The Surge 2: brutální noční můra podruhé | Recenze

• Atraktivnější lokace
  • Brutální souboje

• Místy poněkud frustrující
  • Hra je stále hodně chladná
  • Nemožnost volby obtížnosti (nepřekvapivě)
8/10

Akční hardcore RPG The Surge zaznamenalo před dvěma lety solidní úspěch. Hra, která se vynořila téměř z ničeho, dokázala hráče i recenzenty uhranout především svou nadprůměrnou obtížností, zasazením a kopou brutálních exekucí. Ne náhodou se o titulu hovořilo jako o sci-fi alternativě ke kultovní sérii Dark Souls. Na podobné označení bych byl hodně opatrný, nicméně minimálně svým konceptem si hry byly skutečně hodně blízké. Podařilo se německým vývojářům ze studia Deck13 navázat na kvality prvního dílu a rozpracovat slibný koncept do mohutnějších rozměrů?

Vítejte doma

Jakkoli bylo The Surge kvalitním a překvapivým zážitkem, hra působila až příliš sterilně a ustrašeně. Jako by si vývojáři tuto skutečnost uvědomili a již samotné prostředí, ve kterém se pokračování odehrává, naznačuje, že tentokrát nás čeká něco většího, silnějšího a pompéznějšího. Je třeba vzít v úvahu, že Deck13 rozhodně nepatří k těm týmům, které by měly finance na rozhazování. Podobně je tomu i z hlediska počtu zaměstnanců. Řekněme galantně, že jde o středně velké studio s omezeným rozpočtem, které není schopné tvořit tradiční AAA tituly, svou produkcí se jim ovšem dokáže v lecčem minimálně přiblížit.

id-4.jpgThe Surge 2_20190919172448.jpgThe Surge 2_20190919172919.jpgThe Surge 2_20190919174341.jpg
The Surge 2 představuje skutečně povedené a důstojné pokračování

Druhý výlet do dystopického prostředí Jericho City je mnohem pestřejší, barevnější, variabilnější a celkově o dost odvážnější. I tentokrát se příběh odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti plné robotické techniky a strojů. Po příběhové stránce se tak nic nemění. To, že Jericho City není zrovna přátelským prostředím, jsme měli šanci pochopit již v prvním dílu, skutečný rozměr přetechnizované společnosti však nyní pocítíme ještě intenzivněji. Vývojáři se poučili ze svých chyb, především tedy co se samotného herního prostředí týče a dali si nyní mnohem více záležet.

Cesta z města

Nudné a sterilní industriální a laboratorní komplexy byly nahrazeny vzdušnějšími a atraktivnějšími lokacemi po vzoru původních DLC. Pohybujeme se tak v městské zástavbě, parcích, laboratořích nebo například ve vězení, a to hned v úvodní pasáži. Vývojářům se podařilo nalézt vyvážený poměr mezi akcí v interiérech a exteriérech. Nutno však dodat, že otevřená prostranství dominují. Oproti prvnímu dílu je současné Jericho City rozlehlejší a mnohem uvěřitelnější. Zároveň je i o dost promyšlenější co se uspořádání týče. Jednotlivé zkratky a ošetřovny dávají větší smysl, než tomu bylo v minulosti. Bohužel, ani tentokrát se nevyhneme někdy zdlouhavému bloudění, za které se občas platí smrtí.

Souboje nejsou o rychlosti, ale o trpělivosti, koncentraci, pečlivosti a pozornosti

A že smrt čeká v The Surge 2 na každém rohu asi není třeba zmiňovat. Koncept hardcore hratelnosti, který slavil před dvěma lety úspěch, vás nenechá v noci spát. Jedna, byť jen sebemenší chybička může častokrát znamenat návrat k poslednímu checkpointu a ztrátu nejen půl hodiny času, ale především drahocenného tech-šrotu. Nejde ovšem o překvapivé zjištění, pro podobné tituly jsou takové laskominy typické.

id-05.jpgThe Surge 2_20190919175500.jpgThe Surge 2_20190919175618.jpgThe Surge 2_20190919181443.jpg
Konečně jsme se dočkali pestřejšího herního prostředí

Mnohokrát mi přišlo, že obtížnost byla oproti prvnímu dílu posunuta ještě o kousek výše. Není tomu však z důvodu ryzí obtížnosti, ale díky pozměněné hratelnosti, která vyžaduje o něco více dovedností. Souboje nejsou o rychlosti, ale o trpělivosti, koncentraci, pečlivosti a pozornosti. Odměnou za snažení je však ještě lepší zážitek ze hry a slastnější pocit z pokoření nepřítele.

Souboje, které baví

Nejvýraznějších změn doznal soubojový systém a personalizace postavy. Jak útoky, tak i obranné pohyby je totiž možné vést v konkrétních směrech, což jak jsme již naznačili, umožňuje při pochopení celého systému mnohem lepší kontrolu v boji. Zároveň na druhou stranu je však nutno přidat na pozornosti. Pakliže na vás vede nepřítel útok zleva, nestačí pouze stisknout tlačítko pro obranu. To samé potom platí i o rozdávání ran. Pochopitelně i nepřítel musí vykrývat horizontální i vertikální útoky ze správné strany. Dostat tento systém pod kůži je poněkud náročné, výhody jsou ovšem nesporné. Díky těmto možnostem navíc přibylo množství útoků. Své oběti můžete bodat, podrážet, či útočit ze skoku. Celý soubojový systém je velice uhlazený a komplexní.

Nejvýraznějších změn doznal soubojový systém a personalizace postavy

Nové možnosti pro celkovou hratelnost skýtá i samotná customizace a správa hrdiny. Skvělé je, že hrát už nebudete s předem určenou postavou, tu si můžete esteticky přizpůsobit k obrazu svému. Co je však důležitější, je personifikace v rámci RPG. V The Surge 2 nenajdeme klasický strom dovedností, veškeré XP nebo spíše přesněji techšrot je nutno investovat do síly jádra obleku a následně přerozdělovat získané body buďto do zdraví, staminy nebo baterie.

Jakkoli se může zdát takto omezený výběr nedostatečný, vězte, že nebudete vědět co upřednostnit, neboť ani jednu z těchto vlastností se nevyplácí podceňovat. U zdraví je to celkem jasné, příliš malá úroveň staminy vás bude omezovat v boji, a to vždy v těch rozhodujících chvílích, naopak investovat do baterie rovná se možnost vyrábět si léčivé injekce či amputovat končetiny nepřátel a tím získávat lepší vybavení či materiál na jeho výrobu.

Větší, bohatší, pestřejší

Mnohem bohatších možností jsme se v The Surge 2 dočkali i v rámci práce s implantáty. Ty opět vylepšují vaše aktivní či pasivní dovednosti nebo slouží k výrobě důležitých pomůcek. Jejich použití je nyní variabilnější, v boji jsou nápomocnější více než tomu bylo v předchozím díle. Hratelnost tak dostala na vážnosti a pocitu uvěřitelnosti. Příjemných změn jsme se dočkali i v rámci zbraňového arzenálu. Ten byl rozšířen o další nové třídy. Dohromady hra nabízí více než 80 zbraní. Nejde však pouze o zbraně na krátkou či středně dlouhou vzdálenost, využívat lze i kanóny či granátomet. Skvělým pomocníkem je i tradiční dron, který také dostal do výbavy řadu nových udělátek. O vybavení zkrátka nouzi mít nebude, hra je v tomto ohledu neskutečně štědrá a pestrá zároveň.

Tak nějak můžeme hovořit i o nepřátelích, které vám hra staví do cesty. Těch sice není až tak úplně mnoho, díky různým kombinacím vybavení se však chovají naprosto odlišně. Co se samotných bossů týče, zde asi nikoho nepřekvapí, že dominují zejména obří robotí monstra. Bossové nejsou vyloženě špatní, ale do dějin svou nápaditostí rozhodně nevstoupí. Obtížností však klidně.

id-06.jpgThe Surge 2_20190919222034.jpgThe Surge 2_20190919223948.jpgThe Surge 2_20190920165619.jpg
Prim opět hrají brutální a opravdu komplexní souboje

Pokud byl první díl charakterizovaný ještě něčím jiným, než svou obtížností, bylo to jistě explicitně zobrazeným násilím v necenzurované podobě. Ani protentokrát vývojáři z Deck13 nikterak neslevili, ba naopak. The Surge 2 je ještě o kus brutálnější než jeho předchůdce. Milovníci efektních a efektivních amputací se mohou těšit na nové animace a řadu nezapomenutelných zážitků v honbě za kvalitnějším vybavením.

Po technické stránce jsme během recenzování na PS4 nezaznamenali žádné výraznější komplikace či bugy. Hra běží krásně plynule, počítáno je i s častými úmrtími, loadingy tedy neotráví. Ocenit musíme také relativně pohledné grafické zpracování, které vypadá skvěle zejména v exteriérech. Dystopická vize budoucnosti zafungovala skvěle. Novou laťku však v žádném případě nenasazuje. Míra detailů možná není nejvyšší, po okolí však koukat stejně nebudete. Příjemnou novinkou je také implementace online režimu. Ten vám po vzoru větších konkurentů umožní získávat informace zanechané ostatními hráči. Děje se tak skrze graffiti na stěnách. Avšak pozor, ne vždy jsou tyto zprávy přínosné. Naopak velkým lákadlem je česká lokalizace, která vždy potěší.

Ve finále tak před sebou máme titul, který v každém ohledu překovává sebe sama. The Surge 2 vychází z prvního dílu, je však větší a zábavnější. Nepůsobí tak ustrašeným dojmem, naopak je sebevědomý, jistý a jde si svou vlastní cestu. Titul doznal velkých změn zejména v oblasti hratelnosti, která je nyní o dost komplexnější. Snad jen ta obtížnost bude pro mnohé velkou překážkou a osobně se v žádném případě nedivím. To však nic nemění na tom, že Deck13 odvedli výtečnou práci, která zaslouží vaši pozornost. A pokud nacházíte zalíbení v sebetrýznění, přidejte bodík navíc.

Váš názor Další článek: Příběhový trailer z Call of Duty: Modern Warfare vypadá lahodně