The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

Pár minut jízdy od Salt Lake City v americkém státě Utah, uprostřed zastavěné průmyslové zóny v celkem nenápadné budově obklopené parkovištěm se nachází cosi jako opus dei. Dílo boží. V tomto případě se jedná čistě o výtvor člověka, ale jeho principy si již s určitými božskými standardy pohrávají.

Co je vlastně The VOID? V prvé řadě se jedná o zkratku pro Vision of Infinite Dimensions a v té druhé je to označení virtuálního zábavního centra ležícího v Lindonu ve státě Utah v USA. 

S několika gramy pěnového vybavení tzv. rapture gearem, headsetem a s množstvím skrytých čipů, kterých je na gearu celkem 22 se budete moct na sklonku roku 2016 ponořit do virtuální hyperreality, kterou servíruje tým tvůrců sestavený z bývalých pracovníků Id Software, Disney nebo Pixaru a na příběhové tvorbě obsahu dobrodružství pracují lidé mající na svědomí jedny z nejúspěšnějších dobrodružství série D&D.

00000000000000000000000000000000000000000000005void.jpg.jpg000000000000000000000000000000001void.jpg000000000000000000000000000000002void.jpg000000000000000000000000000000003void.jpg

Brána do jiného prostoru

Pokud jste o VOID ještě neslyšeli, vezte, že je to přesně to, čeho se snaží jistí filmoví tvůrci dosáhnout už celou dekádu. A to touhu vytvořit něco absolutně pohlcujícího. U filmů, které jsou ale pro diváka pasivní zábavou, je tvorba pohlcujícího efektu poměrně složitá na rozdíl od virtuální reality, a právě VOID nabízí krok k nové generaci pohledu na celý její koncept.

Podobné systémy jako je tento existují již více jak jedno desetiletí, jenže VOID nabízí něco, co dosud nikdo před ním nezkusil. Za celkem přijatelnou cenu (odhaduje se 30 - 40 dolarů) za jednu návštěvu, která má trvat něco přes půl hodiny, nabídne veřejnosti onen pohlcující virtuální zážitek v prostředí fantasy světa nebo jiného zpracovaného prostředí.

Podle slov zakladatele Curtise Hickmana se má jednat o bránu do jiných světů. Není to tedy jen vizuální podívaná, jakou známe z Oculus Rift, je to kompletní prostorové zapojení celého těla s interakcí s prostředím v rámci tzv. backtopů, tedy interaktivních vest. Vizualizaci zajišťuje pokročilý headset, který je pevně uchycen na hráčově hlavě.

Aktuálně je otevření centra (zatím prvního) v Utahu plánováno na konec roku 2016, jak bylo řečeno v úvodu tohoto článku. Na tvorbě designu a celkového prostředí se společně s Hickmanovým týmem podíleli i populární ilusionisté jako je např. David Copperfield, stejně tak sám Hickman je kouzelníkem a členem  The Society of American Magicians. V branži je pak znám jako The Amazing Curtis.

00000000000000000000000000000000000000000000002void.jpg00000000000000000000000000000000000000000000003void.jpg00000000000000000000000000000000000000000000001void.jpg000000000000000000000000000000000000000004void.jpg

Za hranu profese

Jak jsem zmínil už v předchozím odstavci, tvůrci projektu VOID pochází z řad populárních stand up kouzelníků, designérů herních a filmových studií a v neposlední řadě jsou mezi nimi i tvůrci dobrodružství D&D. Pokud jste si toho ještě nevšimli, tak vám to nyní prozradím.

Otec Curtise Hickmana se jmenuje Tracy Hickamn a zpod jeho ruky vyšlo v posledních dvou dekádách několik knih ze světa Dragonlance (např. Draci podzimního soumraku, Draci Jarního úsvitu…), které vešly ve všeobecnou známost díky tomu, že vznikly z D&D dobrodružství, která spolu v 80. letech Wiesová a Hickamnn hráli.

V pozadí tvorby příběhů a námětů pro VOID tedy stojí zkušený veterán role playingového světa a v duchu starých dungeonů se ponesou i výpravy do vzdálených světů, jaké pro VOID navrhnul.

Jak říká sám Curtis Hisckman: „VOID vypadá jako magie a je to tím, že jí skutečně je.“, čímž celkem pěkně manifestuje jeho hranice pro budoucí časy. Je zřejmé, že se po otevření bran Virtual Experience Centra (VĚC) turnikety u vstupu jistě nezastaví, jenže je otázkou, zda-li se návštěvníci budou stále vracet?

Cena je pro ně relativně přijatelná, ale co daný obsah? K tomu Hickman dodává, že se spolu se svým týmem bude snažit jednotlivá dobrodružství neustále obměňovat, ale to není zaručená cesta k úspěchu. Důležitá podle něj je expanze VECu dále po Americe, Asii a Evropě.

0000000000000000000000000000000000000000000000001void.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000002void.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000003void.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000004void.jpg

Malý zvenčí, velký zevnitř

VOID a celé jeho vybavení ověšené celkem 22 haptickými moduly má za úkol říct vašim očím a vašemu tělu, že je někde jinde, než ve skutečnosti. Je to dokonalé zmatení smyslů, které je řízené a vědomé. Problém zde podle slov tvůrců nastává hlavně v tom, co nazýváme hloubkou a rozsahem informací. Tedy to co naše smysly vnímají jako reálné a u příliš dokonalé VR je vysoká možnost takového zmámení smyslů, že jedinec potom může pociťovat různé nežádoucí vedlejší účinky, jako je např. závrať, ztráta prostorové orientace nebo poruchy motoriky.

Proto je velkou otázkou společenské zodpovědnosti, do jaké míry tento rozsah a hloubku realizovat. Nabízí se několik konceptů, přičemž jeden z nich hovoří o záměrném vkládání chyb a defektů do virtuality, jiný zase o nedokonalé úrovni grafiky a prostředí.

První propagační hrou pro novináře se stala pro tento účel speciálně navržená hra Curse of the Serpent´s Eye zpracovávající tématiku mayské detektivní hororové mystiky. Další světy na sebe nenechají dlouho čekat. Po spuštění VOIDu se můžeme těšit na průzkum podzemních lokací a otevřených fantasy světů. Vydáme se do ruin moderních měst, jak to známe z Metra 2033 anebo budeme procházet strašidelným domem, popřípadě bojovat jako piloti X-Wingu.

THE VOID - TED - CURTIS HICKMAN.jpg000000000000000000000000000000000000000000000000000001void.jpg000000000000000000000000000000000000000000000000000002void.jpg000000000000000000000000000000000000000000000000000003void.jpg

Hlavní výhodou celého projektu není úroveň grafiky nebo hloubky informací, nýbrž možnost dělat cokoliv a pohybovat se jakýmkoliv směrem. Při tvorbě prostředí vývojáři narazili na jednu zásadní chybu, která se projevuje, když je hráč mezi více stěnami. Signál se tím ruší a není možné rychle převádět informace z prostředí do helmy. Nedostatek byl vyřešen poloprůhlednými stěnami, které jsou v místech dokonce z tvarovatelné obarvené pěny.

I když je celé prostředí malé zvenčí, tak zevnitř může poskytnout výpravu do obrovského světa, aniž byste opustili prostor herního pole, který má v menším měřítku rozlohu 30 stop čtverečních a v tom větším pak šedesát. Plánují se ale i větší herní lokace, a to až o rozloze 120 stop, kdy bude možné svádět PvP bitvy o více lidech.

Tak co? Jste už připraveni vstoupit do VOIDu? Pokud žijete v USA, můžete výlety do jiných světů prožít na sklonku letošního roku. V Evropě si budeme muset počkat až do roku 2018, kdy už bude kolem projektu solidní humbuk a něco mi napovídá, že na vstupenky se budou stát řady a budou se tvořit pořadníky. Možná ale také lidé zjistí, že je to jen jednorázová a drahá zábava?

Otázkou je, jaký obchodní model Curtis Hickman zvolí, aby přilákal co nejvíce fanoušků. Už teď je ale jisté, že jich bude dost. Budete se mezi ně počítat i vy?

Váš názor Další článek: 20 minut z datadisku pro Zaklínače 3 dokáže navnadit

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,