The Moon Project – vzhůru na Měsíc… a nebo ne?

Nová realtimeová 3D strategie od TopWare Interactive distribuovaná pod křídly Bohemia Interactive s tajemným názvem The Moon Project je tak trochu rozporuplné dílko… ptáte se proč? Však si to přečtěte.

Žánr: strategie
Minimum: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 4x CD-ROM, DirectX komp. grafická karta, zvuková karta
3D: Ano
Multiplayer: Ano
Výrobce: TopWare Interactive
Distributor:
Bohemia Interactive

Celou hrou se táhne jakýsi příběh plný frakcí, zrady, krve, pěstí, závisti a nenávisti (zdravím grupu Tři sestry), ke hře tohoto typu je až neobvykle složitý, jinak řečeno, dá se snést a dobře do hry zapadá. A teď pozor, v následující větě je velmi přesný, všeobjímající a všezahrnující popis. Jde o realtimeovou, strategicko taktickou hru z nadhledu v kompletním 3D zpracování. Tak, zde by mohla recenze úplně klidně končit, protože nic dalšího zajímavého se tu už stejně nedozvíte.

Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete číst dál, začneme raději od těch lepších stránek.

Jednoznačně musím tvůrce pochválit za skvěle namluvené charaktery a dialogy, snad poprvé jsem se u realtimeové strategie pořádně zasmál, ten ruský přízvuk je vážně roztomilý, posuďte sami: „Vyróba dokončéna, Našél sém tě, Konéčně ákce, Transpórter dorázil, popř. Zasóby dochazéji“, akcent trošku připomíná jedno (poměrně početné) etnikum, které u nás žije, ale o kterém se nemůžu zmínit, protože by to bylo patrně pokládáno za rasový útok II. stupně.

The Moon ProjectThe Moon Project

Solidní strategie na 2CD vás sice může zaujmout, ale obávám se, že u jiných než skalních realatimeových stratégů zaujme pouze svojí pěknou grafikou, čímž se dostáváme k dalšímu velkému plus, kterým je samozřejmě zpracování GRAFIKY.

Volně rotovatelný pohled na všechny možné strany a úhly vás patrně nechá chladnými stejně jako videosekvence, které jsou (jak jinak) kvalitně zpracované a dobře navržené. Mimochodem, někteří inteligenti neustále nadávají na 3D pohled a nostalgicky rozbíhají na emulátorech Dunu II, ale to je podle mě zbytečný přežitek, pokud dáváte přednost 2D pohledu, můžete si odzoomovat na maximální vzdálenost a udělat si tak z pravověrné 3D hry takový menší 3D náhled ála Starcraft, Age of Empires, Submarine Titans atd. atd. Hra je samozřejmě stále plně 3D, takže naklánět, otáčet a přibližovat můžete co srdce ráčí, resp. co procesor dovolí.

Na výbornou hodnotím plně modifikovatelný terén, který je možno strategicky využívat, bagrovat v něm zákopy, stavět bábovičky atd., zkrátka, terén je součástí hry a pokud chcete být úspěšní, tak s ním musíte počítat. Nechybí tu zajímavá možnost ražení tunelů, což je jednak pěkné a za další to přináší další strategické elementy do hry.

Ale pozor, nenechte se zmást a obalamutit. Pokud se příliš zakoukáte do roztomiloučkého zobrazení sněžení, mlhy a vozidel v noci si svítících na cestu, může se Vám snadno stát, že pak hře odpustíte i něco co by vám u jiné hry docela i vadilo…

The Moon ProjectThe Moon Project
Osobně mě trošku mrzí, že se zde těží pouze jediná surovina, která se dále zpracovává na peníze. Tedy, pokud samozřejmě nepočítáme elektrárny, ale to jaksi není těžba nebo strategická surovina. Klidně tu třeba mohla být nafta, zlato nebo třeba špenát to je jedno, ale přidalo by to další kus strategie do hry, takto je vše orientováno více akčně řekl bych. Ovšem pozor, tím nechci říct, že by stavění základny a jednotek atd. bylo odfláknuté, to ne. I zde najdeme nějaké ty nové nebo otřelé nápady, jako je třeba montování různých zbraní na vaše budovy, skládání vozidel z (několika) komponent atd.

K dokonalosti (tedy mé rýpavé osobě) chybí jednak tahový mód, druhak více surovin a třeťak, zamíchat do toho trošku z dalších žánrů, třeba RPG. No řekněte, nebylo by skvělé, kdyby každé vozidlo přímo ovlivnilo to, kdo jej řídí a jaké má zkušenosti, kdyby se hráč musel starat o své zkušené piloty-borce atd. Když totiž komandujete padesát stejných tanků, je to takové neosobní…

A v čem je další drobný problém? Až na nějaké prkotinky a detaily (doplňování střeliva vrtulníkem (proč ne i palivo?) je to pořád stejná stará Dune II, akorát že 3D a se třemi stranami. Já už mám po krk, ne, to je příliš mírný výraz, je mi na blití z her kdy scénáristé a návrháři tvoří minoritní část, o to víc je grafiků a pak to podle toho taky vypadá. Takže nepochybuji, že dřív či později se každý soudný hráč začne ptát PROČ:

  • je to stále o stejných nápadech?
  • je tam tak málo taktiky (něco jako pokročilá editace pohybu ve formaci by se hodila…)?
  • je tam TAKY vymýšlení stále stejných technologií (problém 99% her obecně)?
  • neudělají pořádnou hru nacpanou originálními nápady (něco jako jednotky získávající zkušenost či náhodné a variabilní vynálezy (už jste někdy slyšeli, resp. nepřipadá vám uhozené, že by vědci DOPŘEDU věděli CO Z TOHO BUDE a JAKÉ získáte bonusy?)
  • se nevykašlou na grafiku a nenajmou si další návrháře?
Nápadů tam sice pár je, ale, mezi námi, neuražte se, to je všechno? Mě nezajímá, že to „…tak dělají i ostatní“, co být trošku inovativní? Resp. co ty dobré nápady dotáhnout do konce, co?
  • mrhají sakra kapitálem
  • je to pěkná hra o ničem
  • si proboha ti šáhnutí distributoři myslí, že na tomhle trhnou majlant?
Nemůžou třeba udělat realtime strategii o lidském imunitním systému? Je to nápad sice úchylný, ale v porovnání se scénářem TMP kde se rubají tři frakce o moc z něj originalita přímo tryská, člověk by namísto tanků a raketometů (JAK originální, BUM!, právě jsem si sedl na zadek) mohl ovládat kompletní obranný buněčný a chemický systém člověka, což by jednak byla originální game a ještě bychom se něco (samozřejmě nevědomky!) přiučili o lidském těle. Tak TOHLE bych si zahrál.

Pokud tedy budete někde číst typické reklamní řeči o nejlepší strategii pod sluncem, pak vězte, že grafika je FAKT super. AI taky vcelku ujde a zvuky s hudbou jsou skvělé, ale pokud chcete dobrou a variabilní realtimeovou strategii sežeňte si třeba starého dobrého Mechcommandera, který až na to, že není v 3D (resp. nedovoluje otáčet kamerou, 3D pohled tam je) nabízí mnohem víc strategického vyřádění. Navíc jej ve výprodeji seženete za pětinovou cenu.

The Moon ProjectThe Moon Project

Mno… pokud jste majitelem na dnešní poměry aspoň průměrného stroje (128MB, 16MB grafika, 350+), tak si už zpracování hry můžete náležitě vychutnat. Když připočítáme, že hra je počeštěná úplně do posledního bajtíku, je u ní přibundlován výborný český manuál a i řečnění je ve hře české, nevidím důvod, proč by hra nemohla být solidním dárkem pro nezvedeného školáka (ve kterém se strategické sklony teprve probouzejí), případně velmi, VELMI zatvrzelého realtimového stratéga.

Hra se sice může líbit redaktorovi v nějakém plátku, když si ji jen tak letmo přehraje a za týden vrátí, ale dobře vám radím, nejdřív si pořádně zahrajte demo a zeptejte se sami sebe, jestli je to FAKT to, co chcete hrát a za co vypláznete svoje finance na hry na několik měsíců.

Jak říkám, rozporuplnost, to je to. Hra se vám sice může líbit, ale pokud nedáte na grafiku a 3D pohled vás nezajímá, asi Vám to přijde kapku nudné… Zaplaťpámbu za přítomný editor. Takže to nebudem okecávat. Only one House will prevail… Harvest spice… Howgh! Domluvil jsem.

Celé se to sice možná dá hrát, ale já to stejně hrát nebudu, protože jsou tu hry zajímavější (Mechcommander), originálnější (Submarine Titans) a hratelnější (Age of Empires).

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 4/10
Jen pro HARDCORE stratégy. Nic nového.
Celkové hodnocení: 6/10
Diskuze (2) Další článek: Indiana Jones And The Infernal Machine – symfonie pro N64

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,