The Need For Speed – jeden z prvních

Pokračování filmového díla, knihy či dejme tomu počítačové hry, je většinou známkou toho, že původní myšlenka má stále dobrou potenci k získávání peněz producentům a výrobcům. Dnešní veskrze konzumní společnost toto s kvitováním přijímá a ve stále větším množství žádá nová a nová pokračování čehokoliv, co je jen trochu úspěšné.
The Need For Speed – jeden z prvních
Pokračování filmového díla, knihy či dejme tomu počítačové hry, je většinou známkou toho, že původní myšlenka má stále dobrou potenci k získávání peněz producentům a výrobcům. Dnešní veskrze konzumní společnost toto s kvitováním přijímá a ve stále větším množství žádá nová a nová pokračování čehokoliv, co je jen trochu úspěšné. Nezřídka pak bývá pravidlem, že pokračování nedosahuje úrovně dílu prvního, který ještě za svým názvem nemá číslovku, která by označovala, že je jen jedním z řady. Teprve s odstupem času začínají být patrny odklony od původní myšlenky, která nastartovala úspěšnou dráhu následovníků. Nejinak tomu je u jedné z nejúspěšnějších závodních sérií pro PC, s názvem The Need For Speed.

Začátek této závodní ságy musíme hledat na jedné, dnes již zapomenuté konzoli. Tou bylo 3DO. Na tuto konzoli byly šity hry přesně na míru. Ovšem jak již to u konzolí bývá, jejich nevýhodou bylo a je poměrně nízké rozlišení, které ještě více dostává zabrat při zobrazení na běžné televizi. Takže původní TNFS nebylo ještě úplně ono. Pak ovšem přišla dlouho očekávaná konverze pro PC, která již dosahovala rozlišení 640x480. Ihned se z této závodní hry stal velký hit. A to i přesto, že již v té době existovala řada jiných závodních her. A ne ledajakých: Nascar Racing a Indy Car Racing svědčí sami za sebe. Ale TNFS přesto oba dva své soky převálcovalo. Jaké že bylo tajemství úspěchu ? Základním kamenem byla myšlenka simulace jízdy v drahých vozech známých značek, jakými jsou např. Ferrari, Porsche, Lamborghini atd. . Takže namísto nic neříkajících značek autíček v Nascaru, či poněkud nepoužitelných monopostů, jste si mohli vychutnat jízdu v něčem, co skutečně existuje a je možné vidět reálně na silnici. Všechny závody jsou zasazeny do přírodních scenérií (až na dvě výjimky: městský okruh a Hollywood), při kterých jste se konečně mohli rozhlédnout po okolní krajině, kde byly různě roztroušené domečky, stromky a tu a tam balón či reklamní cedule. To vše v nádherných kýčovitých barvách. Umístění závodu na normální silnici byla opravdu velká změna oproti jinak sterilním závodním tratím, které byly k vidění u konkurentů. Navíc autoři hru okořenili filmovými sekvencemi a digitalizovanými obrázky aut, které nahradily v té době běžně používané renderované (v nejnovějších dílech III a IV jsou auta již pouze renderovaná, což považuji za výrazný krok zpět) zobrazení. Filmové sekvence svou kvalitou a zpracováním (nikoliv rozlišením) , jsou alespoň o jednu třídu výše, než studené reklamy na běžná auta, při kterých se vám orosí obrazovka a vaše mraznička utrpí těžký mindrák. A na úplný závět přidali tvůrci věc, která se již jen tak nevidí: dokonale vyváženou hru, kterou může hrát jak začátečník, tak člověk, co miluje hardcore simulátory. Autíčka se na tratích chovají opravdu jako živá. Hra tak má od začátku rychlý spád a potřebnou dynamičnost, která vás přitáhne k obrazovkám monitorů a jen tak nepustí.

Nyní si proberme TNFS trochu podrobněji. Hra nabízí několik módů. Na výběru pak záleží, jaké suto si můžete vybrat, jestli bude na silnicích běžná doprava, či jestli vám bude život znepříjemňovat všudypřítomná hlídka policie. Celkem si můžete vybrat ze 4módů: Turnaj, jeden závod, jízdu proti oponentovi (tím může být i váš kamarád připojený přes síť), nebo jízdu proti času, který využijete při vytváření rekordů tratí. Když si zvolíte turnaj, budete postupně absolvovat všech 6 tratí, které jsou k dispozici (pořadí si můžete zvolit sami), z nich každá je určena pro určitou třídu aut. Z nich si pak vyberete to svoje. Které auto je pro danou trať v každé kategorii nejlepší, si zkuste najít sami. Časem na to přijdete (Ferrari rulez) . Když vyhrajete všech šest tratí, dostanete jednu bonusovou navíc ( Hollywood). Dá se na ní sice dosahovat nejvyšších rychlostí, ale je asi nejméně pěkná. Když vyhrajete celý turnaj podruhé , tentokrát již na všech sedmi tratích, obdržíte heslo pro jedno super závodní auto (není hezké dokonce ani promakané, ale těch 800 koňských sil stojí za to), plus dvě další, které trochu obzvláštní již zajeté tratě. Jedna poznámka: u pirátské rip verze si na můžete na tyhle hesla nechat zajít chuť. Prostě je okleštěná verze hry neobsahuje. A animace taky ne. Když se vám nechce hrát celý turnaj, můžete se vybrat libovolnou trať a na ní si zajet závod s jakýmkoliv typem auta a proti různým oponentům. Předposlední možností je zajezdit si head to head. Tedy proti jednomu oponentovi. V tomto módě již přijde ke slovu běžný dopravní ruch na silnicích a policisté. Až vás někdy vychytají a vy shlédnete animované sekvence ze zatýkání, již se nebudete snažit o nic jiného, než aby vás zatkli. Věřte, že rozhodně není lehké se k závěrečné scéně propracovat. Poslední mód (Time trial)slouží k překonávání rekordů tratí. Proto asi bude pro tento účel nejvhodnější vypnout dopravu.

Samostatnou kapitolou jsou tratě. Jsou zde 4 klasické okruhy, kde jezdíte jak pokusná veverka uzamčená v točícím se kole,a pak tři , které jsou rozděleny do etap. Myslím že ty jsou jasně nejlepší, protože se u nich mění grafika a často musíte měnit i způsob jízdy. Bohužel se tento typ tratí nedostal do novějších verzí. Přitom právě na nich se daly nádherným způsobem lámat rekordy a navíc nebyly po čase tak nudné, jako okruhy, které jste často museli absolvovat až 8 krát. Design tratí byl naprosto dokonalý. Měli jste neustále pocit, že nejste uzavřeni v nějakém tunelu, jak je tomu u většiny podobných her, ale že můžete jezdit kde chcete. Nevím sám čím to je. V pozdějších pokračováních již pocit svobody zmizel.

Zpracování hry jako celku se nedá absolutně nic vytknout. Hardwarové nároky byly i na rok 1995 velmi přiměřené. K instalaci stačilo 25 MB na harddisku , ale volitelně jste mohli vystačit s pouhými 5-ti MB, nebo naopak až 110 MB. Podporovány byly všechny možné zvukové karty. V dnešní době však již nemohu spustit hudbu. Což je zapříčiněno bezpochyby tím, že mám PCI kartu a ovladače které mají emulovat ISA prostě nejsou sto procentní. Grafika běžela standardně v 640x480, přičemž na pomalejších počítačích jste si mohli upravit úroveň detailů, velikost obrazovky nebo vzdálenost, na kterou budete vidět. Dnes jsou již tyto nastavení tak trochu mimo mísu. Kromě 640x480, bylo připraveno i rozlišení 320x200, které ovšem nabídlo tak hranatou a vyloženě hnusnou grafiku, že vám ji opravdu nedoporučuji spouštět. Mohli byste si o hře udělat špatný úsudek. Už v té době začali klepat na dveře hry, které podporovali hru více hráčů naráz, ale zatím jen velmi nesměle. O hře po internetu ani nemluvě (jen tak mimochodem, hru po internetu si neužijete ani s TNFS III či IV, protože server na straně EA je absolutně nefunkční). Proto je u prvního dílu možná hra jen dvou hráčů. Zato jste si mohli propojit počítače přes sériový kabel, takže jste nemuseli instalovat síť. Nevýhodou byla velká nestabilita.

Na závěr bych rád připomněl, že hra přinesla spoustu inovativních prvků. Asi nejvýraznější z nich byly stopy po pneumatikách, když jste „zahrabali“nebo jen tak smýkli koly v trochu prudší zatáčce, možnost porážet patníky, značky a vůbec vše, co se vyskytovalo v okolí tratě, možnost jen tak si zatroubit na klakson (každé auto má samozřejmě svůj vlastní charakteristický zvuk), které je sice k ničemu, ale vypadá to efektně. Samozřejmostí bylo, že každé auto mělo svůj vlastní zvuk motoru, takže jste i poslepu mohli poznat které auto zrovna ovládáte. Samozřejmě že ne vše je na této hře bezvadné. Slabinou byli protivníci. Při závodech jsou stále za vámi a navíc jejich pohyb po trati je zpracováván zvláštním způsobem. Když zvítězíte v jakkoliv rekordním čase, jsou pár sekund za vámi. Těch pár sekund za vámi jsou pořád, i když zajedete opravdu špatný čas.

Od doby, co spatřil světlo světa první TNFS už uběhlo hodně vody. Pokračování zatím podle mne tápou a autoři ne a ne pořádně navázat na první díl. Fyzikální model doznává neustálých změn. Mně osobně se ještě líbil ve dvojce, ale ve trojce už auta jakoby plavaly po silnici. Alespoň že přibyla možnost editace vlastních aut. Co se mně dále nelíbí je absence hraných scén a filmových sekvnecí, které propagují jednotlivá auta. Ještě ve druhém dílu bylo na co koukat,avšak od třetího je se vším utrum. Navíc zatímco v jedničce jsem měl neustále chuť vylepšovat svoje rekordy, v dalších dílech jsem akorát chtěl mít tratě co nejrychleji za sebou. Překonávání rekordů mně u nových dílů nijak netáhne. Tratě(samé okruhy) jsou po čase neuvěřitelně nudné, protože je musíte jezdit pořád dokola.

The Need For Speed je bezesporu revoluční hrou. Přinesla dokonalé zpracování a posunula pomyslnou laťku závodních her hodně nahoru. V grafice sice začíná zaostávat za svými mladšími bratry, ale zde použitý fyzikální model byl absolutně nejlepší. Co asi nejvíce zamrzí je absence hry po internetu. Snad se dočkáme v Motor City.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A