The EntEntE: WWI Battlefields – zákopová válka jako realtime strategie

V dnešním herním světě je téma druhé světové války omíláno v tisíci různých formách. Byl to přece jen krvavý konflikt plný významných postav a událostí, který přináší vývojářům notnou dávku inspirace. Zřídkakdy se však můžeme setkat s hrou o Velké válce, tedy prvním celosvětovém konfliktu. Právě s ním přišli ruští Lesta Studio ve své nové RTS. Jak se jim dílko podařilo?
The EntEntE: WWI Battlefields – zákopová válka jako realtime strategie

 
koupit
Pořiďte si první real-time strategii z první světové války se slevou 15%! Místo 799 Kč zaplatíte pouze 679 Kč. Nabídku dalších titulů s velkými slevami naleznete na adrese vltava.doupe.cz.
Platforma: PC
Typ hry: RTS na téma první světové války
Multiplayer: LAN, hra přes internet
Minimální konfigurace: PIII 500 MHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: PIII 800 MHz, 512 MB RAM, 600 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 600 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Lesta Studio
www.lesta.ru
Distributor hry: Buka Entertainment
www.buka.ru
Distribuce v Česku: Cenega
www.cenega.cz
Homepage: www.entente.net

 

 

Mladičký ruský tým Lesta Studio touží být originální. „Proč tedy stále dokola omílat téma druhé světové“, řekli si páni vývojáři, „z jejího prostředí dnes vydává hry opravdu každý. Proč se tedy nepoohlédnout jinde, když můžeme v lidských dějinách najít přinejmenším jeden další, stejně zajímavý vojenský konflikt? Stejně ,,pěkný” i bohatý na významné události a osobnosti, stejně násilný i zdrcující. Gavrilo Principem počínaje a Hindenburgem konče“.

  

Tanková operace na Sommě * To co zbylo z jízdy * Tržiště nebo mešita?

Ano, řeč je samozřejmě o první světové válce. Jelikož se až na několik výjimek se „zákopovou hrou“ téměř nesetkáme, můžeme předpokládat, že potenciální možnosti jejího zpracování jsou velké. Pojďme to tedy společně posoudit v naší dnešní recenzi.

5 v 1 nebo 1 v 5?

Hra nabízí pět základních kampaní a to jak za Ústřední mocnosti (Rakousko-Uhersko, Německo), tak za státy Dohody (Rusko, Anglie a Francie). Budete mít tedy možnost zahrát si ve všech koutech Evropy po celou dobu trvání války. Bitva u Ypres, bitva na řece Marně, Verdunský mlýnek na maso, při němž zemřelo téměř milion vojáků, získáte možnost změnit výsledek některých bitev. Zní to velmi lákavě, ovšem s jedním velkým ALE. Při hraní za jednotlivé státy lze jen těžko rozeznat rozdíl v mentalitě, chování a taktice daných armád.

  

Zatím úhledná formace * Britové moniturují ruskou základnu * Zoufalý pokus jednoho Němce

Když jsem tedy nevědomky místo francouzské načetl save ze své německé kampaně, nabyl jsem dojmu, že opravdu hraji za již dříve rozehraný francouzský scénář. Naštěstí mě včas vyvedl z omylu můj německy mluvící voják. Místy mi tak připadalo, že jediný rozdíl mezi válčícími stranami tkví pouze v uniformách. Očekávaná rozmanitost, plynoucí už z prostého faktu, že máte možnost hrát za pět různých mocností, se ve skutečnosti stala pouhou monotónností a neoriginalitou.

Jak to vypadá v praxi?

Před každou misí se vám dostane dlouhého textového briefingu, který poučí o historických souvislostech a zadá patřičné úkoly ke splnění mise. Tak vzhůru do toho a půl je hotovo!

Základním faktorem hry je výstavba válkou zužovaného města, které se stane vaší ekonomickou základnou, a těžba čtyř surovin (zlato, ruda, ropa, dřevo), jenž jsou zdrojem vašich financí. Farmy s obilím zajišťují obživu dělníkům. Hlavní budovou je pak jakási městská radnice, jejíž význam spočívá v udržování ekonomiky. Elektrárna je důležitou součástí pro rychlejší upgrady a těžbu, mezi další důležité budovy patří továrna na zbraně a tanky. Achillovou patou zvoleného systému je fakt, že teprve po náležité výstavbě města a shromáždění dostatečného množství prostředků můžete začít budovat armádu a věnovat se tak vojenským úkolům dané mise. Ztrácíte tím tedy dost času a mezitím již připravený počítač toho může využít k vlastnímu útoku.

Tento pomalý a po čase až nudný postup, který jen zbytečně zdržuje, na vás čeká téměř v každé misi. Místy se WWI až nápadně snaží podobat skvělému Age Of Empires. Pouze doba je pochopitelně zasazena do počátku dvacátého století.

Pořád stejná písnička

Náplň, design a obsah misí je skoro neměnný. Co se týče budov jednotlivých zástupců konfliktu, mají sice odlišné textury, ale to je k té rozmanitosti asi vše, protože žádná ze stran neoplývá pro sebe specificky funkčním typem stavení, které by ji zvýhodňovalo oproti ostatním. Málo druhů jednotek je dalším mínusem hry. Řadoví vojáci, kulometčíci, protiletadlová obrana, jízda, pár tanků, letadel a sem tam i nějaký ten křižník. Víc toho ve hře jen stěží najdete. S obsahovou stránkou si zkrátka autoři příliš hlavu nelámali.

Na druhou stranu, ovládání je velice přehledné a je jednoduché se v něm orientovat. Ke všem položkám máte rychlý přístup a nestane se tak, že při nečekaném přepadení nestihnete patřičným způsobem zareagovat.

Koštování vzhledu

Po grafické stránce je hra silně podprůměrná. Krajina i obyvatelé Evropy se nejspíš grafikům WWI zdají být všude stejní, což je skutečnost více než k pousmání. Nebýt alespoň trošku odlišných budov a uniforem, nepoznali byste, za koho to vlastně hrajete. Nulová rozmanitost a křečovitost pohybu objektů po mapě je téměř pravidlem. Navíc by pro uživatele Radeonů, nebýt speciálního spouštěcího příkazu, byla hra naprosto nehratelná. Celý engine je navíc kompletně 2D, což už se dnes příliš nenosí, ani to však nemusí být při kvalitním zpracování vadou na kráse.

  

Německá dělostřelecká baterie * Verdunský masakr * Podvečerní obloha z trojplošníku

Co se zvuku a hudby týče, velice nepřirozené mi připadá poslouchat vesele laděný klavírní valčík a sledovat při tom krvavou řežbu asi stovky vojáků. Hudba je zde asi největším kamenem úrazu a chvílemi působí opravdu směšně v kontrastu s tím, co se děje na monitoru. Rozmanitost zvuků ve hře je též dosti chabá a po čase vás tytéž výroky jednotek znudí. Celkový dojem z graficko-akustického zpracování je tedy více než podprůměrný.

Na západní frontě neklid

Umělá inteligence vašich jednotek i nepřátel je sice celkově na relativně slušné úrovni, ale místy přesto objevíte závažné nedostatky. Vaši vojáci třeba vandrují po mapě, jako by nevěděli, kam byli posláni, nebo se často stane, že se dvě skupiny nepřátelských vojsk minou - aniž by jedna či druhá skupina zaregistrovala přítomnost vetřelce. A to rozhodně nehovoří o hře v pozitivním slova smyslu.

  

Jako z Age Of Empires * Monty Python´s Flying Circus * Co z koho zbylo?

Mám-li to shrnout, chování jednotek je „divné“ komplexně. V jednu chvíli se na sebe vrhnou tucty vojáků a desítky příslušníků jízdy – bohužel, výsledný masakr spíše než bitvu připomíná americký fotbal a desítky zpocených hráčů, kteří se po sobě válejí. Není výjimkou najít své jednotky jinde než tam, kde jste je chtěli mít, v horším případě bloudí lesem jako hlavní aktéři filmu Blair Witch. Vesničané, pracující na poli, se někdy zničehonic odeberou rekreovat do lesa, aniž by se na to někoho zeptali. Až na tyto mouchy je však AI dobře zpracovaná. Přesto by hře neuškodilo, kdyby autoři věnovali více času jejímu dobrému otestování. A to samozřejmě neplatí pouze v otázce umělé inteligence.

Před zákopem za zákopem nikdo nesmí stát

WWI bude asi jediná hra s tématem zákopové války, ve které nebyl ani jeden jediný zákop. Nevím, jestli tohle autoři vypustili úmyslně, nebo na ně prostě zapomněli? Ať tak či onak, nedostatek je to přímo obrovský! Vždyť právě zákopy se staly jakýmsi symbolem tohoto válečného konfliktu. Jejich absence je totéž, jako by hokejisté v počítačové sérii NHL ťapali po ledě bosky.

Navzdory tomu je ovšem nutné pochválit zpracování v rámci faktografické podloženosti herních scénářů. Pominu-li možnost měnit výsledky některých historických událostí díky rozmanitosti postupů v kampaních, vše jinak na chlup odpovídá historickým skutečnostem. Je to jeden z mála faktorů, který mě oslovil a díky kterému se dá WWI Battlefields docela slušně hrát. Nepotrpíte-li si však na dějiny a její přesné ztvárnění, věrohodné historické podklady váš dojem ze hry pravděpodobně nevylepší.

Jak tedy „první světová“ dopadla?

World War I  není špatnou hrou, jen idea dobré realtimovky z první světové války není dotažena do konce. Kdyby byla hra inspirována Blietzkriegem, dalo by se pochopit, že neúspěch pramení z možného vyčerpání tématu, či z toho, že je herní trh množstvím her o WWII již přesycen. Realtime strategií na její téma tu bylo a je hodně. U první světové války se však tvůrci podobnou „výmluvou“ obhajovat nemohou.

Oželíme-li množství chyb v grafickém enginu, nepoutavou zvukovou stránku hry, průměrnou hratelnost a nerealističnost, může být WWI dobrou zábavou pro dlouhé jarní večery. Není to hra, která si zaslouží hodit do koše, ale není to také herní titul, u kterého byste s nadšením trávili čas. Lákadlem je její neobvyklé téma a tak tomu také zůstane.

Světlé stránky hry
  • Faktografie
  • Ovládání
  • Originalita námětu
Temné stránky hry
  • Hudba a zvuky
  • Chyby v grafice
  • Nerealističnost
  • Monotónnost
  • Úroveň AI

Snad je neúspěch a celková podprůměrnost zaviněna tím, že vody Velké války nejsou herními vývojáři dostatečně probádané, snad tím, že vývojáři z ruského týmu Lesta nepatří mezi ty nejzkušenější. Zřejmě na tom nese vinu ždibec od každého ze zmíněných faktorů. Bez ohledu na negativní stránky hry ji však mohu doporučit všem těm, kteří si chtějí první světovou válku vyzkoušet na vlastní kůži a kteří se rádi prohrabávají tunami historických podkladů. Jenom tato skupinka hráčů zřejmě dokáže ruský výtvor World War: I Battlefields dostatečně docenit.

Grafika: 5/10
Zvuky: 3/10
Hudba: 2/10
Hratelnost: 5/10

Někdo přece musel prozkoumat slepou uličku lidského poznání  a oznámit světu: ,,Tudy ne, přátelé!”

Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 19 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A