The Sims 4: domácí patálie (recenze)

Po dlouhé době se objevil nástupce Sims 3. Milovníci virtuálního života jásejte. Nebo snad ne?

Je to už pět let, co vyšel třetí a poslední díl série Sims (nepočítaje tuny datadisků). Většina asi ví, že Sims jsou světově nejúspěšnější sérií a EA si s ní pořádně namastilo kapsy. A to jistě udělá i se čtvrtým dílem, ale o ceně až na konci. Otázkou je, zda-li čtvrtí simíci přinášejí něco nového a skutečně přínosného. Začněme třeba tvorbou postavy.

Zase o chlup přirozenější

Při zapnutí hry budete vyzváni, abyste si vytvořili herní postavu, která je obecně označena za „simíka“. Může jich být i více a můžete začít i rovnou s hotovými rodinami. Možností vyblbnutí je relativně dost. Vzhled postavy a její obličej opravdu můžete, s trochou času, vymodelovat tak, abyste se v ní shlédli, případně si udělat svůj idol dle představ. Chcete zeštíhlovat konkrétní partie či nějaké rozšířit? Například pokud máte velmi úzký pas, ale sedínku pořádně zakulacenou? Žádný problém.

Toto se obecně dá říci o všech částech těla, byť bych preferoval možnost nastavit si delší chodidla. Navíc, pokud jste fanoušci ufonských šeďáků nebo Poison Ivy z Batmana, hra vám dovolí mít adekvátní barvu kůže, tedy šedou nebo zelenou. A zde je první zádrhel. Upravování barevných schémat je zde velmi triviální. Typů oblečení pro různé činnosti (všední, sport, pracovní, spánek, společenské) je mnoho, ale co se týče barev, které je možné použít, dle konkrétního modelu, je to špatné.

Vizuální stránku postavy máme hotovou, ale na výběr je ještě mnoho povahových rysů, které ovlivňují chování a potřeby vašeho charakteru

Těch je na vybranou jen několik. A dovolím si věřit, že mnoho hráčů bude nespokojeno, což chápu. Vizuální stránku postavy máme hotovou, ale na výběr je ještě mnoho povahových rysů, které ovlivňují chování a potřeby vašeho charakteru. Některé činnosti budou mít větší vliv na jeho štěstí, pokud se zadaří. Může to být ale i naopak. Myslím, že si z vlastností, kterých je několik desítek, vybere každý.

Stavíš, stavíme, stavíte

Další důležitou částí je postavit si hezký příbytek do určitého cenového limitu. Tato procedura hračičkám zabere i několik hodin a pozitivní je, že se dá čas zastavit. Dokonce můžete vypnut zcela i stárnutí vašich postav v menu hry. Pokud jste ale lenoši a přesto byste chtěli hezký baráček, studio Maxis samo vybírá ty nejpovedenější, které hráči vytvořili a sdíleli pro komunitu. Hráči však mohou sdílet mnohem více, například postavy. Předem hotový domeček tak můžete použít ve své hře a dle gusta dále upravovat. Na druhou stranu, systém stavění příbytku je opravdu intuitivní, stejně jako většina úkonů ve hře. Navíc, nápověda zde funguje velmi dobře a často. Pro někoho možná až otravně moc často.

TS4 2014-09-16 17-29-50-98.jpg TS4 2014-09-16 19-26-43-60.jpg TS4 2014-09-16 20-03-00-38.jpg

Nově má po hratelnostní stránce velký vliv provádění více činností najednou pro uspokojení několika potřeb ve stejný čas. To, co simík potřebuje, uvidíte v jednoduché a přehledné tabulce. Uspokojovat několik potřeb najednou je něco, co hra potřebovala jako sůl. Místo otravné fronty činností, které simík má provést, aby byl šťastný, tak můžete například cvičit, zatímco se díváte na televizi a komunikujete se svou partnerkou, partnerem či přáteli.

Musíte se docela otáčet, abyste vše stíhali, protože zpočátku nebudete mít mnoho peněz na luxusní postel, ve které vám bude stačit spát jen pár hodin, abyste byli kompletně fit. Obecně nadbytek finančních zdrojů v Sims 4 neexistuje, pokud nepoužíváte cheaty. Váš simík není superman a potřebuje odpočívat, stejně jako jíst, chodit na toaletu, občas se umýt. Případně nově si dokážete opravit vybavení (opravář tu není), pokud nebudete chtít komoditu nahradit jinou. Samozřejmě simík chce i společnost, aby se necítil osamělý. Je ale legrační, když maluje smutný obraz, protože se cítí sám. Pokud se nějaká jeho potřeba dostane do červených hodnot, sám se ji i odhodlá vykonat. Ne vždy toto ale funguje a občas si můžete nadělat i do kalhot. Doslova.

Chechtáky jdou těžko

Abyste si mohli koupit lepší vybavení, musíte vydělávat korunky. Můžete si přivydělávat svými koníčky. Například namalujete obraz a pak ho, někdy s větším, jindy s menším ziskem, prodáte. Můžete se přesunout do jiné lokality a začít hrát na hudební nástroj. Občas vám někdo hodí penny. Samozřejmě můžete mít i obyčejnou práci. Vybrat je možno z několika odvětví, ideálně těch, které odpovídají vaší osobnosti a koníčkům. Navíc tu hraje velmi důležitou roli nálada, která je novinkou série.

TS4 2014-09-17 10-27-46-18.jpg TS4 2014-09-17 10-29-15-24.jpg TS4 2014-09-17 10-30-58-66.jpg

Pokud je vaše postava v práci, bohužel ji nevidíte. Ráno zmizí a pak jen čekáte, až se vrátí. Kariérní postup je také zjednodušen. Občas se objeví eventy, ve kterých se máte rozhodnout mezi dvěma možnostmi a buď se podaří a vy si polepšíte, nebo nikoliv. Toto je hře dosti vyčítáno. Čekání, než se vrátí simík z práce, je otravné, ale alespoň nemusíte čtvrtinu hry trávit v taxíku při cestování, jak tomu bylo v minulém díle.

Hra je koncipována pro budoucí datadisky a DLC, což sice není překvapením, ale ze hry tento fakt čpí na sto honů

Hra nepotěší svým obsahem. Není až tak moc míst, kam můžete zajít. Můžete se seznamovat nebo si krátit čas v muzeu, tělocvičně, baru, knihovně. Žádná pořádná restaurace, žádné společensko-kulturní vyžití (například kuželky), žádné bazény a ani batolata nebo domácí mazlíčci. Nejnižší věková kategorie, na kterou narazíte je normální školák. Ano, ano, jistě obsah pro další mastné DLC. Bohužel to hru sráží, a dost, a když hráč doslova cítí potřebu EA dále tahat ze zákazníků peníze, člověka to odradí.

Normální verze hry stojí na Originu 59€. Nejvyšší, Deluxe verze pak 70€. Ta navíc obsahuje jen několik předmětů a soundtrack navíc. Hra je zkrátka koncipována pro budoucí datadisky a DLC, což sice není překvapením, ale ze hry tento fakt čpí na sto honů.

Dalším negativem je opruzování častými a velmi dlouhými, až snad neakceptovatelnými, nahrávacími obrazovkami díky rozkouskování mapy – třeba i dvacet vteřin. Je tragédie, pokud jste s jednou postavou například v tělocvičně a v tom chcete zkontrolovat dalšího svého simíka v jiné lokalitě, kde máte vlastní domek. Prázdnota světa se nezapře. Dopravní prostředky zde fungují jen jako dekorace. Občas také narazíte na nějaký ten bug. Ať už se jedná o výměnu sedadel při společenské akci, nebo vtipné zaseknutí postav u chodníku. Naštěstí se to neděje zas tak moc často.

Hlavně hravě

Po vizuální stránce bych hru pochválil. Komiksová a kreslená grafika sice nemusí sedět každému, ale špatně rozhodně nevypadá. Ba naopak. Vypadá hezky, vtipně a mile. Navíc, vše se krásně hýbe i na osm let starých počítačích a rozjede ji snad každý. Hudba je také pěkná a neruší. Často se jedná o neagresivní melodii klavíru, která se rozhodně hned neohraje. Ostatně, v tom je série známá.

Nálada je tu důležitým faktorem a její integrace do hry je opravdu znát, což potěší

Při poslechu rádia si můžete také zvolit z několika žánrů nebo nahrát i vlastní mp3. Simíci nemluví normálním jazykem, jen žvatlají. Nejedná se však o extrém á la Banjo Kazooie, tak ulítlí Sims 4 nejsou. Příjemné je, že z toho co „namluví“, slyšíte emoce. Pokud je váš simík v hudební dovednosti na úrovni, můžete si poslechnout i pěknou skladbu, jež hraje on sám na nějaký hudební nástroj. Nálada je tu důležitým faktorem a její integrace do hry je opravdu znát, což potěší.

Ovládání je stavěno pro klávesnici a myš. S touto kombinací si hru užijete nejlépe. Díky intuitivnímu ovládání to jde skoro samo. Na gamepadu bych hru asi také dokázal hrát, ale zde by to nebylo komfortní řešení, analogové páčky zkrátka nejsou dostatečně přesné a rychlé.

Žánr: Simulátory | Simulátor života
Výrobce: Maxis
Začátek prodeje: 4. září 2014
  • Zpracování
  • Multitasking simíků
  • intuitivní ovládání
  • Stavění
  • Komunita
  • Prázdnota
  • Zápach DLC
  • Zjednodušení práce
  • Dlouhé nahrávání

Jak hru shrnout? Sims 4 je pěkná hra a nebál bych se jí doporučit každému, kdo hltal všechny předchozí díly nebo naopak někomu, kdo žádný nehrál a chtěl by „simulátor života“. Bohužel některá zjednodušení, bugy a prázdnota shazují celkový dojem dolů.