PS3 | Akce | Dojmy

The Last of Us – zrůdy mají mnoho podob (dojmy)

Jaká jsou dojmy z nejočekávanější PS3 hry tohoto jara?

The Last of Us nebude o hratelnosti, ale o zážitku. To je hlavní dojem, který jsem si odnesl z hraní krátkého dema o dvou úrovních. Nečekejte žádné revoluční herní prvky, The Last of Us si vystačí s klasikou third person akčních adventur – prozkoumávání lokací, řešení jednoduchých hádanek a pochopitelně boj (plus nějaké sbírání surovin a craftování).

Boj o přežití

The Last of Us dokáže ohromit detailností a uvěřitelností. Co chvíli jsem se zastavoval a žasnul nad nějakým detailem – nad slunečními paprsky jemně se deroucími šumícími korunami stromů, veselým pobrukováním mé společnice Ellie, i třeba věrně napsaným dopisem na rozloučenou v jednom z bezpočtu narychlo opuštěných domů.
The Last of Us 04.jpgThe Last of Us 05.jpgThe Last of Us 06.jpg

Vše dohromady tvoří jeden celek, který vás dokáže do sebe vtáhnout neuvěřitelnou silou. Realita odplouvá kamsi do ztracena a najednou nesedíte s ovladačem před televizí, ale jste tam. Drsným hrdinou Joelem, který spolu s mladou Ellie se snaží přežit ve světě, kde nebezpečí číhá na každém kroku.

Jistě, zpátky před obrazovky vás vrátí fakt, že je hra poměrně dost lineární a vaše tužby po větším prozkoumávání briskně utne nepřekonatelná hromada překážek tady, zamčené dveře tam… I tak se po necelých dvou hodinách hraní chci co nejrychleji vrátit zpátky do toho fascinujícího světa krásy i zkázy. A to navzdory vědění, že budu umírat. A hodně.

 

The Last of Us dokáže ohromit detailností a uvěřitelností

 

Budoucnost, ve které většinu lidí zmutovala parazitní houba do podobny vraždících monster, je prostě nelítostná. A horší je ještě myšlenka, že daleko většími zrůdami mohou být zdraví lidé, kteří se kvůli zisku nezastaví před ničím. Právě obě tyto strany nebezpečí ukázaly jednotlivé úrovně.

Lincoln, malé město na kraji divočiny

První úroveň zavedla dvojici hrdinů do malého města Lincoln. Vlastně před něj, protože nejprve Joel s Ellie museli k okraji města probloudit lesíkem. Od počátku je jasné, že oba hrdinové budou v naprostém centru dění a jejich vzájemný vztah se stane základním stavebním kamenem hry. Ostatně i Uncharted bylo díl od dílu stále více a více o postavách.

The Last of Us 01.jpgThe Last of Us 02.jpgThe Last of Us 03.jpg

Demo sice není nejdelší, ale i tak se začaly jasně rýsovat osobnosti obou hrdinů – Joel je nekompromisní drsňák, který byl schopný pro přežití udělat cokoliv. Ellie je naopak ještě napůl rozverné dítě, které se však občas dokáže chovat až překvapivě dospěle. Pasáž v Lincolnu se odehrává evidentně někdy z kraje hry, kdy si oba k sobě začínají teprve budovat vztah.

Ale zpátky do lesa, který dokázal svojí mírumilovností ukolébat k pocitu bezpečí. Nebyl falešný, protože první nepřítel se objevil až po necelé půlhodině hraní, už přímo v ulicích města. Ještě předtím jsem se musel s hrdiny dostat přes oplocený areál s vodní věží.

The Last of Us 16.jpg

Hned první střecha nízké budovy dala najevo dvě věci: Joel není Nathan Drake a craftování bude hrát důležitou roli. V The Last of Us nečekejte žádné skákací radovánky – mezeru mezi dvěma budovami jsem překonal za pomocí nedaleko opřené fošny a na korbu náklaďáku, kam by Nathan vyskočil hravě, jsem musel vylézt po žebříku.

Smrt číhá všude

Nalezená trubka, na niž někdo páskou připevnil čepele nůžek, se ukázala jako účinný likvidátor zmutovaných zrůd a zároveň ponoukla k prozkoumání craftovacího menu. Průzkum okolí v The Last of Us bude zásadní, protože bez něj nezískáte suroviny jako je alkohol, kusy hadrů a tak podobně, ze kterých si lze vyrábět lékárníčky, Molotovovy láhve, či další pomůcky. Primitivní nůž třeba posloužil nejen k bodání do protivníků, ale i k páčení dveří, za kterými se daly najít další suroviny a hlavně munice.

The Last of Us 13.jpgThe Last of Us 14.jpgThe Last of Us 15.jpg

Hra jí hodně šetří, což opět hodně pomáhá pocitu z nebezpečného světa, ten bohužel v ukázce zbořili tvůrci pasáží, ve které se Joel chytil do pasti a hlavou dolů musel odstřelovat mutanty, než se Ellie podařilo jej osvobodit. Během toho jsem měl jako hráč nekonečno munice, takže počáteční snahy o pečlivé míření po tomto zjištění byly zapomenuty a střílel jsem, co to jen šlo. Bylo to zapotřebí, protože zrůdy byly až překvapivě agilní a stačilo jen pár zaváhání, aby se Joel nedobrovolně stal jen visící flákotou masa k okousání.

The Last of Us 07.jpgThe Last of Us 08.jpgThe Last of Us 09.jpg

Snad tahle akční pasáž představovala výjimku, protože jinak hra nevypadá na lacinou zombie vyvražďovačku. Mutanti představují tuhé protivníky, u kterých si dvakrát rozmyslíte, než se pustíte do konfliktu s nimi. Ostatně úprkem, tedy ústupem do předem připravených pozic, končila hratelná část první ukázky. Následující dlouhá animace, jejíž obsah vám prozrazovat nebudu, pak dala najevo, že dějových vsuvek si užijeme asi hodně.

Pittsburgh plný vrahounů

Další dlouhou animací začínala druhá ukázka, která se odehrávala v Pittsburghu. Animačku jste ji mohli vidět sami, šlo o tu, ve které Joel s Ellie jedou autem a přepadnou je banditi. Následná přestřelka v opuštěném obchodě ukázala, jak jsou potyčky s lidmi rozdílné a jak je celá hra syrová a brutální.

Na rozdíl od živočišných mutantů se lidští protivníci chovají chytře – spolupracují, kryjí se a snaží se vás (často úspěšně) obejít. Výsledek? Trvalo mi přesně čtyři pokusy, než se mi podařilo celou skupinku neutralizovat a to jsem musel hodně změnit taktiku – chovat se více obezřetně, měnit pozice a útočit ze zálohy.

The Last of Us 10.jpgThe Last of Us 11.jpgThe Last of Us 12.jpg

Během toho jsem si všiml, že hra každý konflikt generuje. Protivníci útočí trochu jinak a zůstávají po nic jiné zbraně. Zároveň potyčka ukázala, jak moc naturalistickou hrou The Last of Us je – každý úder trubkou působí až nechutně realisticky, střela z brokovnice dokáže trhat končetiny a Joel rozbíjí obličeje protivníků na kaši o pult. Do akce se zapojuje i Ellie, ale spíš ze zálohy, když upozorní na útočícího protivníka a případně po něm mrskne flašku.

Brutalita ve hře není samoúčelná, funguje jako důležitý kousek skládačky ve snaze vystavět věrně vypadající obraz budoucnosti, ve které se civilizace rozpadla na prach a každý den je zoufalou bitvou o přežití. Pokud tohle od The Last of Us očekáváte, nebojím se předpovědět, že nebudete zklamáni. Osobně jsem s ukázkou více než spokojený.

Diskuze (1) Další článek: Bioshock Infinite je vážně fotogenickou hrou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,