The Elder Scrolls 4: Shivering Isles – šílenství přichází

Prošli jsme pro vás psychickými testy tak šílenými, až byly zábavné. Prohledali jsme ostrovy šílenství křížem krážem, abychom nalezli vrcholné výplody chorých mozků. A přitom všem jsme se skvěle bavili. Vyražte s námi do blázince, kde budete rádi, navštivte Shivering Isles.

Platforma: PC, Xbox 360
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda (
http://www.bethsoft.com/)
Vydavatel: 2K Games (
http://www.2kgames.com/)
Homeage:
http://www.elderscrolls.com/games/shiveringisles_overview.htm
Datum vydání: 23. březen 2007
Videorecenze Oblivionu:
http://doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=113669

Ať už jste staří, či mladí, silní i slabí, ostřílení hrdinové mnoha bitev, nebo jen nováčci s mlékem na bradě, pro všechny jsou zde Shivering Isles, první oficiální datadisk k úžasnému RPG The Elder Scrolls: Oblivion. Nic nezáleží na tom, zda jej navštívíte s novou postavou, nebo si pro cestu na ostrovy šílenství vezmete veterána s mnoha bránami do Oblivionu za sebou, v obou případech vás čeká slušná porce zábavy. Shivering Isles se vaší postavě přizpůsobí a je jen na vás, zda souostroví navštívíte hned po začátku hraní, nebo se nejdříve vydáte po světě a až ve vhodný moment prostě proskočíte branou.

Vzhůru do portálu

V Tamrielu se vám datadisk moc neprojeví, pouze v zátoce Niben objevíte na jednom z ostrovů nový portál, o němž se můžete dozvědět ze zvěstí mezi lidmi. Ti zkušenější z vás mají jistě hluboké znalosti bran do Oblivionu a tak se poklidně vydají novým portálem. Neobjevíte se však ve zdevastované krajině, namísto toho vás uvítá pobočník daedrického prince šílenství Sheogoratha. Haskill, jak je tento váš průvodce zván, vám vysvětlí situaci na ostrovech, které jsou rozděleny na dvě části. Oběma vládne jeho pán a v hlavní dějové linii datadisku se budete snažit dostat se na výsluní jeho dvora, abyste jej mohli zkusit zlikvidovat.

  
Haskill osobně, k vašim službám * Bojíte se stromů? * Stačí dobrá rána a je po nich

Není vše však tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Ať už jste v Tamrielu měli jakoukoliv pověst, zde začínáte pěkně od nuly. I když máte schopnosti a vybavení pravého dobrodruha, započnete váš výlet po ostrovech v přistěhovalecké vesnici. Z ní však vede pouze jedna brána, kdy se klíč k ní nalézá v těle nemrtvého obra. Rychlá úvaha, dáte si dohromady hrušky s jablky, sníte skvělý koláč a hlavně vám dojde, že onoho obra bude třeba v sérii úkolů o klíč připravit, společně s jeho neživotem. Mezitím se kolem vás začne rozvíjet klubko intrik, mezi nimiž se šplháte do role panovníkova šampióna, abyste svého pána mohli obelstít a zničit.

Řečí čísel by se dalo říci, že čistě jen hlavní dějová linie vám přinese ke třicítce hodin zábavy, podle rychlosti, s jakou se budete hrou prodírat. K tomu je nutno připočíst ještě kolem dvacítky hodin strávených nad vedlejšími úkoly a celou tuto sumu porovnat s cenou datadisku. A nesmím zapomenout na nutnou šolichací konstantu zábavnosti, protože ta také ovlivňuje výsledný dojem.

Pestrá strava dobrodruha

Hlavně zpočátku se budete úžasně bavit, když budete dostávat pestré úkoly, vydávat se do rozsáhlých podzemí a likvidovat zákeřné příšery. Pokud však brzo nezačnete prokládat své hraní vedlejšími úkoly, nastane po určité době nepříjemná část hry, kdy půjdete snad stokrát do temných sklepení, která jsou však všechna stejná, jen abyste přinesli tu jednu věc, tam zase jinou. Naštěstí vás z letargie probudí okouzlující vedlejší úkoly, které přinášejí šílenou, občas až zvrhlou, zábavu. Jen si představte, že se dostanete k ovládání jedné jeskyně a podobně, jak tomu bylo v případě historické hry Dungeon Keeper, se ji budete snažit pomocí různých pastí a příšer uchránit před hrdiny.

  
Ty máš ale krásné nohy * Nebo že by to patřilo sem? * Nemrtvý obr, se kterým se musíte utkat

Na takovéto nápady narazíte téměř na každém rohu a to nejen po stránce úkolů. Stačí se jen rozhlédnout kolem sebe a vydat se jak na ostrovy Mania, kde pojem halucinace neznají, protože cokoliv myslitelného je zde realitou, nebo do depresivních míst na části Dementia, kde přežijí jen lidé s nejsilnější vůlí. Je tam sice nebezpečno, ale horší než příšery jsou i sny, před kterými se však nedá utéct. Snad všichni obyvatelé, až na vašeho charismatického průvodce, jsou nějakým způsobem psychicky narušení, takže občas bude obtížné vůbec pochopit, co po vás žádají.

Protože je občas Oblivion přirovnáván k online hrám, pouze bez možnosti interakce s jinými hráči, rozhodli se tvůrci přidat do hry i možnost tvořit si nové předměty. Pokud ji správně pochopíte, seženete si potřebné nákresy a suroviny, pak vám šílení kováři vytvoří vaše vlastní předměty. A když už nic, můžete je alespoň prodat, ale hlavně zezačátku se jedná snad o nejlepší vybavení, co můžete sehnat. A takto vyzbrojeni se můžete vydat na nové protivníky.

Zkušenostní poskoci

Jak už jsem se zmínil na začátku, nebo třeba v preview, nepřátelé se opět přizpůsobují vaší úrovni. Co jsem dříve vnímal jako arcizlo, srovnatelné snad jen s neskutečným zjednodušením oproti klasickým dílům série, se však v dobré obrátilo hned ve chvíli, kdy jsem nebyl schopen najít svoje staré postavy. Díky tomu jsem nemusel už poněkolikáté procházet všemi bránami a pachtit se ve známém světě jen proto, abych si zahrál nové dobrodružství. Samozřejmě, každá mince má dvě strany, ale od vydání Oblivionu již nějaký ten pátek uplynul, takže ne každý musí mít své staré postavy při ruce.

  
Ještěrka na houbičkách? Co to jen berou? * Křídla motýlí * A když nebudeš hodný přijde si pro Tebe hmyzák

Zpět ale k vašim protivníkům, ti se liší stejně, jako obě části souostroví. Je jasné, že na Manii se vyskytují spíše hodné stvůry, ale i tak můžete narazit na zákeřné příšery, se kterými si nezadají otravné kořeny v Dementii. Po celou dobu se však potkáváte s protivníky horšími, než jsou nějací zmutovaní vakovlci, když se na vás vrhají rytíři z řádu s prostým názvem The Order. Ti se také stávají vašimi vězniteli v případě, že se ve městech dopustíte nějakého přestupku, a věřte mi, že se nejedná o příjemnou zkušenost. Bez výbavy a se značně omezenými kouzelnými schopnostmi se prodírat podzemím plným nebezpečných příšer a kořenů s otráveným plynem není zrovna hračka.

Je se na co koukat

Nejen zabíjením nepřátel živ je člověk a tak se občas nestačíte dívat, co všechno kolem vás najdete. Nemluvím jen o nových předmětech a kouzlech, která se naučíte, ale také o překrásném světě, u něhož jsem si často kladl otázku, zda něco takového mohl vůbec vymyslet normální člověk. Jinak řečeno, nevím, co návrháři berou, ale měli by toho brát polovinu, nedělá jim to dobře na žábry. Určitě se ale najdou chvilky, kdy budete nad okolím jen v němém úžasu zírat a sbírat bradu někde u kolen, jak se podařilo vytvořit okouzlující prostředí.

  
Uctívejte můj mocný meč * Ďábelské ostrovy šílenství * Zkusíte projít přes lávku?

Horší už je to v případě zvuku, hlavně pak namluvení důležitých postav. Když na vás mluví Haskill, říkáte si, že herní herectví se konečně někam dostalo. Ostatní postavy ale nejsou zdaleka tak dobré a poslouchat řev Sheogoratha je zážitek pro masochisty. Jinak se však dá říci, že zvuková stránka je to pravé, zvlášť pak atmosférická hudba, při níž se začnete pomalu s prostředím sžívat a pokud jste slabší povahy, mohou se prý dostavit i halucinogenní stavy. Sám jsem si však ničeho nevšiml, stejně jako ten růžový slon za oknem, co mi napovídá, jak psát.

Světlé stránky hry
  • Mania a Dementia
  • Haskill a jeho charakter
  • Zajímavé úkoly a posrtředí
  • Rozsáhlá podzemí
  • Možnost tvořit si vlastní věci
Temné stránky hry
  • Nudnější pasáž hlavní linie
  • Některé nepochopitelné postavy

Pokud jste příznivci Oblivionu, nemusím asi dvakrát pobízet ke koupi datadisku. Po desítkách hodin zábavy přichází několik dalších desítek originálních úkolů, nových možností, prostě rozšíření se vším všudy. Navíc se Bethesdě podařilo jej do hry rozumně zakomponovat, takže se nemusíte bát, že byste si nezahráli. Hodně šílené zábavy vám přeji.

Grafika: 9/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 9/10

Kvalitní datadisk ke kvalitní hře. Mohli byste chtít víc, ale to můžete chtít vždy. Takhle si můžete být jistí, že se vám dostane půl stovky hodin kvalitní zábavy. A co více si za cenu datadisku přát?

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
  • Mania a Dementia
  • Haskill a jeho charakter
  • Zajímavé úkoly a posrtředí
  • Rozsáhlá podzemí
  • Možnost tvořit si vlastní věci
  • Nudnější pasáž hlavní linie
  • Některé nepochopitelné postavy
Další článek: Vyhlášení výsledků soutěže o předprodejové balíčky LotR Online

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,