The Unfinished Swan – když se umění snoubí s hrou (recenze)

Bílé malířské plátno je prostorem, který slibuje mnohé. A The Unfinished Swan je jako bílé plátno.

Sony si zaslouží uznání za to, že se nebojí podporovat a vydávat na PSN hodně alternativní herní tituly. Ideálním příkladem je produkce thatgamecompany. Jak Flower, tak Journey jsou víc uměleckým kusem, než obyčejnou hrou. To samé by se dalo říci i o The Unfinished Swan. Však se stačí podívat na okolní obrázky, či video a hned vám bude jasné, že tohle rozhodně není žádná nudná moderní střílečka. I když pravda, The Unfinished Swan se hraje lehce podobným způsobem.

The Unfinished Swan 07.jpgThe Unfinished Swan 08.jpg

Hra vypráví příběh o malém chlapci jménem Monroe. Jeho matka byla malířka, ovšem měla ošklivý zvyk nikdy nedokončovat rozpracovaná plátna.

The Unfinished Swan rozhodně není žádná nudná moderní střílečka

Když zemřela, Monroe si mohl vzít do sirotčince pouze jeden obraz. Vybral si matčin nejoblíbenější – nedokončenou labuť. Jednou v noci se však malý hrdina probudí a zjistí, že labuť z obrazu utekla. Chlapec tedy popadá matčin stříbrný štětec a vyráží hledat nezbedného ptáka.

Hned na začátku váš dokáže hra lehce zmást, protože se po příběhovém rozjezdu objeví bílá obrazovka a…nic. Chvíli přemýšlíte, zda se úroveň stále načítá, nebo PS3 zamrzla. Po chvilce na zkoušku zmáčknete trigger na ovladači (či akční tlačítko na Move) a plesk! Vyletí koule černé barvy, která obarví kus prostředí a odhalí, že se nacházíte ve světě, kde neexistují stíny, a vše je bílé. Pravda, na zemi jsou ještě vidět zlaté šlápoty uprchlé labutě. Střílením dalších barevných koulí postupně odhalujete podobu úrovně, kterou musíte bloudit při sledování labutě.

The Unfinished Swan 05.jpgThe Unfinished Swan 06.jpg

Efekt obarvování prostředí je naprosto úžasný a jen budete zírat na to, co se před vámi postupně vylupuje z nekonečné plochy bílé bravy. Ovšem pozor, s černou to nesmíte přehánět, jinak se vám vše zase slije do jedné plochy. Tvůrci si byli vědomi, že obarvování prostředí je sice vizuálně nádherné, ovšem celou hru s ním rozhodně nevytvoříte. V dalších třech kapitolách tak sice základní mechanika vrhání barevných koulí zůstává, ale jinak se věci trochu mění.

V druhé kapitole například už vidíte stíny prostředí, takže neodhalujete kompletní svět, ale řešíte jednoduché prostorové hádanky, aktivujete různé mechanismy, otevíráte vrata, lezete po žebřících a tak dále. Hlavní myšlenka pronásledovat labuť zůstává. Místo barvy máte vodu, kterou lze zalévat liány, což vám zpřístupňuje cestu dál. Další kapitoly už moc nebudu prozrazovat, nicméně si v nich tvůrci hrají se světlem a tmou, případně vás nechají tvořit si vlastní plošinky.

The Unfinished Swan 03.jpgThe Unfinished Swan 04.jpg

Co v první kapitole vypadalo jako čistě estetický zážitek se tak mění v klasickou hru s tradičnějšími herními mechanikami, což může někoho po fascinujícím úvodu zklamat. Prostředí však v každé kapitole vypadá naprosto úžasně a tvůrcům se nedá upřít obrovská fantasie.

Co v první kapitole vypadalo jako čistě estetický zážitek se tak mění v klasickou hru

Celou hrou se navíc line i poměrně zajímavý pohádkový příběh o králi, který toužil po dokonalosti. Pokud jej chcete sledovat, musíte hledat a obarvovat zlatá písmena rozházená po úrovních. Kromě odhalování příběhu můžete ještě sbírat balónky, za které si odemykáte různé bonusy. Nejzábavnějším je možnost řetězit barevné koule a vytvářet tak monumentální šplíchance.

The Unfinished Swan 01.jpgThe Unfinished Swan 02.jpg

The Unfinished Swan je hrou na zhruba tři až čtyři hodiny, problémem však je, že i v tak krátké herní době se nepodařilo tvůrcům úplně vymýtit stereotyp. Hlavní mechaniky jsou natolik jednoduché a přímočaré, že sem tam prostě zavání stereotypem. Pokud ovšem toužíte po osvěžující hříčce, která vám prosvětlí den v záplavě klasické herní tvorbě, určitě pohádkovou nedokončenou labuť vyzkoušejte.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Adventury | Umělecká adventura
Výrobce: Giant Sparrow | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. října 2012
  • Fantasická vizuální stránka
  • Nápaditá myšlenka se střílením barvy
  • Střídání herní náplně
  • Poměně krátké
  • Občas stereotypní
Související články
  1. Uživatelé PSN se o umělecké hry zajímají více než ostatní
  2. Tvůrci Journey a Flower chtějí zkusit jinou platformu
  3. Video: První herní záběry z Journey
  4. E3: Tvůrci Flower chystají Journey
  5. Preview: Nights: Journey of Dreams – sny, u kterých se neusíná

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A