The Need For Speed – jeden z prvních

Pokračování filmového díla, knihy či dejme tomu počítačové hry, je většinou známkou toho, že původní myšlenka má stále dobrou potenci k získávání peněz producentům a výrobcům. Dnešní veskrze konzumní společnost toto s kvitováním přijímá a ve stále větším množství žádá nová a nová pokračování čehokoliv, co je jen trochu úspěšné.
The Need For Speed – jeden z prvních
Pokračování filmového díla, knihy či dejme tomu počítačové hry, je většinou známkou toho, že původní myšlenka má stále dobrou potenci k získávání peněz producentům a výrobcům. Dnešní veskrze konzumní společnost toto s kvitováním přijímá a ve stále větším množství žádá nová a nová pokračování čehokoliv, co je jen trochu úspěšné. Nezřídka pak bývá pravidlem, že pokračování nedosahuje úrovně dílu prvního, který ještě za svým názvem nemá číslovku, která by označovala, že je jen jedním z řady. Teprve s odstupem času začínají být patrny odklony od původní myšlenky, která nastartovala úspěšnou dráhu následovníků. Nejinak tomu je u jedné z nejúspěšnějších závodních sérií pro PC, s názvem The Need For Speed.

Začátek této závodní ságy musíme hledat na jedné, dnes již zapomenuté konzoli. Tou bylo 3DO. Na tuto konzoli byly šity hry přesně na míru. Ovšem jak již to u konzolí bývá, jejich nevýhodou bylo a je poměrně nízké rozlišení, které ještě více dostává zabrat při zobrazení na běžné televizi. Takže původní TNFS nebylo ještě úplně ono. Pak ovšem přišla dlouho očekávaná konverze pro PC, která již dosahovala rozlišení 640x480. Ihned se z této závodní hry stal velký hit. A to i přesto, že již v té době existovala řada jiných závodních her. A ne ledajakých: Nascar Racing a Indy Car Racing svědčí sami za sebe. Ale TNFS přesto oba dva své soky převálcovalo. Jaké že bylo tajemství úspěchu ? Základním kamenem byla myšlenka simulace jízdy v drahých vozech známých značek, jakými jsou např. Ferrari, Porsche, Lamborghini atd. . Takže namísto nic neříkajících značek autíček v Nascaru, či poněkud nepoužitelných monopostů, jste si mohli vychutnat jízdu v něčem, co skutečně existuje a je možné vidět reálně na silnici. Všechny závody jsou zasazeny do přírodních scenérií (až na dvě výjimky: městský okruh a Hollywood), při kterých jste se konečně mohli rozhlédnout po okolní krajině, kde byly různě roztroušené domečky, stromky a tu a tam balón či reklamní cedule. To vše v nádherných kýčovitých barvách. Umístění závodu na normální silnici byla opravdu velká změna oproti jinak sterilním závodním tratím, které byly k vidění u konkurentů. Navíc autoři hru okořenili filmovými sekvencemi a digitalizovanými obrázky aut, které nahradily v té době běžně používané renderované (v nejnovějších dílech III a IV jsou auta již pouze renderovaná, což považuji za výrazný krok zpět) zobrazení. Filmové sekvence svou kvalitou a zpracováním (nikoliv rozlišením) , jsou alespoň o jednu třídu výše, než studené reklamy na běžná auta, při kterých se vám orosí obrazovka a vaše mraznička utrpí těžký mindrák. A na úplný závět přidali tvůrci věc, která se již jen tak nevidí: dokonale vyváženou hru, kterou může hrát jak začátečník, tak člověk, co miluje hardcore simulátory. Autíčka se na tratích chovají opravdu jako živá. Hra tak má od začátku rychlý spád a potřebnou dynamičnost, která vás přitáhne k obrazovkám monitorů a jen tak nepustí.

Nyní si proberme TNFS trochu podrobněji. Hra nabízí několik módů. Na výběru pak záleží, jaké suto si můžete vybrat, jestli bude na silnicích běžná doprava, či jestli vám bude život znepříjemňovat všudypřítomná hlídka policie. Celkem si můžete vybrat ze 4módů: Turnaj, jeden závod, jízdu proti oponentovi (tím může být i váš kamarád připojený přes síť), nebo jízdu proti času, který využijete při vytváření rekordů tratí. Když si zvolíte turnaj, budete postupně absolvovat všech 6 tratí, které jsou k dispozici (pořadí si můžete zvolit sami), z nich každá je určena pro určitou třídu aut. Z nich si pak vyberete to svoje. Které auto je pro danou trať v každé kategorii nejlepší, si zkuste najít sami. Časem na to přijdete (Ferrari rulez) . Když vyhrajete všech šest tratí, dostanete jednu bonusovou navíc ( Hollywood). Dá se na ní sice dosahovat nejvyšších rychlostí, ale je asi nejméně pěkná. Když vyhrajete celý turnaj podruhé , tentokrát již na všech sedmi tratích, obdržíte heslo pro jedno super závodní auto (není hezké dokonce ani promakané, ale těch 800 koňských sil stojí za to), plus dvě další, které trochu obzvláštní již zajeté tratě. Jedna poznámka: u pirátské rip verze si na můžete na tyhle hesla nechat zajít chuť. Prostě je okleštěná verze hry neobsahuje. A animace taky ne. Když se vám nechce hrát celý turnaj, můžete se vybrat libovolnou trať a na ní si zajet závod s jakýmkoliv typem auta a proti různým oponentům. Předposlední možností je zajezdit si head to head. Tedy proti jednomu oponentovi. V tomto módě již přijde ke slovu běžný dopravní ruch na silnicích a policisté. Až vás někdy vychytají a vy shlédnete animované sekvence ze zatýkání, již se nebudete snažit o nic jiného, než aby vás zatkli. Věřte, že rozhodně není lehké se k závěrečné scéně propracovat. Poslední mód (Time trial)slouží k překonávání rekordů tratí. Proto asi bude pro tento účel nejvhodnější vypnout dopravu.

Samostatnou kapitolou jsou tratě. Jsou zde 4 klasické okruhy, kde jezdíte jak pokusná veverka uzamčená v točícím se kole,a pak tři , které jsou rozděleny do etap. Myslím že ty jsou jasně nejlepší, protože se u nich mění grafika a často musíte měnit i způsob jízdy. Bohužel se tento typ tratí nedostal do novějších verzí. Přitom právě na nich se daly nádherným způsobem lámat rekordy a navíc nebyly po čase tak nudné, jako okruhy, které jste často museli absolvovat až 8 krát. Design tratí byl naprosto dokonalý. Měli jste neustále pocit, že nejste uzavřeni v nějakém tunelu, jak je tomu u většiny podobných her, ale že můžete jezdit kde chcete. Nevím sám čím to je. V pozdějších pokračováních již pocit svobody zmizel.

Zpracování hry jako celku se nedá absolutně nic vytknout. Hardwarové nároky byly i na rok 1995 velmi přiměřené. K instalaci stačilo 25 MB na harddisku , ale volitelně jste mohli vystačit s pouhými 5-ti MB, nebo naopak až 110 MB. Podporovány byly všechny možné zvukové karty. V dnešní době však již nemohu spustit hudbu. Což je zapříčiněno bezpochyby tím, že mám PCI kartu a ovladače které mají emulovat ISA prostě nejsou sto procentní. Grafika běžela standardně v 640x480, přičemž na pomalejších počítačích jste si mohli upravit úroveň detailů, velikost obrazovky nebo vzdálenost, na kterou budete vidět. Dnes jsou již tyto nastavení tak trochu mimo mísu. Kromě 640x480, bylo připraveno i rozlišení 320x200, které ovšem nabídlo tak hranatou a vyloženě hnusnou grafiku, že vám ji opravdu nedoporučuji spouštět. Mohli byste si o hře udělat špatný úsudek. Už v té době začali klepat na dveře hry, které podporovali hru více hráčů naráz, ale zatím jen velmi nesměle. O hře po internetu ani nemluvě (jen tak mimochodem, hru po internetu si neužijete ani s TNFS III či IV, protože server na straně EA je absolutně nefunkční). Proto je u prvního dílu možná hra jen dvou hráčů. Zato jste si mohli propojit počítače přes sériový kabel, takže jste nemuseli instalovat síť. Nevýhodou byla velká nestabilita.

Na závěr bych rád připomněl, že hra přinesla spoustu inovativních prvků. Asi nejvýraznější z nich byly stopy po pneumatikách, když jste „zahrabali“nebo jen tak smýkli koly v trochu prudší zatáčce, možnost porážet patníky, značky a vůbec vše, co se vyskytovalo v okolí tratě, možnost jen tak si zatroubit na klakson (každé auto má samozřejmě svůj vlastní charakteristický zvuk), které je sice k ničemu, ale vypadá to efektně. Samozřejmostí bylo, že každé auto mělo svůj vlastní zvuk motoru, takže jste i poslepu mohli poznat které auto zrovna ovládáte. Samozřejmě že ne vše je na této hře bezvadné. Slabinou byli protivníci. Při závodech jsou stále za vámi a navíc jejich pohyb po trati je zpracováván zvláštním způsobem. Když zvítězíte v jakkoliv rekordním čase, jsou pár sekund za vámi. Těch pár sekund za vámi jsou pořád, i když zajedete opravdu špatný čas.

Od doby, co spatřil světlo světa první TNFS už uběhlo hodně vody. Pokračování zatím podle mne tápou a autoři ne a ne pořádně navázat na první díl. Fyzikální model doznává neustálých změn. Mně osobně se ještě líbil ve dvojce, ale ve trojce už auta jakoby plavaly po silnici. Alespoň že přibyla možnost editace vlastních aut. Co se mně dále nelíbí je absence hraných scén a filmových sekvnecí, které propagují jednotlivá auta. Ještě ve druhém dílu bylo na co koukat,avšak od třetího je se vším utrum. Navíc zatímco v jedničce jsem měl neustále chuť vylepšovat svoje rekordy, v dalších dílech jsem akorát chtěl mít tratě co nejrychleji za sebou. Překonávání rekordů mně u nových dílů nijak netáhne. Tratě(samé okruhy) jsou po čase neuvěřitelně nudné, protože je musíte jezdit pořád dokola.

The Need For Speed je bezesporu revoluční hrou. Přinesla dokonalé zpracování a posunula pomyslnou laťku závodních her hodně nahoru. V grafice sice začíná zaostávat za svými mladšími bratry, ale zde použitý fyzikální model byl absolutně nejlepší. Co asi nejvíce zamrzí je absence hry po internetu. Snad se dočkáme v Motor City.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |