The Vanishing of Ethan Carter: Redux - když se skáčou generace

Návrat do zapadlé vísky v horách na novém enginu s naším komentářem. Ztratili jsme se po cestě, či bez problémů vyřešili všechny záhady? A kam zase zmizel Ethan?

Když loni vyšla první hra od polského studia The Astronauts (renegátů z původní firmy People Can Fly, jejíž hry, myslím, není potřeba příliš představovat), byl jsem skutečně zvědav, jak se tito veteráno-nováčci popasují s žánrem tehdy masově oblíbeného moderního pojetí adventur, u některých hráčů rovněž známého jakožto „simulátory chození“. Stačí zmínit asi nejznámějšího zástupce žánru – Dear Esther, či k dobrému přihodit Gone Home - a čtenáři je nejspíše jasné, co bude náplní i tohoto kousku.

Právě simulátory chození – tedy zdánlivě bezcílné prozkoumávání lokací, doprovázené tklivým komentářem vypravěče, mají ale oproti jiným herním žánrům nespornou výhodu, protože se jim povětšinou dobře daří to, co je jejich prvotním cílem – tedy především vzbudit v jindy krvavou akcí posedlých hráčích emoce.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-30-52-25.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-32-55-14.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-33-50-47.jpg

The Vanishing of Ethan Carter není koneckonců jiný. Hrajete za postavu protřelého detektiva ve věcech nadpřirozených Paula Prospera, jenž je pozván do venkovské osady v horách Red Creek Valley pátrat po osudu chlapce, který mu napsal znepokojivý dopis. Z listu je totiž patrné, že ví i o věcech, o nichž by žádný malý chlapec vědět neměl.

S minimem informací a působivým narativem hlavního hrdiny (jehož anglický hlas je jednoduše uhrančivý) se tedy vydáváte po chlapcových stopách do okolí horského městečka Red Creek Valley zjistit, jestli je ještě vůbec naživu a zda-li je něco z toho, co ve svém dopisu napsal, vůbec pravdivé.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-33-55-09.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-34-04-60.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-36-42-19.jpg

Zde tedy alespoň náznaky uvedení do děje, přičemž prozrazovat více by bylo nesmyslné pokažení zážitku těm, kteří ještě neměli tu zkušenost (co nejdříve napravit!). Pro mne se v rámci Reduxu jednalo o hned několikanásobnou reprízu – a jelikož je po hratelnostní stránce přepracovaná verze nachlup stejná jako původní hra, ihned jsem věděl, kam jít a co je potřeba udělat.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-34-09-00.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-37-08-04.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-37-14-88.jpg

V podstatě musím říci, že mi vlastně není příliš jasné, proč se „Astronauti“ k pokusu přepracovat původní titul do nového enginu odhodlali. I když možná ano – kromě vydání titulu pro PlayStation 4 si nejspíše chtěli osahat nové fíčury Unreal Enginu 4, který oproti verzi 3 poskytuje pár výhod, ale rovněž hned několik mírně horších statistik – plus mínus se enginy v současnosti vyrovnávají, alespoň do doby, než se s ním studia naučí efektivněji pracovat.

The Vanishing of Ethan Carter v novém kabátku tedy místy vypadá skvěle (například efekty vodních ploch či nasvícení scény byly oproti minulosti vylepšeny markantně), na druhé straně se občas opět dostaví jakási podivná rozmazanost a slévání barev, které mi vadilo již u první hry, běžící na tomto enginu, tedy nepovedené hororovky Daylight.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-51-08-02.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-51-38-25.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-53-31-28.jpg

Zde je to vidět především v úvodních scénách lesa, který je jednoduše, byť dle původního záměru velice realisticky zpracován, vlivem UE4 poněkud vyblitý – a znovu se tak musím sám sebe ptát, jestli má tento engine na podobně fotorealisticky zamýšlené hry vůbec kapacity.

Rozhodně bych všem zájemcům o tento kousek doporučil vypnout Motion Blur, ovšem neodbytný pocit neutuchajícího vystavení chromatické aberaci se mi ani tak překonat nepodařilo a i přes všemožná nastavení je výsledný dojem přeci jen trochu rozpačitý.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-04-26-45.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-04-39-89.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-56-24-01.jpg

Na druhé straně nová verze na novém enginu exceluje především ve scénách, kdy máte za úkol pomocí dedukce srovnat pořadí jednotlivých událostí do souvislé linie. V těchto okamžicích se engine skutečně blýskne a vy máte pocit, jako byste byli přímo tam – ve světě za obrazovkou. V těchto okamžicích mi, přiznávám, trochu schází mít po ruce Oculus..

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-54-06-39.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-52-41-25.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-56-13-36.jpg

Totiž - ani portem Redux nic neztratil ze svébytné atmosféry a mystické prostředí městečka v lesích s přilehlou vodní elektrárnou, společně s mohutnou inspirací Lynchovskou sérií Twin Peaks a například kultem Cthulhu z pera Lovecraftova, jednoduše opět působí výtečně, a pro ty, kteří ještě s hrou neměli tu čest, se jedná o verzi, která jistě stojí za zvážení.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-50-42-49.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-18-27-42.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-51-17-57.jpg

Minimálně optimalizace byla pak vylepšena markantně, ani s již pomalu zastarávajícím strojem (i5 3470 na 3,9 GHz, Radeon R9 280, 8GB RAM) jsem neměl problém se na nejvyšších detailech udržet v průměrných 55 snímcích za sekundu, což je u pomalé vyprávěcí adventurní hry maximálně v pohodě, vezmeme-li v úvahu místy téměř fotorealistické grafické ztvárnění.

 EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-54-16-85.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-57-33-92.jpg EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-51-27-36.jpg

Jistě, neduhy původní verze jsou zpět, navzdory tomu, že hra na samém počátku slibuje zážitek, jenž vás nepovede za ručičku, ve výsledku budete muset navštívit všechny lokace (a to i zpětně), abyste se prokousali k samotnému závěru herního zážitku. Zde se tedy vůbec nic nezměnilo a The Vanishing of Ethan Carter zůstává skutečně tím samým v „bledě modrém“, včetně dobrého, i zlého.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-06-16-74.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 22-08-01-21.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 20-56-54-12.jpg

Naštěstí při sledování a zažívání toho bledě modrého vám občas spadne brada úžasem, takže mi nezbývá, než i tak přepracovanou verzi doporučit, byť bych si od ní sliboval alespoň něco navíc, tedy kromě relativně slibně provedeného portu.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-17-59-01.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-18-26-68.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-22-01-47.jpg

Co například vývojářský komentář? Reportáž z místa, podle kterého je hra vymodelována a jež se v blízké době rovněž chystám navštívit? Zde jednoduše The Astronauts trochu propásli šanci přinést fanouškům něco navíc, ovšem na druhou stranu je třeba zmínit, že tuto verzi obdrží majitelé původní hry zcela zdarma, čímž studio dává jasný signál ostatním, jak by se to asi mělo dělat.

EthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-25-30-20.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-26-24-89.jpgEthanCarter-Win64-Shipping 2015-09-12 21-37-20-19.jpg

Redux je jednoduše nutné brát jako edici, původně určenou pro PS4, kterou si majitelé hry mohou užít zdarma a sami se rozhodnout, která verze jim sedí více. Pro milovníky všech přemýšlivých, tajemných a emotivních her opět naprostá povinnost a graficky pak není co dodat - skvost i tentokrát!

Diskuze (2) Další článek: PC verze Need for Speed se odkládá na jaro 2016

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,