The Elder Scrolls: Skyrim – první pohled za oponu (zoom)

O pátém díle série The Elder Scrolls se objevily první informace. A nám poklesla čelist.

Mimo krátké teaser video nebylo až do dneška o Skyrimu známé takřka nic. Teď už se ale ví, že příběh TES5 začně přibližně dvě stě let po konci Oblivionu, přičemž se bude odehrávat v provincii Skyrim, která se nachází severně od Cyrodillu a panují v ní nepříliš přívětivé podmínky. Těšit se tak můžete na dynamicky padající sníh i drsnou krajinu severu, v níž umí přežívat snad jen Nordové. A vlkodlačí Yeti. A obří pavouci. Jo, a draci.

VIDEO: 3793 'The Elder Scrolls V: Skyrim - VGA 2010 debut trailer'

O dracích pak bude vyprávět celý příběh, v němž budete mít jako jeden z „dračího lidu“ nejlepší předpoklady k tomu, abyste zabránili zničení pěti obrovských měst a tím pádem i zkáze celé provincie, v níž navíc propukla občanská válka. Samozřejmě si to ale nebudete moci s draky na férovku rozdat hned – to by ostatně u RPG asi neprošlo – a budete muset nejprve nastřádat dostatek zkušeností i vybavení přes spoustu vítězných soubojů a splněných úkolů.

Pokud se pokusíte vytvořit neohroženého bijce, který kolem sebe bude máchat dvěma palcáty, měli byste mít zcela volnou ruku

Samotné souboje mají být o poznání taktičtější a dynamičtější: nově byl přidán sprint, který umožní oběhnout nepřátele, hlavní změnou však je možnost ovládat každou končetinu zvlášť, přičemž žádná z nich není omezená jen na štíty. Pokud se pokusíte vytvořit neohroženého bijce, který kolem sebe bude máchat dvěma palcáty, měli byste mít zcela volnou ruku. S tvorbou postavy pak souvisí i příjemný fakt, že vám hra na začátku nabídne výběr z deseti různých ras, ale nenutí vás do žádného výběru povolání. Svého hrdinu si tak budete moci upravovat přímo za běhu.

Já umím to a on zas ono

Skyrim totiž nabídne 18 různých skillů, v nichž se vaše alterego bude moci vzdělávat a místo klasického systému levelování z Oblivionu (zvýšení skillu typického pro povolání = 1 bod do bodů nutných pro dosažení další úrovně) přechází na o poznání otevřenější systém - každé zvýšení skillu má vliv na vaši úroveň. Po dosažení nové úrovně vám bude zvýšena o určitou část zdraví, magicka a stamina, přičemž jeden z těchto atributů budete moci vylepšit o něco více dle vlastního uvážení. Ke všem schopnostem se pak budete moci naučit i profese známé z MMORPG: konkrétně je zatím potvrzeno vaření, farmaření, dřevorubectví, těžení a kovářství.

skyrim_01.jpg

Autoři navíc přebírají i oblíbený systém perků známý z Falloutu, kdy si na každé úrovni budete moci vybrat nějakou speciální schopnost. Úrovní bude celkově padesát, přičemž padesátá úroveň nemá být stropem, ale zlomem, na němž začnete nové zkušenosti nabývat podstatně pomaleji.

Hra by při zadávání questu měla sama zjistit, v jakých dungeonech jste už byli a nový úkol zasadit do některého z těch neprobádaných

Úrovně budou hrát důležitou roli v průběhu celé hry, jelikož se vrací mnohými neoblíbený level-scaling (úprava úrovně nepřátel podle té vaší.) Autoři se ale dušují, že jej tentokrát ve velké míře ani nepoznáte – jde totiž o umírněnější verzi, jaká byla použita třeba ve třetím Falloutu. Navíc má level-scaling k ruce speciální systém, který má na starosti upravování napevno zadaných úkolů. Nejenže se vám tak do cesty nepostaví nepřátelé, které odfouknete mávnutím ruky, ale rovněž by hra při zadávání questu měla sama zjistit, v jakých dungeonech jste už byli a nový úkol zasadit do některého z těch neprobádaných.

Stop generovanému obsahu!

Což mně osobně přijde jako velmi dobrý nápad, který zaručí takřka nekonečnou zábavu. Pokud tedy autoři skutečně opustí od počítačem generovaných oblastí a, jak v současné době slibují, vytvoří ručně hromady neprobádaných kobek a dalších podzemních prostor. Na uvěřitelnosti má pak přidat i změna dialogového systému a vůbec celé AI – pokud se tak dáte do řeči s někým, kdo pracuje na poli, nenechá kvůli vám všeho, ale při rozhovoru bude v činnosti normálně pokračovat. Oproti tomu ale můžete chování postav i přímo ovlivnit - odhození meče na ulici tak může znamenat boj skupinky lidí o to, kdo si nalezenou zbraň nechá; nebo vám ji někdo doběhne vrátit.

skyrim_02.jpg skyrim_03.jpg

Největší změny se pak logicky týkají grafiky. Skyrim má totiž přinést razantně překopaný engine, takže se můžete těšit na dynamické stíny, povlávání stromů ve větru, rozšířenou možnost upravování postavy (vousy, více typů tváří…), detailnější příšery, unikátnější prostředí, děti, otevřená města (na které mohou zaútočit draci), unikátní animace doražení soupeře zvláště vyrobenou pro každou zbraň i druh nestvůry, reálně vypadající tekoucí vodu a další a další věci.

Když se tak dívám na seznam změn a nových featurek, není mně moc jasné, jak to všechno chtějí autoři zvládnout. Pokud se jim však povede vylepšit aspoň questy a levelování potvor, bude Skyrim hrou, u které opět spousta lidí stráví mládí. Nezbývá tak nic jiného, než doufat a čekat. A když vám bude dlouhá chvíle, rozhodně se nerozpakujte zavítat na naše fórum, kde najdete spoustu spřízněných duší, které o Skyrimu ví první i poslední.

tesc_skyrim.jpg

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | freeform RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. listopadu 2011
  • Stovky hodin zábavy
  • Volnost pro každého
  • Souboje s draky
  • Poutavý příběh
  • Hromada vedlejších úkolů
  • Bugy
  • Inventář
  • Stárnoucí engine
Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 28 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A