je příběhový vývoj tak nějak nevyrovnaný.

Hlavně, že je do čeho střílet

Co se týká herní náplně, to už je úplně jiná debata. Hru vidíte z pohledu třetí osoby a spíše než o akční hru se jedná o taktické RPG s prvky akce. Přímo ovládáte hlavního hrdinu Cartera, kterého na misích doprovázejí dva vámi vybraní parťáci. Každá postava postupně sbírá zkušenostní body a vylepšuje si své schopnosti.

87355481-80447.jpg a8e848d9-81320.jpg f3166fce-81318.jpg

Vaši bratři ve zbrani tak dokážou například sestavit střílny, pokládat miny anebo třeba využívat one-shot kill schopnosti. Herní mapa je navíc k taktickému postupu přímo navržená a je více než pravděpodobné, že si před spuštěním útoku všimnete rozložení případných krytů, barelů a zkrátka všeho, co může hrát při přestřelce ve váš prospěch.

 

Pokud vám vaše taktika vyjde, zasloužený pocit dobře odvedené práce vás zajisté zahřeje na hráčském srdci.

 

Svůj tým ovládáte v reálném čase a agentům můžete zadat úkoly do jakéhosi pořadníku. Tedy doběhni tam, kryj se a postav střílnu. Potom zabij tyhle dva emzáky, zatímco kolega doběhne na druhou stranu a one-shot killem se postará o dalšího ufouna. Mezitím já půjdu středem a postarám se o zbytek. Takovéto zadávání úkolů je velmi efektivní a efektní zároveň, protože hra působí velmi plynule a nemusíte po každých pěti vteřinách pauzovat a něco měnit. Pokud vám vaše taktika vyjde, zasloužený pocit dobře odvedené práce vás zajisté zahřeje na hráčském srdci. Vaši parťáci navíc mohou nenávratně zemřít, takže tu nelze jen bezhlavě běhat po mapě a střílet po všem, co se hne.

f3ee231d-81316.jpg

Na druhou stranu jsem měl ale pocit, že jsou bojiště navržena tak, abyste si v klidu všechno prohlédli, promysleli a potom zaútočili. Čili ten pocit z jiných XCOMů, kde jste se přesouvali pomalu a rozvážně, neboť další protivníci mohli být přímo za dalším rohem zde chybí. Bohužel.

Stylovka od pohledu

Po grafické stránce se jedná spíše o momentální průměr, na PC možná o velmi mírný nadprůměr. Hru jsem recenzoval na konzoli Xbox360 a místy jsem trpěl nepříjemným sekáním a propadem snímků. Nedokážu říct, jestli jsou podobné problémy i u dalších verzí hry, ale takovéto nedodělky už dnes zkrátka být ve hře nesmí.

ba59b7e0-81317.jpg

Naopak zvuková stránka je na vysoké úrovni. Dabing postav je parádní a skvěle se hodí do ponuré atmosféry. Snad jen ten Carter by nemusel být v každé situaci (i v rozhovorech se svými spolubojovníky) tak macho.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Akce s prvky strategie
Výrobce: 2K Marin
Začátek prodeje: 23. srpna 2013
  • Kvalitní dabing a zvuková stránka
  • Dobře zpracovaný vývoj postav
  • Speciální schopnosti
  • Solidní dávka vedlejších misí
  • Carter je drsňák za každou cenu
  • Občasné propady FPS
  • Nepůsobí moc originálně

Suma sumárum, The Bureau: XCOM Declassified je hrou, která spojuje spoustu prvků z jiných titulů dohromady. Když bych ji měl přirovnat k nějaké konkrétní, asi by to byl Mass Effect, nicméně o třídu horší. Přes vyčtené chyby výše mě hra přesto bavila, a ačkoliv to nebyl titul, od kterého bych se vyloženě nemohl odlepit, za čas si ji určitě ještě zahraju a vyzkouším jiný konec. Těch deset hodin herní zábavy za to určitě stojí.

Váš názor Další článek: Hororová série Dead Space stále žije, tvrdí EA

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,