The Elder Scrolls 4: Morrowind 2 - aprílové preview

A je to tady! Jeden z představitelů Bethesdy se při e-mailovém rozhovoru s Doupětem prořekl stran pokračování ságy Elder Scrolls. Po mnoha vyjednáváních se nám nakonec podařilo získat exkluzivní informace a můžeme vám přinést celosvětově první preview na potenciální RPG roku 2005. Po recenzi na Knights of the Temple si tak Doupě připisuje další světové prvenství.
The Elder Scrolls 4: Morrowind 2 - aprílové preview

Všechno začalo zcela nevinně před několika dny odpoledne, když jsem přes ICQ s jedním chlápkem od Bethesdy probíral, coby fanoušek TES, výhody a nevýhody Morrowindu. Zmínil jsem několik věcí, na které jsem se po zkušenostech s Daggerfallem těšil, ale v TES3 obsaženy nebyly. Patrně za to mohla rozespalost dotyčného Američana (v době rozhovoru tam bylo mezi osmou a devátou ráno:-)), podstatné však je, že padla mocná věta „Work in progress“. Samo o sobě by to klidně mohlo odkazovat i třeba jen na vývoj rozsáhlejšího plug-inu, jenže červík pochybnosti a naděje již hlodal a bylo jen otázkou času, kdy se vhodnými otázkami dovtípím pravdy. Výsledek této náročné práce vám teď přináším.

Ukázalo se, že práce na čtvrtém dílu The Elder Scrolls, jenž ponese název Hammerfell, začaly ihned po dokončení druhého datadisku k Morrowindu (jednalo se o Bloodmoon, kdybyste náhodou zapomněli:-)). Vzhledem ke stabilním výsledkům, jaké TES3 spolu s oběma datadisky stále dosahuje v prodejnosti, rozhodla se Bethesda zveřejnění prvních informací o svém novém RPG pozdržet. Předběžné datum vydání je prozatím stanoveno na druhý až třetí kvartál roku 2005, takže na důkladný hype, jehož se Hammerfell bezesporu dočká, bude ještě dostatek času. Ale jsem si jistý, že vy už jste celí nedočkaví na podrobnější informace, takže směle do toho!

Jak to zatím vypadá

Celý projekt je na první pohled ve velmi rané fázi vývoje, jenže skutečnost je poněkud jiná. Podle všech informací je hotová celá koncepce hry, zahrnující RPG systém, příběh, hlavní i vedlejší questy a téměř veškeré texty, na něž ve finální verzi narazíme, a to včetně knih, bez nichž bych si už TES nedokázal představit. Veškeré předměty, NPCs, nestvůry a dokonce i většina z důležitých exteriérů a interiérů jsou zpracovány přinejmenším ve formě artworků, podle kterých se nyní vše bude převádět pomocí podobného editoru, jaký byl použit pro tvorbu TES3, do hratelné podoby. Vzhledem k tomuto stupni „dokončenosti“ není k dispozici mnoho screenshotů a koneckonců ani vývojáři nebyli příliš svolní něco pustit. To, o co nás ošidili na obrazovém materiálnu, ale bohatě vynahradili dalšími informacemi.

  

Domeček, interiér a jeho okolí

Engine TES4 bude vycházet z předchozího dílu, samozřejmě se však dočkáme znatelných vylepšení. Kromě kvalitnějších modelů, animací, textur, důkladnější optimalizace atp. se údajně můžeme těšit i na propracovanou mimiku postav, použita by měla být dokonce technologie synchronizující mluvené slovo se rty. Jestli to znamená, že všechny či aspoň většina rozhovorů bude nadabována, pak nejspíš půjde o velký zlom v dosavadním vývoji série. Navíc na hudebním doprovodu již nyní usilovně pracuje autor soundtracku k TES3 (dále např. Dungeon Siege, NWN, apod.) Jeremy Soul. Jinými slovy lze očekávat, že audiovizuální zpracování Hammerfellu bude precizní.

Nový díl, nový svět

Dějištěm hry už nebude zapadlý ostrůvek náležející provincii, po níž je hra pojmenována - v TES4 se budeme procházet po celém (!) území Hammerfellu. S tím souvisí také značná různorodost herního světa. Dočkáme se lesů, úrodných údolí s širokými řekami, stejně jako pahorkatin s horskými bystřinami, malebných vesniček s obdělanými políčky poblíž, jakož i středověkých metropolí se špinavými ulicemi, ale i výstavními čtvrtěmi a paláci. Svět TES4 by měl být věrohodnější a živější, než v jakékoli hře před tím. Nejlepší na tom je, že po tom, co ukázal Gothic a TES3, to celé nepůsobí nijak nereálně. Abych řekl pravdu, tak mi běhá mráz po zádech, jen když si to představím.

  

Deštivý den v přístavní čtvrti hlavního města

Samozřejmostí bude zpracování denního režimu obyvatel, kteří ráno vstanou do práce, jíž se budou více či méně aktivně během dne věnovat, aby se pak před setměním šli navečeřet domů, no a potom do hospůdky a spát. Obchody, hostince, cechy, vykřičené domy, úřady (sakra, jaký je mezi posledními dvěmi rozdíl?) - to vše a ještě mnohem víc (zní to otřepaně, já vím:-)) v Hammerfellu bude, ale pozor na otvíračku, jinak v krámě nepořídíte. Novinkou enginu má být umožnění přechodu mezi exteriérem a interiérem plynule bez loadu nové lokace, jako to umožňoval třeba Gothic či Dungeon Siege. Tento poměrně velký zásah do programu si nakonec patrně vyžádá nejvíce času, tak jen doufejme, že dopadne dobře.

Návrat k Daggerfallu

Když jsem se dozvěděl název TES4, poukázal jsem na jistou fonetickou podobnost Hammerfellu s Daggerfallem. Bylo mi k tomu řečeno zhruba tolik, že je to naprostým záměrem tvůrců. Dále totiž chtěli pokračovat v tradici kterou TES2 začal, a to v pojmenovávání jednotlivých dílů podle provincií Tamrielu, herního světa. Dlouho se tedy vývojáři radili a vybírali nejvhodnější název - konkurzem nejúspěšněji prošel právě Hammerfell, rodná provincie rasy Redguard, zkušených válečníků, pověstných svým zacházením s čímkoli, co má dlouhou čepel.

  

V TES4 bude kladen mnohem větší důraz na malé detaily dotvářející atmosféru daného prostředí

Zmiňovaná podobnost názvů druhého a čtvrtého dílu TES má skutečně lehce symbolizovat návrat k některým featurkám a principům Daggerfallu. Můžeme se tedy těšit na noclehárny v hostincích, banky, možnost koupi vlastního domu, ale konečně opět i koně, který by měl urychlit cestování po rozlehlé zemi Redguardů. Výčet novinek tím přirozeně ani zdaleka nekončí. Podle slov autorů se počítá s implementací podobného systému frakcí, jako u TES2 - váš profesní růst u jednoho cechu konečně bude mít přímý vliv nejen na obyčejné obyvatele, ale především na členy jiných cechů. Měla by se tak značně rozšířit variabilita celé hry, a tím i replayabilita.

Postava, základ RPG

Jisté inovace se dočká i RPG systém, pro zjednodušení však bude vycházet z modelu Morrowindu. Při tvorbě vlastního povolání tedy opět budeme mít na výběr tři druhy zaměření (bojové, zlodějské, magické) a schopnosti, ovlivňující náš postup po úrovních, budeme vybírat po pěti mezi primární a sekundární. Novinkou je čtvrtá kategorie schopností, která však stojí mimo ostatní. Bude se jednat o tzv. „Crafting Skills“. Jak již název napovídá, do této skupiny se budou řadit schopnosti, pomocí nichž bude hráči umožněno tvořit vlastní zbraně a zbroje. Mezi „Crafting Skills“ se navíc přesune schopnost „Armorer“ (nově nazvaná „Repair“) a její místo mezi „Combat Skills“ zaujme slibný „Two weapon fighting“. Tak to vypadá, že je opravdu na co se těšit, přestože se zatím neví, jestli zbraň bude ovládána myší jako v TES2, nebo bude soubojový systém „oškubaný“ ala Morrowind.

  

Jeden z nových modelů postavy, co říkáte na vylepšení?

A co tedy vlastně budou „Crafting Skills“ obsahovat za schopnosti a jak budou zapojeny do hry? Schopností bude devět jako v ostatních kategoriích, a to: Repair, Craft blade weapon, Craft axe, Craft blunt weapon, Craft ranged weapon (údajně bude možné vyrábět i šípy), Craft spear, Craft light armor, Craft medium armor a Craft heavy armor. Každá postava bude začínat se třemi „Crafting Skills“ na hodnodě 30 a zbývajícími šesti na 15. Z toho plyne, že používání těchto schopností nebude mít vliv na růst úrovně postavy. Aniž byste si tak zrušili systém tréninku skillů, budete si moct kovařinou vydělávat. Fajn, že?

První náznaky příběhu

Po dlouhém smlouvání se mi podařilo poodhalit roušku zatím pečlivě utajované příběhové linie. Zatím to tedy vypadá tak, že postava nebude začínat, jako nějaký vidlák, vězeň, kluk, co mu ještě teče mlíko po bradě, či podobné individuum, o kterém lze jen stěží předpokládat, že bude zachraňovat svět. Hráč by měl na začátku být váženým občanem některého z větších měst (s největší pravděpodobností toho hlavního:-)), nicméně života na výsluní si příliš dlouho užívat nebude. Brzy je totiž obviněn ze série brutálních vražd, které samozřejmě nespáchal, a po útěku z vězení se stává psancem. Úprk divočinou však měšťáka bude téměř stát život a nebýt poutníka, jenž ho na pokraji smrti naleze, asi by nebylo za koho hrát.

A tak se poutník ujme budoucího hrdiny, naučí ho pár triků se zbraní v ruce, vyvolené i nějaký ten plamínek šlehající z prstu a nenápadně mu naznačí, že díky šrámům, které zanechaly na jeho tváři vlčí drápy, se nemusí bát odhalení, jelikož ho podle obrázku na vývěsce hledaných osob stejně nikdo nepozná a jistě nebude tak hloupý, aby pospíchal zpět do rodného města. Při prvním kontaktu s civilizací ovšem tak jako tak náš mladý geroj zjistí, že hlavní město je nyní baštou zla, jíž obývá mocný a starý rod vampýrů, který se rozhodl ovládnout svět. Nu a jde se na záchranou misi. Každopádně ale v TES4 bude hlavní příběhová linie hrát stejnou úlohu, jako v dílech minulých - tedy jen jakousi omáčku, kterou můžete, leč také nemusíte, přidat do hlavního chodu, kterým bude hra jako taková.

Nová generace RPG

Soudě dle všeho toho, co je zatím známo, můžu s klidným svědomím prohlásit The Elder Scrolls 4: Hammerfell za nejočekávanější RPG, neřkuli hru, roku 2005. Na finální produkt si tedy budeme muset nějakou dobu počkat, s jistotou to ale nebude sedm let, po které jsme vyhlíželi Morrowind. Bethesda předloni dokázala, že umí udělat hru precizní po všech stránkách a jak to tak vypadá, nyní se svoji koncepci chystá dotáhnout do extrémního konce.

Hammerfell by měl přinést dosud nevídanou hratelnost, anglicky mluvící novinář by patrně použil výraz „really sensible gameplay“. A skutečně to vypadá na nejsugestivnější a nejreálnější hru historie. Na jedné straně do vydání zbývá hodně času a tak bych měl superlativy šetřit, na tu druhou ale Bethesda objektivně má na to, aby vytvořila to, co představuje svými informacemi, jež Doupěti dala k dispozici. Nadále tedy budeme bedlivě sledovat veškeré dění ohledně TES4 a buďte si jistí, že nám pranic neunikne.

Hlavní rysy:

  • ohromný svět ve vylepšené grafice TES3
  • mnoho herních principů z Daggerfallu
  • celková reálnost světa, která nejspíš bude mít tu sílu nechat vás zapomenout na svět skutečný

Kdy to bude?

Q2-Q3 2005

Homepage: zatím nebyla zveřejněna

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A